Tyskt - Svenskt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
S

solbacka1

Ofta sägs det att de tyska hingstarna borde passa det svenska stomaterialet...vad är det svenska stomaterialet?? Det finns många svenska ston av gammeldags modell som behöver förädlas (om man vill) och efter att ha läst lite står det att flera av de tyska hingstarna inte är några förädlare.
Förklara för en okunning..men intresserad :)

Exempel:

Metall: ngt kvadratisk med ngt bred hals.

Weltmeyerblodet: Sägs vara icke förädlare. Vågar inte använda Welt Hit, trots hans godbitar till söner. Wetano rekommenderas till ädla ston.

Dessa hingstar anser jag att man inte vågar använda på ett flertal svenska ston även om de är "godbitar" med säljbara föl.

Rätta mig om jag har fel, men detta är mina tankebanor.

Efter vad jag har förstått så ska de tyska hingstarna bidra med bra gångarter och ridbarhet, vilket de svenska stona ofta saknar. :)

Hingstar som räknas som förädlare har ofta fullblodsinslag i stammen eller angloarab som tydligen verkar vara på tapeten...nu igen.
Givetvis förärver hingstarna ridbarhet/lätt för samling/ädel modern typ i uppförsbacke med bra hals.

Att de tyska hingstarna har bra gångarter och behövs för den skull i avlen är jag medveten om. Speciellt "bakbenen" tycker jag behövs.
Men har vi svenska ston av gammeldags modell till tyska hingstar som inte förädlar bör vi inte då få tunga avkommor :confused:
Det står elegant på flera hingstar, det är väl inte detsamma som ädel?
Naturlig resning och högställd är väl inte heller samma sak, eller??

Det svenska stomaterialet är väl till stor del av gammeldags modell, eller?

*puttar upp*

Har så många funderingar...vad är era tankegångar?

"Men har vi svenska ston av gammeldags modell till tyska hingstar som inte förädlar bör vi inte då få tunga avkommor"

Jovisst men med största säkerhet inte tyngre än stoet, ston av gammalt släkte är ofta grövre och klumpigare än den moderne hingsten trots att han är elegant ädel men ingen förädlare :p.

Det är upp till varje stoägare att välja hingst, tyvärr är majoriteten av dem urkassa på att välja rätt hingst så det vore bra med förmyndarskap bland hingsthållarna.

Den bästa hingsten behöver inte vara den rätta och ingen hingst kan utträtta underverk. I mina ögon är det otroligt många ston som aldrig borde kommit in i en avelbox. Målinriktat avelsarbete bör gälla till 100%.

"Att de tyska hingstarna har bra gångarter och behövs för den skull i avlen är jag medveten om. Speciellt "bakbenen" tycker jag behövs".

De flesta intresserade hästmänniskor i Sverige har nu börjat få upp ögonen för "den där bakbensaktiviteten" de i andra länder sedan länge vetat om.
Det vi inte riktigt har fattat i Sverige är att även frambenen är ett kapitel för sig.
Låsta bogar är bland svenska dressyrstammade hästar ett stort problem...enligt mig.

"Det står elegant på flera hingstar, det är väl inte detsamma som ädel?
Naturlig resning och högställd är väl inte heller samma sak, eller"??

Elegant/flott sida...kärt barn har många namn men är som du säger inte detsamma som ädel,.
Ädel = en häst som kan antas ha lättare blod inavlat (angloarab/fulllblod) som ger ett smäckert, lätt intrcyk.

Om någon säger mig att en häst har naturlig resning så ser jag en högställd häst d.v.s en korrekt exteriör.
Naturlig resning är för mig raka motsattsen till lågställd.

"Det svenska stomaterialet är väl till stor del av gammeldags modell, eller"?

Om du frågar mig så svarar jag: till viss del, men det stora problemet är att det finns för lite prestation/kapacitet i våra avelsston. De verkliga godbitarna används inom sporten.
För att inte tala om alla ston som får sluta i avel när de själva inte håller. Hemska tanke, de borde tas bort istället. Att avla på icke hållbart materialt är urbota dumt.

Liknande trådar

Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 778
Senast: Mineur
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30