Ugglor på loftet!!!

M

medusa1

I dag upptäckte jag att det bor en uggle familj på vårt höloft:eek: Har sett en j--a massa fågelskit men trodde det var kajor med ungar tillfälligt.

Men såg nu mamma uggla, pappa uggla o bebis uggla (gissningsvis)flög runt uppe vid nocken.

Kan de föra med sig nån typ av smitta om de skiter i hästarnas hö? Nån som vet om Ugglor flyttar eller om de bor på samma ställe år ut o år in?
Om inte så hur får jag dem o flytta utan o vara dum, de är ganska fulsöta:rofl:

Sv: Ugglor på loftet!!!

Vad gulligt du skrev om ugglefamiljen! :rofl:

tycker ugglor är jättesöta. :love: men bajsa ner vill man ju inte. tror inte det är skadligt, men tror inte hästarna vill äta sånt i vilket fall.
hade ugglefamilj i den gamla silon i vårt stall (ombyggd ladugård). men de försvann när ungarna var ordentligt flygfärdiga. Vet inte om ugglor är familjelevande, kanske är mamma uggla med ungar? I vilket fall kommer de ju splittras när ungarna är flygsäkra, och då antagligen inte bo i ditt stall längre. Är min gissning - utan att vara uggleexpert alls! :D

Senast ändrad:

Kan du inte täcka över där ugglorna bajsar, eller ta bort höet därifrån?
Du kanske kan erbjuda dem en ugglegågelhus?
Ugglor är de enda trevliga fåglar som finns. Dessutom håller de borta mössen från stallet!

Vad gulligt du skrev om ugglefamiljen! :rofl:

tycker ugglor är jättesöta. :love: men bajsa ner vill man ju inte. tror inte det är skadligt, men tror inte hästarna vill äta sånt i vilket fall.
hade ugglefamilj i den gamla silon i vårt stall (ombyggd ladugård). men de försvann när ungarna var ordentligt flygfärdiga. Vet inte om ugglor är familjelevande, kanske är mamma uggla med ungar? I vilket fall kommer de ju splittras när ungarna är flygsäkra, och då antagligen inte bo i ditt stall längre. Är min gissning - utan att vara uggleexpert alls! :D

De ser ganska roliga ut:D med sina stora ögon!
Så länge de inte kan föra smitta med sig och hästarna sorterar bort ner smutsat hö så kan de gärna få bo en sväng här. Men skiten ser inte lika rolig ut, jätte blaffor :eek: tyvärr. Kan tänka mig att det kan bli en del om de tänker stanna:crazy:

Kan du inte täcka över där ugglorna bajsar, eller ta bort höet därifrån?
Du kanske kan erbjuda dem en ugglegågelhus?
Ugglor är de enda trevliga fåglar som finns. Dessutom håller de borta mössen från stallet!

Om det vore så enkelt:smirk: men det är ca 2000 balar. Svårtäckt (det kanske möglar) och inget man har lust o flytta.

Skulle nog inte spela nån roll om jag så byggde ett uggleslott, de gillar säkert höjden med perfekt landningsbana på alla gamla stockar därinne:rofl:
Kanske inte behöver skaffa stallkatter nu då!!:idea:

Ugglor är familjelevande o dessutom är många arter fridlysta. Ta kontakt med en fågelförening eller något så kan de säkert råda dej. Lycka till:)

I dag upptäckte jag att det bor en uggle familj på vårt höloft:eek:

Men såg nu mamma uggla, pappa uggla o bebis uggla (gissningsvis)flög runt uppe vid nocken.

Detta fenomen verkar avgjort sevärt! :)
Skulle du inte kunna tänka dig att bjussa på en familjebild?
Jag vill se! :banana:

Ugglor är familjelevande o dessutom är många arter fridlysta. Ta kontakt med en fågelförening eller något så kan de säkert råda dej. Lycka till:)

visste inte om att de var familjelevande - vad gulligt!
fridlysta hade jag koll på. som sagt- tycker de är trevliga djur!

åh, ugglor :love: gjorde ett specialarbete om fjällugglor, men gled ju förstås in på ugglornas nisch och vad evolutionens gång gett dem. helt fascinernade släkte! snygga att se på också, fast har tyvärr bara hört ugglor i verkligheten :p

vad det är för ugglor du har på loftet kanske du kan ta reda på med hjälp av fågelböcker? vet man hur man artbestämmer med hjälp av böckerna så går det snabbt.

jag kan ju direkt säga att det inte är fjällugglor du har uppe på loftet, men den arten är nomadiserad, alltså flyttar sig efter var maten finns... om nu dina ugglor också flyttar sig efter maten så bor dom väl kvar ett tag, eftersom det brukar finnas gott om möss och sånt i stall!
(här filosoferar man på)

säger som Nicke, vill du inte störa dem och försöka bjussa på en bild innan dom skulle få för sig att flytta vidare? :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar