Underbara takt-tölten..borta!!

Tibra

Trådstartare
Hej..
jag vet att det finns så många trådar om just detta med takten.. men varje gång jag skrivit i någon annans tråd å frågat själv har jag oftats inte fått några svar..så därför gör jag en egen tråd.
jag har som sagt några frågor att ställa.. min islandshäst hade en jättefin tölt förut med underbar takt, NU är den travtaktig och jag vet inte riktigt hur jag ska få in den rätta takten igen. Jag har som sagt tränat henne mycket i trav på senaste tiden och töltade då inte lika mycket.. nu har jag märkt att det gav dåliga resultat..dessutom hade hon blivit mycket mager, revbenen syntes och buken enorm.. så nu får hon ett kraftigare foder och har lagt på sig lite. men de frågor jag nu ska ställa hopaps jag nån kan svara på.
1. är det lättare för en häst att tölta i oren takt, som travtakt än i tölttakt?

2.Kan det bero mycket på att hon inte har så mycket muskler och att vi travat mycket?

3.Jag har börjat lite med öppna/sluta för har hört att de ska vara bra, de dumma är att hon blir tjurig "tycker det är jobbigt" huvudet högt i det blå och när jag trycker med skänkeln går hon kanske i sluta men framåt :S och då är det välsigt svårt att få henne gå korrekt rakt i sluta på vägkanten eller vart man nu är.. förstår ni? det här med ställningen får jag träna in senare eftersom det är omöjligt just nu..så vad tycker ni om öppna/sluta?

4. har hört att de ska hitta takten i nerförsbacke.. förr när hon töltade rent var det jätte bekvämt nerför.. nu blir det fortfarande travtakt..så? det funkar alltså inte för alla hästar eller gör jag något fel?

5. Hon har ju problem med galoppen med..korsgalopp för den mesta i lugnt tempo och bara vänster galopp..sedan vill jag ju heller inte trava pågrund av det här.. så jag töltar mest men då är det ju i travtakt..vad tycker ni om det?

6. Skulle klättra, galoppintervaller och sånt vara bra övning för att muskla upp henne för gångarterna? som tex. tölten? för att få henne att sätta sig, gå i rätt form är jäkligt svårt..vet inte riktigt hur jag ska göra fast alla tips!

7. jag vet..instruktör..men då ska man ha pengar och tid..och kan man verkligen få tips och hjälp här på buke så tycker jag det kan få en chans..?

nu låter det som om jag inte alls har någon koll på hästen och att jag har 0 iq.. men det här gäller bara en sak..takten i tölten och vad jag än har gjort så tycker jag ändå inte att den är så bra..hon är fortfarande rätt omusklad med stor buk men med mycket energi och kondis! vi bytte foder för en vecka sedan och jag tycker redan att galoppen blivit bättre..
jag känner att ibland kan jag få fram rätta steg!!! men övergår snart till travtakt igen..hon som hade en sån underbar tölt.. det känns förjävligt!

mvh/Linda

Sv: Underbara takt-tölten..borta!!

Låt hästen bygga upp sig igen innan du tränar den. Att tappa hela överlinjen - hur ska hon KUNNA tölta bärigt då?

Se till att du har minst 400g smp i fodret per dygn, låt henne få en viloperiod i flock och börja sedan bygga upp muskler igen precis från början. Longering, handhästridning, klättring i lätt sits etc

Försvaret att huvudet går i vädret får du för att hon inte orkar bättre.

En häst kan inte bära dig i tölt på skelettet!

Det tar år att bygga upp bra muskler och det går SNABBT att bryta ned dem :cry:

Pressar du henne nu när hon inte har styrka riskerar du kroniska problem eftersom hon då lär sig att VÄRJA sig mot tölten!

Lycka till och ta det lugnt. Har hästen haft så "lätt" och bra takt förut kommer det tillbaka.

Jag kommer hem o hjalper dig i januari!
Har tva veckors semester da.

Om hon ar bukig och revbenen syns sa beror det pa for lite eller for daligt foder. Antagligen har ni for daligt ho, men doligt ho kan kompenseras med proteinrikt tillskott som tex lucern.

Antar att du inte har analys pa hoet? Vad far hon for kraftfoder och vilka mangder?

Jag skulle ge henne fri tillgang pa ho och sedan ge henne lucern hackat stra, krafft groov samt minderaler. Om du inte har analycerat ho sa far vi gora en foderstat pa "en hoft"

Syns om en manad! :)

Hur tränar du hästen för bättre överlinje?

framför allt kan man inte träna när den är utsvulten!

Jag har rehabiliterat ett antal omhändertagna gravt vanvårdade hästar. Efter akutskedet med avmaskning och omvårdnad av skador börjar uppbyggandet.

Först får man vara SÄKER på att den under en längre period får tillräckligt med protein och "fri rörelse". Jag brukade sätta in dem i en bra flock där ledaren dessutom lärde dem som behövde det att veta sin plats.

Sedan fick de springa på skogsturer som handhäst till ledarhästen. Man kan göra mkt annat också (markarbete utan ryttare på) men jag hade inte kondis eller tid nog för att få till träningsvolym på det viset :cool: Det finns de som cyklar och simmar med pållarna tex!

Först när ryggen ser stark och musklad ut börjar jag rida. (om en häst ridits "på skelettet" tidigare måste man vara så försiktig för att den inte ska återfalla i gamla försvarsmekanismer)

Och då omväxlande mest ut i terrängen (verkligen terräng, berg och hyggen och sådant) och grundläggande träning i form av öppna/sluta längs vägkanten eller enstaka ggr i paddock.

Att rida hästen lite böjd är ett bra knep för att undvika att den går emot ifall den är van att svara med att slå upp nosen och tappa ryggen pga tidigare felaktig ridning. Observera att man måste lära hästen att böja sig runt skänkeln och att styras av vikt+skänkel så man inte behöver tygelhjälpen.

Så jag rider liksom en sida i taget i skritt och tölt. Travar över stock och sten och galoppspurtar i uppförsbackarna. Sitter inte särskilt tungt och "pressar" inget, bara driver in ett bakben i taget under hästen i skolövningarna. Får man pållen att höja magen så bär ryggen ! Balanserar in tölttakten med skänkel och vikt.

"pressen" ska komma låååångt senare när man vet att hästen är stark nog och har förstått hur man vill den ska arbeta, samt är trygg i grundformen utan att gå emot tygeln.

_Viva_ skrev:
Jag kommer hem o hjalper dig i januari!
Har tva veckors semester da.

Om hon ar bukig och revbenen syns sa beror det pa for lite eller for daligt foder. Antagligen har ni for daligt ho, men doligt ho kan kompenseras med proteinrikt tillskott som tex lucern.

Antar att du inte har analys pa hoet? Vad far hon for kraftfoder och vilka mangder?

Jag skulle ge henne fri tillgang pa ho och sedan ge henne lucern hackat stra, krafft groov samt minderaler. Om du inte har analycerat ho sa far vi gora en foderstat pa "en hoft"

Syns om en manad! :)

hej :)
de vore skitbra om du kunde komma å hjälpa mej du som "känner" Tibra..sen vore de skitkul att träffa dej igen :)!
ja hon har ju bara haft fodret i 8 dagar nu..hon får 3/4 liter kraft..hmm en röd påse hehe.. för dom hästar som är riktigt magra.. alltså kraftigt kraft eller vad man ska säjja.. sen 1 dl mineraler/vitaminer på kvällen och så får hon 4 kg hösilage därtill sedan slänger anny ut högar med hö på dagarna..jag tycker hon inte är lika "benig" längre hon har ju stått rätt mycket på sistone, kanske ridit två gånger i veckan eller så eftersom jag själv inte haft tid att rida..men nu tänkte jag komma igång lite igen..rumpan har ju lagt på sig iaf..kanske inte med muskler men den är finare nu..
jag kan försöka knäppa bild så ni kan få se hur hon ser ut..
en månad tar ju lång tid haha :p

Tibra skrev:
ja hon har ju bara haft fodret i 8 dagar nu..hon får 3/4 liter kraft..

??? Det är ju INGENTING?

Se över foderstaten och räkna den sammanlagda proteinmängden!

Har du ingen grovfoderanalys an du utgå från att det är dåligt om hästen tappat så. Där kan du komplettera för säkerhet skull med 2-3 KILO lucern eller hippo alfa.

Läs gärna här om vad som kan hända om man ger oanalyserat hö : LÄNK (Artikeln är gammal och det tidigare grönmixet utvecklades till hippo alfa för häst)

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:
??? Det är ju INGENTING?

Se över foderstaten och räkna den sammanlagda proteinmängden!

Har du ingen grovfoderanalys an du utgå från att det är dåligt om hästen tappat så. Där kan du komplettera för säkerhet skull med 2-3 KILO lucern eller hippo alfa.

Läs gärna här om vad som kan hända om man ger oanalyserat hö : LÄNK (Artikeln är gammal och det tidigare grönmixet utvecklades till hippo alfa för häst)

vi läste på påsen hur mycket hon skulle ha!! dessutom är hon inte så mager som du verkar tro.. hon är mer omusklad..och har lagt på sig mer nu..

Tibra skrev:
vi läste på påsen hur mycket hon skulle ha!! dessutom är hon inte så mager som du verkar tro.. hon är mer omusklad..och har lagt på sig mer nu..

Som Silverkedjan verkar tro???
Så här skrev du ju själv.......

"dessutom hade hon blivit mycket mager, revbenen syntes och buken enorm.. "

Du skriver ju själv att hon är mycket mager och att revbenen syns och buken enorm. Låter inte speciellt kul tycker jag. Den hästen tar flera månader på sig att bli hyfsad fin igen. Det är nämligen en svår period att få upp hästarna i vikt nu. Den skulle ha haft sin reserv sedan sommaren/sensommaren.

Öka du på fodergivan och speciellt proteinet som antagligen har varit för dåligt på sensommaren/hösten.

Är hon maskad ordentligt?

/Åsa

men det är ju just muskelfattigheten jag är bekymrad för! Och att du trots att hon tydligt har ont av att ha tappat allt hon ska bära ryttaren på så RIDER du henne :cry:

muskler bryts ned vid proteinbrist.

då måste du vara säker på att hon får mycket protein för att kunna återhämta sig. men även då är det en lååång väg.

du kan inte läsa på en påse vad en häst behöver - du måste analysera grovfodret så du VET vad hon får i sig och sedan komplettera med det hon BEHÖVER, oavsett om det så är fyra KILO kraftfoder :eek:

Några dl räddar ingen svältande häst som tappat musklerna :(

Vilket foder är det du ger? Det finns eg bara krafft protein som är något "krut" i bland krafftprodukterna. Enklast är att ge stora mängder lucern/alfalfa, det är ett ogiftigt tillskott och i nuläget gör det inget om du överdoserar eftersom hon också är mager.

Pållen i min artikel fick FRI TILLGÅNG på alfalfa!

Släpp nu prestigen om det är den som hindrar dig och ge hästen MER och proteinrikare MAT.

Bangsi skrev:
Som Silverkedjan verkar tro???
Så här skrev du ju själv.......

"dessutom hade hon blivit mycket mager, revbenen syntes och buken enorm.. "

Du skriver ju själv att hon är mycket mager och att revbenen syns och buken enorm. Låter inte speciellt kul tycker jag. Den hästen tar flera månader på sig att bli hyfsad fin igen. Det är nämligen en svår period att få upp hästarna i vikt nu. Den skulle ha haft sin reserv sedan sommaren/sensommaren.

Öka du på fodergivan och speciellt proteinet som antagligen har varit för dåligt på sensommaren/hösten.

Är hon maskad ordentligt?

/Åsa

Jo men "hade" ja.. det var ju värre på slutet av sommaren! det var ju då vi märkte det hela att något inte stämde. Nu har det gått några månader sen det var slutet av sommaren och det tog ett tag innan man inte kunde se revbenen, som jag kanske skulle ha skrivit ja.. men på er låter det som om jag plågar hästen :S det har jag tydligen fått höra en hel del här på buke med både bronkit och eksem.. antingen uppfattar ni mig fel eller så är det ni som inte har något hopp eller är tjuriga. Jag vill inte starta något bråk. Men jag ska knäppa bild på henne, det lovar jag.. jag ska se om jag kan sätte in bilder redan nu så som hon såg ut för mer än en månad sedan.
Tibris

Tibris

Tibris

Tibra skrev:
Jo men "hade" ja.. det var ju värre på slutet av sommaren! det var ju då vi märkte det hela att något inte stämde. Nu har det gått några månader sen det var slutet av sommaren och det tog ett tag innan man inte kunde se revbenen, som jag kanske skulle ha skrivit ja.. men på er låter det som om jag plågar hästen :S det har jag tydligen fått höra en hel del här på buke med både bronkit och eksem.. antingen uppfattar ni mig fel eller så är det ni som inte har något hopp eller är tjuriga. Jag vill inte starta något bråk. Men jag ska knäppa bild på henne, det lovar jag.. jag ska se om jag kan sätte in bilder redan nu så som hon såg ut för mer än en månad sedan.
Tibris

Tibris

Tibris

Jag har endast svarat på denna tråd där du själv skrev om att din häst är/var mager och du ville ha råd om vad du skulle göra.

Själv hade jag ingen aning om att ditt sto har eksem och bronkit. Och jag förutsätter att du inte plågar din häst :crazy:

Själv är jag full av hopp och är en glad människa!

Att dömma av bilderna ser hon inte mager ut.

/Åsa

Den ENDA anledningen att jag lägger tid på att svara är att jag vill hjälpa din häst! Det är lätt hänt att en häst blir svältfödd, särskilt om man inte har full kontroll själv på foderstaten utan har den där andra har ansvar. TRådsvaren här är ju inte för mobba DIG utan för att rädda din HÄST :idea:

Ta hjälp att göra en riktig foderstat åt henne med tillräckligt med protein !

Håller med TIm.
När jag fodrar upp islandskelett så ger jag inget hö men fri tillgång på hippoalfa blandat med lucernhack. Inget hö är för att jag vill att det de får i sig ska vara högvärdigt mat och med ovannämnda foder tar de sig snabbt.

Bangsi skrev:
Jag har endast svarat på denna tråd där du själv skrev om att din häst är/var mager och du ville ha råd om vad du skulle göra.

Själv hade jag ingen aning om att ditt sto har eksem och bronkit. Och jag förutsätter att du inte plågar din häst :crazy:

Själv är jag full av hopp och är en glad människa!

Att dömma av bilderna ser hon inte mager ut.

/Åsa

ne ja vet att ni vill hjälpa.. men jag har ju fått så mycket kritik och jag har verkligen lagt ner all min tid, kärlek och pengar på denna häst..

tyckte du inte hon var mager på bilderna så är hon definitivt inte mager nu..

jag är också en glad människa med hopp..annars skulle jag aldrig kämpa så här hårt..har man klarat bronkit och en hel del med eksemen tycker jag vi kommit långt och kan verkligen fixa det här med ridningen.. det är alltid något med den hästen.. men jag gör verkligen allt för att hon ska ha det bra..

Silverkedjan skrev:
Den ENDA anledningen att jag lägger tid på att svara är att jag vill hjälpa din häst! Det är lätt hänt att en häst blir svältfödd, särskilt om man inte har full kontroll själv på foderstaten utan har den där andra har ansvar. TRådsvaren här är ju inte för mobba DIG utan för att rädda din HÄST :idea:

Ta hjälp att göra en riktig foderstat åt henne med tillräckligt med protein !

jag har fått hjälp med foderstaten av en rätt hästkunnig person.. det ända som behövs är att räkna protein.. men om hon bara gått på de nya fodret i 8 dagar så kan det ju inte hända någon förändring så snabbt! men jag ska räkna protein och sånt..

vad tyckte du om bilderna?

Nu kan jag inte se bilderna, men egentligen är det oväsentligt därför att det sällan går att se i vilke status hästen befinner sig i om man inte känner på den. Däremot en regelrätt undernärd häst kan man ju se på bilder, men det utgår jag ifrån att det inte handlar om i detta fall.

2 saker som gör att hästen tappar hull och mycket muskler, du har ju som bekant en eksemhäst och dessutom bronkit. Min erfarenhet är att dessa tappar väldigt fort, noterade detta redan på sen sommaren för våran pålle med eksem. Trots ett rikligt bete, räckte liksom näringen inte till för honom. Trots att många andra hästar käkade på och blev runda som trummor, lossade rygg och sidor på honom. Här gick vi in och gav ett stödfoder med mera protein, vilket hjälpte honom avsevärt.

Han tappade inget mer, och har bibehållet sin figur, som nu skall formas till med hjälp av ridningen.

Sen måste även jag få inflika, det är ingen som mobbar dig. Däremot har man märkt att du är mycket oerfaren på många punkter, och här vill många hjälpa till för hästens skull. Jag tycker du skall lägga det på minnet, när du tror att folk går emot dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 157
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve