tycker synd om alla ridskolehästar

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

JO jag har sett fruktansvärda ridskolor där det gått till fruktansvärt.

TAcka vet jag att det finns såna som min ridskola var.

De hagar min ridskola hade tycker jag är rätt ovanliga bland privathästar.
Fullständigt underbara och stora, med både skog och backar.
Stora uteboxar hade alla hästar (iaf 3/4) 1/4 stod inne i ett stall med oxå stora boxar.
Väldigt STRÄNGT var det med hur hästarna blev hanterade, ingen häst gjorde nåt den inte trivdes med.
De var väldigt NOGA med hur varje häst behandlades, hanterades och reds.
Och alla hästar fick hålla på med de trivdes med.
Hagvistelsen kunde varit bättre, men de var iaf ute minst 3 timmar/dag och hela söndagen.

Vila när en häst behövde det.
2 stora lov om året och 2 små.

Sen har jag sett iaf 1 ridskola med USEL hästhantering där det enda intresse var att tjäna pengar.
Ingen brydde sig om att merän hälften av hästarna hade strålröta,
hade omockad spilta (ja ridskolehästarna hade bara spiltor), katastrofal sadel, näsblod eller ett infekterat sår i benet.
Hästarna var griniga, sparkades, högg, stack och konstarde vid ridning, en häst fick panik när den fick se sadeln.
De flesta hästarna var magra och omusklade.
På några hästar var korset spetsigt.
Ridläraren var hemsk, skrek, diskriminerade och tryckte ner barnen.
Uppmanade sågning och att spöa hästen om den tex stack pga obehag.
Och den risdskolan bedrivs fortfarande och de är fräcka och sätter upp annonser om att de håller kurser i hästhantering foderstatsberäknig och ridning och de verkar inte veta ett skit om nåt av det.

Vet du, det här är väsentligt för mig också! (vi kanske kan komma överens om nåt till slut i alla fall haha)
Det verkar inte bättre. :)

Om man som instruktör inte kan engagera sina ryttare så att de tycker att allt arbete är viktigt, skritt inkluderat, ja då tycker jag att tränarna är dåliga och oansvariga.
Vi är klart på samma spår.

Personligen anser jag att min största och första uppgift, i alla lägen, är att se till hästarnas bästa, inte elevernas.
Ja, vi är på samma spår!

Vi skulle nog titta på varandra och säja: har vi missat nåt här? Finns det skrivet någonstans i någon lagbok exakt hur många timmar hästarna "måste" vara ute?
Det är just det. Det finns inte. Men så kommer jag med min moral och mitt förnuft! :devil:

Likes to live life on the edge!
The edge might be sharp, very sharp! ;)

LIA

Lizza skrev:
är det bara jag som ibland tycker synd om alla ridskolehästar ? :crazy: .. Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen.....Jag kan inte hjälpa det men ibland känner jag mig illa till mods när jag är på besök på ridskolan.... :(

Jag förstår dig. Av de 9ridklubbar jag besökt har 7varit rena skiten! Ursäkta uttrycket. Lite utetid, dåligt anpassad utrustning, apatiska hästar, uppmuntran till spö/spark osv osv Jag mår dåligt av att besöka ridskolor, kan inte se hästarna i ögonen. Så jag låter bli allt jag bara kan.

Hmm, tycker inte att det är rätt att såga ridskoleverksamhet så totalt som många gör här. Ridskolehästar får tillsyn av utbildade människor, mockat flera gånger om dagen, rejält med motion, och utevistelse med kompisar. Vad är det som säger att gamla Brunte på ridskolan har det sämre än dyra tävlingshästen ?

Angående att hästarna är apatiska så stämmer det till viss del, men jag har träffat minst lika många privathästar med beteendestörningar och ovanor, problemet är inte mindre där. Ridningen av ridskolehästarna är ett annat huvudbry, det är jobbigt för dem att ridas av klumpar med hårda händer, men återigen, det finns massor med privatryttare som rider som krattor också. Skillnaden är i så fall till ridskolehästarnas fördel, den klumpige rider 1 timme i veckan, medans privathästens klumpige rider 6 dagar i veckan.

Så döm inte ut ridskoleverksamheten, tänk så många som får en meningsfull fritid i och med att det finns så många ridskolor i Sverige! Klart att vi kan arbeta för att få bort det som är dåligt och förbättra det bra, men som sagt, en totaldiss är orättvis.

/ Pansi - fd ridskoleryttare, numera privatryttare.

LIA skrev:
Och? Skulle frimärken räcka under ej betessäsong?

LIA
Tänker inte diskutera hagförhållanden med dej då jag redan vet att vi har olika åsikter om hagar och utevistelsetiden...

Då jag med är "uppväxt" med ridskola ("känd" ponnyridskola i H-e, med lika "känd" ridskolechef) kan jag inte annat än att försvara ridskolor (generellt) ... Är privathästägare men sedan ett år då mina hästar mamma resp åring så rider jag nu på grannridskolan till den första. Har nog aldrig sett en "illa skött" ridskola men så har jag inte samma syn på utevistelse som "alla andra" ... Tycker gott å väl att någon timme "räcker" för ridskolehästar, då de ju åxå måste få tillfälle att VILA dels mellan utevistelse - lektioner, och mellan lektioner.

Pansi skrev:
Hmm, tycker inte att det är rätt att såga ridskoleverksamhet så totalt som många gör här. Ridskolehästar får tillsyn av utbildade människor, mockat flera gånger om dagen, rejält med motion, och utevistelse med kompisar. Vad är det som säger att gamla Brunte på ridskolan har det sämre än dyra tävlingshästen ?

Angående att hästarna är apatiska så stämmer det till viss del, men jag har träffat minst lika många privathästar med beteendestörningar och ovanor, problemet är inte mindre där. Ridningen av ridskolehästarna är ett annat huvudbry, det är jobbigt för dem att ridas av klumpar med hårda händer, men återigen, det finns massor med privatryttare som rider som krattor också. Skillnaden är i så fall till ridskolehästarnas fördel, den klumpige rider 1 timme i veckan, medans privathästens klumpige rider 6 dagar i veckan.

Så döm inte ut ridskoleverksamheten, tänk så många som får en meningsfull fritid i och med att det finns så många ridskolor i Sverige! Klart att vi kan arbeta för att få bort det som är dåligt och förbättra det bra, men som sagt, en totaldiss är orättvis.

/ Pansi - fd ridskoleryttare, numera privatryttare.

Tack, det var detta jag försökte få fram :bump: . Men tydligen är jag som vanligt ute och cyklar. Tur att det finns folk som är mer klarsynta än "kreativa och genomtrevliga" jag som bara rör till det hela :crazy:, och kan förklara på ett bättre sätt! :bow: :bow: :bow:

Tänker inte diskutera hagförhållanden med dej då jag redan vet att vi har olika åsikter om hagar och utevistelsetiden...
Men du kunde ha svarat på frågan! Vanlig hyfs!

Du har alldeles riktigt i att vi har olika syn på hästarnas behov av hagar och utetid. Den här inställningen tror jag du är ganska ensam om på Bukefalos. Förhoppningsvis.
så har jag inte samma syn på utevistelse som "alla andra" ... Tycker gott å väl att någon timme "räcker" för ridskolehästar,

Då jag med är "uppväxt" med ridskola ("känd" ponnyridskola i H-e, med lika "känd" ridskolechef) kan jag inte annat än att försvara ridskolor (generellt)
Är det inte lika korkat att dra alla ridskolor över en kam så här också? Bara för att en är bra, är väl inte alla det?

LIA

Hmm, tycker inte att det är rätt att såga ridskoleverksamhet så totalt som många gör här. Ridskolehästar får tillsyn av utbildade människor, mockat flera gånger om dagen, rejält med motion, och utevistelse med kompisar.
Ser fortfarande inte att all ridskoleverksamhet sågas, men uppenbarligen finns det problem, stora problem, i många ridskolor. Talar då om problem, sett ur hästens synvinkel.
Tycker du vi ska blunda för det och inte diskutera det här? Är t ex antalet mockningar synonymt med livskvalité för hästen?

Angående att hästarna är apatiska så stämmer det till viss del, men jag har träffat minst lika många privathästar med beteendestörningar och ovanor, problemet är inte mindre där.
Det stämmer kanske. Men nu gällde det ridskolorna! Privathästar, tävlingshästar etc och deras förhållanden har diskuterats ett otal gånger.

Ridningen av ridskolehästarna är ett annat huvudbry, det är jobbigt för dem att ridas av klumpar med hårda händer,
Är inte detta något som "de utbildade människorna" borde kunna råda bot på?

Tycker du att somligas meningsfulla fritid försvarar eventuell felhantering av hästar på ridskolor?

Bort med taggarna så snart ett missförhållande påvisas, må det sedan vara ridskolor, elithoppning eller mor Märtas buskridning. Acceptera att det påtalas, när man ser fel och brister, ibland stora och tom djurplågande sådana. Jag förutsätter att de allra flesta här vill se ridskolor med sund hästhållning och kompetent personal, även om vi kan ha olika syn på, var de olika gränserna bör gå. Därför är det för allas bästa, att ev missförhållanden lyfts fram och diskuteras.

LIA

Jag tror nog att ridskolehästarna har det bättre än många privathästar, på ridskolorna är det ju kunnigt folk som tar hand om dom medans många privathästar ägs av folk med noll koll....

Det finns säkert skräckexempel på hur vissa ridskolor sköts (jag har väl haft turen att slippa se det...), men då finns det ju också skräckexempel på hur många ensamma privathästar sköts.

Men ska man sammanfatta inläggen här säger väl de flesta:
Det är synd om ridskolehästar som inte tas hand om ordentligt (med allt vad det innebär)
Det är även synd om privathästar som missköts på samma sätt som vissa ridskolehäsr.

Däremot skiljer sig meningarna om VAD som är RÄTT hästhållning och det är väl bara att inse att inom detta stora område finns tusentals med teorier om hur man ska göra och det går inte säga att endast EN är den rätta.

Och något man inte får glömma är att jättemånga skulle inte ha chans att börja rida om inte ridskolorna fanns, då inte alla kan skaffa sig en egen häst. Och att det är många som håller på med hästar tjänar allt hästfolk på!

Men det går som sagt INTE att dra alla över en kam. Så man skulle ju kunna ändra diskussionen till: Stackars alla HÄSTAR (alla, ridskole- som privat) som inte tas han dom ordentligt.

jag tycker ändå det är för mycket spring på de ridskolor jag varit på, hästarna behöver ju lugn och ro,Det är ju därför de alltid är så sura och lägger öronen bakåt! de får ju aldrig vara ifred!! sen tror jag att de flesta ridkolehästar får för lite variation på ridningen , och att de inte får komma ut på ridtur tillräckligt ofta. (Men så får ju inte alla privathästar heller variation)..men jag har ändå kännslan av att ridkolehästar för eller blir "apatiska", eller vad man ska kalla de.

Nora skrev:
Det finns säkert skräckexempel på hur vissa ridskolor sköts (jag har väl haft turen att slippa se det...), men då finns det ju också skräckexempel på hur många ensamma privathästar sköts.

Men ska man sammanfatta inläggen här säger väl de flesta:
Det är synd om ridskolehästar som inte tas hand om ordentligt (med allt vad det innebär)
Det är även synd om privathästar som missköts på samma sätt som vissa ridskolehäsr.

Däremot skiljer sig meningarna om VAD som är RÄTT hästhållning och det är väl bara att inse att inom detta stora område finns tusentals med teorier om hur man ska göra och det går inte säga att endast EN är den rätta.

Och något man inte får glömma är att jättemånga skulle inte ha chans att börja rida om inte ridskolorna fanns, då inte alla kan skaffa sig en egen häst. Och att det är många som håller på med hästar tjänar allt hästfolk på!

Men det går som sagt INTE att dra alla över en kam. Så man skulle ju kunna ändra diskussionen till: Stackars alla HÄSTAR (alla, ridskole- som privat) som inte tas han dom ordentligt.

Du har helt rätt! :bow: :: .....Det är klart att det är synd om alla hästar som inte tas hand om ordenkligt....men jag ändrar inte min åsikt om ridskolehästarna :smirk:

LIA skrev:
Bort med taggarna så snart ett missförhållande påvisas, må det sedan vara ridskolor, elithoppning eller mor Märtas buskridning. Acceptera att det påtalas, när man ser fel och brister, ibland stora och tom djurplågande sådana. Jag förutsätter att de allra flesta här vill se ridskolor med sund hästhållning och kompetent personal, även om vi kan ha olika syn på, var de olika gränserna bör gå. Därför är det för allas bästa, att ev missförhållanden lyfts fram och diskuteras.

LIA

återigen :bow: :bow: :bow:

*lånar knapp*

Tragiskt.... Har idag varit på besök på lillasysterns ridskola.. Denna ridskola i fråga har alltid hört till en av de bättre i mina ögon... MEN så var inte fallet idag... stod och tittade på en lektion med medelduktiga ryttare.. hästarna lunkade runt helt avstängda.. Jag kunde på långt håll se (och tro mig jag är verkligen inte expert) hur illa speciellt sadlarna satt, dels i modell, storlek och hur dom var pålagda :crazy: ... man såg hur vissa av hästarna spjärnade emot trycket på ryggen... varenda en av ryttarna satt i grov stolsits med kortare än kortast stigläder, vissa av sadlarna var för små för ryttaren i fråga så flera satt på bakvalvet.... Ett flertal av hästarna var som uppochnervända V över ryggen och rumpan alltså inte ens en antydan till muskler (visst, vissa hästar kanske är byggda så, men det var alltför många för att det skulle vara exteriört på allihopa)
Sågning förekom och detta sa inte läraren till ett dugg om, snarare uppmanade detta beteende :cry:
Men på denna ridskola är hagarna åtminstone exemplariska... iochförsig på tok för små få hästarna får turas om att gå ute... men men....
var bara tvungen att skriva av mig lite här nu när min misstro stärkts ytterligare :o :crazy:

Jag tycker nog att alla ridskolor jag gått på har varit bra! Hästarna ute större delen av dagen, minst 6 tim i hyfsade hagar
boxar till många av hästarna bara dem minsta ponnyerna i spilta. Mat 4 gånger per dag
max 3 lektioner per dag.
instruktörer som rider till hästarna regelbundet

Sedan har jag skräckexempel när jag jobbade i England. Där var det bra om hästarna fick komma ut en gång i veckan. Resten av dagarna gick dem i skritten.

Alldelles för lite personal så hästarna fick inte hö förrän långt in på Fm mm

det där var ju faktiskt verkligen inte schysta komentarer.
å då har jag faktiskt en häst som inte tyckte om att stå på ridskola vilket hon gjorde innan jag köpte henne.
ALLA ridskolor jag känner tillo har hästarna ute på förmidagarna, ena från 7 till 12 cirka en annan från 8 till 15 å den sista vet jag inte men på förmidagen iaf.
Seddan finns det altid någonting som händer på ridskolan som hästen kan intressera sig för om den har tråkigt, det är många hästar som älskar uppmärksamheten dom får och andra som inte gör det lämnas normalt lite mera ifred och bara ryttarna som ska rida håller på med den.
Det är inget fel på spiltor, min trivdes jätte bra i spilta när jag hade henne på träning uppstalad på ridskola, gick fin fint eftersom att dom enda som höll på med henne var stallpersonalen, jag och min kopmis (hon hatar uppmärksamhet å gosse goss)
Seddan har vissa ridskolor enbart boxar å vissa har blandat boxar å spiltor.
Seddan har ridskolor normalt fler fodringar än vad andra stall har, dom har normalt ett minimum på 4 fodergivor med stråfoder och 3 krafftfodergivor.
Vårat stall har 3 stråfoder givor dock har min en stråfodergiva till eftersom att min häst även får foder vid insläpp. Men det är oxå den enda hästen i stallet som får det.
Sluta klaga så mycket, finns privathästar som lider bra mycket mer än vad ridskolehästarna gör.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar