*Ulvlek* Melodifestivalen goes Byhåla!

Det som däremot är lite skumt är att qitis inte hade Mirtai på sin lista över goda igår. Mirtai hade trots allt röstat ut två ulvar vid det laget.
Jag hade en fundering på om hon kunde vara siaren (hade iofs två andra alternativ till att ha den rollen också ) men tänkte att det är ju bra att inte godförklara allt för tydligt -för att inte hjälpa ulvarna med det …..

Du tänker väldigt likt mig du med fö 🤠

Har också de två du har som som högsta kandidater att vara ulvar - med Lobelia i topp -vilket jag snart skrivit i ett dygn.

Lite mer osäker på BSF men lite magert från henne totalt ändå tycker jag ? Om det inte är BSF så är det någon i högen Heffa , Hedinn, LenaH , Habina eller du som kan vara den fjärde ulven. Med lite flyt så är det bara 3 ulvar (även om jag fortsatt tror på 4 )

🎶 LAPPSJUKAN SLOG TILL – HEDINN TAR SITT PICK OCH PACK! 🎶

Vänner, fiender och övriga schlagerentusiaster – vi måste tyvärr meddela att Hedinn har lämnat tävlingen. Kanske var det lappsjukan som knep henne, kanske var det en existentiell kris över att uppträda vid en busshållplats mitt i ingenstans, eller så var hon helt enkelt… full som en delfin. 🐬💫

Vi vet inte exakt vad som hände, men vi har hittat en servett på E4-baren med följande kryptiska meddelande klottrat i ketchup:

"Adjöss och tack för fisken."

Tolkningen är fri, men vi önskar Hedinn lycka till på sin intergalaktiska resa bort från Buke-mello.

Men showen måste fortsätta, och som en sann schlager-Fågel Fenix reser sig Artline ur askan för att ta hennes plats! 🎤✨

Men eftersom Hedinns bidrag var specialskrivet för hennes fantastiska övertoner – alltså de där frekvenserna som bara delfiner och vissa äldre tjock-TV-apparater kan uppfatta – så har vi stött på en liten utmaning. Att hitta en ersättare med exakt samma unika röstregister visade sig vara… tja, omöjligt.

Men oroa er inte! Artline tar sig an uppdraget med bravur och kommer i stället att framföra sitt eget bidrag:

🎶 ”Det är jag som är Dopplereffekten” 🎶

En låt om att alltid vara på väg någonstans, om ljudvågor som förändras och om att livet ibland låter som en förbipasserande ambulans.

Vem är då Artline? Jo, ni kanske minns henne från den legendariska Idol-auditionen där juryn fick höra en rumänsk schlagerdänga från 1956 – komplett med vingliga vibraton, entusiastiska höftvickningar och en takt som inte alltid gick i takt. Juryns dom? ”Eh... det var en upplevelse.”

Men vi på Melodifestivalen Goes Byhåla är ju inte som vilken jury som helst! Vi vet att det är showen som räknas, och Artline är här för att ge oss just det. 🎤✨

Så – låt oss ge Artline en stor applåd och se vad hen har att bjuda på! 🚀👏

🎶 LAPPSJUKAN SLOG TILL – HEDINN TAR SITT PICK OCH PACK! 🎶

Vänner, fiender och övriga schlagerentusiaster – vi måste tyvärr meddela att Hedinn har lämnat tävlingen. Kanske var det lappsjukan som knep henne, kanske var det en existentiell kris över att uppträda vid en busshållplats mitt i ingenstans, eller så var hon helt enkelt… full som en delfin. 🐬💫

Vi vet inte exakt vad som hände, men vi har hittat en servett på E4-baren med följande kryptiska meddelande klottrat i ketchup:

"Adjöss och tack för fisken."

Tolkningen är fri, men vi önskar Hedinn lycka till på sin intergalaktiska resa bort från Buke-mello.

Men showen måste fortsätta, och som en sann schlager-Fågel Fenix reser sig Artline ur askan för att ta hennes plats! 🎤✨

Men eftersom Hedinns bidrag var specialskrivet för hennes fantastiska övertoner – alltså de där frekvenserna som bara delfiner och vissa äldre tjock-TV-apparater kan uppfatta – så har vi stött på en liten utmaning. Att hitta en ersättare med exakt samma unika röstregister visade sig vara… tja, omöjligt.

Men oroa er inte! Artline tar sig an uppdraget med bravur och kommer i stället att framföra sitt eget bidrag:

🎶 ”Det är jag som är Dopplereffekten” 🎶

En låt om att alltid vara på väg någonstans, om ljudvågor som förändras och om att livet ibland låter som en förbipasserande ambulans.

Vem är då Artline? Jo, ni kanske minns henne från den legendariska Idol-auditionen där juryn fick höra en rumänsk schlagerdänga från 1956 – komplett med vingliga vibraton, entusiastiska höftvickningar och en takt som inte alltid gick i takt. Juryns dom? ”Eh... det var en upplevelse.”

Men vi på Melodifestivalen Goes Byhåla är ju inte som vilken jury som helst! Vi vet att det är showen som räknas, och Artline är här för att ge oss just det. 🎤✨

Så – låt oss ge Artline en stor applåd och se vad hen har att bjuda på! 🚀👏
Jag tackar! Jag börjar med att klä upp mig och senare ikväll så ska jag försöka att vara lika klok som Hedinn ❤️

DL 1 kl 22:00

15:51 Blacksmithfarm röstar på Habina

16:01 LenaH röstar på Hedinn
16:11 qitis röstar på Ileo

18:45 fio röstar på qitis
19:17 Elo röstar på heffa
19:18 Habina röstar på MirtAI.
19:39 Ileo röstar på Hedinn
20:11 Hedinn röstar på Karamelldrottningen

20:26 Mirtai röstar på Habina
21:50 Lobelia röstar på Ileo
21:52 LenaH ändrar röst till karamelldrottningen
21:57 Mirtai ändrar röst till karamelldrottningen
21:59 Heffaklumpen röstar på qitis
21:59 Ändrar Qitis röst till Karamelldrottningen

karamelldrottningen - ulv 🐺

ingen käkas

DL2 21:30(!)

14:39 Hedinn röstar på heffaklumpen
14:44 Blacksmithfarm röstar på heffaklumpen
17:08 Qitis röstar på Lobelia
18:36 Habina röstar på Ileo
20:06 fio röstar på Mirtai
20:24 Lobelia röstar på qitis

20:35 Ileo röstar på Habina
21:00 Mirtai röstar på fio
21:12 Ileo ändrar röst till fio
21:20 LenaH röstar på fio
21:28 Elo röstar på Mirtai
21:30 Heffaklumpen röstar på fio
Fio lynchas -Ulv 🐺

Mirtai käkas - siare🔮

Fortsätter att läsa ikapp och kommentera allt eftersom jag läser ikapp i tråden...

Q svarar sedan på ett av Ileos inlägg där hon säger att hon inte vågar sätta Q och LenaH åt det godare hållet pga deras röständringar till karamelldrottningen precis innan DL. Vilket Q tolkade som att Ileo menade att alla som röstade på KD skulle vara onda och svarar något om att alla fyra som röstade på karamelldrottningen i DL1 inte kan vara ulvar - utan minst en av dem måste vara god pga uteslutningsmetoden och (o)rimligheten i antalet ulvar. Håller med om att alla som röstade på KD inte kan vara onda, och med vetskapen att fio också var ulv och inte röstade på KD i DL1 stärker det ju ännu mer teorin om att det inte var bara onda som röstade på KD, utan minst en måste varit god, även om jag nog tror på minst 2 goda röster på KD. Iom att KD fick totalt fyra röster och ulven fio inte röstade där, så måste det varit 6 onda i leken för att KD skulle kunna få fyra röster på sig av onda spelare - vilket i mina ögon är helt orimlig fördelning mellan onda och goda. Jag tycker fortfarande inte att fem ulvar låter helt rimligt, utan är fortfarande som flera andra inne på fyra ulvar totalt, och då innebär det att det utöver KD och fio finns två ulvar till. Alltså bör minst två av dem som röstade på KD vara goda.

Vad jag däremot inte hänger med på är hur Q gjorde tolkningen av Ileos inlägg som att Ileo skulle menat att samtliga röster på KD var från onda? Ihop med det tidigare missförståndet angående ordet "eller" känns det hela lite lustigt. Tycker inte riktigt att det känns som Q att missförstå och förvirra till saker på det sättet. Funderar därför på om det kan gömma sig en ulv här som försöker sprida misstankar omkring sig åt alla möjliga håll? Eller åtminstone försöker förvilla oss andra? Noterar också att Q slutade på näst flest röster (2) efter KDs (4). Innan Qs röständring hade KD tre röster och Q hade två. Det känns dock ganska osäkert om hon hann se min röst på henne innan hon postade sin egen då de postades samma minut, så vid tidpunkten av hennes röständring kanske hon fortfarande trodde att det stod 3-1 mellan KD och henne själv. Så det känns lite mindre troligt att det var en röständring för att rädda sig själv. Däremot kan det fortfarande varit en ulv som passade på att skaffa sig ett alibi genom att diskret slänga in en sista-sekunden röst på kollegan KD när det ändå såg ut att vara kört för henne. Och sen också försöka sprida misstankar lite åt alla håll och kanter genom att förvirra oss andra deltagare.
Men, värt att notera är också att detta fortfarande är på dag1 (om än efter DL), så mycket kan ha hänt och ändrats sedan dess.

Hedinn var också en av dem som reagerade på Qs tolkning av Ileos inlägg och nämner i samma inlägg att ulvarna kanske försökte käka någon av dem som sågs som mer goda efter dagen innan och att ängeln tänkt på det och skyddat en av dem. Hänger dock inte med alls på vilka det är som skulle ses som mer goda redan efter dagDL1? Det finns ju absolut ingen info ute redan efter dagDL1 och i alla fall jag brukar aldrig ha en susning om vem som är mer troligt god redan efter DL1. Däremot håller jag med henne om att det, pga avsaknaden av en spion att visa sig för, finns en möjlighet att ängeln skyddade någon annan än sig själv natt 1. Om det då skulle bli så att ulvarna försökte käka den som har skydd (vilket faktiskt hände i denna leken) så gör det också att ulvarna kanske tror att den personen är ängel - och den riktiga ängelns identitet hålls hemlig. Nu är det väl iofs känt att ängeln kan skydda någon annan natt 1 om det inte finns någon att visa sig för - men hur som helst skulle en sådan sak hålla den riktiga ängelns identitet hemlig.

Hedinn fick också in fio (istället för Q) bland dem som röstade på KD i DL1. Nu skulle det absolut kunna vara ett ärligt misstag (jag har själv gjort sådana misstag ett antal gånger, eller kastat in ett inlägg/citat som egentligen inte hade med saken att göra pga det råkade hamna mitt i en annan diskussion), men får mig ändå att fundera åt alla håll och kanter. Ulv som hade fullt upp att skriva med fio i lyan och sedan var "fast i fio" och skrev det istället för Q? Ett helt ärligt misstag? Eller något helt annat? Jag vet inte, tiden får helt enkelt utvisa, men det är noterat. Även om jag för tillfället inte har för avsikt att hålla det mot henne så är det noterat.

Sedan nämner fio att hon misstänker Q och Hedinn mest av dem som röstade på KD. Med facit i hand om att fio också var ulv får det mig att fundera. Främst tänker jag nog att Q och Hedinn nog inte är de två sista ulvarna (om det var 4 från början), ser inte varför en ulv skulle outa sina två kvarvarande kollegor på det sättet? Oavsett om hon misstänkte eller anade att hon skulle lynchas eller ej, så ser jag inte alls någon poäng i att göra det så. Alltså tror jag inte på Hedinn och Q i lyan ihop. Däremot kan jag inte utesluta att en av dem är ulv. Eller så är båda två goda. Den tåls att fundera på och just nu kommer jag nog inte längre än att bara konstatera de möjliga kombinationerna, får fundera vidare på den och kanske klarnar det upp sig allt eftersom jag fortsätter läsa ikapp.

Nu måste jag iväg, är tillbaka senare ikväll. Men jag ska försöka läsa ikapp lite och ha koll på tråden från telefonen så att det inte blir en repris av gårdagen (och även delvis DL1)...

ingen käkas

Fio lynchas -Ulv 🐺

Mirtai käkas - siare🔮
Funderar över ifall mirtai hade siat fio. Ser inget solklart, samtidigt kan ju mirtai valt att försöka hålla låg profil...

Elo's röst på Mirtai sticker ut lite, men samtidigt hade det ju varit bättre att rösta på heffaklumpen om elo velar försöka rädda fio...
Jag är jättelost och känner mig halvt utanför. Behöver lägga en röst men känner mig inte riktigt a jour.

Jag tror inte riktigt på varken heffa eller fio.

Pga hur jag resonerat tidigare, att ulvarna vill lägga upp ängeln för lynch så:

Elo röstar på Mirtai
Samtidigt känns inlägget med rösten inte superskumt.

Funderar över ifall mirtai hade siat fio. Ser inget solklart, samtidigt kan ju mirtai valt att försöka hålla låg profil...
Funderade på samma sak men rösten på
Fio kom ganska sent och hade väl inte heller så
mycket substans mer än att hon resonerade konstigt (om jag minns rätt ?skriver fritt ur minnet ) men det är inte omöjligt förstås
Men jag har mer känslan att hon siade någon som god faktiskt

Elo's röst på Mirtai sticker ut lite, men samtidigt hade det ju varit bättre att rösta på heffaklumpen om elo velar försöka rädda fio...

Samtidigt känns inlägget med rösten inte superskumt.

Pga jobb kom jag inte till röstning förrän det var typ 5 min kvar, så nej, inte min mest välgenomtänkta röst någonsin :o

Jag hade en fundering på om hon kunde vara siaren (hade iofs två andra alternativ till att ha den rollen också ) men tänkte att det är ju bra att inte godförklara allt för tydligt -för att inte hjälpa ulvarna med det …..

Du tänker väldigt likt mig du med fö 🤠

Har också de två du har som som högsta kandidater att vara ulvar - med Lobelia i topp -vilket jag snart skrivit i ett dygn.

Lite mer osäker på BSF men lite magert från henne totalt ändå tycker jag ? Om det inte är BSF så är det någon i högen Heffa , Hedinn, LenaH , Habina eller du som kan vara den fjärde ulven. Med lite flyt så är det bara 3 ulvar (även om jag fortsatt tror på 4 )
Då förstår jag. Jag såg inte poängen att som ulv inte ha med Mirtai i listan.

Jag röstar tidigt idag men är beredd att ändra röst om det kommer upp något nytt. Den som sticker ut mest för mig är Lobelia, tycker inte att hon letar ulvar speciellt mycket utan är lite i skymundan. Jag har dessutom flera andra deltagare som jag tror är goda och då är det inte så många kvar som kan vara i lyan.

Ileo röstar på Lobelia

Jo, jag kan se qitis eller mirtais röster som räddningsröster, men jag la dem åt sidan för att jag kände att jag fastnade i de 4 som röstat på karamelldrottningen. Risken/chansen är ju att de inte är nån alibiröst alls. Och om, om, det är så så kanske heffas röst möjligen skulle kunna vara ett försök att skapa lottning mellan fler. Typ.

Men, återigen, jag är medveten om att det är en svag teori.
Jag blev väldigt osäker på dig där i och med den i mitt tycke mer än svaga rösten, var ett tag på väg att rösta på dig men började fundera på dig som siare, men det kan ju inte stämma.

Nu får jag ta och läsa ikapp i tråden.

Jag begriper inte heller, men jag ser inte varför en ulv skulle köra på det spåret heller så jag känner mig tveksam till att det gör henne till ulv.

Å andra sidan tyckte jag detsamma om fios röst på Mirtai igår, så man vet väl aldrig. :D
+ @Artline - jag menar inte att jag egentligen misstänker @Habina för att vara ulv för det men jag ser inte kopplingen mellan @Ileo - god = jag ev ond?

Sen Lobelia. Det jag citerade ovan, får se om hon svarar men jag tolkar det som att hon tror att LenaH skriver om mig, dvs min röst i DL1 som inte var mycket till alibi? Men LenaH skriver om Mirtais röst, som spikade igen för Karamellen och att fios röst på henne därför är märklig. Kanske ett ärligt misstag, men Lobelia röstade på qitis med motiveringen att qitis varit förvirrad och missförstått saker…
Som jag skriv tidigare, jag var helt inne på att vi talade om Mirtai. ordvalet var däremot inte det bästa - jag skulle nog skrivit mindre trolig som alibiröst - det hade varit mer tydligt. Kort tyckte jag inte att det såg ut som en alibiröst. Visst kunde det ha varit alibi, att ge sig på en kompis i lyan men i det läget var det långsökt. Nu visade det sig dessutom att Mirtai var god.

JAg hade väl ett öga på Mirtai, om nu Lyan beslutat sig för att lyncha henne när hon var inaktiv, men såg det väl inte som direkt troligt. Qs röst som kom på slutet känns mer skum.

Jag lutar åt att hon är god. Blir därmed mer misstänksam mot LenaH och Lobelia, men då har jag inte läst igenom allt som hände igår ordentligt.

Sen såg jag precis att Mirtai var siare. Det var inte vad jag trodde, så idag behöver jag försöka få tid till att lägga om mitt pussel lite. :crazy:
Jag är lite förbryllad över hur minskad misstanke mot Ileo skulle påverka misstankarna mot både mig och LenaH, hur hänger det ihop. Och varför skulle du omvärdera det utifrån att Mirtai var siare?

För att qitis gick i försvar för elo i citatet nedan. Har även för mig att hon försvarade elo tidigare i leken men kan ha fel. Det är klart att båda kan vara onda också men då känns försvaret lite risky. Jag kan såklart ha helt fel här men så resonerar jag. Qitis röstade också på karamelldrottningen i dl1 vilket talar iallafall lite till hennes fördel.
JAg förstår din poäng och vad du tänker på, men jag skulle inte våga godförklara någon på den grunden, det kan vara två ulvar eller kanske mest troligast att qitis gör som hon brukar och har koll på vem som skrivit att de har ont om tid etc.

En 4:e röst på en ulv som är på väg ut ser jag antingen som en strömröst eller att den har en avsikt. Qitis har alltid avsikter med röster, men om det är att lägga en alibiröst eller att hon höll på att ändra för att lägga en 3:e röst och lät den gå iväg fast hon kanske såg Mirtais röständing. Jag tror nog jag släpper Q för stunden om du har rätt om rollerna är det kanske inte den bästa att rösta ut. Det skulle i vart fall göra kartan mycket tydligare.

Hittils har vi ändå haft rätt tur. Vi har fått ut två ulvar och de har bara lyckas käka en god. Det tror jag är den bästa starten på någon lek jag varit med på någonsin. Det är också det spel jag lagt absolut minst tid på någonsin (12h nattpass på jobbet). Hoppas inte att de två är sammanlänkade på något sätt...

Min röst på Mirtai igår var inte väl genomtänkt, men hade (tack o lov) inte särskilt mycket med utfallet att göra.

Första dagen röstades karamellen ut (som ulv). Hedinn, LenaH, Mirtai och q röstar ut henne. Vi vet ju att Mirtai var god, så ingen alibiröst där. q's röst är udda? och jag har svårt att förstå meningen med röständringen. Kan vara alibiröst, även om jag ser att några av er andra har lagt henne åt god hållet. Hedinn skulle kunna vara ond, och röstat på en kollega, utan att inse vad som skulle komma sen, men jag är tveksam till att LenaH som ulv skulle ha lagt en andraröst där (med det sagt så är LenaH alltid jätteskum...)

I dl2 lägger Hedinn och BSF tidigt upp Heffa till lynch. Ingen av dem ändrar sedan sin röst. Hedinn är lite suspekt från dag 1 (se ovan) men skulle hon verkligen lägga förstaröst på ulvkollega två gånger i rad? Jag säger inte att hon inte skulle kunna, men känns lite väl risky kanske? I så fall, om Hedinn är ulv med Heffa så är BSF god. Om Hedinn är god, skulle heffa kunna vara vilket som. BSF lutar nog åt god? Men skulle kunna vara ond och bara ha hakat på Hedinns tidiga röst (på en god) och därigenom försökt starta ett enkelt drev mot en god?

fio röstar på Mirtai och q. Mirtai vet vi var god, var rösten på q en alibiröst (dvs,, röstade på ulvkollega för att ge q alibi, inte sig själv). Möjligtvis? Men igen, flera verkar hålla q som god?

Habina, Ileo och Lobelia får jag verkligen inte grepp om. Lobelia vill jag alltid sätta som ond, av någon anledning. Men vad min hjärna åskriver för egenskaper på folk är inte alltid sanningen. Jag skall försöka hinna läsa igenom hela tråden igen men vet inte om det kommer att hjälpa.

JAg förstår din poäng och vad du tänker på, men jag skulle inte våga godförklara någon på den grunden, det kan vara två ulvar eller kanske mest troligast att qitis gör som hon brukar och har koll på vem som skrivit att de har ont om tid etc.

En 4:e röst på en ulv som är på väg ut ser jag antingen som en strömröst eller att den har en avsikt. Qitis har alltid avsikter med röster, men om det är att lägga en alibiröst eller att hon höll på att ändra för att lägga en 3:e röst och lät den gå iväg fast hon kanske såg Mirtais röständing. Jag tror nog jag släpper Q för stunden om du har rätt om rollerna är det kanske inte den bästa att rösta ut. Det skulle i vart fall göra kartan mycket tydligare.
Jag tror också precis som qitis och bsf var inne på att Mirtai inte siade fio. Jag tror hon siade en god och om man tittar på hennes inlägg i efterhand så känns det väl ganska tydligt att det var qitis hon siade.
Qitis fattar ju att en sådan röständring sticker ut och blir granskad, så är hon ond känns det som en ganska risky alibiröst?

ingen käkas

Fio lynchas -Ulv 🐺

Mirtai käkas - siare🔮
Vi har haft två lynchningar med snabba röständingar på slutet och vi hade minst en sådan i förra leken är det möjligen den nya standarden. För mig känns det lite som att de som kastar sig över chansen att ändra ses som lite goda av bara det skälet, eller väljer att rösta sent och ser vartåt det lutar. Jag tror vi har haft en del tur här, ingen kunde rimligen veta att karamell var ulv, utom ulvarna då. Jag ser det som högst troligt att åtminstone en, eller kanske som varit med i den här snabba skiftningarn är ulvar.

@LenaH var tidigt ute i det första drevet med med den första röständringen och den andra rösten på Karamellen och sen så lade hon den tredje och kanske avgörande rösten på fio. Den röstraden tillsammans med ivrigt letande gör att jag håller henne lite åt det goda hållet.

@heffaklumpen har varit ganska inaktiv men har åtminstone skrivit en del teorier som hon brukar, eller egentligen är det mer en beskrivning av vad som hänt och ganska lite tankar. Hennes röstrad är lite mer tveksam, hon lägger en snabb röst på Q, i typ sista sekunden innan DL, den har jag inte så jättemycket att säga om. Jag tror helt enkelt hon panikröstade, ond som god. Sen kom sistarösten på fio idag. Heffa kunde ha lagt den på Mirtai och fått till en lottning, det skulle varit ett smart drag från en ulv, åh andra sidan kanske hon inte han reagera på Elos röst på Mirtai. Av detta så ser det ut som Heffa är lite åt det goda hållet. Vi skulle kunna ha lynchat Mirtai genom lottning.

@Blacksmithfarm Jag hade en tanke om BSF som Siare, jag kan inte riktigt köpa hennes teori om att en andra röst från @heffaklumpen@qitis när det fanns andra att lägga en 3:e röst på (illeo) för att rädda karamellen. Karamellen hade då 3 röster. Jag fick för mig att @Blacksmithfarm då möjligen kunde ha siat Heffa och ville visa det diskret, men det är ju inte möjligt. Nu stiger mina misstakar åter på BSF.

Återkommer.... matdags.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka