Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

Sv: Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

minimi skrev:
Jag tycker din inställning brukar finnas bla hos ägare till islandshästar. De brukar tro att de har köpt cykel som man tar fram när det känns kul.

Skulle ägare till islandshästar vara slöare än andra ägare? Personligen har jag inte den erfarenheten av islandshästägare, jag tycker det låter som rena fördomar! :mad:

:smirk:
emelie_r skrev:
Skulle ägare till islandshästar vara slöare än andra ägare? Personligen har jag inte den erfarenheten av islandshästägare, jag tycker det låter som rena fördomar! :mad:

Jo faktiskt har jag mest stött på det där. Det är alldeles sant, men jag kan ju ha träffat på en speciell sort då:smirk: För flera är sen började det flytta ut islänningar i varje buske och många av dem hade lite si och så med hästhållningen, de rider ibland, när det är fint väder och då töltar o galopperar de vägen fram och ser glada ut. Gärna full fart rakt förbi oss, precis utanför grinden.
De rider på bondens hövallar och gör honom arg på hästägare.

Långa perioder bara står hästarna i en hage.

MEn jag kan ha haft otur. Gillar annars att rida islandshäst, har inget emot dem alls.

Mackan: ja visst var det en bra artikel! Den sa precis det jag menar också.

hästen klarar sig med vilodagar. Ingen som säger att man måste rida 6-7 dgr/vecka.

Tycker många svar på denna tråden är mycket vettiga!
Jag rider varje dag men har jag en "pissdålig" dag brukar jag bara rida utan speciella krav. Som svar på trådskaparens fråga svarar jag; (N)ja! :)
Påhopp på speciella ryttare, typ islänningar, tycker jag man kan hålla för sig själv! Det finns sånna överallt!
Min häst klarar sig om jag inte rider varje dag, men jag vet många hästar som blir uttråkade och rastlösa om de inte rids varje dag - speciellt dom som inte går ute mycket.

Min fasta åsikt är att vilodagar och sommarlov/vinterlov för hästar är till för att människorna ska få vila ;) Hästarna behöver inte vilodagar däremot lugnare gymnasik pass efter hårdare träningspass/tävling.

Innan vi blev med familj dvs barn och hus o allt som tillkommer var jag nogrann med all träning av hästarna. de senaste åren har blivit slappare och fler dagar åt medryttarna. Min häst "vilade" aldrig om det inte var något speciellt)

Jag håller numera med Druva att om hästarna går i större hagar med varierande terräng och hästkompisar och jag inte har ett tävlingsmål så behöver man inte rida varje dag.

Jag tycker att hästen ska ha en helt fri dag i veckan. En dag då den inte ens behöver komma in och bli pysslad med. Kratsa hovarna är allt. Detta för att den ska kunna vila huvudet och få vara ifred ibland. Det behöver alla.

Min häst går på lösdrift så han kan ibland stå två gånger i veckan. Iof är han smått under igångsättning men även när han är fullt igång så står han en dag i veckan.

Jag tror att hästar är olika, men att det framförallt är viktigt med vilodagar för unghästar och hästar som fortfarande lär och upplever. Det är mer hjärngympa än vad man tror.

susekl skrev:
Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?

Jag tycker att alla hästar bör ha en ''vilodag'' i veckan... att dom får ta det lite lugnt och så :)
Sen beskrev du att hästen står i hage så pass länge ändå, så det är nog ingen fara alls med två vilodagar i veckan :)
Sen är det ju självklart att man inte har samma krav på en häst uppe i elitnivå, som man har på en fritidshäst, som inte har någon större inriktning på tävling. Jag menar; vissa hästar måste nästan ridas varje dag då de har otroligt mycket överskottsenergi, men en vilodag tycker iallafall jag är helt lagom :)

För min del tycker jag att hästar ska motioneras 6 dagar i veckan (dock inte om den är skadad odyl.) och personligen så tycker jag att storleken på hagarna inte har något med ridningen att göra på det sättet, jag menar hästen tränar ju inte direkt när den går i hagen. så jag tycker inte det spelar någon roll hur stor hagen är, hästen ska endå få den motion den behöver. vad en häst behöver för motion, och hur mkt, beror ju på vad man andvänder den till.

Det är vad jag tycker iallafall... Kommentera gärna. ;)

Nej, en häst måste inte ridas varje dag generellt sett. Dock finns det naturligtvis hästar som mår bäst av att ridas varje dag.

Jag rider inte varje dag, utan kanske max 4-5 dagar i veckan (dock säsongsbetonat). "Min" häst går dock på lösdrift och rör sig alltså mycket ändå.

det beror ju på hur hårt hästen rids, tävlingsrids den på högre nivå så kan den kansek behöva en vilodag där den får känna lugnet..

annars gör det nog inget i fall man varierar lite efter väder vind och humör.. är det vääärldens häsligaste höstväder utan knott å insekter så kan man ju rida så länge det varar, och när det är skitpissigt regnväder kansek man kan stå över lite:p

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur