Tygeltag...

acj

Trådstartare
Satt precis och läste inläggen i "Hetsig häst" där det bl a står att vissa hästar reagerar med att bli stressade om man håller emot för mycket i tyglarna. Har själv en sådan liten tjej och jobbar för fullt med att lära mig sitta till ordentligt mm. Har bara en liten fundering (så nybörjare jag är). Rider ofta ihop med två mycket duktiga kompisar men blir ibland helt konfunderad över detta med tygeltaget. Den ena säger att jag måste släppa mer, den andra att jag ska korta tyglarna. Själv försöker jag vara mjuk i handen men ändå hålla ett fast tag. Men kan någon förklara/visa vad som är lagom? Självklart vet jag att tyglarna inte ska "flaxa" osv men har tydligen lite svårt att hitta lagomläget.

Mitt sto går mycket lätt i form :love: men både hon och jag har mycket, mycket kvar att lära oss. Ska ta hjälp av tränare framöver men väntar in ett par personer till så att vi kan hyra ridhus/tränare tillsammans. Så länge vill jag göra så rätt jag förmår och är tacksam för lite hjälp från er andra som kan mer än jag. :rofl:

Ett exempel på när det gått mindre bra: Red tillsammans med en av kompisarna när hennes häst blev rädd och drog iväg en bra bit före oss. Jag lyckades hålla min häst lugn och sansad ett bra tag men när vi kom närmre stallet och hon fick den andra hästen inom synhåll drog hon ner huvudet mellan frambenen (gick jättesnyggt innan) och stack iväg, stannade när vi väl kom fram till kompisen och lugnade ner sig ganska omgående. Uppenbarligen reagerade jag inte tillräckligt snabbt för att få stopp på henne men undrar hur ni övriga skulle hanterat detta. För lösa tyglar? Inte tillräckligt bra sits ännu? Vad tror ni?
 
Sv: Tygeltag...

Uppenbarligen reagerade jag inte tillräckligt snabbt för att få stopp på henne men undrar hur ni övriga skulle hanterat detta. För lösa tyglar? Inte tillräckligt bra sits ännu? Vad tror ni?

Balansen. Har du bra balans kan du korta upp tyglarna även om de är helt lösa och kan sen ta förhållningar.

Allt utgår från din sits och balans, precis som du själv verkar fundera.
 
Sv: Tygeltag...

Ha inte längre tyglar än att du snabbt kan röra händerna bakåt och få ordentlig kontakt med munnen, om du måste stanna. Att vara för "hård" i handen, och ha för korta tyglar kan stressa en känslig häst eftersom den aldrig får vara ifred i munnen.

Om en häst sticker med mig använder jag nödstopp. Dra i en tygel (förslagsvis på den sida där du har mest utrymme) och böj hästes huvud ordentligt och tvinga hästen runt på en liten liten volt. Då kan den varken sticka, stegra eller bocka.
 
Sv: Tygeltag...

Tack båda två för bra svar! :bow: Jag är nog inne på rätt spår i alla fall både betr tygeltag och sits. Bara att fortsätta jobba...
 
Sv: Tygeltag...

Ha inte längre tyglar än att du snabbt kan röra händerna bakåt och få ordentlig kontakt med munnen


Jag vet inte om jag är helt fel ute - men jag skulle ta händerna uppåt istället för bakåt när jag vill stanna. Jag tar aldrig händerna rakt bakåt, utan alltid uppåt. På så sätt har hästen ingenting att "bråka om", det blir lätt så att hästen trycker emot när man tar händerna rakt bakåt, men när man tar händerna uppåt finns det ingenting att sätta emot.
 
Sv: Tygeltag...

Absolut värt att prova, ska göra det om (eller kanske man ska skriva när istället, det lär säkert bli fler gånger innan vi är klara) det händer igen! Tack, tack!
 
Sv: Tygeltag...

Jag förstår hur du menar... Det jag funderar på är bara; Om man tar händerna uppåt borde ju hästens reaktion vara att dra upp huvudet, och DÅ är det verkligen inte lätt att få stopp.

Rider jag en hetsig häst i skogen tex, då ser jag alltid till att huvudet är lågt, då hästen är lättare att kontrollera och dessutom sänder kroppen ut eget lugnande medel när huvudet är lågt. Skulle hästen sticka med mig kör jag en tygel.
 
Sv: Tygeltag...

Hmm, blev lite mer komplicerat nu. Om vi tar just det exemplet jag skrev om längst upp så hade min häst huvudet lågt, gick "på tygeln" med ryggen höjd och rätt som det var, drog hon ner huvudet ännu mer - i princip mellan frambenen - sänkte ryggen och bara drog. Och det gick på en tiondels sekund typ... Som tur är springer hon bara i sådana lägen, bockar inte eller försöker med något annat och dessutom är det inte någon jättehastighet det är frågan om. Men frågan är då vilken metod som är bäst? Bra balans och sitta till ordentligt så klart men sedan då... Ena tygeln och försöka få till en volt på skogsvägen som det var frågan om i detta fall eller tyglarna uppåt? Tål att tänka på!
 
Sv: Tygeltag...

du ska ju känna att du har kontakt med hästens mun hela tiden (mjuk kontakt) sen är hästen stressad och inte tkr om när du tar i den skulle jag kolla tänderna, skulle försöka rida mer med sitsen istället för tyglarna...
 
Sv: Tygeltag...

hmm har då alltid fått lära mej på ridskolan att man inte ska dra upp händerna eftersom hästens huvud då åker upp, tkr även du förlorar kontakten..., brukar vara en reflex för orutinerade att dra upp händerna...
 
Sv: Tygeltag...

Jag förstår hur du menar... Det jag funderar på är bara; Om man tar händerna uppåt borde ju hästens reaktion vara att dra upp huvudet, och DÅ är det verkligen inte lätt att få stopp.

Rider jag en hetsig häst i skogen tex, då ser jag alltid till att huvudet är lågt, då hästen är lättare att kontrollera och dessutom sänder kroppen ut eget lugnande medel när huvudet är lågt. Skulle hästen sticka med mig kör jag en tygel.


Vill man få stopp på en häst som sticker funkar varken bakåt eller uppåt - då är det en tygel som gäller, precis som du förklarat.

Kanske kommer huvudet upp - jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Jag använder mig alltid av uppåt på min egen häst. Det är jättesvårt att förklara, men när man tar händerna uppåt "drar" man inte i hästen på samma sätt som när man tar händerna bakåt, det blir mer som en "vägg", eller hur man nu ska säga.

Gud, vad jag är dålig på att förklara. Du kanske förstår vad jag menar?
 
Sv: Tygeltag...

hmm har då alltid fått lära mej på ridskolan att man inte ska dra upp händerna eftersom hästens huvud då åker upp, tkr även du förlorar kontakten..., brukar vara en reflex för orutinerade att dra upp händerna...


Kontakten ska bibehållas - däremot blir det ju inte samma kontakt som när man tar händerna bakåt, då drar man ju hästen i munnen, det gör man inte på samma sätt när man tar händerna uppåt. Det lättaste är ju att prova, är så svårt att förklara när man inte sitter till häst.

Jag har aldrig ridit på ridskola så jag vet faktiskt inte vad man får lära sig där. Men jag tycker tvärtom - det brukar vara en reflex för orutinerade att dra händerna rakt bakåt, så har det i alla fall varit för de nybörjare som fått prova rida min häst. De har väldigt svårt att tänka uppåt och vill istället instinktivt dra händerna rakt bakåt.
 
Sv: Tygeltag...

Tycker du som Elanor då, att det är bättre att försöka få in hästen på en liten volt istället?

Ska naturligtvis göra som du säger, rida mer med sitsen också och jobbar hårt med det. Tyvärr är jag en lättviktare i mig själv (är kort till växten och väger inte jättemycket) om det nu har någon betydelse. Gissar att när man väl fått in rätt sits spelar det ingen roll vad man väger. Får till det hela jättebra emellanåt men som sagt, har en del kvar att jobba med innan jag kan säga att jag är nöjd själv.

När det gäller munnen har jag kollat och det är helt OK där. Tror helt enkelt hon är känslig över huvud taget så man får ta det lite lugnt och försiktigt. Hon är känslig för alla typer av hjälper - sits, skänklar, tyglar... - och det är ju bra. Jag ska bara lära mig hantera det på rätt sätt. :angel:
 
Sv: Tygeltag...

Får väl helt enkelt prova mig fram och testa vad som funkar i olika situationer. Som jag skrev tidigare så är hon inte någon särskilt besvärlig häst så förhoppningsvis ska jag få ordning på det här snart. Det är ju inte precis så att hon sticker stup i kvarten men det är ändå lite obehagligt att inte ha så mycket koll på henne som jag egentligen vill. Jobba, jobba... det är väl vad som gäller. :)
 
Sv: Tygeltag...

Vill man få stopp på en häst som sticker funkar varken bakåt eller uppåt - då är det en tygel som gäller, precis som du förklarat.

Kanske kommer huvudet upp - jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Jag använder mig alltid av uppåt på min egen häst. Det är jättesvårt att förklara, men när man tar händerna uppåt "drar" man inte i hästen på samma sätt som när man tar händerna bakåt, det blir mer som en "vägg", eller hur man nu ska säga.

Gud, vad jag är dålig på att förklara. Du kanske förstår vad jag menar?

Jag förstår precis! Sen är det ju givetvis olia på olika hästar! mitt sto tex har ganska lätt för att ta upp huvudet, så på henne är det bättre att få henne riktigt låg och gärna ställa henne åt ett hål.

TS: Eftersom din häst drog ner huvudet ännu mera, kanske det hade varit en idé att lyfta händerna för att få upp huvudet lite, och hade detta räckt är det ju givetvis bra! Men om man tar i tyglarna, sitter ner och försöker bromsa men hästen bara springer vidare, kan en tygel vara bra för att undvika sken/olycka. En häst som bara drar är aldrig kul att sitta på :crazy:
 
Sv: Tygeltag...

Exempelproblemet har du fått bra svar på. I övrigt är det jättesvårt att veta hur mycket du ska korta elelr länga tyglarna det beror helt på hästen.

Tex min häst har lätt för att söka sig i lång låg form som jag vill nu när hon är under inridning. Hon är superkänslig i munnen så kontakten måste vara noll egentligen. Nu rider jag på ett rakt tunnt gummibett och det räcker med att jag höjer handen lite och sitter till så stannar hästen.

Min förra häst behövde ett bra stöd men ändå inte för mycket och då räckte det sedan med att släppa eller plocka lite med lillfingrarna så gjorde han som man ville.

Så utan att ha sett dig och hästen är det svårt att ge tips utan det där får man känna in lite själv.
 
Sv: Tygeltag...

Ja, tror också att i ett sådant läge som jag var häromdagen kan det vara idé att göra precis som du skriver - ta tag i ena tygeln (förutom då att sitta till och försöka bromsa på "vanligt" sätt också). Får helt enkelt testa på henne och se hur hon funkar. Tack för gott råd! :bow:
 
Sv: Tygeltag...

Förstår att det är svårt att ge något generellt råd. Även här gäller såklart att jag får prova mig fram. Vi hann med en liten kort ridtur igår innan regn- och åskväder blev för ihärdigt och jag testade lite olika varianter. Det är nog så att jag får lära mig att driva ordentligt med säte och skänkel och använda tyglarna så lite som möjligt - verkar som hon går bäst och är lugnast då. (Har som alla nog förstår inte haft henne så länge så vi känner inte varandra riktigt ordentligt än. Men det kommer, hon är en jättemysig tjej på alla sätt.) Tack för beskrivningen på hur dina hästar funkar. Försöker ta till mig alla tips, goda råd och annat som alla ni bistår med. :bow::bow:
 
Sv: Tygeltag...

Mer dressyr. Mer dressyr. ;)

Om din häst vore mera lydig skulle den för det första inte rusa iväg.

Så mer dressyr, träna övergångar, få hästen att lyssna på dig!

Det kan ju vara farligt om hästen sticker iväg så där.

Angående tyglarna, speciellt med en känslig häst, är det viktigt att vara JÄMN och MJUK, man kan ta i tyglarna för att upmärksamma hästen, men minns att släppa efter!
 
Sv: Tygeltag...

Jag jobbar på det hela tiden - det där med dressyren alltså och det går bättre och bättre. Har dock en del kvar som sagt innan allt är OK. Är fullt medveten om att jag behöver få min häst mer lydig och på den månaden jag haft henne har både hon och jag lärt oss massor så förhoppningsvis är också detta med att hon sticker så här snart ett minne blott. (Måste dessutom påpeka att det är inte något som händer stup i kvarten utan egentligen är det väl bara denna enda gången hon gjort så. Självklart är inte det bra att det händer över huvud taget men försöker ta lärdom och se till att det inte upprepas.)

Betr detta med tyglarna är det nog det som du skriver sist - att komma ihåg att släppa efter som jag har svårast för. Vill ju absolut inte bli en ryttare som sitter och drar hela tiden. Får väl hänga en lapp från hjälmen där det står typ "SLÄPP EFTER!!!":D.

Tack för gott råd!
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Tora
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 683
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: tara
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp