*Ulvlek* Melodifestivalen goes Byhåla!

Men ja, qitis såklart! Jag blandar ibland ihop fio och Mirtai (fråga mig inte varför) så jag fick egentligen först för mig att det var fio som röstat där istället för Mirtai. Såg ju att det inte var så sen, men fio lyckades tydligen smyga sig in i mitt inlägg ändå. 😅 Så ja, jag menade qitis i det sammanhanget, fio har inget med saken att göra.

Jag blandar alltid ihop Mirtai och Jfrelin och det är ett helvete för mig när dom båda är med 🤣

Det är den ständiga frågan.. skulle verkligen en ulv göra så? 😉
Sen är ju frågan om qitis hann se din röst fast då måste hon trott att hon la en avgörande tredje röst vilket hade varit ett bättre alibi än en fjärde röst. Så det innebär eventuellt att någon av er två tänkte skaffa sig ett rejält bra alibi då ni märkte att karamellen inte dykt upp.
Det brukar inte vara jättevanligt att en spelare som inte skrivit någonting får 3 eller som det blev 4 röster i DL1.

Alla 4 som röstade på karamellen kan inte vara ulvar ( för tror inte det är 5 ulvar med) men en av er är mkt troligen ulv så just nu så misstänker jag mest dig och Q.
Varför tror du mest på Mirtai och qitis som ulvar? Är det pga mängden röster på Karamellen eller nåt annat/mer?

Jag känner mig inte ett dugg klokare efter natten kan jag ju säga. Tycker att det är lite skumt att Hedinn får in fio i listan på de som röstade på karamellen igår. Samtidigt kan det absolut vara ett ärligt misstag för vad skulle det vara för poäng med att göra det som ulv? För övrigt var min första tanke fio? Är fio ens med i den här leken? Vilket, jo det var hon och efter att ha tittat igenom tråden har hon dessutom skrivit en hel del inlägg också. Frågan är om det gör en henne till en ulv som smyger med eller om jag bara är väldigt dålig på det här.

Ja, jag är med! Men hur många matnyttiga och intressanta inlägg kan man skriva inför DL1 ?

Med ”troligt goda” tänker jag bl.a på nedanstående inlägg:

Förtydligande: Tänker också att om folk röstar ut en ulv DL1 är det kanske generellt inte de som blir mest misstänkta sen.

Jag räknar heller inte med mig i det då jag la en förstaröst på Karamellen och jag tror dessutom jag hade två röster i det läget? Men om qitis sitter i lyan hade mycket väl jag kunnat bli vald som käk, eftersom qitis faktiskt hade lovat att bidra till att jag åkte ut tidigt. :p
Okej:)

Jag tänkte mest ur alibisynpunkten. Så båda borde ju inte sitta i lyan tillsammans iallafall om nu någon gör det vill säga.
Jag tänker i och för sig lite tvärtom. Om Mirtai sitter i lyan tror jag faktiskt att qitis gör det också. Om nu nån av dem är där, vill säga.

Men Mirtais första röst var en andraröst på Habina. Första andrarösten. När LenaH sen la en andraröst på Karamelldrottningen var det tre(?) med två röster. Dvs en ond Mirtai hade enkelt kunnat låta sin röst på (i det scenariot förutsätter jag en god) Habina stå kvar, med chans att få ut en god. Fanns ingen anledning för henne att ändra till en ond, OM inte nån annan i lyan lanserade teorin att de kunde få alibi genom att rösta ut en inaktiv lyamedlem. Jag kan ju ha fel, men jag tror inte Mirtai hade gjort en sån grej "på egen hand" i lyan.

Ett potentiellt scenario (nu skriver jag medan jag tänker, ber om ursäkt om det blir förvirrande) vore väl i och för sig om det fanns minst en annan med två röster. Då fanns det ju en poäng för ulvarna att medvetet rösta ut en inaktiv ulv för alibi för att rädda den aktiva, utan att det syns att det blir räddning av nån.

Jag vill oavsett lägga en säkerhetsröst. Får hem sonen snart så kommer inte kunna vara aktiv förrän tidigast ikväll igen, och när det blir beror på när han behagar somna... Förhoppningsvis blir det tidigt men man vet aldrig.

Eftersom Heffaklumpen bara kom in och röstade igår, inte har kommenterat något annat efter det, varken då eller idag, utan bara konstaterade att hon försökte läsa ikapp, så kör jag på ett (hittills) vinnande koncept. Någon som inte går att få grepp om som läget ser ut nu.

Hedinn röstar på Heffaklumpen

12 deltagare, troligen 4 ulvar.
Karamelldrottningen var 1. Vilket i så fall lämnar 3.

Så, ja. Någon, några eller alla som röstade på karamelldrottningen bör vara goda. Det kan finnas en, kanske fler, alibiröst/er bland dem, men vilken/vilka? Jag vet inte. Känns lätt att fastna där idag...
DL 1 kl 22:00

15:51 Blacksmithfarm röstar på Habina

16:01 LenaH röstar på Hedinn
16:11 qitis röstar på Ileo

18:45 fio röstar på qitis
19:17 Elo röstar på heffa
19:18 Habina röstar på MirtAI.
19:39 Ileo röstar på Hedinn
20:11 Hedinn röstar på Karamelldrottningen

20:26 Mirtai röstar på Habina
21:50 Lobelia röstar på Ileo
21:52 LenaH ändrar röst till karamelldrottningen
21:57 Mirtai ändrar röst till karamelldrottningen
21:59 Heffaklumpen röstar på qitis
21:59 Ändrar Qitis röst till Karamelldrottningen

karamelldrottningen - ulv 🐺✨
Den enda rösten (1 av de 4 sista) som inte lades på karamelldrottningen de sista minuterna var heffaklumpens röst på qitis.
Det är den enda rösten som skulle kunna vara ett räddningsförsök av karamelldrottningen. Rösterna kom tätt, många hade 2 röster var innan de sista ändringarna.
För att kicka igång dagens röstning (jag gillade att det i förra leken blev mer att teoria kring pga tidiga röster) så väljer jag att göra såhär.

Blacksmithfarm röstar på heffaklumpen

För jag tror att rösten kan ha varit ett försök till att jämna ut/rädda karamelldrottningen.

Jag tänker i och för sig lite tvärtom. Om Mirtai sitter i lyan tror jag faktiskt att qitis gör det också. Om nu nån av dem är där, vill säga.

Men Mirtais första röst var en andraröst på Habina. Första andrarösten. När LenaH sen la en andraröst på Karamelldrottningen var det tre(?) med två röster. Dvs en ond Mirtai hade enkelt kunnat låta sin röst på (i det scenariot förutsätter jag en god) Habina stå kvar, med chans att få ut en god. Fanns ingen anledning för henne att ändra till en ond, OM inte nån annan i lyan lanserade teorin att de kunde få alibi genom att rösta ut en inaktiv lyamedlem. Jag kan ju ha fel, men jag tror inte Mirtai hade gjort en sån grej "på egen hand" i lyan.

Ett potentiellt scenario (nu skriver jag medan jag tänker, ber om ursäkt om det blir förvirrande) vore väl i och för sig om det fanns minst en annan med två röster. Då fanns det ju en poäng för ulvarna att medvetet rösta ut en inaktiv ulv för alibi för att rädda den aktiva, utan att det syns att det blir räddning av nån.

Om inte Illeo oxå är ulv? Hon fick en andraröst 21.50. När Lena ändrade till karamellen från hedinn så innebar det att 2 ulvar isåfall plus en ev god Habina var uppe för lynch om jag läser tiderna korrekt. Hade varit mer misstänkt för en ond q att röständra till en isåfall god Habina för då hade det ju setts som värsta räddningsaktionen från lyan.

Eller jag vet inte.. känns kanske långsökt trots allt. 😅

DL 1 kl 22:00

15:51 Blacksmithfarm röstar på Habina

16:01 LenaH röstar på Hedinn
16:11 qitis röstar på Ileo

18:45 fio röstar på qitis
19:17 Elo röstar på heffa
19:18 Habina röstar på MirtAI.
19:39 Ileo röstar på Hedinn
20:11 Hedinn röstar på Karamelldrottningen

20:26 Mirtai röstar på Habina
21:50 Lobelia röstar på Ileo
21:52 LenaH ändrar röst till karamelldrottningen
21:57 Mirtai ändrar röst till karamelldrottningen

21:59 Heffaklumpen röstar på qitis
21:59 Ändrar Qitis röst till Karamelldrottningen

karamelldrottningen - ulv 🐺✨

ingen käkas

Fram till @Ileo lägger sin röst på Hedinn var det bara singel röster

Noterbart att @Hedinn en ca 1/2 tim senare inte lägger en andra röst för att få någon upp jämsides med henne utan väljer att lägga sin röst på Karamelldrottningen (första rösten på henne )

Det behöver inte betyda något dock

Sedan kommer @Mirtai sröst på Habina (som gör att hon läggs upp lika med Hedinn med två röster var )
Sedan lägger Lobelia en andra röst på Ileo vilket gör att det nu är tre med två röster på sig (Hedinn , Habina och Ileo )

Därefter sker det flera röstbyten till karamelldrottningen direkt efter Lobelias andra röst på Ileo
LenaH är först ut med att ändra bara 2 minuter efter Lobelias röst
Mirtai ändrar 3 min innan DL
I det läget är karamellen i topp med 3 röster , övriga har 1 röst. Sedan kommer Heffa in och lägger en andra röst på mig och jag sedan ändrar till karamelldrottningen också
(Jag behövde inte ändra röst för att rädda mig själv mao). Det som JAG reagerade på igår var just att det blev tre med två röster var på sig efter Lobelias andra röst på Ileo

Jag fick ”feeling ” @LenaH :angel1:

Och tyckte helt enkelt att det kändes klassiskt ulvigt att försöka få till flera med två röster på sig så de i försök att rädda sig själva väljer att ändra röst till någon av de andra. Den har vi ju sett flera gånger genom åren ….
Så jag tycker nog att Lobelia är ett stort frågetecken för mig. Men å andra sidan brukar jag ofta misstänka henne och hon mig men noterat är det

I övrigt funderar jag också på @heffaklumpen som lägger sin röst på mig. I tidsnöd var ju hon uppenbarligen då hon hittade in i leken sent. Och det brukar vara lätt att hitta något för att rösta på mig.
Dock känns den rösten på mig ändå lite skum , inte så säkert att hon hunnit uppfatta att Mirtai ändrade röst till karamellen strax innan tex. Och i så fall skulle det kunna vara ett försök att få till en lottning mellan mig, Ileo och karamellen (jag hade inte ännu ändrat min röst då )

Så långt mina tankar ang röstningen igår

Läst från mobilen idag och ska försöka få tid om en stund att sätta mig vid datorn. Det jag såhär spontant känner är att @Hedinn resonerar alldeles för klokt för att lämna leken senast imorgon. Dvs jag hade tänkt rösta på henne ikväll men det känns bara fel. Jag tror att hon kanske kan vara god.

Det jag ffa fastnade för var resonemanget kring Mirtai som röständrade från mig till karamelldrottningen. Jag erkänner att jag hade en rätt dålig röst på Mirtai igår och blev förvånad över att hon röständrade istället för att låta lotten avgöra. För mig gör det henne liiiite mer åt goda sidan, främst för att jag vet min roll.

Det jag vill göra när jag sitter vid datorn är att kika lite på de andra rösterna som inte avgjorde igår, alltså de som bara röstade på en person.

Jag röstar på de jag misstänker- det är inte så värst lätt i DL1, jag hade inte kollat så noga på vem som röstat på Ileo ärligt talat. Det hade blivit en andraröst på dig också om jag valt dig.

Varför reagerar du så på att "men att du istället väljer den jag röstade på känns. Sisådär", lägger man en andra röst har någon alltid röstat på personen innan och "just den personen". Vad jag vet finns det ingen utanför lyan som kan visa sig eller liknande, genom att följa någon.

Varför anser du att du är så viktig i sammanhanget att du reagerar?
Nu har jag utvecklat det lite mer i mitt inlägg där jag analyserar och funderar kring röstningen igår.

Igår hade jag inte helt fokus på leken eftersom jag såg på Melodifestivalen samtidigt men kunde inte riktigt släppa leken helt -och hann inte vidareutveckla mina tankar ordentligt under kvällen eller efteråt - pojkarna är hos mig och vi skulle se på film efteråt och då råder egentligen mobilförbud men jag fuskade lite då och då men kunde inte utveckla ordentligt
Det var inte det att jag kände att just jag var viktig i sammanhanget , det var det att det då blev 3 med två röster på sig helt enkelt som jag reagerade på

Jag håller med, det är nåt med det där inlägget om att ”alla fyra inte kan vara ulvar” som kändes märkligt för mig. Om det säger nåt vet jag dock inte.

Jag tänker i alla fall såhär; även om det absolut inte är helt omöjligt att LenaH, Mirtai och fio skulle sitta i lyan och rösta ut en inaktiv kollega för alibi ser jag det inte som det mest sannolika scenariot. Det skulle ju i så fall enkelt kunna vänta till dag 2, ge personen en chans att dyka upp och annars få alibi då (eller rollen ersatt).

Om någon av dem är ulv ser jag det som mest troligt att det är qitis. Som nån annan skrev igår, det var sista minuten och redan avgjort, så det skulle ju kunna se lite snyggt ut som ulv att rösta ut en ulv DL1. Men jag vet inte om det är där jag vill lägga fokus.

Tänker också att då vi saknar spion kunde ängeln skydda nån annan än sig själv inatt. Eftersom det rök en ulv är det väl inte osannolikt att ulvarna försökte käka nån som fanns bland de som flera såg som ”mer troligt god” efter det och det kan ju mycket väl ängeln ha tänkt på.

Så, jag kommer inte fokusera på dem i första hand, även om jag inte friskriver någon helt.
Kan du uppdatera mig om vilka flera såg som troligt god och då innan käket i morse och vem dessa som hade åsikten var? Jag har missat dem.

Tänker också att då vi saknar spion kunde ängeln skydda nån annan än sig själv inatt. Eftersom det rök en ulv är det väl inte osannolikt att ulvarna försökte käka nån som fanns bland de som flera såg som ”mer troligt god” efter det och det kan ju mycket väl ängeln ha tänkt på.
Exakt denna tanken har jag också bollat med
Det var uppe till diskussion i förra leken att ängeln kan välja någon annan än sig själv första natten eftersom det inte fanns en spion( i den leken åkte spionen i första DL - i denna leken finns det ingen )

På så sätt om käket misslyckas så får ju ängeln vetskap om en annan god likvärdigt med en sia :)
Nu vet jag inte alls om det har skett så i leken inatt.
Men tanken har jag haft

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka