tycker synd om alla ridskolehästar

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

Jag tycker oxå synd om ridskolehästar, tänk att inte ha en å samma människa som de lär känna utan massor av olika ryttare som rider dem varje vecka :crazy:
Men de flesta ryttare har säkert börjat sin "karriär" på ridskolor så de "måste" ändå finnas.

:bow: .....äntligen nån som förstår hur jag tänker :)

Tigertofflan skrev:
Jag kontrar. Såhär är det på "min" fd ridskola (som fö är godkänd av förbundet)
  • Mat tre gånger om dagen
  • Går ute i hage måndag-söndag en timme om dagen, ofta packade i en lervellingshage.
  • Borstas samtidigt som det springs och stökas runtom, samt att alla springer in och ut till hästarna konstant.
  • Rids på rätt sätt enligt instruktioner (Låter det stå kvar, men jag menar... hur många ridskolehästar blir inte nedsågade, slagna, skrikna på osv?)
  • Rids aldrig igenom av instruktörerna om det inte är nån ung häst som behver utbildas.
  • Har inte utrustning speciellt anpassad efter deras behov. Standardiserade tvådelade bett på träns med engelsk nosgrimma. Alla hästar har likadana sadlar (samma märke, allroundsadlar). Några hästar har martingal. Alla har benskydd.
  • Får regelbunden hovslagare, visserligen, men får inte de flesta hästar det?
  • Ställs av för vila alldeles för sent. Red en häst som jag tyckte kändes ha en antydan till hälta. Min instruktör sa bara "Näh, han är inte halt". Gissa vem som stod med boxvila två veckor senare?
  • Har sommarbete och julledigt sammanlagt fyra veckor om året.

Visst, alla ridskolehästar har det inte dåligt, men jag skulle inte vilja påstå att det finns några ridskolehästar som har det bra - i alla fall inte på större ridskolor.

Kan bara hålla med!!!! :bow:

På en ridskola här i närheten får hästarna gå ut 8 till 4, vilket jag tycker e toppen. Men sen går de på lektion från 4 till 10, Ungefär 4-5 lektioner om dagen. Även äldre ponnyer och hästar. De flesta hästarna är griniga och biter och sparkar och det är så fruktansvärt mycket spring i stallet, barn överallt! Trängsel i boxarna och allting. Ändå är detta även ett jättekänt stuteri..

På en annan ridskola fick hästarna stå och vänta med både träns och sadel på i boxarna mellan lektionerna. Det är inte särskilt snällt.
Inga uteritter heller, och hagvistelse ca 2-3 timmar om dagen.

Sen har vi en till väldigt liten ridskola som jag tycker e bra, men det är också den enda jag stött på som jag tycker är shyst mot hästarna, när jag vart runt o jobbat på väldigt många ställen. Där får hästarna gå 1-2 lektioner om dagen. Vara ute 6-8 timmar om dagen, beroende på väder. Inte mycket spring i stallet. De får chansen att slappna av mellan lektionerna. och mycket uteritter!

Klart det finns privathästar som har det hemskt också. Tråkigt tycker jag.. :cry:

chrysler skrev:
Jag tycker oxå synd om ridskolehästar, tänk att inte ha en å samma människa som de lär känna utan massor av olika ryttare som rider dem varje vecka :crazy:
Men de flesta ryttare har säkert börjat sin "karriär" på ridskolor så de "måste" ändå finnas.
Hästar är inte så personfixerade som vi människor. Tänk om den enda person hästen har att ty sig till är någon som hästen inte gillar? Tänk om hästen istället för en person som tycker om & vårdar den kanske har 10 som älskar den? ;)

Jag tror faktiskt att de flesta hästar behöver en viss person att ty sig till. Klart att hästar behöver en speciell person, eller ett par, som de verkligen kan lita på osv.. Tycker inte det är shyst med 10-20 olika männsikor varje dag som klappar o håller på.
Det går inte att få samma relation med så många olika människor.
Det är iallafall min erfarenhet.

Lizza skrev:
jag tycker ändå det är för mycket spring på de ridskolor jag varit på, hästarna behöver ju lugn och ro,Det är ju därför de alltid är så sura och lägger öronen bakåt! de får ju aldrig vara ifred!! sen tror jag att de flesta ridkolehästar får för lite variation på ridningen , och att de inte får komma ut på ridtur tillräckligt ofta. (Men så får ju inte alla privathästar heller variation)..men jag har ändå kännslan av att ridkolehästar för eller blir "apatiska", eller vad man ska kalla de.

:bow: :bow:

Lycanthrope skrev:
Jag tror faktiskt att de flesta hästar behöver en viss person att ty sig till. Klart att hästar behöver en speciell person, eller ett par, som de verkligen kan lita på osv.. Tycker inte det är shyst med 10-20 olika männsikor varje dag som klappar o håller på.
Det går inte att få samma relation med så många olika människor.
Det är iallafall min erfarenhet.
Jag tror inte heller att hästarna har samma relation med många olika människor - de har en djupare relation med den som föder dem helt krasst! Hästar har få intressen: mat och fortplantning i stora drag. Min erfarenhet är att hästar på ridskolor HAR en eller ett par som de kan lita på; personalen. Övriga kan vara bonus. Hur många personer har DU som nära vänner respektive arbetskamrater & bekanta? Du har inte heller samma relation till alla människor i din närhet?

Jag blir ofta nedslagen av att höra/läsa just såna här diskussioner om hur eländigt miserabelt det är för ridskolehästar som om det vore elände rakt av för dem alla. Det är nedslående att det faktiskt också ÄR illa för en del hästar på ridskolor - likväl som det kan vara i privatstallar, travstallar, på ridläger, stuterier, tävlingsstallar, ja var helst det finns hästar & folk. Jag har många gånger träffat på folk som i ren välvilja nästan älskat ihjäl sina djur, som istället för att älska dem som de är försökt älska dem som människor. Alla hästar - ja, alla djur - borde få möjlighet att leva ett gott liv på sitt djurslags egna (eller så nära som möjligt) villkor. Att en del sedan kan tycka att det är djurplågeri att inte ha benskydd på hästen, att inte låta den ha täcke på sig dygnet runt, att den inte kan gå ute dygnet runt osv. Det finns inga möjligheter för hästen att i dagens värld överleva som ett vilt djur på stäppen...

Lorpan skrev:
Hästar är inte så personfixerade som vi människor. Tänk om den enda person hästen har att ty sig till är någon som hästen inte gillar? Tänk om hästen istället för en person som tycker om & vårdar den kanske har 10 som älskar den? ;)

Hästar måste ha en person som den litar på för att känna sig trygg, och trygghet är det viktigaste för att hästen ska må bra!...Jag tror knappast hästar tycker om att barn hela tiden springer ut och in i boxen/ spiltan...Om dom hästar som har de så ( ridskolehästar) skulle gilla de skulle dom väll inte lägga öronen bakåt så fort det kom in någon, eller???

Senast ändrad av en moderator:

Lizza skrev:
Hästar måste ha en person som den litar på för att känna sig trygg, och trygghet är det viktigaste för att hästen ska må bra!...Jag tror knappast hästar tycker om att barn hela tiden springer ut och in i boxen/ spiltan...Om dom hästar som har de så ( ridskolehästar) skulle gilla de skulle dom väll inte lägga öronen bakåt så fort det kom in någon, eller???
Hästar litar på sin ledare - det behöver inte vara en enstaka ägare, det kan vara den som har huvudansvaret för skötseln på ridskolan - för den sakens skull behöver det inte vara så att ledaren är den enda för hästen. Jag tror inte heller att hästar tycker om att barn springer ut & in hela tiden - så bör det inte vara i något stall, varför skulle det nödvändigtvis vara så på en ridskola? Att hästarna lägger öronen bakåt i det fallet handlar väl mest om hur eleverna burit sig åt mot hästarna? De som driver ridskola bör lära ut och ha regler för hur man för sig & umgås med hästar i och utanför stall, elever ska ha vett att uppträda på hästlämpligt sätt. Varför i hela friden ska barn springa ut & in i boxarna? Hästar ska ha lugn & ro oavsett var de står, ridskola, privatstall, stuteri, you name it. Största delen av ansvaret för hur hästarna har det på en ridskola faller självklart på den/de som driver ridskolan, MEN en stor del av ansvaret faller faktiskt också på eleverna... På ridskolan hemma finns det inga hästar med bakåtstrukna öron... heller inga elever som springer ut & in!

Senast ändrad:

Jaså?Mitt sto visar direkt när hon inte tycker om ngn.Då blir det en snabb galopp med avslutande kullerbytta i luften för ryttaren, alternativt springa hem eller ställa sig å vägra gå överhuvudtaget :smirk:

Hon vågar testa alla å det visar hon tydligt.Märkligt nog testar hon inte mej, undrar vad det beror på :smirk: (ps ,ägnar mej inte åt att misshandla mina hästar till lydnad).
Hur kommer det sig annars att vissa hästar går ihop med vissa människor å inte med andra?

Men, det är väl ingen som ens har sagt att alla hästar passar på ridskola?

Hon vågar testa alla å det visar hon tydligt.Märkligt nog testar hon inte mej, undrar vad det beror på (ps ,ägnar mej inte åt att misshandla mina hästar till lydnad).

Nä, vem ägnar sig åt att misshandla sina hästar till lydnad? Man kan knappast driva ridskola genom att misshandla sina hästar!

By the way - det måste ju vara en större prestation att ha en häst som är så ridbar att den kan ridas av fler än bara en? :smirk:

Lorpan skrev:
Hästar litar på sin ledare - det behöver inte vara en enstaka ägare, det kan vara den som har huvudansvaret för skötseln på ridskolan - för den sakens skull behöver det inte vara så att ledaren är den enda för hästen. Jag tror inte heller att hästar tycker om att barn springer ut & in hela tiden - så bör det inte vara i något stall, varför skulle det nödvändigtvis vara så på en ridskola? Att hästarna lägger öronen bakåt i det fallet handlar väl mest om hur eleverna burit sig åt mot hästarna? De som driver ridskola bör lära ut och ha regler för hur man för sig & umgås med hästar i och utanför stall, elever ska ha vett att uppträda på hästlämpligt sätt. Varför i hela friden ska barn springa ut & in i boxarna? Hästar ska ha lugn & ro oavsett var de står, ridskola, privatstall, stuteri, you name it. Största delen av ansvaret för hur hästarna har det på en ridskola faller självklart på den/de som driver ridskolan, MEN en stor del av ansvaret faller faktiskt också på eleverna... På ridskolan hemma finns det inga hästar med bakåtstrukna öron... heller inga elever som springer ut & in!

varför de nödvändigt vis skulle va så på en ridskola? jo antagligen för att det är mycket barn å så på främst ridskolor.Jo men hästarna tröttnar väll antagligen på allt "ståhej" runt omkring. Men det är klart att det har att göra med hur man uppför sig mot hästen också. Men det är många nybörjare på en ridskola som inte lärt sig sånt än......

Lizza skrev:
Men det är många nybörjare på en ridskola som inte lärt sig sånt än......
Och på en bra ridskola borde det vara det första man får lära sig! ;)

LIA skrev:
Har du någon oberoende som bedömt det? :confused: Nu kritiserar jag inte dig eller ridskolan, men skulle vi fråga samtliga ridskolor i landet, fick vi antagligen det svaret från alla. Även från dom med dålig hästhållning, eller vad tror du?

Jag rider på samma ridskola som Degree jobbar, och jag tar mig frihet att svara. Vi är med i ponnycupen och Stockholmscupen, som är en utbytestävling mellan ridskolor i Stockholmsområdet. Vi rider på deras hästar och dom rider på våra hästar. Vi har flertalet gånger fått beröm för hur fina och trevliga våra hästar är, och hur bra de verkar trivas. (Stora hagar, mycket utevistelse, alla står i boxar osv.) Våran veterinär tycker också att våra hästar är fina och välvårdade. Så det är inte enbart vi som tycker att våra hästar ser ut att må bra och är välvårdade och trevliga.

Frågan var retorisk, och innehåller ingen som helst kritik! :)

LIA

Hejsan!
skriver ang. det du skrev om att anmäla till ridsportförbundet osv.
ridskolan jag rider på och har praktiserat på i 4 månader släpper inte ut alla hästar varje dag... vissa veckor för de bara gå ute 2dagar/vecka.. det är färjävligt och jag har försökt föra fram min åsikt och kom jämt om förslag vilka som skulle ut osv.. hästarna står i spilta och de går ca 3-4 lektioner / dag..
personalen skyller på att det är för lite personal för att hinna ta ut alla hästar och borsta dem (som personalen måste göra) innan kl 3 då de får mat, sen är det lektioner..
det är max 2 st som jobbar i stallet åt gången..
ridskolan är iofs liten, ca 24 lektionshästar, och de har inte mkt pengar men ändå..
vad säger ni?

Tror inte på att det inmte finns tid, är juförsig 3 som jobbar där jag praktiserade då fanns det 26 ridskole hästar, 4 st i box, å det går bra mycket snabbare att moca spiltor än boxar + 4 privathästar i ett litet stall + 2 privathästar i ett annat stall och 16 elelr 17 privathästar i samma stall som ridskole hästarna, å då ska man juförsig inte mocka åt dom, men alla går ut minst en gång å vissa går ut två gånger per dag å en person som jobbade i stallet var inte med å mockade hela tiden utan harvade ridhuset vid den tiden istället, å där skulle det oxå vara fodrat å klart vid 3 på eftermiddagen så det var ju en taskig ursäkt.

våra ridskole hästar o ponnyer:
-är ute 8-15 varje dag,
-får mat 4 ggr om dan,
-nästan alla hästar står i box,ponnyerna i spiltor och små ponny-boxar
-har 1-2 vilodagar/vecka.
-har jullov(1 vecka), påsklov (3-4 dagar), sommarlov (3-6 veckor)
-har egen utpassad utrustning.
-de går inte speciellt hårt heller. hästarna brukar gå 1-3 lektioner/dag.(45 min oftast,ibland 30 min) och ponnyerna brukar gå 1-4 lektioner (30 min oftast,ibland 45 min). och lektionerna är oftast rätt lugna:) hoppning 1 gång i veckan på lektion. och varannan vecka på hoppgrupp för tävling!
- eftersom vi är en liten klubb, med mest ideellt folk, så har varje ridledare varsin "ansvarshäst" . sen har vi "hjälpledare" i 14-18 åldern, som ansvarar över ponnyerna. vi har inget skötarsystem bland eleverna, , just för att det ska vara lugnt i stallet under helgerna speciellt. den ansvarige ska se till att utrustningen är skött och att hästen mår bra! och pyssla om dem.
och såklart så skos dom regelbundet och får veterinärvård!

så inte vet jag om ridskolehästar har det dåligt?

jag tror däremot att många ridskolehästar mår bättre än vissa privata.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar