Finns också ett gummiband för handikappade, som fästes i tygeln. En enkel anordning som gör följande för både häst och ryttare.
För ryttaren innebär det att även om hästen ökar trycket i tygeln, så stannar den i gummibandet om inte detta sträcks ut till max.
För hästen innebär det att även om ryttaren är sen i sin eftergift, exvis hård hand så får den sin eftergift i alla fall. Pga gummibandet mjuknar och drar ihop tygeln så att trycket från bettet lättar.
Skall här försöka mig på en förklaring om dess utseende, håll i hatten mina damer/herrar.
Gummiband ca 10-12 cm lång, bredden är ca 2 cm i varje ända sitter en metallkrok som ser ut som ett S.
Den monteras på tygeln så att en böj uppstår på själva tygeln, med bandet mellan sas. Kommer att se ut som ett D på varje sida, hänger ni med.
Denna anordning fann jag hos en sadelmakare som lagade osv mycket till en ridskola, där hade man handikappsridning med dessa band. Där var man mycket nöjd med resultatet, pga att den skonade både ryttare med svaga händer, och hästar mot ryttare med starka händer.
Jag köpte denna till mina barn, för att dom skulle lära sig känna eftergiften. Det har funkat super, särskilt då hästen är ganska känslig i munnen.
Jag kommer nu inte ihåg namnet på dessa band, men är någon intresserad så kan jag PM telenr till sadelmakaren där jag köpte dom.