tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Sv: tydligare riktlinjer från skolverket - ÄNTLIGEN!

Lånar en kommentar från facebook, som tydligt framför det budskap jag ville försöka få fram men inte lyckades formulera:

"gillar religionsfriheten och att man på obligatorisk skoltid respekterar både denna och skollagen"
:bow:

Om det nu ändå inte ska vara några religiösa inslag, vilket jag välkomnar, varför ska de då samlas i kyrkan just i juletid? Varför inte lika gärna vid februarilovet?

Markera terminsslut o av tradition även om de religiösa inslagen ska bort? Bra lokal att ha samling i i tex mindre byskola utan aula. Annars kan man ju lika gärna vara i den.

Om det nu ändå inte ska vara några religiösa inslag, vilket jag välkomnar, varför ska de då samlas i kyrkan just i juletid? Varför inte lika gärna vid februarilovet?
jag är nog böjd att hålla med dig där
vår skola har faktiskt ingen julavslutning, utan här är det luciafirandet som används för att tacka personalen för den gångna terminen och sjunga lite julsånger.
Markera terminsslut o av tradition även om de religiösa inslagen ska bort? Bra lokal att ha samling i i tex mindre byskola utan aula. Annars kan man ju lika gärna vara i den.
Våra barns skola är just en sådan liten skola. Luciafirandet klämmer vi in i gympasalen, men skolavslutningen på våren är i kyrkan - på kvällstid, så att föräldrar kan vara med. Jag erkänner att jag granskar innehållet hårt, men hittills har det klarat sig genom mitt trånga nålsöga. Och då har till och med prästen haft en del av avslutningen. Men vi har nog världens tramsigaste präst (han borde ha varit dagisfröken, tror jag :p) som verkar ha järnkoll på var gränsen går. Och då tycker jag att det är okej.

Senast ändrad:

Själv tycker jag det är oerhört löjligt att ha skolavslutning i en kyrka om det inte får innehålla religiösa inslag. Finns det verkligen ingen annan samlingslokal?

När jag var liten var vi i respektive klassrum på vår lilla skola. Bättre än att vara i en kyrka och skippa gud. Det känns som gud är något man får på köpet.

I kyrkan var vi på gymnasiet och eftersom jag förstod vad folk pratar om i en kyrka kunde jag avstå helt själv. Vi hade ju någon klassvis samling efter det.

Så jag tycker dessa riktlinjer är lika töntiga som att ha skolavslutning i en kyrka om man inte är intresserad. Det har dessutom säkert kostat massor av pengar att komma fram till det barnsliga beslutet.

Håller fullständigt med dig! Har inte skolverket vettigare saker att besluta om?
När jag var liten och gick i skolan, var över 30 år sedan tex jag gick på mellanstadiet.
Bästa som fanns var just de stämningsfulla skolavslutningarna i lokala kyrkan bredvid skolan.
Ingen präst stod och föreläste eller någon sådant utan vi sjöng psamler och andra sånger.
På högstadiet så var vi i kyrkan på enbart sommarskolavslutningarna och Lucia.
Psamler som sjöngs var "En vänling grönska", "Den blomstertid" och "I denna ljuva sommartid" annars var det andra sånger som sjöngs. Skolavslutningar som de skulle jag gärna vilja att min dotter får uppleva.
Vid Lucia var det enbart traditionella julsångerna och jag ser inge fel med det.

Senast ändrad:

Men, är verkligen terminsavslut i samband med jullovet fortfarande? Tänkte att eftersom höstterminen isf fortfarande är så mycket kortare än vårterminen? Nu när jag pluggar sträcker sig andra perioden på höstterminen in i januari någon gång, är det inte samma sak för barnen? Om inte, hur löser de det med kurser, för en kurs måste väl vara lika lång oavsett om den går på HT som på VT?

Barn går i skolan från 6 års ålder... de läser inte kurser :grin:.

Vi har avslutning i kyrkan både till jul och sommarlov, liten byskola med bara bönder ;). Kan inte tänka mig att det blir någon ändring hädanefter, ärligt talat så tycker jag som varandes icke-religiös att det är betydligt trevligare än min egen barndoms avslutningar i gympasalen.

Kyrkan är en väldigt vacker lokal - sen förstår jag problemen med andra religioner. Men här på landet så är inte valmöjligheterna gigantiska.

Själv tycker jag det är oerhört löjligt att ha skolavslutning i en kyrka om det inte får innehålla religiösa inslag. Finns det verkligen ingen annan samlingslokal?
Jag håller till stor del med dig och som varande väldig icketroende så undviker jag normalt kyrkor, av respekt för dem som tror.

MEN faktum är att där våra barn går i skolan så finns ingen annan samlingslokal som rymmer tillräckligt många människor. Det skulle ju kännas väldigt dumt att behöva transportera in alla deltagare in till centralorten... Så jag har resignerat i detta fallet och insett att detta nog är bästa alternativet.

som varande väldig icketroende så undviker jag normalt kyrkor, av respekt för dem som tror.

Tror du (!) verkligen att de troende ser det som ett problem?

Här är kyrkan väldigt mycket av samlingslokal, jag har svårt att tro att "vi" ses som ovälkomna där. De flesta troende där jag bor är missionare, där är väl inte svenska kyrkan deras egentliga hemvist (?) men det är ändå den de använder.

Ingen verkar tycka det är märkligt eller respektlöst.

Om inte, hur löser de det med kurser, för en kurs måste väl vara lika lång oavsett om den går på HT som på VT?

På universitet behöver ju terminerna vara lika långa, så att tex grundkurs i historia på våren är likvärdig med samma kurs på hösten.

I skolan har man ju snarare årskurser, inte terminskurser, även om man (egentligen utan vettig anledning, känns det som nu när jag tänker på det) delar in skolåret i terminer. Det betyder ju att det räcker att tex femte årskursen är likvärdig från år till år, terminerna behöver inte vara det.

Hursom så tar höstterminen slut när jullovet börjar. Det borde tex innebära sådant som att uppgifter och projekt inte kan/bör/får sträcka sig över jullovet, tycker jag. Jag menar, annars är det ju ingen poäng med terminsavslutning alls, eftersom ingenting då avslutas (och då skulle å andra sidan alla problem med terminsavslutning vara som bortblåsta).

Önskar att sana riktlinjer skulle komma här ocksa. Varan by är en valfartsby (heter det sa pa svenska?) som av tradition är väldigt kyrklig. Emilia (3,5 ar) gar i Kindergarten och det är kyrkliga inslag ofta. Tycker det känns lite konstigt när hon ber böner och sjunger psalmer här hemma.

Det är väl det som är pudelns kärna.

När jag gick i lågstadiet (tidigt 80-tal) hade vi en fröken som var religiös (eller iaf verkade så). Vi sjöng psalmer och läste böner varje morgon från åk 1 till åk 3.

Skolavslutningar däremot som jag skrev tidigare i gympasalen...

Numera finns inga lärare som agerar på det sättet. Skolavslutning sker på vissa orter i kyrkan - för att det är en bra lokal.

Jag och mina klasskompisar blev EXTREMT mycket mer präglade av vår skolgång än jag tror något barn blir av skolavslutning numer.

(å andra sidan är det ganska praktiskt att kunna en massa psalmer utantill, haha)

Kyrkan är en väldigt vacker lokal - sen förstår jag problemen med andra religioner. Men här på landet så är inte valmöjligheterna gigantiska.

Fast jag måste säga att det ofta är något påhittat. De som skränar mest om att inte vara i kyrkan på skolavslutningar är oftast svenska ateister. På min ort har moskéen och kyrkan samarbete och det är inga problem med barnen där inte.

KL
Jag tycker det är bra om kyrkans lokaler utnyttjas, fast jag tycker absolut inte man ska predika för barn som är där på skoltid.

Fast jag måste säga att det ofta är något påhittat. De som skränar mest om att inte vara i kyrkan på skolavslutningar är oftast svenska ateister. På min ort har moskéen och kyrkan samarbete och det är inga problem med barnen där inte.

KL
Jag tycker det är bra om kyrkans lokaler utnyttjas, fast jag tycker absolut inte man ska predika för barn som är där på skoltid.

Intressant - då är diskussionen ännu mer ointressant i mitt tycke.

Jag tänkte också på tex gymnasiet där kurserna är (var? :o) indelade i hur långa de är, 100 poäng motsvarade ungefär 100 timmar osv. Det känns konstigt att inget liknande finns i grundskolan, där är alltså allt antingen ett år eller ingenting? För annars blir det ju konstigt om 8 A läser teknik på HT och 8 B läser den på VT (och den andra klassen har tex kemi eller så när den andra läser teknik), om de har terminsbrytning med olika långa terminer.

För jag tänker ju som du att om terminen tar slut vid jullovet kan det inte pågå projekt eller uppgifter över lovet eftersom det är mellan terminer då.

KL

Så upplever jag också att det är. När jag gick i gymnasiet hade vi en del avslutningar och konserter i kyrkan. Jag satt tidvis i elevrådet och det var aldrig någon som hade en annan religion som klagade på att det hölls i kyrkan. Däremot en del protester från svenska ateister vars hela tillvaro tydligen skulle totalförstöras om de var tvungna att vistas i en kyrka.

Paradoxalt nog var det helt okej att sjunga "Nu tändas tusen juleljus" och "Gläns över sjö och strand" så länge man befann sig på säkert avstånd från själva kyrkobyggnaden.

Jag tänkte också på tex gymnasiet där kurserna är (var? :o) indelade i hur långa de är, 100 poäng motsvarade ungefär 100 timmar osv. Det känns konstigt att inget liknande finns i grundskolan, där är alltså allt antingen ett år eller ingenting? För annars blir det ju konstigt om 8 A läser teknik på HT och 8 B läser den på VT (och den andra klassen har tex kemi eller så när den andra läser teknik), om de har terminsbrytning med olika långa terminer.

För jag tänker ju som du att om terminen tar slut vid jullovet kan det inte pågå projekt eller uppgifter över lovet eftersom det är mellan terminer då.

Men är det inte så att den längre vårterminen kompenseras av fler lovdagar så att det inte skiljer mycket i antalet skoldagar?

Tror du (!) verkligen att de troende ser det som ett problem?
Nej, det tror jag inte egentligen.
Men jag anser att jag inte har i kyrkan att göra när jag inte tror på det som kyrkan står för. Men jag respekterar dem som tror - även om det är för mig helt obegripligt... :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 800
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 570
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar