underhåll

Ela

Trådstartare
Har en bekant som har sin son varannan helg och betalar självklart underhåll. Mamman vill att även att han ska betala extra saker som kalas, utekläder, skor, hockyträning (hälften)

Är detta rätt måste han betala det när han betalar underhåll?
Hon hotar med diverse olika saker om han inte gör det, bland annat att han ej ska få träffa sonen.

Ska man betala extra eller ska underhållet täcka allt? Får man betala mer i underhåll om han exempelvis inte har sonen alls?

Sv: underhåll

Hur lever familjerna? Hur ser deras ekonomier ut, vilken sorts vanor har de?

Lever man billigt (och har små inkomster) kanske underhållet täcker hälften av alla utgifter för barnet.

Åker man på semester, går ut och äter, gör andra nöjen, tränar dyra sporter, så täcker underhållet inte hälften av kostnaderna hur man än vänder sig.

Jag tycker att underhållsskyldiga föräldrar har ett löjeväckande litet ansvar för sina barn!

Självklart är det inte okej att mamman hotar med att pappan inte ska få träffa barnet!

Nej hon får inte mer i underhåll för att pappan inte har barnet. För att det skall vara avdrag i underhållet är det fler dagar som pappan skall ha än varannan helg, minns inte exakt hur många men det skall vara ett visst antal sammanhängande dygn.

Tyckjer det är en sjäkvlarhet att man hjälps åt med träningar,delar på kalas och kanske dyra vinterkläder.

Sedan skall ju mamman lägga till lika mycket själv som pappan betalar i underhåll samt att barnbidraget ju finns.

Sedan får man ju se lite till vilken ekonomi man har, lever mamman på soc och pappan kanske har hög lön tycker jag faktiskt att han får ställa upp lite extra på barnet.

Däremot var det väldigt fult av henne att hota med att han inte skall få träffa sonen, det är helt fel väg att gå tycker jag

Underhållet ska väl täcka det grundläggande, hyra, mat och kläder m.m. Extra saker utöver det känns helt rätt att dela på (förutsatt att ekonomin mellan föräldrarna är i någorlunda balans).

Jag förstår att många har tankar om detta och vet själv vad jag anser. Personligen anser jag också att det är rätt att man delar på utgifterna men nu var det inte fråga om vad jag tyckte utan mer vad som är lagligt rätt.

Vad säger lagen ? Detta handlar om två familjer med dålig ekonomi, kanske därför frågan blivit så stor.

Vad säger lagen ? Detta handlar om två familjer med dålig ekonomi, kanske därför frågan blivit så stor.

Då säger lagen att han ska betala sitt underhåll. Varken mer eller mindre.

(Och då blir man ju lite orolig över att man här inte kan låta barnet träna hockey. Tyvärr tror jag att det är vanligt att mamman är beredd att "offra" betydligt mer av sin egen bekvämlighet på barnets fritidsintressen än vad pappan är. Så att de alltså inte delar utgifterna, utan han betalar vad lagen kräver och hon vad hennes hjärta kräver, sas. Det blir ekonomiskt sett dyrare för henne, men är inte hans problem i juridisk mening.)

Det kan ju vara så att han tjänar klart mer än mamman (den dåliga ekonomin kan bero på annat än små inkomster) och då kan det prövas i domstol om han ändå ska betala mer utöver FK-underhållet.

Den förälder som ev försvårar barnets kontakt med den andra föräldern ligger pga det sämre till i händelse av vårdnadstvist.

Jag gillar inte när en förälder hotar den andra om indragen umgängesrätt p.g.a. ekonomiska skäl. Det är fult!

Däremot ställer jag mig lite frågande till om man verkligen ser till barnets bästa om man är ute efter att betala minsta möjliga. Vill man ge barnet möjlighet att spela hockey? Eller får man en kick av att boendeföräldern får offra allt för att ändå ge barnet möjlighet att spela?

Eller är det så att man är fundamental motståndare till hockey och tycker att det vore det värsta ett barn kunder råka ut för, då har jag större förståelse för att man inte vill vara med att betala för den aktiviteten (men väl för en annan?).

Kalas måste väl ändå varje förälder tycka är en rättighet för barn att gå på. Risken kan ju också vara social utfrysning för barnet. Där är det väl självklart att bidra.

Enligt lagen behöver man inte betala mer än underhållet. Sen får man inte glömma att mamman ( om vi nu utgår från att hon har barnen) inte alltid är så duktig som det kan verka utåt.
Min sambo har i flera år fått höra från sitt ex att han ska betala kläder, sporter mm. Att han inte tar sitt ansvar. Att vi som är två med inkomst ska köpa saker för henne osv.
mamman bor i en trea med två barn på 13 och 11, dottern får sova i hennes säng. Vi hyr ett hus med 5 sovrum för att alla ska ha egna rum.

För det första. -Ja, vi är 2 vuxna, men jag har oxå 2 egna barn + 2 gemensamma barn med sambon. Inte direkt så min inkomst är beräknad att försörja henne också.
För det andra, vi hade barnen varannan vecka i 2 år, fick inget barnbidrag och inga ombyteskläder med till vår vecka, bara skitiga urväxta kläder, för vi var ju två.
När sen det blev lag på att även pappan kunde få ett barnbidrag då tog hon dem på heltid för att slippa dela med sig.
Nu 3 år senare har vi fått reda på av socialen (och barnen) som tog barnen till oss, att mamman supit upp alla pengar, inte låtit barnen gå på sport, inga nya kläder, ingenting.
Har även hört av barnen att kläder som vi varit med och delat på (jackor, vinterkläder) har blivit betalda av pojkvänner till henne.
Pappan har betalt underhåll i alla år. Men vi som har haft barnen här sen juli har fortfarande inte fått en krona i underhåll då mamman ljugit om var de bor och förhalat folkbokföringen.
Så det är inte alltid synd om den "stackars mamman" som inte får nån hjälp av pappan.

Ang att mamman har förhalat folkbokföringen så kan ni skicka in en adressändring till skatteverket så sköter dom det åt er. Om hon inte har skrivit på så lämnar ni in den endå så kommer skatteverlet skicka en förfrågan till mamman. Om hon vägrar skriva under då också så ger skatteverket det beslutet åt henne.

Mvh

Fast det kan ta flera månader innan Skatteverket tar det beslutet.

Jag blev av med underhållet då pappan lät bli att skriva på flyttanmälan, eftersom jag o sonen då under två månaders tid inte var skrivna på samma adress...vilket man alltså måste vara för att få underhållet utbetalat.

Varför ska han INTE vilja ge sitt barn hjälp ekonomiskt utöver det som måste ges enl FK? Varför inte gladeligen betala barnets intressen osv? Bara man vet att pengarna går direkt till barnet och man inte går på knä själv så är det väl absolut något man ska göra....? Men kanske det är dags för ett samarbetssamtal genom familjerätten/enheten eller vart det nu är man vänder sig. För skuld hit och hot dit är väl sällan bra. Men fan för att gnälla för att barnet har fritidsintressen osv. SJÄLVKLART ska man dela på sånt om det behövs. Varför ska det spela roll VART barnet är mest, det spelar väl ingen roll... ett intresse är ett intresse, ett barn är ett barn och har man möjlighet ska man väl göra allt man kan?

Ja det kan ju ta några månader. Fast det kan bero på, för mig tog det bara 1 månad så var det färdigt.

mvh

Fast det kan ta flera månader innan Skatteverket tar det beslutet.

Jag blev av med underhållet då pappan lät bli att skriva på flyttanmälan, eftersom jag o sonen då under två månaders tid inte var skrivna på samma adress...vilket man alltså måste vara för att få underhållet utbetalat.[/QUOT

Mamman blev anmäld av en kompis till socialen 22 juli, socialen ringde sambon och han hämtade dem. Vi skickade in papper om folkbokföring efter ett par dagar. Fick tillbaka att mamman ej skrivit under, fick avslag från försäkringskassan. Skickade in nya papper , fick tillbaka att mamman vägrade skriva under. Skickade in ytterligare en gång, fick då besked att skatteverket skulle göta en egen undersökning.
Mamman angav att ena barnet bodde hos henne på heltid fast han bara var hos henne 2 dagar i veckan efter skolan. Det andra barnet ville överhuvudtaget inte träffa henne. Mamman stack då papper under näsan på 13-åringen från kronofogden om vräkning och utmätning, hotade att de skulle ta hans tv-spel om han inte sa till socialen att han ville bo där.
Likadant med 11-åringen, sökte upp henne samma dag hon skulle på samtal hos socialen att " hon måste hjälpa mamma annars hamnar mamma på gatan."
Hon sa att hon får skylla sig själv då hon druckit istället för att betala räkningar.

Skatteverket ringde och frågade pojken var han bott hela tiden och vi skickade även bevis från skoltaxin att de åkt till oss varje dag. Socialen har även sagt att det bott här sen 23 juli. Nu i dec får vi första underhållet, då de ej kan skriva tillbaka folkbokföringen i tiden även om de vet att de bott här. De säger att vi ska kräva mamman på underhåll. Hon vägrar att betala, däremot skickar hon gamla räkningar på fritidsavgifter som hon vill att vi betalar fast vi aldrig utnyttjat fritids.

Så ibland är det inte alltid mamman som månar mest om barnen och pappan som försöker smita undan även om det utåt kan se ut så, det handlar ibland om vem som är bäst på att manipulera och köra med snyfthistorer.

Jag måste ändå fråga vad dina inlägg gör i den här tråden?

Jag fattar till fullo att mamman till din mans barn är rätt hopplös, tydligen missbrukare. Självklart fungerar inte en missbrukare särskilt bra som förälder, vanligen.

Men vad har detta med TS frågeställning att göra??

Du kan väl starta en egen tråd, om du vill diskutera ditt problem (som jag har all förståelse för om det tynger dig).

Tråden handlar väl om underhåll och om man ska betala mer än bara det eller hjälpa till med annat. Tog vårt fall som ett exempel på att även om man gör som man ska, så betyder inte det att underhållet och extrahjälp går till det som det är tänkt, till barnen. Och att det som utåt sett ser ut som att pappan smiter undan ansvaret, inte behöver vara så i verkligheten.

Men ursäkta mig, ska inte diskutera mitt problem mer i denna tråd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 566
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023