Typisk svensk lek för skolbarn?

alazzi

Trådstartare
I dotterns skola ska de ha en temavecka om Europa och dotterns klass har förstås fått Sverige som sitt land:) De ska leka någon typisk svensk lek i klassrummet, någon lek som alla kan deltaga i. Men jag har inte koll alls på vad svenska barn leker för lekar. Så kom med tips och berätta hur man leker leken. Kurragömma tänkte jag själv på, men det leker man även i Tyskland.

Sv: Typisk svensk lek för skolbarn?

Leken där man plockar bort en stol för varje musikavbrott brukat ju vara kul. Den som blir utan stol att sätta sig på när musiken tystnar åker ur leken. Ställ stolarna i en ring med sitsen utåt eller parallellt i en rad med sitsarna utåt.

Tror att det kan vara " Hela havet stormar" men är osäker på namnet. Dock lekte jag den mycket när jag var liten och jag växte ju upp i Sverige :angel:

Den leken heter "Musical Chairs" och ar inte specifik till Sverige ;)

Kanske finns det ngt som ar relaterat till ngt svenskt tv-program eller tradition typ midsommar som man kan anvanda sig av? Spanar bara.... intressant fraga, kan tanka mig att vi kan fa en liknande uppgift om nagra ar nar tjejerna gar i skolan!

Jag funderar om det finns någon lek som är väldigt specifik för Sverige?
De flesta lekar finns i många länder eftersom de heter bara olika och har lite olika upplägg.
Små grodorna är väl den som är mest känd utomlands tror jag.

Men små grodorna är väl ändå ingen lek? Känns mest som en dans tycker jag...

Tycker alla har gett bra förslag. Bro, bro breja lekte man ju mkt som barn, men har ingen aning om den är svensk eller inte.

Jag funderar om det finns någon lek som är väldigt specifik för Sverige?
De flesta lekar finns i många länder eftersom de heter bara olika och har lite olika upplägg.
Små grodorna är väl den som är mest känd utomlands tror jag.

Jag vet inte riktigt om det finns något som bara leks i Sverige. Vill hitta någon lek som man åtminstone inte leker här.

Förra året hade jag fiskdamm när dottern fyllde år, det var exotiskt för barnen.

"Gömma nyckeln", "förstenad" men den kan bli jobbig om det är små barn, "kycklingarna och vargen" är några förslag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar