Sv: Tygblöjor ?
Jag använder tygblöjor på heltid till lilleman, som nyss blev 10 månader. Har för avsikt att låta honom använda det hela blöjtiden ut. Vi har börjat låta honom sitta på pottan när vi går på toa, för att få in en bra rutin, och så är vi noga med att byta blöja så fort det komemr i den, så han märker att man ska på toa när det trycker på. Så till våren hoppas jag att vi kan börja med lite tunnare training pants, såm också är en tygblöja, fast i drauppmodell ochh tunnare.
På dagarna använder vi vanliga vikblöjor som vi limpviker, och drar Imsevismes Diaper Cover, organic cotton över dem. De knäpps med kardborre, så det tycker jag fungerar riktigt bra med våran ål till son. de håller kiss bra, och fungerar fortfarande bra. Ibland använder vi en alltiettblöja som knäpps med tryckknappar, minns inte namnet på dem nu, men de håller inte kisset så bra, och är lite svårare att skölja av när det har gjorts nr 2 i dem.
Till natten använder vi Imsevismes frotteblöja med både deras Diaper Cover och Minimundus ullbyxa över (annars blir det blött). Där är jag inte helt nöjd ännu, måste hitta något som håller bättre, då lillen sover så länge och vi inte stör med blöjbyte mitt i natten.
Jag tvättar var tredje dag ungefär, är väldigt noga att skölja bajsblöjorna så de inte börjar lukta, använder bidéduschen till det. Viker även upp kissblöjorna så de inte surnar till. Sedan förvarar vi dem i en hink tills det fyller en maskin. Nu på sommaren har vi tvättat lite oftare då det fortare luktar av dem, kanske varannan dag när det är som oftast. Torktumlar gör jag ytterst sällan, inte ens dem i frotté, de blir bra ändå. Allt hängs på ställning och torkas ute när det är väder för det eller framför luftvärmepumpen när vädret inte är torkvänligt.
Det kan vara lite kinkigt om man ska bort lite längre, men vi sköljer av dem då med och förvarar i plastpåse tills vi kommer hem, om det inte går att tvätta där vi är.
Som slutkläm jag kan säga att det här fungerar bra för både barn och föräldrar, och när nästa lilla kommer ska vi använda tygblöjor från början!