Underhållsfritt hus?

MissFideli

Trådstartare
Går det att bygga ett hus som är helt underhållsfritt? Själva stommen då. Numera finns det ju fasadplank i plast, fönster i metall osv. Skulle man kunna bygga en röd stuga i helt underhållsfritt och oförstörbart material?

Nej.
Att äga ett hus innebär alltid någon form av underhåll.

Man kan minimera underhållet genom smarta lösningar men underhålla måste man ändå.
Är huset välbyggt är underhållet enkelt. Underhållsintervallen är också långa om det är välgjort.

Varför är du så rädd för att behöva sköta om huset?

Går det att bygga ett hus som är helt underhållsfritt? Själva stommen då. Numera finns det ju fasadplank i plast, fönster i metall osv. Skulle man kunna bygga en röd stuga i helt underhållsfritt och oförstörbart material?
Man underlättar mycket av underhållet genom att skaffa ett litet hus. Det blir många gånger besvärligare om man ska ta sig upp till fönster högt upp, eller nå en vindskena X meter upp i luften. Jag ser STOR skillnad mellan vår förra hus och det nuvarande. Det gäller att välja rätt hus :) !

Nej.
Att äga ett hus innebär alltid någon form av underhåll.

Man kan minimera underhållet genom smarta lösningar men underhålla måste man ändå.
Är huset välbyggt är underhållet enkelt. Underhållsintervallen är också långa om det är välgjort.

Varför är du så rädd för att behöva sköta om huset?

Varför skulle jag vara rädd för att underhålla huset? Var får du det ifrån? :confused:

Alltså det här var ingen fråga om hur man bäst underhåller ett hus, utan om det är möjligt att bygga ett underhållsfritt hus. Precis som det står.

Man underlättar mycket av underhållet genom att skaffa ett litet hus. Det blir många gånger besvärligare om man ska ta sig upp till fönster högt upp, eller nå en vindskena X meter upp i luften. Jag ser STOR skillnad mellan vår förra hus och det nuvarande. Det gäller att välja rätt hus :) !

Såklart. Det var mest en fråga, inget jag har planer på att göra.

Möjligen om du gör det helt i rostfritt stål?
:D

Faktiskt så tänkte jag på det. Om man bygger stommen, reglar osv i stål. Bor i ett hus från 2010 (hyreshus med lägenheter) och vi har stålreglar. Ett helvete när man ska sätta upp saker med 2 skruvar eftersom det första hålet man borrar aldrig hamnar i regeln utan alltid borrhål nr 2 :devil:

Tänkt endel på detta eftersom folk råkar ut för fuktskador och röta och annat. Vore väl toppen med ett hus som inte tar skada av sånt?

Jag har hört att underhållsfritt i praktiken betyder "går ej att underhålla, när fel uppstår får man kasta". Ligger nåt i det...
Som jämförelse: en trädgårdsstol i plast som blir gammal och skör, och går sönder, kan man inte göra mycket med. Man får kasta. En trädgårdsstol i trä kan man olja, måla, byta delar på, renovera.

Jag har hört att underhållsfritt i praktiken betyder "går ej att underhålla, när fel uppstår får man kasta". Ligger nåt i det...
Som jämförelse: en trädgårdsstol i plast som blir gammal och skör, och går sönder, kan man inte göra mycket med. Man får kasta. En trädgårdsstol i trä kan man olja, måla, byta delar på, renovera.

Äsch, underhållsfritt går väl aldrig sönder :D:angel:

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 512
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset