underbart eller frustrerande att köpa häst?!

Sv: underbart eller frustrerande att köpa häst?!

Jag letade i ca 1/2 innan jag hittade den perfekta hästen som borde ha passat mig, lite fart i den, en riktig läromästare, 12 år SEn visade det sig att han hade lite dolda fel (!!!!). Så efter mkt om och men och tårar fick vi lämna tillbaka honom.

Gav upp efter det. Men så tur är har jag världens underbaraste tränare som ringde ett par hästar åt mig =). Hittade sen alldeles i närheten.
JÄtte fin häst dock väldigt ung (7) för mig. Hade bara hoppat men var välutbildat i dressyren. Det sa inte direkt klick för oss.

Vi har haft ett riktigt jobbigt år många nerfall och avfall. Min tränare tyckte till och med att jag skulle sälja honom om det inte började gå bättre för oss. =( Men så åkte vi på vår allra först tävling 90 cm CR och det sa bara *klick* allt bara stämde det var så roligt då blev vi bästa kompisar. (Helt sjukt) så nu är vi verkligen bästa vänner vi förstår varandra på ett jätte konstigt sätt och mamma brukar säga att vi blir en på tävlingar.

Så ge inte upp det finns en bästis för dig där ute!! =)
Lycka till alla med erat hästletande.

vi hade ganska svårt att hitta något vi trivdes med och som dessutom gick igenom besktningen när vi letade ponny och det slutade med att vi tog en 4 åring osedd, men han gick igenom besiktningen. Nu slutade det väldigt bra (ponnyn går idag MSVB hoppning och LB/LA dressyr med okej resultat). Så jag känner igen det där, just den där besvikelsen när man tror man hittar hästen med stort H och sen så blir det inget. (fast jag har också varit med om tvärtom, vi kollade på 2 ställen och sen fann jag drömhästen... och han gick igenom! :banana: )

Men fortsätt leta, håll ögonen öppna och prata och berätta för alla du känner att du letar häst och vad du letar för häst. Många säljer och köper hästar genom kontakter (det gäller inte bara supertävlingshästar utan också det som du tex söker)

Har nu bestämt mig för att den hästen jag nu provridit är den jag vill ha så jag ska ut dit i veckan och göra allt pappersarbete, vet besiktn. osv men förhoppningsvis så är detta hästen med stort H! Kändes ju helt undebrart när ja provred henne det bara passade lixom! Hon hoppar som en liten gud dessutom och charmig som få! :banana:

Så med lite tur och alla mina tummarna hållda så är detta slutet på min ångestfyllda och frustrationskantade jakt efter drömhästen *skratt*

Sa uppdtaera er allihopa i slutet på veckan hur alting har gått men ni får hålla tummarna för mig! :rofl:

Då håller jag både tummar och tår, och hoppas allt går bra :bump: !!!

Visst kan det vara jobbigt att köpa en häst.
Jag köpte min för ca 6månader sen. Jag letade efter en skogskompis men ändå en häst som kunde ganska mycket. Jag testade inte alls många hästar.. utan hittade henne. Om det nu är en kompis du söker så tycker jag att folk ska få upp ögonen för travare.
Oftast välhanterade, orädda, lättlärda och mycket sociala! Min lilla tös är 8år hon har endast sprungit på banan innan. Nu på 6månader kan hon galopp och hoppar gärna lite hinder osv...
Tänk på att hästen blir oftast som vi gör dem. Är vi lugna o snälla så blir de det oxå.

Jag förstår mig då inte på varför man ska åka omkring och provrida si och så många hästar innan man väl bestämmer sig. Är inte det lite hur man är som person? Min häst som jag nu har ägt snart i exakt ett år, var den första hästen som stämde bäst överrens med mig över telefon, och som var den första jag provred, och jag är världens lyckligaste hästägare efter flera omständigheter! Jag kan tänka mig att det är väldigt bra att provrida många olika typer av hästar och jämföra, men har man väl fallit för en häst så tycker jag inte man ska leta vidare. Det ska säga klick och allt ska stämma? Gör det inte det, så ska man naturligtvis leta vidare...

Har jag fel? :crazy:

Det beror nog på vem som ska köpa hästen...

Å ena sidan: om det klickar mellan häst och köpare, så är det värdefullt tycker jag.

Å andra sidan: när dagen kommer då vi ska köpa häst till 12-åringen så kommer jag vilja att hon provrider åtminstone två-tre-fyra hästar, så hon får något att jämföra med. Annars kommer hon ta första bästa häst, bara för att hon verkligen vill ha häst, och "alla hästar är ju bara såååå sööööta". Spelar ingen roll om de hugger o sparkar efter henne, eller är helt oridbara :crazy: .
Vi tänker inte riktigt lika hon och jag :angel: .
(fast jag tänkte nog så åxå när jag var tolv :cool: )

Nej jag håller med att det kan kännas fånigt att man absolut MÅSTE provrida MINST 10 hästar innan man kan bestämma sig.. den hästen som det förhoppningsvis blir nu *peppar peppar* är den andra hästen jag provridit och det sa verkligen klick (i mig iaf :smirk: )

Men å andra sidan så har jag ridit otroligt mycket olika hästar under min ridtid.. har ridit på ridskola, ridit privayhästar, jobbat på 2 hästgårdar där jag ridit allt från gammla läromästare till s.k. "Problemhästar" som hela tiden ställer sig upp till oinridna 3-åringar så jag har en hel del att jämföra med.. Jag vet precis vad jag vill, och ännu viktigiare, vad jag INTE vill ha :)

Men som sagt huvudsaken är att man känner att manverkligen passar ihop som individer men sen måste man ju ha någon slags referens ram så du vet vad du inte klarara av osv. Annars kan man gärna överskatta vad man klarar av om man hittar den där hästen som bara är sååå charmig och söt å gullig och som hoppar som en gud.. sen att hon ställer sig upp vid minsta motgång har man en tendens att "glömma" :banana:

Även om jag klarar av att rida en hel del hästar så har det varit under uppsikt av erfarna instruktörer det är en helt annan sak när du står där själv med hela ansvaret! Så man ska vara noga med att tänka efter vad man verkligen vill ha och inte vill ha :rofl:

Jag själv provred inte min häst. Köpte henne per telefon o gissa vad? Nu fungerar vi kanon!!! Första kärleken fungerar alltid bäst. För visst är det så att just ens egen häst alltid är den finaste i sina egena ögon???:crazy:

Du vet vad du vill ha för häst så håll hårt på det! Jag lovar, den finns där ute.
Och vissa hästar som tävlas kanske inte tävlar så höga klasser och inte kanske har kapacitet för så höga klasser, även de passar utmärkt till dina krav!
Det finns många hästar och en dag dyker din häst upp!

Sedan behöver man inte provrida så och så många hästar, man tar den hästen det säga klick inför och oo det så skulle vara första hästen du tittar på eller tionde hästen det spelar ingen roll. Du vet när du har hittat rätt häst, för det känner man inom sig!

Håller tummarna att allt går bra för dig!

Jag håller tyvärr just nu på att sälja min älskling :cry: pga att jag har fått en ryggskada som gör att jag inte orkar rida ihop en pigg häst och är istället på jakt efter en lugnare häst.
Jag vill inte ha någon glapp mellan hästarna så letar ny häst samtidigt som den andra säljs....men jag hittar verkligen ingen jag vill ha.
Antingen är det unghästar som säljs, eller för gamla hästar eller så är de på 170+ eller så kan de bara antingen dressyr eller hoppning och inte både och. Och om det inte faller på något av det ovanstående så är priset istället för dyrt för att det är någon superhäst.
Jag är ute efter en valack på ca 160-168cm i mankhöjd mellan 6-9 år, med stam som går LA-MSV dressyr och 110-120 hoppning. Hästen behöver inte ha mer kapacitet än så och behöver verkligen inte vara någon stjärnhäst. Och de få hästar jag hittar som motsvarar ungefär det jag vill ha är det alltid något fel på så fort jag ringer..ex. ägaren förklarar att det är en superhäst men att den sticker ute....oj, vad kul...inte :crazy:

Alla påstår att det finns så himla mycket hästar till salu ute just nu...och det märker jag delvis pga att det är svårare att sälja häst nu..men trots alla hästar som finns ute till salu så är det ändå ingen som jag vill ha...

Förhoppningsvis har jag dock hittat min drömhäst genom kontakter...har dock varken sett eller provridit honom än, men han låter verkligen perfekt för mig. Hästen är egentligen inte till salu men ägaren har hört hur bra hand jag och min sambo har med hästar och egentligen har ägaren inte tid för hästen då hon har flera stycken till så vill jag köpa honom så får jag det. :bump:
Hoppas hoppas, håll tummarna för mig :)

Blir det inte den hästen så kommer jag nog hitta hästen jag vill köpa via kontakter via min tränare...för via annons verkar lönlöst den här gången.....

Annars bra tips är verkligen att kolla runt på alla annonser man kan hitta. Sätta in en köpesannons (så hittade jag hästen jag har nu) och kontakta salustall som man tycker verkar seriösa. Sen säga till allla man träffar att man letar häst, prata med sin ridlärare/tränare och höra om de vet någon som är till salu alternativt om de kan hjälpa till att hitta någon.
Den hästen jag har hittat via kontakt som jag då ska kolla på hittades genom min sambos jobbarkompis som har en vännina som bor 40 mil här ifrån.
Många hittar dock sina hästar där de minst anar det..ex 5 mins gångväg hemifrån eller nåt.

Jo jag hittade ingen på annons jag gillade utan jag hittade de jag provridit genom dem som har stallplatsen jag sökte.. jättetrevliga människor som var otorligt hjälpsamma och nu ha rjag hittat vad jag hoppas är drömhästen bara allting går bra...:)

men ja ska hålla tummarna för dig också!

Ojojoj... orkar inte ens ta upp alla hästar jag och min kompis provridit innan vi hittade rätt. Vi sålde vår arab vilket gick otroligt lätt! andra som provred bestämde sig och allt gick bra! Verkar vara en bra familj också.
Det var ett och ett halvt år sedan. Började leta ny häst direkt, men hittade inte rätt förrän i juli/aug i år...
Först hittade vi en häst som vi köpte, men vi hann inte ha honom länge... han hade kotledsartros och blev utdömd.. (vi var inte med vid vet. bes. och nej, det hade tydligen inte gått rätt till..)
Hur som helst, provred massor av hästar, vet.bes många av dem, men inte en jä*el gick igenom.. Tillslut trodde vi att det vilade någon slags förbannelse över oss!! Det var inte ens kul att leta häst längre.. hatade alla tidingar, webbsidor, annonser som handlade om hästar!! Men så äntligen hittade vi vår prins! Import från Holland och det var verkligen värt allt sökande när vi tillslut fick hem honom!

Jo men det känns lite som att när det varit jättejobbigt att hitta dörmhästen så är det så mycket mer värt när man väl gör det... så känns det för mig iaf :)

Man uppskattar det man får mycket mer då, tror jag af :bump:

va ute igår igen och titta på hästen :love: fånigt hur man kan falla så för en häst *skratt*

Väntar på veterinären som kommer i slutet av veckan *woho*

Skulle va kul om man va hästägare tills på söndag då man far till Globen och Annexet ;)

Lirentröst. Det är jätte jobbigt att sälja häst åxo. Man vill ju att allt ska stämma. Sist jag sålde häst så var det en massa konstiga personer som kom o provred. Några fick kliva av på en gång. Men sen kom den där rätta personen och köpet blev av o alla var glada.

Jag provred Tibbe en gång innan jag tog hem honom. Hade som krav att jag skulle våga rida ut själv och att bromsen fungerade. Och det gjorde det.

Sen så stämde inte våra personligheter så jag sålde till någon som använde honom på ett annat sätt, roligare för honom. Tyvärr har han vandrat sedan dess.

Patsy köpte jag osedd på ras och ålder, det var tufft emellanåt men med hjälp så blev hon verkligen MIN ponny (köpte som tvååring).

Lilja köpte jag också osedd och sålde sen pga div anledningar men hon var också en mkt trevlig liten häst.

Nuffe har jag velat ha i åtta år, har ridit henne lika länge så det köpet var lätt...

Men det är SVÅRT att hitta häst:)

Sitter idag som på nålar och väntar på att dom ska ringa efter vet.besiktn. Är hur nervös som helst....
Går allting bra ska vi dit imorn och skriva på papper :blush:

Herregud hur ska dagen kunna gå?!

Hoppas hoppas att det går bra för hästen idag!

För övrigt håller jag med om att det är frusterande att leta häst. Jag har "den perfekta hästen" (trodde jag) hemma på lån nu, men han klarade inte vet. besiktningen så nu går han här i avvaktan på ytterligare en besiktning om någon vecka - håller tummarna för förbättring!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 692
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA