Typa upp släp

Carla

Trådstartare
Hur går det till när man typar upp ett släp från en totalvikt på 1300 till 1500 kg?

MVH, Carla (hoppas jag la tråden rätt)

Sv: Typa upp släp

Det är inte så enkelt numera, först måste man veta att aktuellt släp får typas upp. I de fallet kan det krävas ett intyg från tillverkaren, egentligen ska du ta kontakt med bilprovningen och fråga vad DOM kräver för en upptypning. Förr kunde det räcka med ett däckbyte samt byte av kulkoppling, men det räcker tydligen inte numera. Har en vän som ville typa upp sitt släp, det slutade med att dom sålde lådan och köpte en som tog mer vikt.

Intyg från tillverkaren att axlar och bromsar har rätt dimension. Kulkopping och däck som klarar vikten. Och att det är en transport som går att väga upp - det finns dessvärre en hög med transporter som inte går att väga upp p g a regelverk.

Men... Transporten i fråga är begagnad, och försäljaren är en firma som säljer nya och begagnade hästtransporter, bilsläp och hästlastbilar.

Om HAN säger att den går att typa upp - kan man lita på det?

Men... Transporten i fråga är begagnad, och försäljaren är en firma som säljer nya och begagnade hästtransporter, bilsläp och hästlastbilar.

Jag skulle inte lita på det, utan ta reda på det själv först. Vårt släp är nedtypat från 1500 kg till 1350, men vi får i dagsläget inte typa upp det tillbaka till 1500 kg av någon anledning.

Min återförsäljare trodde det gick bra men tillverkaren ändrade sina regler någon gång i slutet av året så jag har nu ett släp där allt utom pappret säger 2000kg :smirk: 1500 står det i regbeviset :)

(Så jag vågar köra med lite överlast, har dels BE och sen är det ingen trafikfara eftersom släpet är dimensionerat för så mycket mer än vad jag kör med).

Nej, det hade jag inte litat på. Jag hade sagt att jag var intresserad av släpet och villig att betala säljaren för att väga upp det.

Också vi har sålt ett släp som var för krångligt att väga upp - då kände vi ändå generalagenten i Sverige och kunde hyfsat enkelt få tag i intygen. Men GA avrådde från hanteringen då det tydligen var väldigt krånligt.

Säger som Lovisaleonora. Om du ska köpa just den släpen så låt säljaren först typa om den till dig innan köpet.
Om han nu är säker på att det går så låt honom göra det.

Jag köpte oxå ett släp en släpvagnsfirma(firma på ekerö). Släpet hade då totalvikt 1300 och jag ville väga upp det till 1500kg. Jag bad då säljaren göra det innan jag köpte det. Hade det inte gått så hade jag inte köpt släpet.

Sälaren ville dock ta ett rejäl överpris för att väja upp det "självkostnader" kallade han det, jag hade lite koll på vad det skulle kosta eftersom jag pratat med bilprovningen, så jag lyckades pruta rejält på det pris han från början ville ha, något att tänka på...

Jag skulle låta honom typa den till vad ni vill ha. Och betala honom för det. Går det inte så är det hans sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 084
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25