tycker synd om alla ridskolehästar

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

Hoppsan! Att du är motståndare till allt vad ridskolor heter är tydligt. Två saker bara som du kommenterade vad gäller mitt första inlägg..

Ja, MINST fyra timmar, precis som jag skrev. Det betyder att ofta går dom ute längre, tre till fyra dagar upp till åtta timmar. Du vill säkert låta alla hästar gå ute dygnet runt, våra hästar verkar glada att få komma in efter sina timmar i hagen.

Och vad gäller slitage, hästen är inte gjord för att ridas på alls, men som du säkert har upptäckt så av någon konstig anledning verkar människor vilja rida på dom i alla fall. Då lektionshästar finns på ridskolan för att folk skall lära sig att rida, så är det upp till instruktörerna på nämnda ridskola att se till att slitaget blir så litet som möjligt eftersom dessa elever inte föddes med förmågan att rida hästen i en godtagbar form. Kan dessutom tillägga att nästan hälften av våra ridskolehästar är runt eller över 20 år gamla, fortfarande fullt friska och väldigt trevliga att rida på. Dom busar för fullt i hagen, har glimten i ögat, busar på lektionerna också när andan faller på och verkar på det hela taget trivas med sina liv.

Istället för att racka ner på de ridskolor som faktiskt jobbar hårt på god hästhållning, jobba aktivt, precis som Ingela sa, för att förbättra livet för de lektionshästar som far illa. Våra mår bara bra tack.

IngelaH skrev:
Har man inte den rågen i ryggen, att man kan ryta ifrån på rätt ställe när det gäller djurhållning, då anser jag att man nog ska tänka sig för både en och två gånger innan man uttalar sig.

På bonusdotterns ridskola är det "ganska ok" djurhållning. Men inte superstrålande. Men fortfarande inte så pass illa att man kan "ryta till" eller anmäla på något vis. Men tillräckligt illa så jag faktiskt tycker synd om hästarna.

Hästarna går ute på förmiddagar (gissar 9-13), inne hela lördagen och ute hela söndagen. Spiltor, bara spiltor. Radion skvalar hela dagarna i stallgången, fullt med folk som springer ut och in i spiltorna.
En av de nya hästarna (ny och ny, kom för ett halvår sedan) har sista månaden börjat väva i spiltan. På många hästar finns skavsår av utrustningen, småsår, svullnader mm. Påtalar man detta får man till svar "ja, jag vet". De flesta hästarna stryker öronen bakåt och "hugger" efter en när man lägger på sadeln på ryggen.
Osv....

Intrycket av hästarna när man knatar runt i stallet är att ingen trivs något vidare, eftersom alla är så sura. Mycket rop och slag vid sadling/tränsning, eftersom hästarna huggs och sparkas. Man blir illa till mods, helt enkelt, när man umgås med de hästarna.

Men det är ju inget olagligt som förekommer i stallet, vad jag vet. Att jag som besökare tycker synd om hästarna är ju inte olagligt...

Snacka om generalisering! Tror du på fullaste allvar att det är som du skriver på ALLA ridskolor!? :confused:
I så fall måste du nog uppdatera dig rätt rejält!

Kan som exempel ta den ridskola som jag just nu har min häst uppstallad på.
Hästarna går max två lektioner/dag 4 dagar i veckan.
Resten av veckan antingen har de ngn vilodag eller ett par, samt rids regelbundet, mest i skogen.

Finns inga spiltor.

Samtliga hagar är gräshagar modell stora. Hästarna går i hage varje dag.

Dessutom sköts och ägs de av människor med stor hästkunskap vad gäller allt från foder till sårvård. De får också regelbunden motion, flera utfodringar om dagen osv.
Och det är långt ifrån förunnat många privathästar, bara att läsa här på forumet så blir man varse det... ;)

Poetry_princess skrev:
"Någon gång får de gå ut i hagen..."
"Stå i spilta resten av tiden"

Måste du dra alla ridskolor över en kam?? :( Bara för att ridskolan i ditt område är dålig betyder ju det självklart inte att alla är det, eller hur?

Då kan man ju lika gärna jämföra med "alla" svindyra tävlingshästar som får stå inne dygnet runt för att de inte ska skada sig...

Blir faktiskt riktigt arg och ledsen när ryttare som har haft privilegiet att ha egen häst/liknande hela sitt liv kommer och klagar på precis alla ridskolor och vill att de ska utrotas. Det finns massor med privatryttare som sågar etc. p ga dåliga tränare. Ridskolor har ju krav på sig, både vad gäller utbildning och hästhållning.

jag håller faktiskt med. Det är lätt att uttala sig om ridskolor baserat på ett par intryck, men tycker faktiskt att det finns en massa riktigt bra ridskolor, och att privat hästar är MYCKET mer utsatta i den bemärkelse att det då är EN person, ägaren, som helt innehar makten gällande hästens skötsel och välfärd. Finns en häst i vårt stall vars ryttare inte kan någonting, men som blir vansinnigt arg om någon lägger sig i, och inte är mottaglig över huvud taget för nya insikter eller kunskap. Hennes häst får ingen mat i princip, mer kraft än strå foder, hon rider den stenhårt 6 dagar/veckan, den är stel och stabbig i bogarna, vill inte gå ut på morgnarna, jätteledsen liten häst.... tänk på alla sådana privat hästar i liknande situationer, de är helt utlämnade till en enda person, dvs ägaren, som gör precis vad den vill med hästen. På ridskola får hästen mycket omsorgsfull skötsel eftersom den ska hålla länge, och är omgiven av ett antal mycket kunnit folk som har inflytande över dess väl och ve.

så jag håller med om att det absolut inte nödvändigtvis är mer synd om ridskole hästar än andra hästar - långt därifrån!

Lizza skrev:
är det bara jag som ibland tycker synd om alla ridskolehästar ? :crazy: .. Jag menar dom gör ju samma sak sak dag ut och dag in,knatar runt i ridhuset.... sen så står dom i sin spilta resten av tiden , nångång ibland får dom gå ut i hagen.....Jag kan inte hjälpa det men ibland känner jag mig illa till mods när jag är på besök på ridskolan.... :(
Många som generaliserar ridskolor så här grovt ser oftast inte ridskolan mer än just den eller de timmar de själva befinner sig på ridskolan för sin lektion. Synd - de händer oftast massor på ridskolan som den ordinarie eleven inte har en susning om.

På ridskolan hemma är det långt ifrån så som du beskriver ridskolor & ridskolehästarnas liv - där är det bara lektioner kvällstid vardagar och INGEN häst går mer än två lektioner per dag då, de äldre går bara en lektion per dag, och lördagar är det fler men kortare lektioner för juniorer. Alla hästar går tillsammans i stora hagar (jo, de syns faktiskt vid inflygning mot Arlanda... så "små" är de... ;) ). De går ute så mycket det går dagtid vintertid - sommartid går de ute dygnet runt om det är möjligt (tas in i god tid före lektionerna för att få möjlighet att äta havre, smälta maten & vila). Sommartid är det kurser vissa veckor (då en del inte ens går lektion) - fullständig betesvila minst 4 veckor sammanhängande period.

Hästarna utfordras regelbundet & med god föda - bra bas med hö/hösilage, kraftfoder efter individ, tillägg till de som har behov (biotin, magensium, glucosamin osv), mineraler odyl. Regelbundet verkas de & skos. Alla hästar har egen utrustning som provas ut & anpassas efter behov. Ingen har gummisnodd, martingal eller liknande under lektion (hos oss får eleverna lära sig rida... inte "segla"... ;) ). För några år sedan byggdes stallarna om så att alla hästarna står i box.

Den absolut största fördelen med den här ridskolan är faktiskt att det inte finns nåt "skötarsystem" med en driva av "ungar" - ridskolan är i huvudsak för vuxna, vilket faktiskt ger en lugnare miljö. Juniorlektioner är det bara på fredagar & lördagar. INGEN får springa, stöka, slå eller skrika i stallet eller kring hästarna. Är man dum mot hästarna får man sig faktiskt en åthutning - och passar det inte kan man byta ridskola! Hästarna "skolas in" på ridskolan - och delas ut till passande eleverna så långt det är möjligt & nödvändigt för att få en harmonisk & långlivad ridskolekämpe. Snittåldern på hästarna är faktiskt så hög som lite drygt 17 år! Hållbara hästar som rids i en god form av elever som lär sig rida på ett vettigt sätt (utan sporrar, hårda tag & mysko hjälptyglar). Att hästarna är hållbara gör också att omsättningen av hästar är väldigt liten - och därmed blir flocklivet lugnare när det inte blir ständiga omställningar i rang osv.

Det FINNS ridskolor som drivs på vettigt sätt av vettiga människor!

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Sen kanske Ingela ska tala om att hon har hästen uppstallad på ridskolan och det påverkar hennes inställning ganska naturligt till att försvara hur det är..

Tima står i privatstallet som inte har med ridskolestallet att göra alls även om stallägaren är densamma. Vi i privatstallet sköter oss själva.

Jag jobbar dessutom inte på ridskolan längre, eftersom jag ansågs "för trevlig och kreativ" för att passa in där :crazy: . Så vad jag har för anledning att försvara ridskolans skötsel och lokaliteter, om den inte är bra, vet jag inte :bow: .

Och under mina hästår, har jag för den delen varit en annan ridskola trogen och där är det MINST lika bra och det är där jag kommer synas i framtiden. :smirk:

Senast ändrad:

LillaMy84 skrev:
du får ursäkta men tycker fortfarande det är mycket lite utevistelse! tycker 9 e sent för utsläpp!
Du förutsätter kanske att hästarna aldrig rids innan de går ut? Även om man inte gör det kan jag faktiskt se fördelar med ett lite senare utsläpp. OM man har ett lite större antal hästar ser jag ett värde i att alla hästar i lugn och ro fått äta rejält med hö innan de släpps ut. Lite senare utsläpp ger dessutom möjliget att fodra tidigt med hö och ge kraftfoder just före utsläpp.

Personalen har gott om tid att i lugn och ro kolla över alla hästarna och se att de tex äter och dricker som de ska och hionner visitera och småptrata en styund med varje häst. Hästarna är inte hungriga när de släpps ut så de ranglåga behöver inte stressa runt mellan hötapparna för att få i sig lite innan de motas bort. Att de då förmodligen kan gå i större flock utan stress ger dem möjlighet att välja umgänge, men största fördelan med det är väl egentligen att så många hästar som möjligt har rangen klar så det inte blir uppgörelser under lektionstid...

För att generalisera lika felaktigt åt andra hället:
Stackars alla privathästar där någon kommer störtande på morgonen och snabbt slänger på täcken, släpper ut till en hage med några höhögar och sedan lämnar dem vind för våg till långt fram på eftermiddagen!

IngelaH skrev:
Tima står i privatstallet som inte har med ridskolestallet att göra alls även om stallägaren är densamma. Vi i privatstallet sköter oss själva.

Jag jobbar dessutom inte på ridskolan längre, eftersom jag ansågs "för trevlig och kreativ" för att passa in där :crazy: . Så vad jag har för anledning att försvara ridskolans skötsel och lokaliteter, om den inte är bra, vet jag inte :bow: .

Och under mina hästår, har jag för den delen varit en annan ridskola trogen och där är det MINST lika bra och det är där jag kommer synas i framtiden. :smirk:

Du skulle inte stå där om du inte ansåg det var acceptabelt där. Det jag menade.. Och även om du står i privatdelen så skulle det rimma illa om du helt dömde ner övriga ridskolan sas. Sen tror jag ju inte du säger att ridskolan är bra för du står där, utan att du står där för du tycker den är bra. Men jag ansåg att det var relevant i sammanhanget ändå.

/Alexandra - som tycker det du framhåller som BRA är totalt förkastligt.

Det finns nog många ridskolehästar som har det bättre än en del privathästar. Att säga att det är synd om alla ridhästar generellt tycker jag är fel.

rättar mig själv... uppfattade det som att hästarna går lektion efter insläpp... men nu när jag läser igen så fattar jag ju att det är tvärt om... MEN tycker fortfarande det är få timmar :crazy:

angående generaliseringen åt fel håll: våra får sin krafft inne och släpps ut när alla har fått äta upp i lugn och ro, därefter får de gå ut i hage där dom äter på varsin hög i lugn och ro.. våra hästar är medvetna om sin rang alltså bråkar dom inte om maten :smirk: dom har dessutom fortfarande gräs i hagen, så finns det alltid nåt att mätta magen med= inget behov av att tjafsa om höet.....

sammanfattningsvis: det finns många hästar i sverige som inte har det bra.. oavsett om dom står på ridskola eller inte

En eloge till de ridskolor som sköter sig, har individuella foderstater, rätt passande utrustning, bra instruktörer, mycket utevistelse i bra hagar... Det är ju faktiskt en viktig del i samhället att erbjuda våra barn och ungdomar en aktivitet.
Får hoppas att jag lyckas hitta en av de bättre i framtiden när man har egna barn bara :crazy:

håller med, fast hästarna där jag rider har det rätt bra ändå.
Dom har en jättehage och gå i och går i alla fall ute från 9 till 3.

Du såg väl ?-tecknet efter frimärks??
Jag uttalar mig inte om alla Sveriges ridskolor av den enkla anledningen, att jag bara är bekant med en bråkdel av dom.
Runt där jag bor, inom en radie av 4 mil, finns c:a 11-12 ridskolor. Antalet beror på vilka krav man ställer.
Av dom har 1(!) en normalt tillgänglig betes-hagyta på mer än 2 ha. 2 st har 1-1,5 ha, uppskattat av mig. Resterande har ner till 400-500 m2. Av dessa har minst 2 st tillgång till större beten, när ridskoleverksamheten ligger nere. Fållor på en markbit om totalt 10x50 meter, kallar åtminstone jag för frimärken.
Kom ihåg, att det är ett antal hästar som ska dela på dessa markplättar.

Det verkliga bottennappet ligger dock i Norrland. I Umeå finns landets största hästanläggning. När man går in där, imponeras man av hur snyggt och fint där är, modernt med all slags service för både folk och hästar. Man har tom div utmärkelser för sitt fina miljöengagemang. Glada hästmänniskor som sitter i den trevliga serveringen och umgås över en bit mat. Lyckliga hästar i stora flockar, betandes i de stooora hag ... ?!? Men vad nu?? Var är hagarna? Var är flockarna? 2 långa rader med frimärken ser jag, men var är hagarna?
Det svävande svaret blev, ungefär, att man placerade anläggningen med hänsyn till samverkan med andra verksamheter. Hästarnas behov av beten och rejäla utrymmen hade ingen tänkt på!
Kommer det någon gång en lag om tvingande utevistelse i riktiga hagar, är det ridhuset det första som får stänga. Vilket kanske förklarar, varför lagen inte redan finns!?

Och det är inte ALLA hästar som går lektion till klockan 14 på lördagar utan de flesta hästar går ut redan klockan 12.
Så några får faktiskt 6 timmar i hage på lördagen. Tycker du ute-tiderna är imponerande? Tycker du dom är ens i närheten av att vara rimliga för hästarna?

Jag upprepar, att jag i den här tråden vänder mig mot den inställning som flera gett uttryck för, och inte mot ridskolor som sådana. Här blev det dessutom bara om hagar och vistelse i dom.

En liten kommentar till blir det. ;) Det framhålls i flera inlägg att hästarna har det bra, bara för att dom bara går en eller 2 lektioner per vardag. Det kan väl ändå inte vara någon maxgräns? Det viktiga i det sammanhanget är väl vad hästen gör och hur det görs?

LIA

Att du är motståndare till allt vad ridskolor heter är tydligt.
Inte alls. Läs en gång till! Se fö mitt svar till Ingela.
Du vill säkert låta alla hästar gå ute dygnet runt
Javisst! :)
våra hästar verkar glada att få komma in efter sina timmar i hagen.
Var får dom sin mat? :angel:

Och vad gäller slitage ...
Du skrev: "Lektionerna är planerade in i minsta detalj så att hästarna inte slits ut i förtid". Det är möjligt att du inte menar det, men du säger faktiskt, att ni medvetet sliter ut hästarna (men vill inte göra det för tidigt).

Istället för att racka ner på de ridskolor som faktiskt jobbar hårt på god hästhållning, jobba aktivt, precis som Ingela sa, för att förbättra livet för de lektionshästar som far illa.
Det här är ett diskussionsforum, så både du och Ingela får finna er i att vi gör det, diskuterar, och inte springer till myndigheterna istället. Jag har inte sett någon racka ner på "de ridskolor som faktiskt jobbar hårt på god hästhållning". Däremot kritisera dom som inte gör det!
Våra mår bara bra tack.
Har du någon oberoende som bedömt det? :confused: Nu kritiserar jag inte dig eller ridskolan, men skulle vi fråga samtliga ridskolor i landet, fick vi antagligen det svaret från alla. Även från dom med dålig hästhållning, eller vad tror du?

LIA

Stackars alla HÄSTAR som gör samma sak dag ut och dag in, som har begränsad utevistelse på begränsad yta, som står på usla foderstater och som det sparkas och dras i.

De finns både på ridskolor och hos privatryttare.

LIA skrev:
Du såg väl ?-tecknet efter frimärks??
Jag uttalar mig inte om alla Sveriges ridskolor av den enkla anledningen, att jag bara är bekant med en bråkdel av dom.
Runt där jag bor, inom en radie av 4 mil, finns c:a 11-12 ridskolor. Antalet beror på vilka krav man ställer.
Av dom har 1(!) en normalt tillgänglig betes-hagyta på mer än 2 ha. 2 st har 1-1,5 ha, uppskattat av mig. Resterande har ner till 400-500 m2. Av dessa har minst 2 st tillgång till större beten, när ridskoleverksamheten ligger nere. Fållor på en markbit om totalt 10x50 meter, kallar åtminstone jag för frimärken.
Kom ihåg, att det är ett antal hästar som ska dela på dessa markplättar.

Hur ofta är det som s k privatstall har tillgång till enorma hagar? Jag tycker den vanligaste synen i "privatstallarna" i mitt grannskap mestadels är just små frimärken med 1 till 2 hästar i varje - det tycker inte jag är optimalt precis.

LIA skrev:
En liten kommentar till blir det. ;) Det framhålls i flera inlägg att hästarna har det bra, bara för att dom bara går en eller 2 lektioner per vardag. Det kan väl ändå inte vara någon maxgräns? Det viktiga i det sammanhanget är väl vad hästen gör och hur det görs? LIA
Det är inte någon maxgräns - men jag har åtminstone av flertalet veterinärer, massörer, equiterapeuter mfl hört att det optimala för en normal häst i normal kondition är att röra på sig 1-2 timmar per dag (förutom hagvistelsen då). De flesta "privatstallarna" jag känner till har drösvis med "privathästar" som sällan kommer i närheten av det rörelsebehovet. Lägg till det den minimala rörelsen som blir när två hästar står & ugglar tillsammans i en stelfrusen hage vintertid... Och självklart har VAD och HUR betydelse!

Poetry_princess skrev:
"Någon gång får de gå ut i hagen..."
"Stå i spilta resten av tiden"

Måste du dra alla ridskolor över en kam?? :( Bara för att ridskolan i ditt område är dålig betyder ju det självklart inte att alla är det, eller hur?

Då kan man ju lika gärna jämföra med "alla" svindyra tävlingshästar som får stå inne dygnet runt för att de inte ska skada sig...

Blir faktiskt riktigt arg och ledsen när ryttare som har haft privilegiet att ha egen häst/liknande hela sitt liv kommer och klagar på precis alla ridskolor och vill att de ska utrotas. Det finns massor med privatryttare som sågar etc. p ga dåliga tränare. Ridskolor har ju krav på sig, både vad gäller utbildning och hästhållning.

Visst finns det dåliga ridskolor - men om hästarna inte får gå ut i hagen så är det bara att anmäla de till ridsportförbundet/liknande... Istället för att bara gnälla på ridskolor du inte ens har besökt...!!

nej det är klart att man inte kan dra alla ridskolor under samma kant, men efter den erfarenheter jag får av ridskoler så upplever jag de så......Den ridskola jag red var ändå en fin ridskola, som fått pris för det ...... :crazy:

LIA skrev:
Du skrev: "Lektionerna är planerade in i minsta detalj så att hästarna inte slits ut i förtid". Det är möjligt att du inte menar det, men du säger faktiskt, att ni medvetet sliter ut hästarna (men vill inte göra det för tidigt).LIA
Ok, jag tar det en gång till..ALL ridning sliter på hästar såvida du inte rider hästen i en perfekt form. Detta är en ridskola. Där folk förhoppningsvis skall lära sig att rida. Detta sliter på hästarna. Det är klart att vi är medvetna om det, det är alla som har ett hum om hästar. Vad jag kan minnas så skrev jag att vi planerar övningarna så att hästarna inte slits ut i förtid, vilket dåligt planerade lektioner kan. Men faktum kvarstår, slits ut gör dom, det gör alla hästar som inte rids rätt, förr eller senare.

LIA skrev:
Det här är ett diskussionsforum, så både du och Ingela får finna er i att vi gör det, diskuterar, och inte springer till myndigheterna istället. Jag har inte sett någon racka ner på "de ridskolor som faktiskt jobbar hårt på god hästhållning". Däremot kritisera dom som inte gör det!LIA
Diskutera på bara, det enda jag undrar över är att om du verkligen tror att ridskolehästar far så illa, varför inte göra mer åt det än att diskutera det på ett forum?

LIA skrev:
Har du någon oberoende som bedömt det? :confused: Nu kritiserar jag inte dig eller ridskolan, men skulle vi fråga samtliga ridskolor i landet, fick vi antagligen det svaret från alla. Även från dom med dålig hästhållning, eller vad tror du?
LIA
Absolut tror jag det! Sen vad som är verkligen sant eller inte, bör bedömas från fall till fall. Och då är vi tillbaka till det jag skrev om i första inlägget igen. Dra inte alla ridskolor över en kam. Det finns bra, det finns dåliga. Jag vet inte vem du skulle vilja se som "oberoende" att bedöma våra lektionshästar men du är härmed inbjuden att komma och hälsa på och bedöma det själv. :)

Senast ändrad:

Hur ofta är det som s k privatstall har tillgång till enorma hagar? Jag tycker den vanligaste synen i "privatstallarna" i mitt grannskap mestadels är just små frimärken med 1 till 2 hästar i varje - det tycker inte jag är optimalt precis.
Varför dessa jämförelser med privatstall? Ridskolornas eventuellt (obs, eventuellt) dåliga hästhållning blir väl varken bättre eller sämre, för att andra kanske missköter sig?
Som du såg, beskrev jag hur det ser ut i mitt närområde. Kan du kommentera det?

Det är inte någon maxgräns - men jag har åtminstone av flertalet veterinärer, massörer, equiterapeuter mfl hört att det optimala för en normal häst i normal kondition är att röra på sig 1-2 timmar per dag (förutom hagvistelsen då).
Vilken hagvistelse? :devil:
Allvarligt talat, hur klarade hästarna av att överleva för 100 år sedan? När t ex vagnshästarna drog runt i städerna hela dagarna. När gårdarnas hästar fick jobba från bittida till sent. Med pauser, men ändå.
Vi talar inte här om topphästar som hoppar/dressyrar på maxuttag, utan ridskolehästar som lunkar omkring i ett ridhus. Om man säger så. ;)
Om jag påstår att hästarna borde klara 3-4 sådana lektioner, vad säger du då? Kanske rentav må ba av det? Vi bryr oss inte om hur dom rids eller hur kvalitén är på tränare mm.

De flesta "privatstallarna" jag känner till har drösvis med "privathästar" som sällan kommer i närheten av det rörelsebehovet. Lägg till det den minimala rörelsen som blir när två hästar står & ugglar tillsammans i en stelfrusen hage vintertid...
Ja, men vi gör väl skillnad på arbete och egenmotion? Alltså vad vi bringar hästarna att göra, resp vad hästarna gör av sig själva, när dom är fria. Kom att tänka på schäfrar. Mina har aldrig varit intresserade av springa omkring för motionens skull. Ändå påstås att dom ha sååå stort motionsbehov. :)

Och självklart har VAD och HUR betydelse!
Ja, just det. Så hur ser vi på "arbetskapacitén" enligt ovan? Nu kommer säkert någon att undra: Men hur kan du som förespråkar hästar i frihet, begära att dom ska arbeta mer, osv. ;)
Jag ser inget fel i att djuren jobbar för oss, så länge det sker på rätt sätt och så länge vi låter dom fungera så naturligt som möjligt enligt deras förutsättningar. Så har vi klarat av det! :bump: .

LIA

Ok, jag tar det en gång till..
Jag förstår, att du uttryckte dig fel. Nemas problemas!
slits ut gör dom, det gör alla hästar som inte rids rätt, förr eller senare
Här kommer du in på något väsentligt! Alla "nöts ut", även du och jag, om vi får leva länge nog. Men här har vi en skillnad, nämligen den att hästen nöts ut snabbare p g av felaktig hantering (inkl ridning). Då kommer frågan direkt! Varför?? Jag menar, varför tillåts så dålig ridning, så att detta sker? Är tränarna på ridskolorna för dåliga, har dom för dålig pondus och inte kan ändra på eleverna, eller vad? Eller är det helt enkelt så, att en hästkropp bara klarar x antal ridtimmar, och sedan är den förbrukad? :( Tacksam för dina synpunkter här.

Diskutera på bara, det enda jag undrar över är att om du verkligen tror att ridskolehästar far så illa, varför inte göra mer åt det än att diskutera det på ett forum?
Aba da! Har inte uttalat mig om att "dom far så illa". Jag "tror" inte. Det jag har skrivit om, vet jag. Tyvärr är det som jag skrev, inte någon lag på utevistelser än. Om jag skulle knalla in i din ridskola och säga: Stäng etablisimanget om ni inte låter hästarna vara ute x antal timmar/dag osv, etc. Vad skulle din ridskola säga då?
Dessutom skulle jag antagligen börja med de flesta av våra "toppryttare".

Jag vet inte vem du skulle vilja se som "oberoende" att bedöma våra lektionshästar men du är härmed inbjuden att komma och hälsa på och bedöma det själv.
Att du bara vågar! :bow: Imponerad!

LIA

LIA skrev:
Här kommer du in på något väsentligt! Alla "nöts ut", även du och jag, om vi får leva länge nog. Men här har vi en skillnad, nämligen den att hästen nöts ut snabbare p g av felaktig hantering (inkl ridning). Då kommer frågan direkt! Varför?? Jag menar, varför tillåts så dålig ridning, så att detta sker? Är tränarna på ridskolorna för dåliga, har dom för dålig pondus och inte kan ändra på eleverna, eller vad? Eller är det helt enkelt så, att en hästkropp bara klarar x antal ridtimmar, och sedan är den förbrukad? :( Tacksam för dina synpunkter här.LIA
Vet du, det här är väsentligt för mig också! (vi kanske kan komma överens om nåt till slut i alla fall haha) Det var därför jag tog upp det här med lektionsplaneringar från första början. Jag tror somliga ridskolor känner av trycket av eleverna att få göra "kul" saker hela tiden..vad tycker elever är roligast? Galoppera och hoppa! Om man som instruktör inte kan engagera sina ryttare så att de tycker att allt arbete är viktigt, skritt inkluderat, ja då tycker jag att tränarna är dåliga och oansvariga. Att låta hästarna slita ut sig för att ryttarna skall få ha "kul"..då har man fått både ett och annat om bakfoten. Personligen anser jag att min största och första uppgift, i alla lägen, är att se till hästarnas bästa, inte elevernas. Har vi inga hästar har vi inga elever. Punkt slut. Däremot anser jag att det är min arbetsuppgift som instruktör att kunna entusiasmera mina elever att lära sig att rida rätt och ha kul UTAN att slita på hästarna i onödan.

LIA skrev:
Om jag skulle knalla in i din ridskola och säga: Stäng etablisimanget om ni inte låter hästarna vara ute x antal timmar/dag osv, etc. Vad skulle din ridskola säga då?
Dessutom skulle jag antagligen börja med de flesta av våra "toppryttare". LIA
:D Vi skulle nog titta på varandra och säja: har vi missat nåt här? Finns det skrivet någonstans i någon lagbok exakt hur många timmar hästarna "måste" vara ute?

LIA skrev:
Att du bara vågar! :bow: Imponerad!LIA

:banana: <----- Likes to live life on the edge! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar