Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
UrsusRex skrev:Måste bara göra en inflikning här.
För det första så är det kul att se en till som är nöjd med sin springer!
För det andra;
Jag köpte min spaniel just för att den är lite vekare än de tyska hundarna. Min fru ville helt enkelt ha "snällare" hundar än de münsterländers vi hade förut.
Så det blev en springer från samma uppfödare som farsan köpt en hund ifrån två år tidigare. Farsans hund är en hejare på räv och rådjur och det var vad jag ville ha eftersom jag köpte en beagle till harjakten. Kruxet var att min hund visade vara en sjuhelsikes fågelhund, men också bra på småvilt som hare och kanin. Rådjur och räv däremot visar hon så där lagom stort intresse för - visst stöter hon dom men... tja. Så nu har jag två harhundar men ingen rådjurshund... that´s life.
Tydligen är springern känd för att få rådjursren har jag lärt mig i efterhand?
Hursomhelst huvudpoängen är att springern inte alls är så vek som åtminstone jag trodde innan. Farsans hund tog livet av en räv som förvillat sig in under hundarnas hus i hundgården och är som sagt en hejare på räv i övrigt också. Nu jagar vi inte längre i björnrika marker så hur han skulle vara då vet jag inte men gissar att han skulle stöta björn också.
Min egen tik tog en grävling vid grytet förra sommaren samt en och annan vildkatt på tomten, skarpt nog tycker jag och hon kan utan problem både riva och apportera skadskjutet rådjur.
Visst de kanske inte är lika skarpa som mina münsters var men jag förstår inte varför man skulle behöva skarpare hundar än min och farsans.... fram för springern! *lol*
(Fast ärligt talat så skulle jag hellre köpa en tysk hund om det blir fler jakthundar i framtiden, springern är så hopplöst aktiveringskrävande och tar dessutom hellre en snyting än att låta bli att trotsa ibland Dock VÄLDIGT lättlärd! )
Mvh
Björn