underbart eller frustrerande att köpa häst?!

Aliche

Trådstartare
Känner bara att jag måste skriva av mej lite av min frustration...
När jag för ett tag sedan, ungefär 3 månader insåg att nu hade jag till min stora lycka råd att skaffa egen häst! Min tillvaro var rosaskimrande såklart tills jag upptäckte hur ansträngande det egentligen är!

Man får höra så mycket att man ska provrida minst så och så många hästar innan man bestämmer, men om jag inte ens hittar 3 stycken jag VILL provrida då? det är det ingen som säger något om. Jag trodde jag skulle få det ganska lätt eftersom jag inte vill ha någon tävlingshäst utan en kompis som jag kan få mysa med i skogen och träna lite lätt med, kanske nån blåbärstävling nångång!
Men nej nej nästan alla annonser jag läst har varit för tävling och träning eller så är det gamla hästar (inget ont om dom!) som bara ska promenadridas eller triangelmärkta... Allt jag vill ha är ju en bästis att kunna dela ett par år med.. varför ska nu det vara så omöjligt!
När jag sen dessutom hittade en häst som jag verkligen gillade så gick hon ju såklart inte igenom vet besikt. utan hade en snedbelastnings skada på ena benet *suckar djupt* så efter nästan 6 veckor av provridning så blev det bara pannkaka av det känns lagom kul..

Finns det någon annan än jag som hade det svårt att köpa häst eller som har tips på hur man skaffar sig mental styrka att orka fortsätta leta när det känns hopplöst?

Sv: underbart eller frustrerande att köpa häst?!

Motivationen är väl just det du längtar efter - nämligen en bästa vän i form av det underbaraste djur om satt sin hov på vår jord: hästen! :)

Vad jag har sett finns det mängder av lite billigare hästar utan all jordens kvalifikationer för tävling. Titta vidare och utnyttja flera medium, allt från Ridsport och Buke till handskrivna anslagstavle-lappar. Din älskling finns där ute, det lovar jag. Lycka till! :)

Jag letade i ett år innan jag hittade min prins.
Men då började vi leta foderhäst innan vi gav upp det och letade på köpehästar istället.
Men ge inte upp, snart kommer du också hitta hästen som du vill ha=)

Tror aldrig att jag har lyckas köpa häst när jag har "letat" aktivt i annonser. De gånger som utannonserade hästar verkar ha passat vad jag vill ha så har säljarna var mycket oseriösa. Värsta exemplet var när jag varit och titta på en ponny till min dotter och betalt handpeng på den för vi ville verkligen ha den. När vi kom tillbaka för att hämta den var den såld och levererad till en hästhandlare som betalat 500 kronor mer. Blev ett himla liv innan vi i alla fall fick tillbaka handpengen.

Istället brukar rätt häst bara dyka upp helt plötsligt.

Gör så här nu när du letar:
- Ta det som står i annonserna med en nypa salt. Kolla även de som inte verkar stämma med vad du vill ha, bara det är den prisklass eller lägre som du har råd med.
- Prova att sätt in en köpes annons själv. Är gratis på många ställen på internet och man brukar få många svar på just de här hästarna som inte säljer som tävlingshästar.
- Till sist kan faktiskt höra efter på ridskolor runt om där du bor om det finns någon häst som inte passar för ridskoleverksamheten. Den kan ju mycket väl passa ditt behov istället.

Lycka till!

Jag letade också i ett år innan jag hittade min favvis. Vägen var lång och krokig, och jag har nog provridit ett fyrtiotal hästar :o under detta året. Har träffat en hel del konstiga hästar, och människor också för den delen...

Första hästen som jag till slut verkligen gillade visade sig vara både duktig och dyr - och krubbitare och luftsnappare (vilket säljaren inte berättade utan jag fick höra det via ägarens stallkompis... när jag frågade ägaren om detta blev situationen väldigt märklig) Så det blev till slut inget köp.

Andra hästen som jag bestämde mig för gick inte igenom besiktningen, och veterinären avrådde bestämt till köp.

Tredje hästen jag kunde tänka mig gick inte heller igenom besiktningen, men hon hade ingen "obotlig skada" utan jag kunde tänka mig att vänta några veckor och göra en ny besiktning. Men då flippade säljaren ur ("min häst har aldrig varit halt, den j*a veterinären har fel") och jag drog mig ur affär.

Så efter ett år hade jag farit land och rike runt och letat efter en träningskompis, men inte hittat vad jag letade efter. Man vill ju gärna känna en klick i magen också, att detta är verkligen rätt häst för mig. En dag damp ner ett mail hos mig, med bilder på en vacker vilding till salu 60 mil från mig. Jag ringde upp tränaren, som hästen fanns hos, och vi pratade en lång stund. Allt kändes kanon, och det lät verkligen som hästen för mig. Priset var oförskämt bra, och från att ha synat tidigare hästar med lupp, bestämde jag mig över telefon för denna häst, osedd . Förälskad i en häst över telefon..? Galet! Men men.. Ringde en kompis som bor i närheten av det stallet och som kunde vara med på besiktningen, och sedan körde en transportfirma hit hästen till mig. Nervöst!!
Det är snart ett halvår sedan, och jag är otroligt förälskad i min häst :love: och så glad över att jag vågade ta chansen. Hade jag aaaldrig gjort i normala fall, köpt en häst osedd på det viset. Men den här gången gick det jättebra.

Så fortsätt leta, och som Masse skriver - sätt in köpesannonser också. Ring på "allt"! Även om de ser ut som paddor på annonsbilden kan de vara jättefina i verkligheten. Eller så kan ägaren ha beskrivit hästen heltokigt, och det kanske egentligen är en häst som passar dig jättebra. Om du hittar en intressant häst någonstans, leta upp tre fyra till i samma område och åk och titta på dem också när du ändå är där.

Men den uppgivenheten du känner du har jag också känt - men det löser sig! H*n finns där ute någonstans :bump: . Jag håller tummarna för dig, håll oss uppdaterade om hur det går. :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej,

jo jag känner igen mig precis. Har exakt samma problem, vet inte vad det är. letar själv efter en snäll kompis som fritidshäst, men visserligen ska den hålla för lite träning och kanske att man är med i någon klubbtävling för skojs skull. Men ändå man hittar inget, sen hör man historier om hur folk inte kunnat välja, och att det finns massor som passar, men för mig och min kompis kan jag tillägga som letat efter en häst i flera år och ändå inte hittat något.
Så jag vet inte heller vad det är som gör att just vi itne hittar någon passande häst när alla andra verkar kunna välja bland dussintals:cry:
Kan väl bara råda dig att fortsätt leta, leta och åter igen leta och var snabb att kontakta ägaren när en fin häst kommer upp på annons.;)

Tittade på flera, det vart stopp på vet. bes. lite fel här odär. Sen gav jag upp. Men en dag åkte jag iväg på tur-ridning o hittade då :love: HÄSTEN. Den blev min.

Känns ändå himla skönt att det finns andra än jag som hade det jobbigt när om letade häst men att det löste sig iaf! Känner nu att jag börjar komma över besvikelsen efter det förra misslyckandet och jag känner mej nu redo att ge mej på det igen :)

Har nu hittat ett par hästar på annonser här på Bukefalos som låter helt okej och dessutom inte ligger så långt hemifrån så nästa helg blir det nog att åka iväg *hoppas hoppas*

Som många ovanstående skriver det ska ju inte bara vara en fin häst som är duktig och frisk man vill att det ska säga "Klick" att man ska känna att det här är verkligen hästen för mej! så jag ska ta tag i det nu och inte ge mej förrän drömhästen står i stallet *skratt* ska hålla er alla uppdaterade och lämna gärna fler tips eller historier från egna hästköpar äventyr så länge! :bump:

Har också känt sådär, man letar och letar och letar och inget passar.
Var överallt och leta häst, åkte nästan 60 mil för att titta på en unghäst, skitfin och jättesnäll. bestämt och klart att vi skulle ha honom, papperna skulle skickas på posten. Halvvägs hemma ringer äg och har ångrat sig:( :smirk:
Så letandet fortsatte och fortsatte i all onändlighet typ:D tills jag hitta en annons på nätet: * kallblodstravare säljes som ridhäst.
valack och brun. Dressyrriden och hoppad.*
Men jag skulle ju inte ha nån travare och ingen brun häst heller.
Men det lät ju bra i annonsen och den stod bara 2 mil i från mig.
fanns ingen bild så hade ingen aning om hur han såg ut.
Men ringde alla fall upp äg och åkte och kolla. Då var dom på löshoppning på ridskolan så vi åkte dit.
Hästen hoppar sista hindret springer i full kareta mot oss och lägger en varm jättemjuk snusande mule på axeln och bara stod och snusa mig på halsen. :love: Och han vägrade gå därifrån:love:
J som ägde hoonm då fick gå och hämta honom. Efteråt sa hon att så hade han aldrig gjort på nån annan:love:
Den 10 dec har jag haft honom i tre år;) :love:
Det var absolut inte vad jag sökte och vi har tragglat oss igenom väldigt mycket trassel genom åren men han blev min och jag ångrar mig inte en sekund:love:

Det där är ju precis vad man letar efter! När man verkligen känner att jag och den här hästen hör ihop! Allt behöver ju inte vara pefekt och smärfritt *då är det ju ingen utmaning :smirk:* men det ska kännas att man hör ihop att hästen verkligen vill vara hos mej! Inte bara att man köper en hästsom får anpassa sig till att tycka om mej *L*

Känner verkligen igen mig!!
Jag tänkte att nu när vi väl bestämt oss för att köpa häst skulle det väl gå fort! Knappast...

¤ Häst 1: Självklart bedårande vacker, lite svårhanterlig men kändes som en bra utmaning. Gick inte igenom besiktningen på första försöket. Vi väntade då det bara var nåt lite. Gick inte igenom på andra.

¤ Kollade på några andra som inte passade oss, bestämde oss nästan för någon osedd innan vi fick veta från gamla ägaren att den var mycket midre än påstått.

¤Häst 2: Stor och bra som vi ville ha den, trevlig. Vi fick första "tjing" och skulle höra av oss senare på kvällen. Någon timme senare ringer dom och säger att hästen är såld. Förjävligt besviken!!! (Fast den gick inte heller igenom besiktningen...)

¤Vi bestämde oss för att ta häst 1 på prov då hon nu var frisk nu och vi inte fått napp på någon av de tidigare, också är hon ju så otroligt snygg!!

¤ Kvällen innan vi skulle hämta henne får vi ett mail med bilder på HÄSTEN. Allt låter helt perfekt och han såg ju helt perfekt ut!! Snacka om jobbigt!

¤ Men häst 1 fungerade inge bra. Hon hade bara stått sen vi tittade på henne första gången och var i stot sett ohanterlig ensam (om man inte var en stor stark gubbe). När hon åkte hem igen kom ägaren och hans två söner och LYFTE in henne i transporten pga tjur...

¤ Vi tar hem HÄSTEN och besiktigar. Markering, bahandling, nästa helt borta vid koll. Vi ger han chansen att vila under sommaren och har det alldelse underbart med honom. Men när vi besiktigar igen är det värre :eek: Han visar sig ha pålagringar. Köpet går tillbaka och hästen tas bort:cry: Han var verkligen en superhäst och det kändes helt jävla förjävligt!! Vissa tyckte väl vi var dumma som chansade men vi ångrar det inte!!

¤ Sen hittar vi en kort text på blocket om en häst 40 mil bort. Jag tänkte inte så mycket på den eftersom det var så långt bort men mamma ringde på den. Han lät ju super han med!! En kompis till mamma som bodde nära kollade på han och så bestämde vi oss. Men då var det flera intressenter och säljaren visste inte vem han skulle sälja till :crazy: Efter att nervöst väntat vid telefonen ringde han och ville sälja till oss!! Han gillade oss bäst!! :banana: Vi åkte ner och hämtade hästen som vi aldrig sett förr annat än på bilder och korta filmsnutter.

Honom har vi haft i kanske 2 månader nu och allt känns helt superduper bra. Jag trodde inte vi skulle hitta någon efter ett tag och var nära att ge upp. Känslomässig berg och dal bana så det smäller om det men nu har vi äntligen hittat rätt!! Så fortsätt leta även när det känns som värst för när hästen står där i stallet till slut är man ju så överlycklig!! Vi åkte till stallet flera gånger om dagen för så fort vi kom hem kände vi oss ju så rastlösa!

Fortsätt leta, bara. I lugn o ro. Jag tog mig igenom ett antal annonser, foton, videos, resor... Tills det plötsligt dök upp en herre där man tappade greppet om verkligheten totalt... då var det dags att handla. :D

Sprid det till alla som du känner och fler ändå, att du letar häst alltså. Min första häst fick jag fatt på, på det viset. En tjej som kände en tjej som hade hört av grannen (typ) att jag letade häst... Ett annat kul sätt som jag hittat häst på var när jag satt på ett möte och vi pratade lite häst i pausen och jag sa nå´t i stil med "Tänk om man kunde hitta en häst som..." Och så beskrev jag drömhästen. Då säger en av killarna som sitter på samma möte att han har en sådan häst hemma i stallet och när kunde jag komma och provrida? Den hästen är fortfarande min måttstock på den perfekta hästen för mig. (Ingen märkvärdig pålle alls, bara såååå fiiiiin och perfekt för mig!) Jag hade honom på foder i nästan fem år innan han togs bort pga pålagringar i frambenen. Snyft.

det är inte lätt att hitta häst! det är ju mycket som ska stämma. Jag hade tur när jag köpte min, det var andra hästen jag prövade och jag fastnade direkt. Men jag prövade ända två hästar till och var och hälsade på och provred "min" häst 3 ggr till innan jag slog till!
Jag visste egentligen redan från början att det skulle bli hon alla tjatade att jag skulle pröva andra hästar innan jag bestämde mig.
Har du inte funderat på varmblod? dom brukar ligga bra i pris. min är ett varmblods sto och är helt underbar, det är jätte mycket jobb med ridningen, men tänk sen om kanske 2år vad det ska bli roligt att se hur långt vi kommit! Lycka till.!!

Jag var ganska inställd på svenskt halvblod när jag började leta men jag har mer å mer öppnat upp mig för andra förslag så jag ska försöka läsa annonserna en gång till och titta på sånt jag kanks esållade bort första gången :)

Har faktiskt hittat ett par till nu som verkar intressanta så nästa helg ska ja å mammsen iväg och titta på några förhoppningsvis *håller tummarna*

När jag inte hittar det jag letar efter så sätter jag ut en egen annons!
Det har hittills fungerat jättebra!

jag har letat lite sporadiskt i ett halvår nu.. är väl först nu somjag har råd o ha egen häst oplats.. däremot inte så mycket tid men de löser sej..man lär sej utnytjja dygnets 24 timmar..

men jag hittar ingen..
skitjobbigt... letar o letar o letar..
visserligen bor ja på en dum plats så jag har så långt till alla ställen för provridning men inte ens på film fastnar ja för nån.. men nån gång ska de ävl vända.

Halloj igen!
Ska nu imorgon iväg och provrida en häst som låter jättemysig så nu får ni hålla tummarna! Kände bara att jag måste skriva av mej lite för när man äntligen hittar något som verkar jättebra så känns dagarna innan sååå långa! :bump:

Tur att man har en hel del plugg å fördriva tiden med *skratt* :banana:

Skriver mer imorgon hur det gick :)

/Förhoppningsfull!

Hallå igen *om nån läser*

Var och provred hästen i lördags *Wee* kändes hur bra som helst, att vi passade ihop :) Ska dit igen på onsdag och provhoppa henne får se hur det går har ju inte hoppat på 1½ år jö :eek:
men men det ska nog gå bra!
Håller tummarna för att det är rätt den här gången :banana:

håller tummarna för dig..ska nog få film idag kanske... håll tummarna för mej

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 692
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar