Underhålla konvalecent?

J

_jossan_

Hur underhåller och aktiverar ni era konvalecenter under boxvila?! :confused:
Min dam har fått hovbensfraktur och ska nu stå på boxvila i minst två månader.
Har stått inne i två dygn och är redan enormt uttråkad och ledsen.... :(
Vänjer dom sej efter ett tag eller hur har era hästar reagerat? :confused:

när min häst hade skavt av hela insidan på vänsterbak så fick hon ju stå sen. men hon var lugn tills jag blörjade gå ut med henne. sen bara gick hon runt och sket öevrralt så jag fick tillåtelse att släppa ut henne.

men har du provat en sån där aktivitetsboll? sådan man lägger ner godis i och som hon kan rulla runt?

när du ger henne hö/ensilage kan du ju lägga det i ett hönät med minimala masker på. ett sånt med max 2 cm2 hål. håller henne sysselsatt ett tag.

häng upp borstar i taket som hon kan pilla lite på. men risken är att hon tröttnar fortast på den....

Det är inte så lätt att underhålla dem. Man får vara hos dem och pyssla om dem så gott man har tid. Min dotter tog en bok och satte sej i boxen och läste. Hon läser mycket och tyckte att hon lika gärna kunde sitta i boxen hos sin häst och läsa. Hon kunde ju göra det för vi har stallet hemma på gården. Nu förstår jag ju att alla människor inte har tid och möjlighet att sitta hos kusen dygnet runt. Men gör stunderna ni mockar och borstar hästen till goa, mysiga stunder. Vi lade oxå in halm i boxen så att han hade nåt att pilla med mest hela tiden. Vi ställde honom i en box nära dörren så att han kunde kika ut och hålla koll på vad vi gjorde därute. Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Görel
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 954
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18