Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

Sv: Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

nej, jag tycker att den kan ha några vilodagar.

Jag rider så här:

dag 1: vila (leder hästen i skritt i manegen ca 20 min, eller skritt i skogen eller runt området)

dag 2:

om jag ska rida dressyr dag 3: rider lite lättare träning i väldigt låg form, mycket trav och skritt.

om jag ska hoppa dag 3: rider fortfarande lättare men med mer galopp och kanske cavaletti och ökar och länger, som när man rider fram före en hoppträning.

dag 3: Hårdare dressyr eller hoppträning.

dag 4: samma som dag 1

dag 5: samma som dag 2

osv osv

Min häst går bäst när jag rider henne på detta sättet och hon har alldeles för mycket energi för att stå en dag, då blir hon verkligen ledsen! hon vill ut och jobba! om man tar ut henne ur boxen och ryktar och allt och inte rider henne eller gör nån sorts mortion med henne så vill hon nästan inte gå in i boxen igen!

Hon går jätte dåligt om jag rider varannan dag hård varannan dag vila, för hon måste ha en dag före hon ska gå hårt som hon går lite lagom på, om hon vilar dan före så går det inte alls bra!

Det viktigaste tror jag är att hästen inte står/vilar helt. Den är inte byggd/skapad för att stå still. Stor hage eller skritt någon gång i veckan är säkerst bra. Men det viktigaste är väl att variera ridningen/träning och underlaget för att motivera och stärka hästen.

Jag går till mina egna hästar: ja, mina bör ridas varje dag. Valacken är en korsförlamningshäst med mycket energi f.ö, den andre är 22 och trivs bäst av att gå. Men då blir det ju promenader eller långa skrittpass flera ggr i veckan, så de TRÄNAS ju inte varje dag. :)

Rent generellt tycker jag att om hästen bara ska gå ute 5-6 timmar varje dag tycker jag att man ska rida/träna den 6dgr/vecka. Sen kan det ju givetvis variera beroende på vad för häst man har.

Vi brukar låta vår pålle vila minst en dag/vecka, men det är upp till var och en tycker jag. Det finns ju så mycket som kan spela in.

Som någon skrev innan och som jag instämmer i till fullo, är att det bästa är att rida när man verkligen har lust till det.
Det får inte bli ett måste eller tvång, för då tror jag att intresset sviktar tillslut.
Om man nu inte träna till en tävling förstås, men då är det ju en helt annan sak! :smirk:
I mitt eget fall försöker jag växla mellan ridning varannan dag på mina 2 hästar.
Kanske om jag är ledig, rider jag båda på en dag, men då resonerar jag att bara jag orkar ge båda två 100% i ridningen så rider jag de båda annars räcker det med en per dag.
Sen är det ju himla bra med medryttare, så får man tid till annat nån dag oxå :)

Det beror alldeles på hur mycket hästen rör sig i hagen. En del hästar rör inte på sig trots att de har en stor hage att tillgå, en och annan repa på morgonen när de kommer ut, men sen blir det inte så mycket mer rörelse.

Jag rider inte 7 dar i veckan. Jag tror att det är bättre att varva med tömkörning, promenader och lite skritt i skogen än helvila, men det är tyvärr inte alltid jag har tid med det.

Atta skrev:
Jag tycker att man ska rida så mycket man själv vill. Själv rider jag när jag vill. Är jag inte ridsugen en dag så hoppar jag över. Det är ju inget roligt om det blir ett måste. Mna kan ju även göra så mycket annat, longera, löslongera, löshoppa,köra (om hästen är inkörd). Sen beror det även på om man bara motions rider eller ej.
Precis min tanke:D
Jag tränar med min kille för att han ska få motion, vi kommer aldrig att tävla så det spelar ingen större roll om vi inte rider absolut varje dag;)

*kl* Jag rider 6-7 dagar i veckan på en 20 - årig häst som vill ut och röra på sig helst varje dag! Hon går ute ca 11 timmar om dagen och som nån annan skrev så kan man ju ta en promenad/tömköra istället för att låta dom stå och vila helt!

susekl skrev:
Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?

Jag tycker att det är viktigt att hästen får daglig motion ja. Kanske inte hårdträning varje dag. Men kanske en runda skritt i skogen två dagar. Jag anser att hästen trots utevistelse på dagarna mår bra av att röra på sig.

Rider själv en travare som rids 3 ggr i veckan. Han måste ridas mer men ägaren och andra medryttaren hinner inte just nu. Så hans kondis är inte alls bra, heller inte musklerna. Vi har jättekul tillsammans och hittar på allt möjligt. Allt från hoppning till dressyr till skumma konbanor. Och jag tycker mig se att han mår bra när han jobbar iallafall. Men som på människor för att bygga muskler måste man låta dem vila..

/Lollo

5-6 timmar är väl lite väl lite utevistelse enligt mig. Men det bör inte kompenseras med mer ridning!

Min motioneras 5-6 dagar i veckan. Visst händer det att hon får stå någon dag till oxå ibland, beror ju lite på vad som händer. Själv förstår jag mig inte på folk som rider ut å skrittar i 30 minuter, det tror jag varken är roligt för hästen eller ryttaren specielt när ryttaren är något stressad då blir det ingen trevlig upplevelse enligt mig.
Dom dagar hon får stå så struntar jag faktiskt oftast i att borsta min häst å hålla på, bättre att hon får vara i hagen å umgås med kompisarna. En häst klarar sig faktiskt utan borstning dagligen. Å uppstår ett sår så ser jag det antingen själv elelr så upptäcker stallägaren det för h*n har bra koll när h*n tar in hästarna på kvällen.

inte varje dag men helst 4-5 gånger i veckan tycker jag iaf

våra går ute dygnet runt också

Jag tycker inte man behöver rida var dag. Men man kan hitta på annat. tömköra, löshoppa, göra trailbanor för hand, lastträna, gå på promenader, springa i ridhuset med kopisen eller liknande. Dels för att dom ska få röra på sig men inte anstränga sig. Ja viss aktivitet är ju anstängande men man kan ju planera in tänka träning mellan ridträningarna så att ryggen hinner med att vila.

jag själv lägger in vilodagar när jag inte hinner rida eller har annat å göra.

Jag motionerar min häst 6 dagar i veckan 3 av dessa dagar är ganska hård dressyrträning 2 av dem är ut i skogen och en dag hoppning eller bomträning tycker de räcker med 6 dagar iblan kan de bli lite fusk och bara 5 dagars motion då men överlag så blir de 6 dagar och en dags vila.

Pauling skrev:
Det beror alldeles på hur mycket hästen rör sig i hagen. En del hästar rör inte på sig trots att de har en stor hage att tillgå,
Det där måste man ju då hålla koll på.
Mina hästar har 2 busperionder om dagen.
En på morgonen och en på eftermiddagen.
Vissa dagar kan de då busa järnet i upp till en timme/gång.
Det blir 2 timmar av motion.
Det händer att de busar sig själva svettiga.

För att de skall busa, så behövs det kompisar att leka med.
Och där så måste personkemin stämma mellan hästarna.

Lucsy skrev:
Som någon skrev innan och som jag instämmer i till fullo, är att det bästa är att rida när man verkligen har lust till det.
Det får inte bli ett måste eller tvång, för då tror jag att intresset sviktar tillslut.
Om man nu inte träna till en tävling förstås, men då är det ju en helt annan sak! :smirk:
I mitt eget fall försöker jag växla mellan ridning varannan dag på mina 2 hästar.

Ja det är ju gott och väl om man bara fritids rider och inte aspirerar på träning och tävling, OCH att hästen har tillgång till betydligt fler timmars utevistelse i vettiga hagar, än 5.-6 timmar.

annars äger man ett ansvar tycker jag när man tar på sig häst ägandet, att motionera sitt djur och se till att man i bästa mån uppfyller dess behov till utevistelse och rörelse. då duger det inte att rida när man känner för det, om hästen står uppstallad halva dygnet.

Egentligen ska man ju rida hästen varje dag, men minst en vilodag kan de ju faktiskt förtjäna att ha. Jag rider min häst alla dagar utom onsdagar, torsdagar och fredagar.

det tycker jag du bestämmer själv. jag MÅSTE rida min häst varje dag åtminstonne longera honom om jag inte rider. Det räcker me 1 dags vila så är han helt galen när jag ska rida..så jag tkr det beror helt på dej å hästen..vill du rida så gör dt annars kan h*n vila ca 2 dagar om det funkar

Jag rider inte varje dag. Unghästar rider jag gärna varannan dag och äldre hästar 5-6 dagar i veckan. Sedan bestämmer vädret väldigt mycket i och med att jag inte har tillgång till ridhus. Nu på vintern får de lite halv-vila. Jag rider när det är fint väder, dvs inte för kallt, inte blåser halv storm eller är snöstorm utan kort sagt när det är roligt och mysigt att rida. Vi galoppar i snön, klättrar runt i skogen och rider lite dressyr här och var.
På våren trappas det upp i takt med vädret, sommaren blir intensivare för att trappas ner till vintern och så rullar det på.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama