tycker synd om alla ridskolehästar

Sv: tycker synd om alla ridskolehästar

Ja det tycker jag också är synd :(
Där känner ja igen mig på ridskolan hemma i en grej.
Vi har inspänningstyglar på ponnysadlarna när dom yngre ryttarna rider så dom ska få koncentrera sig på sin egna sits och så brukar ponnyerna busa mindre då.

Dock har alla våra storhästar 2sadlar var., (en dressyr o en hopp)
Och ponnyerna har en allroundsadel var.
Alla har egna borstar och skydd och utrustningen är speciellt anpassad till hästen/ponnyn

Om man har inspänningstygar på pga det du skriver tycker jag är ok, men på ridskolan där kompisen rider har de thidemantygel eller gummisnodd på i princip alla hästar, oavsett utbnivå på gruppen.

På ridskolan där jag har ridigt får hästarna gå HÖGST 3-4ggr om dagen.....de har en eller två vilodagar i veckan...
Daglig utevistelse i stora hagar...
Visst går de med inspänningstyglar ibland men det gör de mest om ryttaren i sig själv är osäker...ryttaren får ju faktiskt en bättre kontroll över h'sten med olika sorters inspännimgstyglar...
Men så här är det ju på ridskolan jag gått på..jag vet inte hur det är på alla andra runt om i sverige...

Hälsningar Malin

AnnaKarinA skrev:
Om man har inspänningstygar på pga det du skriver tycker jag är ok, men på ridskolan där kompisen rider har de thidemantygel eller gummisnodd på i princip alla hästar, oavsett utbnivå på gruppen.

va? De lät lite konstigt tycker ja :confused:
Vi har bara thidemantygel på en häst.
En stor valack som beter sig som en hingst och han är grymt stark. Men det är bara dom duktiga ryttarna som rider honom så...

Det finns bra och det finns dåliga ridskolor. Både med synpunkt på hur hästarna mår, hur pass skickliga instruktörer det finns där osv. Men de flesta ridskolor har en gräns på att hästarna får gå max 2 eller 3 lektioner och då i lämpliga grupper och varierat i både nybörjargrupp och i en grupp där det ställs större krav på hästarna så att de inte ska bli varken 'sönderridna' av nybörjare eller helt slut pga. att de rids väldigt intensivt
flera pass av duktiga ryttare.

Många ridskolehästar har rejäla hagar där de får gå ute från morgonen och fram till eftermiddagen i flock. De flesta av de ridskolor jag besökt har kanske Någon häst gått inspänd med någon form av hjälptygel och då har det varit en vanlig martingal med löpande ringar eller en elastisk gummisnodd. Övriga hästar har gått utan hjälpmedel.

Många hästar kommer ut i skogen regelbundent minst en gång i veckan i bland fler gånger. De har en korrekt uträknad foderstat utfodras oftast 4-5 gånger om dagen.
Är ordentligt avmaskakade, vaccinerade, verkade, skodda osv. efter behov.

Många har det även lugnt och skönt i stallarna utan spring och stoj. De får även regelbunden och ordentlig skötsel, flera ridskolor har också ordentligt vältillpassad utrustning där sadlarna oftast är utpassade med hjälp av en utprovare osv.

Så det finns vettiga ridskolor också som sköts ordentligt efter konstens alla regler och där hästarna verkligen trivs och i många fall mår bättre än som privat eller tävlingshästar.

Visst det finns säkert dåliga ridskolor med där hästarna kanske inte får gå ute så mycket, får gå väldigt många lektioner, kanske 'rids sönder' osv. med men det är så dåligt att du drar alla ridskolor över en kam bara för att du har den inställningen och erfarenheten då många hästar på ridskolorna faktiskt mår bra...

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar