Tygblöjor ?

Mitten

Trådstartare
Finns det någon som testat tygblöjor? Jag börjar bli lite intresserad, och vill så gärna testa ... men vilken djungel det är :D. Sambon är sådär intresserad, haha, det kanske är för att jag går hemma så mycket jag vill testa allt .
Jag vill ha erfarenheter, både plus och minus!!

Sv: Tygblöjor ?

Hur gammal är bebisen? Har du egen tvättmaskin?

Jag har bara tvättstuga, många tider för en som är mammaledig och flexibel men ändå har det hindrat mig lite. Men skulle jag satsa på tygisar till baby skulle jag vara lite lat och inte köra vikisar ( trots att de är svinbilliga och torkar fort ) bla för att de ska vikas och vikas spec till baby men tom vanlig limpvikning är trist tycker jag...sedan måste man ha bra ytterbyxor till och det finns en uppsjö. Bästa jag testat är av ull. Dra på eller med kardborre. Är INTE svårskött när de kissats in lite och impregnerats. ( de blir alltså bättre och bättre och är sämst nya )
Men jag skulle då alltså ha satsat på minimundus formsydda blöja av frotté med ullbyxa till då men då krävs ju torktumlare ( mer el ). De håller dock inte så långe som desäger men till ngn gång över halvåret iallafall.

Sedan har jag använt till min känslige son först formydda med ullbyxor oxh sedan dyra fuzzibunz. Dock är det bra andrahandsvärde på dem! Jag köpte några begagnade och övriga från england som ej har moms som i sverige. Då tjänar man mer när man säljder dem sedan oxå. Men de måste köpas i olika str under blöjperioden. Dock hade min son L från 10 mån ålder och har ännu vid 2½ så det går. Det är pocketblöjor med inlägg. Superlätt för pappor och dagispersonal samt att torka! Torkar fort över element tex. Man behöver inte torktumlare eftersom fleecen i byxan blir mjuk ändå och inläggen oavsett sort du köper ändå sitter skyddat innaför. Jag har inlägg i syntet som kommer till men oxå superabsorberande i frotté från imsevimse.

Jag använder tygblöjor på heltid till lilleman, som nyss blev 10 månader. Har för avsikt att låta honom använda det hela blöjtiden ut. Vi har börjat låta honom sitta på pottan när vi går på toa, för att få in en bra rutin, och så är vi noga med att byta blöja så fort det komemr i den, så han märker att man ska på toa när det trycker på. Så till våren hoppas jag att vi kan börja med lite tunnare training pants, såm också är en tygblöja, fast i drauppmodell ochh tunnare.

På dagarna använder vi vanliga vikblöjor som vi limpviker, och drar Imsevismes Diaper Cover, organic cotton över dem. De knäpps med kardborre, så det tycker jag fungerar riktigt bra med våran ål till son. de håller kiss bra, och fungerar fortfarande bra. Ibland använder vi en alltiettblöja som knäpps med tryckknappar, minns inte namnet på dem nu, men de håller inte kisset så bra, och är lite svårare att skölja av när det har gjorts nr 2 i dem.

Till natten använder vi Imsevismes frotteblöja med både deras Diaper Cover och Minimundus ullbyxa över (annars blir det blött). Där är jag inte helt nöjd ännu, måste hitta något som håller bättre, då lillen sover så länge och vi inte stör med blöjbyte mitt i natten.

Jag tvättar var tredje dag ungefär, är väldigt noga att skölja bajsblöjorna så de inte börjar lukta, använder bidéduschen till det. Viker även upp kissblöjorna så de inte surnar till. Sedan förvarar vi dem i en hink tills det fyller en maskin. Nu på sommaren har vi tvättat lite oftare då det fortare luktar av dem, kanske varannan dag när det är som oftast. Torktumlar gör jag ytterst sällan, inte ens dem i frotté, de blir bra ändå. Allt hängs på ställning och torkas ute när det är väder för det eller framför luftvärmepumpen när vädret inte är torkvänligt.

Det kan vara lite kinkigt om man ska bort lite längre, men vi sköljer av dem då med och förvarar i plastpåse tills vi kommer hem, om det inte går att tvätta där vi är.

Som slutkläm jag kan säga att det här fungerar bra för både barn och föräldrar, och när nästa lilla kommer ska vi använda tygblöjor från början!

Jag använde tygblöjor (vik-varianten) till min första, ända tills hon fick utslag av dem - pga att jag inte ville väcka henne när hon sov gott, alldeles för långa stunder i taget. Hon tålde inte att vara fuktig så länge, så hon fick hela underredet fullt av utslag. (och nej, det var inte tvättmedlet, jag provade till och med att köra blöjorna en hel extra tvätt utan tvättmedel för att skölja dem extra väl - vi använde tvättsåpa)
Och tyvärr, eftersom jag släppte rutinen med tygisar på ettan, så blev det bara enstaka tillfällen med tvåan och trean...

Kanske var det tvättsåpan som inte gick ur ordentligt?

Kissblöjor kan man med fördel tvätta endast i ättika bla med vinäger i vattnet. ättikan för lukten och och vinäger för mjukhet och båda för bakterier! Man ska använda väldigt lite tvättmedel utan zeoliter var det va? Jag kör med neutral coulor.

Känner igen det där med lång natt problemet. Jag körde imses formsydda i flanell med både frottéinlägg ovh en limpvikt i och minimundis ullbyxa över. Det höll efter ett tag när byxan kissats in! Ett tips är att låta barnet kissa direkt i ullbyxan (!!) en dag och sedan tvätta + ullkura.

Traning paints är lite tight om magen på min knubbis och jag ser ingen fördel med dem...för det första kissar min son sällan och mycket så det går rätt igenom och sedan så kan han inte ta av dem lätt själv. Idén är bra men 15 kalsonger är billigare...

Jag har mina fuzzis nattetid nu då han oftast vaknar torr och tygisar känns luftigare då han fortfarande är känslig. Svärmor förstörde för mig med dagis och tygblöjor och i den vevan slutade jag med dem dagtid. Hon fattade inte att man inte fick använda sköljmedel osv och jag bara orkade inte med henne och ytterligare ett problem...

Sonen fattar dock inte det här med tyg= blöt. han går bara på potta om han är naken om rumpan. Där förstörde svärmor oxå och gjorde han rädd för pottat/toan vid nr 2 behov. Fy vad mycket hon hann förstöra på 2 mån när jag jobbade heltid :eek:

Bra tips med ullbyxan! De jag har är några månader gamla nu, men är inte helt färdiga känner jag, så han ska nog på gå och pinka lite fritt någon dag här tror jag!

Tack för alla åsikter! Kan man kanske köra tygblöja dagtid och en engångs nattetid? Jag ska skriva mer imorgon, är SÅ trött just nu :)

Vi hade bara tygblöjor till lillen och jag har bara possitiva erfarenheter. Vilken sort man föredrar och alla praktiska detaljer tror jag är en smaksak. Bäst att prova sig fram.
Min son tålde helt enkelt inte engångsblöjor så vi hade egentligen inget val. Men blir det fler barn blir det helt klart tygblöjor igen.
Vi tyckte bäst om vikblöjor första 6 månderna. Ullbyxor med extra innlägg ur bambus på natten och blöjbyxor ur PUL på dagen. Vi hade ett par pocketblöjor som vi använde när vi inte var hemma. När han blev större och kissade mer på natten hade han en formsydd blöja ur bambufrotte och en blöjbyxa.
När han blev större började vi använda mer pocketblöjor på dagen och även på natten med extra innlägg. Hemma hade han ofta bara en vikblöja fäst med snappi utan byxor.
Hos dagmamman hade han sen bara pocketblöjor, vilket fungerade utmärkt.

Nu har jag fått mina små testblöjor, de ligger i tvättmaskinen nu, skall bli SÅ kul att prova!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 178
Senast: Lingon
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 242
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar