Sv: Tyst!!!

Jag skulle tippa på att man måste få bort orsaken. Få den trygg hemma om den är orolig ensam, lämna den väl rastad om den är rastlös typ.

Det är jättesvårt att svara på om man inte vet något om hunden. Det finns inga universallösningar på problemet. Som Skuggi skriver kan orsaken variera, men oftast handlar det väl om otrygghet.

• Valp eller äldre hund?
  • Har den börjat skälla plötsligt efter att tidigare varit lugn? Om så, har några särskilda förändringar skett?
  • Hur länge lämnas hunden ensam?
  • Hur aktiveras hunden?
  • Har den stressbeteenden i övrigt?

Min ena hane skällde förr konstant. Han har ändå sällskap av 2 andra hundar, kompisen och morsan ^^ Man kunde höra honom ända ut.

Nu har det troligtvis försvunnit.
Jag är alltid noga med att samtliga hundar är välrastade, beroende på hur länge dem kommer vara ensamma hemma, men vi säger 3 timmar. Då försöker jag vara ute i minst 1 timma, gärna 2 (helst i skogen så de får springa och leka, de blir dem oxå tröttast av) och komma hem precis innan man lämnar dem så att säga. Sätter på radion på datorn och slänger till dem ben om dem har. Och så ser jag till att han (som skäller/skällde) inte är närheten av utedörren eller hallen. Han får ligga i stora rummet där datorn är så han inte kan höra något utifrån.

Nu hör man inget skällande när man är ute, och när man kommer in så kommer han fram helt nyvaken, gäspar och sträcker på sig.
Jag har heller inte fått några fler klagomål från grannarna =) Så det verkar som skällandet har försvunnit.

Tack för era tips. Men jag kommer inte hinna rasta så mycket på morgonen innan jobbet. :(
Åker hemifrån 7 på morronen, och då ska jag hinna duscha, sminka mig, fixa håret, äta frukost, OCH rasta hunden...

Eftersom informationen man får är mer än knapphändig så upprepar jag min fråga:

• Valp eller äldre hund?
  • Har den börjat skälla plötsligt efter att tidigare varit lugn? Om så, har några särskilda förändringar skett?
  • Hur aktiveras hunden?

och lägger till

• Hur länge rastas hunden på morgonen?

Då får du väl gå upp tidigare?
Eller är ditt hår o sminkning viktigare än hundens välfärd?

Vad är det för ras? Ålder? Kön?
Vad får den för mental stimulering?

Vi åkte hemifrån kl 6 på morgonen, då skulle man hinna duscha, äta frukost, sminka sig, fixa håret, rasta hunden samt vattna, mata och visitera hästarna.

Klockan ringde kl 04.00, är ju inte mer med det.

Vad får hunden för rastning/stimulans på morgonen i dagsläget då?

Jag går hemifrån 05.45 och hinner ändå med att göra det som behövs på morgonen, inkl rasta Edwind. Vissa dagar 10min, andra dagar 80min beroende på vad han gjort dagen innan och dagsform.

Eftersom informationen man får är mer än knapphändig så upprepar jag min fråga:

• Valp eller äldre hund?
  • Hur aktiveras hunden?

och lägger till

• Hur länge rastas hunden på morgonen?

Lägger till:

* Är hunden ensamhetstränad?

Hade samma problem när jag fick min valp.
Dock visste jag att det berodde på att hon kände sig ensam, mest troligt saknade hon ju sin syster och sin mamma. Dessutom hade hon som hade henne innan mig varit hemma hela dagarna.

Eftersom jag bodde i lgh då, var det ett problem som va tvunget att ordnas!
Jag började att ha radion igång, samt ge henne ett grisöra eller liknade att tugga på.
Sedan började jag även att träna på ensamträningen. Vilket jag gjorde genom att stänga in henne i badrummet, bara några sekunder till att börja med och ökade det sedan gradivis.
Hela tiden fick hon beröm såfort hon var tyst stunden hon va där inne.
Fungerade utmärkt för mig,

ensamträningen i kombination med radion och grisörat gjorde susen. Nu behövs inget av det och hon är tyst:)
Är klart en fördel att rasta hunden innan:)

Lycka till!

Du får väl vackert kliva upp 15-20 minuter tidigare än normalt för att gå ut med hundstackaren, har du ett djur har du ansvar!

Hett tips: Sätt på ljudinspelaren på datorn så får du ett säkert svar på om hunden är lugn eller låter :)

Hinner inte? Snarare orkar inte...
Gå upp en halvtimma tidigare är ett bra tips, eller duscha på kvällen o lägg mindre tid på hår o smink, det är ändå bara yta, djuret måste gå före.
Hur länge är hunden ensam?

Tack för era tips. Men jag kommer inte hinna rasta så mycket på morgonen innan jobbet. :(
Åker hemifrån 7 på morronen, och då ska jag hinna duscha, sminka mig, fixa håret, äta frukost, OCH rasta hunden...

Förra vintern när jag jobbade som hästskötare tog jag bussen kl 6 varje morgon. Hade 3 hundar som skulle rastas och klev upp mellan kvart över fyra till halv fem. Gick upp med dem på elljusspåret, som dock är släckt på nätterna och morgonar, så gick där med ficklampa. Fördelen var ju att man kunde ha hundarna lösa så de fick leka av sig ordentligt. Ibland gick jag halva spåret och ibland vände jag. Men jag såg alltid till att jag var hemma tidigast 5.
Kom hem igen från jobbet vid 11 (jobbade bara 4 timmar, men jag var ensam hästskötare på en ridskola) ut med hundarna igen, dock bara ca 20 min. Slängde in mig något att äta. Och om jag skulle tillbaka till stallet igen vid 3 och rida hästen så gick jag ut med hundarna igen vid 1 och var ute i ca 1½ timma i skogen.
Kom hem igen vid 7 ibland vid 6 på kvällen, tog hundarna med en gång och var ute 30-40 min.
Duscha, äta, göra mig fin ja det fick jag göra när jag hann helt enkelt.
Djuren måste man prioritera först helt enkelt. De kan inte ta hand om sig själva. Dem är helt beroende på sin ägare. Det är ungefär som att ha barn, inte säger man till sitt barn när det är hungrigt att du får gott vänta för nu ska jag duscha och därefter sminka mig. Det får man göra när efteråt.
Samma gäller med hunden, om du nu måste duscha m.m. på just morgonen så får du helt enkelt stiga upp ännu tidigare så hunden blir rastad som den ska.

Din arga smiley tyder på att du tycker att hunden gör fel som skäller när den lämnas ensam. Det tycker jag är en felaktig utgångspunkt. Hundar skäller inte för att jävlas. Spontant ser jag två tänkbara orsaker:
1. Hunden mår dåligt av att lämnas ensam
2. Hunden skäller på ljud den hör utanför

Att hundar reagerar på ljud är normalt. Men det är inte normalt om den står och stormskäller i en kvart för att den har hört en hund utanför. Om hunden skäller på ljud utanför är det något ni får träna på när du är hemma.

Om det är kategori 1 finns det bara ett sätt och det är att se till att hunden inte mår dåligt. Det finns ingen quick fix. Visst kan du sätta på hunden ett citronella-halsband, så håller den käften, men oron och ångesten har inte försvunnit. Troligen kommer den ut på annat sätt, eller så får du en hund som mår oerhört dåligt. Om din hund verkligen har separationsångest, så har ensamhetsträningen inte lyckats. Det kan vara så att ni måste börja om från början och bara lämna korta stunder under ett bra tag framöver. Att hunden inte har överskottsenergi när den lämnas är nog en viktig förutsättning, och detta oavsett när du måste gå hemifrån på morgonen.

Om du inte har möjlighet att lösa detta, så är väl det bästa att skaffa dagmatte eller sätta hunden på dagis. Då behöver den inte vara ensam och får dessutom motion och aktivering när du inte hinner.

Om du på fullt allvar tycker att din yta är viktigare än hundens välmående så tycker jag du ska göra dig av med den.

Nån jävla måtta måste det väl ändå vara!

Jag vill bara poängtera att utöver dessa standardsvar som man alltid får om ensamhetsträning och att hunden skäller pga ångest så finns det hundar som skäller av andra orsaker eller behöver tränas på ett annat sätt. Jag vet inte om cockerspaniel är en hundras som är vanligt att de skäller av andra orsaker men både jag med min pudel/cocker mix och en annan med samma mix fast övervägande del cocker och min har övervägande del pudel i sig, hade stora problem. Problemet är att det fungerade inte att vänta ut att hunden någonsin skulle sluta skälla eftersom det var så självbelönande. Jag var tvungen att stoppa skälllandet för att hunden skulle få en chans att börja tänka och bearbeta själva grundorsaken till skällandet. Ett citronhalsband bröt hundens skällande och SJÄLVKLART tog det inte bort ångesten MEN när han inte kunde skälla blev han lugn och lite låg och vi filmade honom och såg hur han gick från att vanka av och an till att lägga sig ner och vänta på oss. När vi fått in rutinen i att han ska VÄNTA på oss så ökade vi på längden oerhört sakta ( 30 min -1 timme max som vi varierade hela tiden i över ett års tid ) och han fick fyllda märgben när han lämnades osv. Den sinnesstämningen han lämnades i behöll han. Sedan var det några saker till som bidrog och det var att vi var tydliga med när han inte fick följa med ut t ex om vi skulle vara utanför på gården och leka där han absolut inte mådde bra av att vara med eftersom han inte kunde slappna av, så sa vi " Melvin stannar hemme" och därmed slutade han hoppas och stressa upp. Dvs hindra stressen direkt. Att veta vad som ska hända och vad som förväntas av hunden skapar trygghet. Ibland kunde han gapa till i protest ändå just när vi stängt dörren eller ibland om barnen pratade i entrén. DÅ gick jag mycket bestämt tillbaka och slängde upp dörren och ss TYST!!!! och stängde igen. Han visste vid detta läget hur man ska uppföra sig men valde att inte göra det. Den här andra korsningens ägare hade provat allt i över ett år och var helt förstörd av stress pga hunden beteende. Hon fick tillslut rådet att slänga upp dörren direkt och mycket argt säga åt hunden att hålla käften! Efter det börade även hennes hund klara av att vara ensam hemma.

Det handlar inte om att straffa hundn till lydnad. Det handlar om att direkt stoppa stressen innan den eskalerar så hunden har hjärnan med sig och kan börja tänka och lära sig något. Dessutom så tror ju hunden att bara den ropar tillräckigt envist och länge så kommer ju ägaren tillbaka tillslut. Min hund behövde lära om att ägarna kommer ÄNDÅ även om man väntar tålmodigt. Tålamod är det inte alla hundar som har speciellt inte i ung ålder.

För min hund var det betydligt mer stressande och elakt att låta honom skälla och få ångest av det, än att bryta honom med ett luftsprut riktat ner mot frambenen ( vilket sprutade EN gång sedan höll han tyst direkt ). Hade jag inte testat detta då när hunden var 15 månader så hade vi gjort honom en stor otjänst och han hade inte kunnat vara ensam hemma säkert än idag 3½ år gammal. Hundar som lätt går upp i stress eller har svårt för passivitet ( min har mycket dålig offknapp ) har oftast problem med ensamhet också. Det hjälpte mig också att jag läste någonstans att man ska ha inställningen som man förmedlar till hunden, att den ska VÄNTA inte vara ENSAM. Sedan tränar man hunden uthållighet i att vänta som tillslut övergår i att hunden blir mer och mer avslappnad och faktiskt sover bort väntan.

Senast ändrad:

Jag förnekar inte detta. Min hundträning när det gäller icke önskvärda beteenden går till väldigt stor del ut på att förebygga och/eller bryta tidigt. Jag menar alltså inte att man inte kan jobba på olika sätt för att bryta skällandet, om det behövs. Det jag menade är att man inte BARA kan slänga på ett citronhalsband som får hunden att sluta skälla och sen vara nöjd. Man måste samtidigt försöka hitta sätt att minska oron hos hunden, om det är oro som är orsaken. Såvitt jag vet är maniskt skällande när ägaren är borta ofta ett tecken på separationsångest/frustration. Då bör man göra vad man kan för att minska de känslorna. Det är naturligt att man då backar i ensamhetsträningen för att försöka omprogrammera hunden. Det är också naturligt att man försöker skapa de bästa tänkbara förutsättningarna, såsom att se till att hunden är ordentligt rastad. Så tänker i alla fall jag.

Här vaknar vi 04.20 varje dag, börjar 6 men måste hinna göra mig i ordning, rasta hunden samt skjutsa honom till dagmatte som bor 17km ifrån mig. Hade jag inte haft hunden hade jag gått upp en timme senare, men nu har jag hund och måste ta mitt ansvar och göra vad som krävs för hunden. Och det gör jag så gärna! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
574
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Hiss eller diss - del 6