tycker synd om alla ridskolehästar

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

utrota ridskolorna???
:mad: :mad: :mad:
hur började vi för det mesta rida????????? :angel:
:bump:
tycker att det finns många bra ridkolor idag. på senare år har allt blivit allt bättre iallafall.
på min förra ridskola ser det ut så här.
*strängt regelbundna fodertider
*fodring fyra gånger om dagen
*Ute från 8.00 /830 - 15.00 varje dag förutom lördag och söndag. lördag ute 12/12.30- 16. söndagar ute hela dagen.
*alla hästarna går i stora fina hagar
*alla hästarna har HELT EGEN grimma och två olika utetäcken + innetäcke.
*anpassad ridutrutning.
*alltid ordning och reda runt omkring sig (ett måste på ett sådant ställe där det kommer gäster dagligen). och det är inte många stall utöver ridskolorna om egentligen har det... men vi ska ju inte dra alla över en kam som sagt.
*rids regelbundet igenom av intruktör när det passar hästens övriga schema.
*rid på lektion 1,5 h/dag. Mindre än många privat hästar går.
*ryktas dagligen och pysslas ofta om av sina skötare. också där något som många andra hästar går miste om.
*har lugn och ro under stängtiden innan lektionerna varje dag.
*rids väldigt varierat med utritter, hopp, dressyr, markarbete, longering, balans, gymkana.
*sommar och vinterledigt +teoriveckor då hästarna får helt ledigt och sätts igång lugnt.
*regelbunden vacc, avmaskning, hovslagare,tandraspning av hästtandläkare, övrig vetvård vid behov.
*även regelbunden hästmassör som kommer och kollar på hästarna.

skulle inte tveka att lämna mig häst till ridskola. skulle nog nästan se det framför fodervärd...

TYCKER ATT VI SKA TÄNKA PÅ VAD FLERA SAGT INNAN... ATT INTE DRA ALLA ÖVER EN KAM. :)

*Det handlar inte om tålamod utan om förståelse*

Ampezzo skrev:
utrota ridskolorna???
:mad: :mad: :mad:
hur började vi för det mesta rida????????? :angel:
:bump:
tycker att det finns många bra ridkolor idag. på senare år har allt blivit allt bättre iallafall.
på min förra ridskola ser det ut så här.
*strängt regelbundna fodertider
*fodring fyra gånger om dagen
*Ute från 8.00 /830 - 15.00 varje dag förutom lördag och söndag. lördag ute 12/12.30- 16. söndagar ute hela dagen.
*alla hästarna går i stora fina hagar
*alla hästarna har HELT EGEN grimma och två olika utetäcken + innetäcke.
*anpassad ridutrutning.
*alltid ordning och reda runt omkring sig (ett måste på ett sådant ställe där det kommer gäster dagligen). och det är inte många stall utöver ridskolorna om egentligen har det... men vi ska ju inte dra alla över en kam som sagt.
*rids regelbundet igenom av intruktör när det passar hästens övriga schema.
*rid på lektion 1,5 h/dag. Mindre än många privat hästar går.
*ryktas dagligen och pysslas ofta om av sina skötare. också där något som många andra hästar går miste om.
*har lugn och ro under stängtiden innan lektionerna varje dag.
*rids väldigt varierat med utritter, hopp, dressyr, markarbete, longering, balans, gymkana.
*sommar och vinterledigt +teoriveckor då hästarna får helt ledigt och sätts igång lugnt.
*regelbunden vacc, avmaskning, hovslagare,tandraspning av hästtandläkare, övrig vetvård vid behov.
*även regelbunden hästmassör som kommer och kollar på hästarna.

skulle inte tveka att lämna mig häst till ridskola. skulle nog nästan se det framför fodervärd...

TYCKER ATT VI SKA TÄNKA PÅ VAD FLERA SAGT INNAN... ATT INTE DRA ALLA ÖVER EN KAM. :)

*Det handlar inte om tålamod utan om förståelse*

okej, du skulle inte tveka att ha din häst på en ridskola, då har du nog inte sett alla. Du ska inte heller då dra alla ridskolor över en kant och tro att alla ridskolor är jätte bra. för det är dom inte.. Jag vill heller inte utrota ridskolorna bara dom dåliga som inte tar hänsyn till hästens behov för 5-öre ( för såna finns det kan jag garantera) :banana:

Senast ändrad av en moderator:

På ridskolan jag red på för 1 år sedan lärde man sig ingenting!! :devil: När ridläraren ropar: "Gå fram i trav" så gör hästarna det automatiskt... :crazy: Det lär man ju sig inget på :eek: Jag slutade där... Och skaffade ny häst... Det har jag haft i 1 år nu. Jag har lärt mig mer på det här året än på ( om man jämför ) 5 år på ridskolan :)

Ville bara påpeka att många hästar har det bra, andra inte och det vi kan göra det är ju... :cry:

Mvh :rofl: Busen!! :D

På den ridskola där jag tränar en gång i veckan tycker jag att dom har en bra hästhållning, kanske lite trångt stall, dom har ju ca 30 hästar i olika storlekar, och deras stall är inte det största, men är det fint väder så får dom vara ute, men dom kommer in när det regnar, annars går det inte att rida lektion med dom för att dom är blöta. Under sommaren går dom ute dygnet runt och kommer bara in någon gång ibland. Detta ställe håller även på med fullblodsgalopp och tävlar på Jägersro lite då och då. Det är då bara galopphästarna som går i små rasthagar, ridskolehästarna går i stora fina hagar med mycket gräs och har det hur bra som hälst.

Precis som alla andra säger så är alla ridskolor inte dåliga, visst, det finns mindre bra, men dom flesta följer dom regler som finns för ridskoleverksamhet.

Angående ridskolornas att vara eller inte vara.
Red som liten på ridskola i några år. Trevlig ridskola med bra lärare. Dock i efterhand har jag insett att för hästarnas skull var det väl lite måttligt med "lugn och ro".
Det är nog den största anledningen att jag aldrig skulle ha min häst på ridskola...de större stallen är det mkt spring i och hästarna står ofta i spiltor. Annars är nog många ridskolor helt ok.

Finns säkert bra ridskolor. De hästar jag tycker synd om är de som bara blir grinigare och grinigare. Och att en del gamla tävlingshästar säljs till ridskolor, tycker väl de förtjänar en bättre pension.

Skulle inte vilja sälja min häst till ridskola iaf. De slits ju rätt så hårt. :crazy:

En väldigt orättvis jämförelse du drar där tycker jag! :mad:.
Många ridskolor sköter sina hästar väldigt bra faktiskt! och vissa hästar Gillar faktiskt att gå som ridskolehästar!
Så Tänk efter Innan du kläcker ur dig liknande komentarer! :mad:

Jag har mött flera hästar som inte trivs i andra stall än på ridskolor och andra större stall.
De får helt enkelt för lite stimulans i ett litet stall där det är "kav lugnt" hela tiden och väldigt få människor.

Och på min häst märker jag att han i det enda lilla stallet han stått i var mer "vaksam", stod och gnäggade åt kompisarna om han var i hagen och de i stallet och vice versa.
I stora stall så säger han inte ett ljud om han är själv inne, och han är inte alls lika "vaksam".

Det är ju också stor skillnad på ridskola och ridskola.
På den förra jag hade mina hästar så "ballade det ur" rätt mkt på slutet innan klubben gick i konkurs.
Där var det hojtande, gapande, radion i botten osv många dagar i veckan. Vilket ju inte var ngn höjdare.
Men på ridskolan där jag nu står, där är det aldrig ngt gap och skrik, och därigenom är alla hästar väldigt lugna också.
Flera av tävlingshästarna kan ibland lägga sig ner och ta en eftermiddagssiesta när de kommer in från hagen.
Och vid den tiden börjar ridskolan...

Det finns en ridskola här i trakten som är rentutav förj-vlig. Hästarna får gå ute 1,5-2 h/dag då det mockas. Ingetting extra eftersom ägaren tycker de förstör hagarna. Mat på bestämda tider får de i alla fall, gudskelov. Alla hästar förutom en vallack (slaktad nu) är bitiga och sura i boxen. Barn springer omkring och ger dom godis utan anledning, de har alltid med sig en stor påse med hästgodis.

Barnen -urk- är hemsk mot hästarna. Om hästen ryktas och flyttar sig lite får de ett argt "NEJ!!" :confused: Minsta fekvink så blir de bestraffade.. om inte hästen vill ta bettet.. osv.

En ridlärare där nätter till hästarna med spöet/hande när de inte gör som hon vill. Hon sägs vara "hästexpert".. visserligen kan hon rida men hon är en Cruella de ville.

Sedan så finns det en UNDERBAR ridlärare som vuxit upp med hästar. Hästarna lyder hennes minsta vink för att hon visar klart kroppsspråk.

Eh.. jo. Ett gammalt sto har blivit biten under ögat så skinfästet hänger ner en bit. Hon blir sällan tvättad där så det ser inte bra ut. Hon är sur och vresig och varnar med hugg i luften, öronen ligger slickade bakåt när man är inne hos henne. Jag brukar tvätta henne och hon visar inte minsta aggresivitet mot mig längre.

Kom på en sak till. En annan polle fick ögoninflammtion och -tackolov- behandling. Han är trött med trots det måste han gå på lektionerna.

Nu har denna ridskola bytt ägare så drygt hälften av allt jag skrivit har blivit bättre. Det kom dit en "kontrollman" och dom fick många, många anmärkningar. Bla. att taket till stallet kan rasa ihop i nästa storm.

Detta är ett undanfall av alla ridskolor. Jag skulle aldrig klara av att rida här utan varit på besök ett par gånger.. Jag har provat på några andra ställen som var jättefina och rider nu på en mysig ridskola med bra personal och trevliga människor :)

Ridskolan där jag och CaBang rider kanske inte är världens bästa, men jag tycker att dom tar bra hand om hästarna:

* Mat minst 4 ggr/dag
* Går ute från runt 8-14 på vardagar, när det passar med hästens schema på lördagar (men absolut minst 2 h)och söndag så gott som hela dagen
* Sommarbete 6-8 veckor
* Rids igenom av ridinstruktörerna regelbundet, de lite äldre hästarna lite mer sällan än de yngre. De allra minsta kanske inte kan ridas av instruktörerna men då brukar duktigare elever rida istället. Mulle tex, litet russ på under 130 cm körs också och det ger ju också utbildning.
* Alla kanske inte har perfekt anpassade sadlar, men på 98% ligger dom helt okej och de återstående 2% väntar oftast på ny sadel eller omstoppning
* Lugnt i stallet, men pysslas om ordentligt av skötarna
* Det mockas minst 3 ggr/dag
* Regelbundet arbete: markarbete, hoppning, dressyr, longering ibland, körning

De allra flesta hästarna är lugna och snälla (Undantag några som är till salu för att dm inte trivs). Självklart finns det ju alltid hästar som är kittliga etc. Det finns också flera hästar runt 20strecket som gått länge på ridskolan och trivs med det. det tyder ju inte minst på att man är försiktig med hästarna!

Senast ändrad:

tycker också många ridskolehästar har det dåligt.
min ridskolas hästar är (nästan) alltid sura, sparkas när man ska sadla och bits. inte konstigt om man har en dum liten unge som sågar ner dig och sparkar dig på lektionerna :mad: . dåliga ridlärare som inget gör!

Tyvärr kan man inte rädda världen... :( Men jag förstår hur du känner. Man får hjälpa bäst man kan, men man kan inte fixa allt... Det kan vara svårt att acceptera men nödvändigt om du ska orka med det. :(

Hey.
På ridskolan "hemma" går hästarna ute från ca 08.00 till 15.00 varje dag! Ibland längre på helger.
Rids MAX 3ggr/dag och alla lektioner är på olika nivåer så att hästen inte gör samma sak 3ggr/dag.
Mat 3ggr/dag och skötare som MÅSTe rida ut hästen minst en gång per helg!
har en häst där. (min blivande sköthäst) som har stått där sedan han var ca 6år. han är född -92. Och han står där än idag och stortrivs. Har inte börjat tjura eller någonting. Dock har han sina speciella egenheter :angel: Men han är ridskolans charmtroll och älskad av alla.

Jag håller med den som startade denna tråd!

även om hästarna får gå ute så måste dom gå med jobbiga nybörjare som drar hästarna i munnen och skumpar omkring på hästens rygg!

Jag har provat gå på ridskola, men det var urtråkigt, för vi fick bara strutta runt i ett ridhus varje lektion, det lär man sej inte mkt på!

Nu har jag tre medryttarhästar och rider 3-4-5 ggr i veckan,
och det lär man sej saker på!

På ridskolan får man inte lära sig handskas med nervösa, busiga, heta
och starka hästar...

Men det är då man lär sig...När man får lära sig av sina misstag...

//"en som inte tycker att man kan kalla ridskolan för skola, för i skolan lär man sig"//

Svea_ox skrev:
Jag håller med den som startade denna tråd!

även om hästarna får gå ute så måste dom gå med jobbiga nybörjare som drar hästarna i munnen och skumpar omkring på hästens rygg!

Jag har provat gå på ridskola, men det var urtråkigt, för vi fick bara strutta runt i ett ridhus varje lektion, det lär man sej inte mkt på!

Nu har jag tre medryttarhästar och rider 3-4-5 ggr i veckan,
och det lär man sej saker på!

På ridskolan får man inte lära sig handskas med nervösa, busiga, heta
och starka hästar...

Men det är då man lär sig...När man får lära sig av sina misstag...

//"en som inte tycker att man kan kalla ridskolan för skola, för i skolan lär man sig"//

Nu blir ja nästan arg! :mad:
Inte kalla ridskola för ridSKOLA!?
Inte få lära sig handskas med nervösa busiga heta o starka hästar!?
Kom till Ramsele och rid några av våra hästar ska du minsann få lära dig ett o annat!

Instämmer helt med _Jasmine_ !

Svea_ox, du tror väll inte att alla hästar på ridskolan är likadana i tempramentet. Att alla är perfekta? Bara för att du vråkade hamna på fel ridskola så kan du inte dra alla över en kam! Jag provred på en ridskola 3 gånger och red 3 olika hästar. Den första var ett stort snällt halvblod som gjorde vad man bad om. Nästa var en haflinger som var väldigt envis, här var man tvungen att vara bestämd. Den sista var rätt "spattig" kunde hoppa till lite då och då.

Jag lärde mig en hel del på de tre privatlektionerna, en fördel var att min ridlärare var en på miljonen.

Javisst är det synd om vissa ridskolehästar, dvs de som inte trivs med att vara ridskolehästar. Det är inte något för alla.
Jag blir illa till mods när hästar är tvingade att stå i spiltor, det minsta man kan göra är att ge dom en box. Till och med boxar är, i många fall, något för små. Lösdrift kanske vore ett bra alternativ för de ridskolor som har tillräckligt med hektar?

Det finns de ridskolor, där hästar inte ens har hagar. Jag vet en, där hästarna står inne hela tiden, bortsett från de gångerna de blir ridna. En sjukhage har de att gå i innan de ska avlivas... Det här är grymt, och jag tror inte att någon häst kan vara nöjd med det, även om de så vitt jag vet inte tänker på samma sätt som oss.
Tänk dig själv att stå i ett område som precis räcker till att du ska kunna ligga ner och äta, men du kan inte vända dig och du är fastbunden. Såhär står du hela tiden tills någon kommer och hämtar dig för att du ska få jobba.
Givetvis mår hästar bra av att få arbeta, men de rids inte alltid rätt(så är det ju på alla ridskolor) men de mår också bra av lite variation i tillvaron - även om ridskolans rutiner är jättebra.

Jag vet exempel på ridskolor som är jättebra, stora härliga hagar, fina fräscha stall och mat på bestämda tider, de får rida ut och hoppa då och då, det finns inte mer elever än hästarna egentligen klarar av på så sätt går de inte för många gånger om dagen som hästar på många ridskolor får göra-

Men om du ser på det såhär också - Om det inte funnits ridskolor skulle bara de människor som hade råd att rida privata hästar eller köpa eget kunna rida. Det skulle i sin tur innebär att de 200 000 hästarna som finns i sverige(minns inte den exakta siffran) inte skulle ha många ställen att ta vägen. Vart skulle man lära sig att rida? Hur?
Sen är det klart att man frågar sig om det är värt det för att vi vill rida men det finns olika sätt att se på allt, och jag måste erkänna att jag är kluven. Hästarna ska ha boxar, hagar och gå högst två gånger om dagen, ut i skogen då och då.

Det är väl inte dierekt synd tror dom ser de från ett anant perspektiv.
Ridskolor har alltid visa bestämmelser att sköta.
Som att se till hästarnas bästa villket dom gör trotts mycket kritik dom gör inte alltid samma saker.
men om man ser det som så här vad är då skillnaden mellan tex en tpo ryttare i hög hoppklass än en ridskole häst?
Tävlings hästarna gör oxå samma saker=)

Vad tråkigt att du skriver "alla ridskolehästar" när det endast gäller den du skriver om... :(

De två ridskolor jag "tillhört" har varit kanon. Hästarna har gått i hage tills första lektionerna på em varje dag. Stått i boxar, varit varierad träning, uteritter, bus, hoppning, dressyr, lekar osv. Så de har haft bra planering för både hästar och elever! :) :bow:

Jag tycker synd om de hästarna på vissa ridskolor där det slarvas med utrustningen. Tex 4 hästar har samma sadel osv... detta förekommer på en ridskola "nära" mig. Ofta är hästarna svullna i ben eller har tappat skor och går på lektion ändå. Och nånting jag tycker är tråkigt är att det verkar bli vanligare och vanligare med hjälptyglar på ridskolor? Det är väl det som är tanken, att LÄRA sig hur man får hästen att göra det man vill?
Och en eloge till ridskolorna som är bra, visst finns det sådana med!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar