Under resan- hur?

ryttareochhast

Trådstartare
Hej!
Nu så är det så att jag ska köpa häst, men det finns ett litet problem.
Jag bor nämligen i Norrköping, och hästen står en bit bort, nämligen på Gotland.
Hur ska jag göra? Ska jag åka ner till Gotland, boka in mig på hotell, hämta hästen tidigt på morgonen & sedan åka mot hemstaden igen?
Isåfall, hur ska jag göra under vägen? Hur många gånger ska jag stanna & titta till honom?
Ska jag ta ut honom ur transporten så att han får ta frisk luft någon gång under resan? Ska jag ta med mig foder trots att jag har med mig hö & ska jag ställa en vattenhink i transporten?

Jag har nämligen aldrig åkt såhär långt med häst, utan har ändats åkt som längst till Örebro, och det tog runt 2 timmar. Men från Norrköping till Gotland tar det hela 6 timmar- om inte lite till.

Tacksam för svar!

Jag hade åkt ner själv och hämtat hästen, det är ju ändå en investering man gör när man köper häst, så varför inte se till att vara med på alla stegen i hästköpet. Har aldrig känt mig bekväm med att anlita transportörer, men det är ju bara jag det.

När vi har åkt långlångt har vi stannat var annan/var tredje timme och kollat till hästen, gett vatten (inte ställa hinken lös i transporten under resan!) osv. Jag hade inte gett något kraftfoder (förutom ev betfor i vattnet om hästen inte vill dricka) alls den dagen som vi ska åka för att undvika transportsjuka. Hö brukar vi hänga upp dock, så hästen har något att pyssla med (dock inte på resor som är kortare än 2-3 timmar och med våra vana tävlingspollar). Vi har aldrig lastat ut på vägen om resan varit kortare än 8 h, svårt att hitta ett bra och säkert ställe att ta ut en häst på som man inte känner, jag tycker inte det är värt risken (om hästen inte mår uppenbarligt dåligt inuti transporten).

Är hästen van att åka transport förresten? För det förändrar ju hela utgångsläget. När vi reser med tävlingshästarna (som åker över hela världen och tävlar) så kan vi köra väldigt långt (men då är det ju stor buss/lastbil och flera hästar) och håller koll på hästarna med kameran och stannar kanske var 3-4 timme och ser till dem. Men aldrig kraftfoder inuti transporten under resa.

Jag har rest långt flera gånger med häst, när man köpt häst. Bor man på en ö så är det bara att bita e det sura äpplet.:D
Vi har haft hö i trasnporten,kanske fråga om du får köpa/ta lite hö av hästsäljaren till transportresan så att det är sånt grovfoder hästen är van vid. vattten hink med men inte i transporten. utan stannat och gett vatten. De har sällan druckit men man har satt fram vatten.
Lastat ur har vi inte gjort men stannat lite nu och då för att kolla läget, man kanske själv måste ta en kisspaus eller matpaus.;)
De är jättebra att ha en kamera i transporten, då ser man ju om det blir oroligheter. Bra investering i framtiden också om man ska ut och köra!
Lycka till!!

Först och främst så tycker jag att du ska försöka få med dig någon på resan. Det är väldigt långt att åka ensam om något skulle hända.
Se också till att du har med dig extra grimma och grimskaft och en vass kniv om något skulle hända och du behöver skära loss hästen. Kniven förvarar du i bilen. Kör hästen i lädergrimma.

Du stannar varje eller varannan timme beroende på hur van hästen är att åka långt och erbjuder då vatten. Inget kraftfoder. Om hästen inte vill dricka så kan du erbjuda betforvatten. Ingen vattenhink i transporten. Om du binder hästen så löst att hästen kan dricka under färd så kan den också gå under bommen. Dessutom kommer vattnet att skvätta ut och hästen lär ändå inte dricka under färd.

Hö hänger jag upp i ett hönät eller om du har hösegel så går det ju också bra :)

Jag skulle inte lasta ur en främmande häst på vägen. Däremot behöver du gå med hästen i minst 30-40 minuter när ni kommer hem och helst släppa ut hästen i en hage ensam med annan/andra hästar i angränsande hage/hagar efter det så att hästen har möjlighet att röra på sig ytterligare.

Se till att ventilationen i transporten är god och att hästen är lagom varm under färden.

Lycka till med din nya häst!

Skicka med transportör är mitt råd! De står och åker bättre i lastbil. Och med okänd häst vet man ju inte hur den ev reagerar på båten. Då står den iaf med andra hästar runt sig. Förhoppningsvis kör de några rutinerade hästar som kan smitta av sig lugn på de andra.
Det brukar också inte låta riktigt lika mycket i lastbilarna som i trailers. Utöver att man får hoppas att yrkeschaufförer vet hur jäkla varmt det blir på bildäck och ser till att ha bra nog ventilation i bussarna.

De som kör sånt här kan ofta den grejen. Är man inte lika rutinerad i att just transportera häst så ser jag ingen vinst i att göra det själv.
Speciellt iom att lastbil är så mycket skönare att åka i för hästen och det är en bit iaf.

Men främst tänker jag på okänd häst på bildäck. Man vill inte skapa en bomhoppare eller råka stå där med panikslagen häst.
Oftast går det ju bra!
Men med okänd häst tycker jag man gör klokt i att safe:a.
Och att vara lite försiktig i början för att ge hästen positiva erfarenheter brukar inte vara negativt.

Jag skulle också ha anlitat transportör. De är proffs och vet hur hästen ska transporteras på bästa sätt. Dessutom är det bekvämare för hästen med lastbil och den slipper vara ensam.

Hej!
Jag bor nämligen i Norrköping, och hästen står en bit bort, nämligen på Gotland.
Hur ska jag göra? Ska jag åka ner till Gotland, boka in mig på hotell, hämta hästen tidigt på morgonen & sedan åka mot hemstaden igen?
Isåfall, hur ska jag göra under vägen? Hur många gånger ska jag stanna & titta till honom?
Ska jag ta ut honom ur transporten så att han får ta frisk luft någon gång under resan? Ska jag ta med mig foder trots att jag har med mig hö & ska jag ställa en vattenhink i transporten?

Jag har nämligen aldrig åkt såhär långt med häst, utan har ändats åkt som längst till Örebro, och det tog runt 2 timmar. Men från Norrköping till Gotland tar det hela 6 timmar- om inte lite till.

Tacksam för svar!

Om hästen är ovan att åka transport kan det vara värt att satsa på att få hem den i lastbil.

Om den är van att åka och stå i släpet på tävlingsplats, och du är van att köra eller kan få med en rutinerad kompis, så kan du hämta hem den själv. Då kan det vara lagom att titta till den när du står i färjekön, och så många gånger du får på båten, och när du väntar på att få köra av färjan, och kanske någon gång på vägen.

På färjan står ju bilen still, så själva färjeturen är inte så ansträngande för dem. Se till att hästen har något att mumsa på och vattna med hink när du tittar till den. Den behöver inte ha hink hela tiden, det välter de oftast ut.

Jag skulle inte lasta av en ny häst för att rasta.

Hej!

Tacksam för svar!
Står hästen snällt på trailer? Det är en förutsättning för att ens fundera på att åka båt. I regel får man inte vara med hästen på bildäck, däremot kan de följa med så man får titta till den varje eller varannan timma men om den inte är lugn hade jag aldrig ställd den på en tralier på båten. Händer det något kan man inte mycket göra, bilar framför och bakom gör att man är mycket begränsad om något händer.
Som någon skrev är inte färjeturen ansträngande OM det inte gungar...

Jag hade bett säljaren möta upp i Nynäshamn eller Oskarshamn och tagit över hästen därifrån.

Jag röstar också för professionell transportör.

Inte för att det är långt att köra, utan för själva färjeresan.

Har själv använt transportfirmor flera gånger och fått hem utvilade och fräscha hästar.

(OK, en gång med löss, men det var ju extremt enkelt fixat. ;) )

En fråga till er som rekommenderar transportör, vad kostar det?
Om det gäller 40-50 mil
Tror det bästa är att ta in offert, ring runt o fråga, nog inte jättemånga som åker Gotland-fastlandet men vet inte?
Jag har kört min häst tor Gotland från Uppsala, och han är resvan och cool men det blev riktigt obehagligt på hemvägen. Vi blev uppställda längst bak på däck och bakom oss körde de in alla motorcyklar. När vi landade drog motorcyklarna igång och det blev ett galet ljud med allt ekande på däck och min häst hade börjat studsa redan innan och nu fick han panik. Samtidigt var det varmt så jag kunde inte stänga transporten hur mycket som helst utan stod bredvid med luckorna fram öppna och han kastade sig rejält.
Har varit med om andra hästar som har hoppat över bommen så det kändes riktigt jobbigt när jag var själv med.
Allt gick bra men han var rejält svett och stressad efteråt. Glad att jag kände hästen och att han har rutin på att åka, hade inte vågat åka med en okänd häst.

Tror det bästa är att ta in offert, ring runt o fråga, nog inte jättemånga som åker Gotland-fastlandet men vet inte?
Jag har kört min häst tor Gotland från Uppsala, och han är resvan och cool men det blev riktigt obehagligt på hemvägen. Vi blev uppställda längst bak på däck och bakom oss körde de in alla motorcyklar. När vi landade drog motorcyklarna igång och det blev ett galet ljud med allt ekande på däck och min häst hade börjat studsa redan innan och nu fick han panik. Samtidigt var det varmt så jag kunde inte stänga transporten hur mycket som helst utan stod bredvid med luckorna fram öppna och han kastade sig rejält.
Har varit med om andra hästar som har hoppat över bommen så det kändes riktigt jobbigt när jag var själv med.
Allt gick bra men han var rejält svett och stressad efteråt. Glad att jag kände hästen och att han har rutin på att åka, hade inte vågat åka med en okänd häst.

Jag tänkte på Skåne - Östergötland i såfall :) det är ett sto jag kikat på som åkt transport förut men jag känner ju inte hästen
Ofy! De kunde de ju ha planerat lite bättre.. tur att det gick bra

Ta en transportör. De kör ju lite då och då från Skrubbs så ev behöver man ta dit hästen. Behöver absolut inte kosta mycket mer än att du ska åka tur/retur. Du kanske kan möte upp vid Mantorp tex?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 657
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat