tygel/samling 'vanlig dressyr'' och ''klassisk''?

Z

Zab

Hej, här finns säkert redan massor av trådar om samling, har bara kollat de sista tre sidorna och sökmotorn (hittade inget snabbt som stämde in på min undran) men.... tja, en till kommer nu.

Snarare om tyglarna egentligen; inom vanlig dressyr vill man ju ha kontakt med hästen hela tiden, men inom klassisk (rätta mig om jag har fel) har man lite lösare tyglar..?
Mina funderingar går som så att när hästen går 'på tygeln' i vanlig dressyr ska den sänka huvudet och söka kontakten så fort man släpper på tygeln, annars går det inte i äkta form... det gör det ju lite omöjligt att rida på lösa tyglar om hästen ''drar'' i dom hela tiden..?

Så hur gör ni andra? För att samla upp hästen? För att få den att länga och sträcka halsen? Eller låter ni den göra som den vill hela tiden?
(eller rider ni kanske rent av med lätt kontakt ändå och jag bara tycker det ser ut som om tyglarna hänger?) Eller ngt helt annat....?

Behöver inte svara ingående eller så, bara lite så jag förstår skillnaden, om där ens finns någon väsentlig skillnad just där..
Blev lite huvud fixerat, men men.. :)

Sv: tygel/samling 'vanlig dressyr'' och ''klassisk''?

Hej!

Jag skulle enkelt förklara det som att när en hästen verkligen samlar sig och lägger över vikten på bakbenen så mjuknar den i nacken och därmed blir tygelkontakten lättare och tygeln kan därmed hänga lösare... Det går inte ta miste på denna känsla när den inträffar :)

Jag ägnar mig till största delen av "vanlig" dressyr (om man nu kan renodla "vanligt" och AR, vilket jag inte tror går). Jag samlar hästen för säte och skänkel. Jag använder alltså sitsen (flummigt, förlåt), inte handen. För att kolla att hästen bär sig själv så gör jag en överstrykning, sätter fram handen en kort stund med följaktligen lös tygel. Om hästen då följer med tygeln framåt så måste vi arbeta lite till för att nå självbärighet. Om däremot hästen går kvar i form vid överstrykningen så är jag nöjd. Hästen bär sig själv och använder inte bettet "som femte ben".;) Men detta var kanske "morgonflum" och inte svar på din fråga?

För att kolla att hästen bär sig själv så gör jag en överstrykning, sätter fram handen en kort stund med följaktligen lös tygel. Om hästen då följer med tygeln framåt så måste vi arbeta lite till för att nå självbärighet. Om däremot hästen går kvar i form vid överstrykningen så är jag nöjd. Hästen bär sig själv och använder inte bettet "som femte ben".;) Men detta var kanske "morgonflum" och inte svar på din fråga?

Då kommer annat morgonflum. :)
Jag undrar skillnaden mellan att man vill kunna placera hästens huvud med handen, att man vill att hästen ska följa handen mot det du beskriver att den inte ska följa utan istället strunta i tygeln och ha kvar huvudet.
Detta betyder att man vill ha hästen väldigt mycket på yttertygeln, eller? Ska man alltid ha en häst mer på ytter än inner? Vill man egentligen inte ha hästen lika mycket på båda tyglarna?

Man skulle ju också kunna se det som att hästen har knäppt av i nacken om den inte följer med handen. Alla kan inte känna skillnad mellan en häst som är självbärig och en häst som har knäppt av i nacken. Har sett ett otal ryttare som tror att hästen är självbärig när den bara har släppt bettet.

Och för att flumma runt ursprungsfrågan.
Kontakten med hästens mun kan vara så otroligt lätt,antagligen därför man kan blanda ihop det med hur det känns när hästen släpper bettet, och den ska ju vara så lätt att man kan känna hästens bakben i handen. Jag vill kunna placera hästens huvud med min hand, jag vill ha en jämn kontakt i båda tyglarna. Samlar hästen, är den välutbildad gör man det med magen. :)

För att förtydliga. Solis jag menar inte att du inte känner när din häst är självbärig. Såg att mitt inlägg kunde tolkas som kritik mot hur du rider, det var inte min mening. Utan det är helt enkelt så att jag inte förstår hur hästen ska veta skillnaden. Men det kan vara så att alla rider vi lite olika och att man kanske kan "hålla kvar" hästen med sin sits?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill att hästen alltid ska söka kontakt med bettet, den ska söka sig framåt-neråt och välva sin överlinje mot bettet. Gör den inte det så anser jag att den är bakom hand. Det ska inte vara någon slack på tygeln, utan hela tiden en levande kommunikation mellan mun och hand.

Undantaget är i den väldigt höga samlingen, där hästen är så självbärig att den håller en mycket bra form även med slack på tygeln. Men det är ett mål, inte en metod.

Flummar vidare....:)

Jag är så hemskt dålig på att förklara i skrift hur jag menar :o , det är betydligt lättare att visa när man rider. Hoppas du har överseende. ;)

Jag vill naturligtvis ha en mycket lätt kontakt med hästens mun (väljer att skriva "kontakt" istället för "stöd" eftersom stöd lätt kan misstolkas till att hästen skulle vara "hängande" i handen). Om jag då gör en överstrykning ska hästen gå kvar i form utan att tappa balansen. Formen ska inte ändras bara för att jag ger efter på tygeln, hästen ska bära sig själv.

Om man inte har någon kontakt, alltså om hästen går bakom hand, kan man ju släppa tygeln hur mycket som helst och hästen kommer ändå att "larva vidare" bakom hand.

När man däremot har en lätt kontakt kan man alltså ändra formen efter önskemål, och genom överstrykning visa att hästen är i balans och självbärig. :)

Inom den vanliga dressyren är det vanligt att ryttaren tar ett stöd/kontakt med bettet när hästen inte ger det. Inom AR är är tanken att hästen själv ska söka kontakten när den bär och blir lösgjord, då kommer sökandet och kontakten med bettet. Jag tror båda sidor vill rida med en lätt kontakt via tygeln men man går olika vägar.
Enklare uttryckt: inom vanlig dressyr tar man ofta ett kraftigare stöd först och när hästen själv är redo och bär sig bättre kan stödet lätta till att bli endast en lätt kontakt. Inom AR är det alltså tvärtom. Man ger inget stöd alls och när hästen är redo och bär sig söker hästen upp det lätta stödet/kontakten.
Jag blev väldigt svamlig märker jag. Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag vill att hästen alltid ska söka kontakt med bettet, den ska söka sig framåt-neråt och välva sin överlinje mot bettet. Gör den inte det så anser jag att den är bakom hand. Det ska inte vara någon slack på tygeln, utan hela tiden en levande kommunikation mellan mun och hand.

Undantaget är i den väldigt höga samlingen, där hästen är så självbärig att den håller en mycket bra form även med slack på tygeln. Men det är ett mål, inte en metod.
:bow:
Fast i praktiken ute på hästen slackar jag nog ändå ibland. Det blir lite grovt. skulle räcka med en eftregift med bibehållen lätt kontakt, men jag är så ivrig att betona eftergiften så jag släpper helt. Då hästen blivit stabilare och mer lyhörd och kommer till kommunikation kan jag lättare behålla den lätta konstanta kontakten.

Jag kan ta upp en lite fastare kontakt för att kanske bjuda till längning. då hästen mjuknar men bjuder mot mitt stöd släpper jag efter och den följer med framåt för att hålla kvar kontakten.

Håller med om att den slacka tygeln är mer ett mål än ett verktyg att arbeta med mot ökad styrka och bärighet.
Hästar är väl olika oxå. Den ena kanske mår bra av att lämnas en kort stund och överlåtas åt sin egen balans medans andra blir störda av okonsekvent kontakt.
Min fd ångvält kan lätta extra om han ges mkt tydliga hjälper med omedelbara fulla eftergifter tills han accepterat att stanna i egen balans. Därefter kan vi njuta av finlir med mjuk kontakt och ett spel med sökningen.

*KL - delvis iaf*

o, intressant läsning..men hur vet hästen om man vill ha kvar den höga formen trots eftergift på tygeln eller om man vill att den bara ska slappna av?

Zab- som nog aldrig kommer fatta det där med samling ändå utan rida på flummigt western-film vis.

För det första är vanlig dressyr och klassisk dressyr samma sak. Akademisk ridning är något annat som ändå har samma mål som den klassiska dressyren men går helt andra vägar till målet. AR liknar mer westernridning på vägen mot målet men har väl mkt gemensamt med barockridning också tror jag.

Som svar på din senaste fråga tycker jag man kan säga att om man vill ha hästen kvar i den höga formen och gör en överstrykning (eftergift) så innebär det att man snabbt tar fram handen/lättar på handen en kort stund men om man däremot vill ha en avslappnad häst i lägre form ska man sakta men säkert ge lite eftergift i taget så att hästen följer med. Hoppas att du förstår!

Jag vet skillnaderna mellan traditionell dressyr och akademisk ridkonst, borde ha valt ett annat ord kanske. Klassisk dressyr, klassisk ridkonst... de har blivit lätta att blanda ihop och den traditionella vanliga dressyren har ju hur många namn som helst.. men men..

Jo..jag fattar... men om maninte vill göra en överstrykning utan helt enkelt ha lösa tyglar? Hm. Jajja, ska nog komma på ngt sätt så jag kan rida hästen i den form jag vill utan att hålla på med tyglarna så mycket.. tack för alla svar.:)

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar