Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

Sv: Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

Om hästen är ute så lite i hagen som 5-6 timmar måste den få komma ut och röra sig varje kväll! Annars innebär det att hästen står stilla i boxen 19 timmar = djurplågeri :o. Fast även om hästen rids varje dag är det nästan ändå snudd på djurplågeri :crazy:

När jag var yngre fanns alltid tvånget att vara duktig och att hästarna skulle tränas varje dag i full kondition. Numera har jag insett att ALLT inte kretsar kring ridning och jag rider bara när jag känner för det. Vem orkar släpa sig ut i becksvart mörker och -20 grader? Mina hästar rids kanske 2-3 ggr i veckan vintertid och på sommaren 5-6 ggr i veckan. Tilläggas bör att dom går på lösdrift i en omväxlande hage, så jag kan inte påstå att dom precis längtar efter att blir ridna!

har märkt att det lite sävligare halvblodet funkar allra bäst mentalt och kroppsligt om hon blir riden var tredje dag. Den livliga finnhästen däremot skulle gärna ta en långrunda varje dag om hon fick. Det är så inviduellt!

susekl skrev:
Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?

Min häst går varanan dag. och när hon vilar så brukar jag gå en liten promenad med henne. Mest för att hon blir jätte pigg dagen efter hon har vilat.

Druvan skrev:
Om hästen är ute så lite i hagen som 5-6 timmar måste den få komma ut och röra sig varje kväll! Annars innebär det att hästen står stilla i boxen 19 timmar = djurplågeri :o. Fast även om hästen rids varje dag är det nästan ändå snudd på djurplågeri :crazy:

När jag var yngre fanns alltid tvånget att vara duktig och att hästarna skulle tränas varje dag i full kondition. Numera har jag insett att ALLT inte kretsar kring ridning och jag rider bara när jag känner för det. Vem orkar släpa sig ut i becksvart mörker och -20 grader? Mina hästar rids kanske 2-3 ggr i veckan vintertid och på sommaren 5-6 ggr i veckan. Tilläggas bör att dom går på lösdrift i en omväxlande hage, så jag kan inte påstå att dom precis längtar efter att blir ridna!

har märkt att det lite sävligare halvblodet funkar allra bäst mentalt och kroppsligt om hon blir riden var tredje dag. Den livliga finnhästen däremot skulle gärna ta en långrunda varje dag om hon fick. Det är så inviduellt!

Ska hästen må bra och klara av det vi begär, på olika nivåer ska den arbetas. Se det som gympa, det behöver du nog också varje dag. En timmes arbete ä'r inte jämförbart med 8 timmar som vi har. Det är ett motionspass det behöver både människor och djur.
Sen kan man ju ursäkta sig som du gör men är det inte så att vi alla också blir latare med åren och då hittar man ursäkter för det, eller hur? Är det inte vad du säger egetnligen? Du ids inte.

Nä, jag ids/orkar inte. Trodde att det framgick i mitt inlägg (?). Fast att det beror på med åldern tilltagande lathet vill jag kanske inte hålla med om. Man har andra saker som upptar ens tid och fokus helt enkelt. Heltidsjobb, ideellt jobb, gård/hus, barn, övriga djur m.m. m.m. Tycker tvärtom man orkar MERA än vad man gjorde som lat tonåring. Men dygnet har tyvärr bara 24 timmar. Och hästar med vettig utevistelse lider inte av att inte ridas varje dag- man väljer ju själv vilken kondition man vill ha både på sig själv och hästen, och anpassar ridningen efter det! :p

:rofl: Jag håller med föregående talare.
Jag har en gammal arab som jag håller på att få igång efter att ha tagit över henne före jul. Hon är något överviktig och 24 år. Det ända som gör att jag får ta det långsamt med henne är att hon hostar vid hård ansträngning och det skrämmer mig. Vill inte att det ska hända henne något. Hon är nämligen en pärla. God snäll och pigg att rida. Hon är min drömhäst och är så rädd om henne. Hon går i hage hela dagarna om jag inte arbetar med henne. Vi rider, longerar, går promenader med hunden och hästen det går utmärkt. Hon gillar att vara i skogen. Vi kan inte rida henne mer än 3/4 ggr/v jag tror att hon njuter av att bara få vara en skogsmulle.

Jag rider ca 4 gånger i veckan och det tycker jag är tillräckligt.. Men jag är inte ute efter toppkonditionen, hade jag varit det hade jag fått rida mer.

SuperTezza skrev:
Jag rider ca 4 gånger i veckan och det tycker jag är tillräckligt.. Men jag är inte ute efter toppkonditionen, hade jag varit det hade jag fått rida mer.

Min häst är i fullkondtion och är nära i på tävlings kondis. 'även om jag inte rider varje dag.
Man behöver inte rida varje dag för att hästen ska ha en bra kondis

Druvan skrev:
Nä, jag ids/orkar inte. Trodde att det framgick i mitt inlägg (?). Fast att det beror på med åldern tilltagande lathet vill jag kanske inte hålla med om. Man har andra saker som upptar ens tid och fokus helt enkelt. Heltidsjobb, ideellt jobb, gård/hus, barn, övriga djur m.m. m.m. Tycker tvärtom man orkar MERA än vad man gjorde som lat tonåring. Men dygnet har tyvärr bara 24 timmar. Och hästar med vettig utevistelse lider inte av att inte ridas varje dag- man väljer ju själv vilken kondition man vill ha både på sig själv och hästen, och anpassar ridningen efter det! :p

Handlar väl inte om kondition så mycekt som välmående och att vara i bra fysisk form, vilket både hästr och människor behöver. Trro knappast de rör sig tillräckligt i hagen. Tycker sån där hållning är rätt oseriös. ´Minst sagt. På sommarhalvåret ska de då vara igång för att förnöja sina ägare men sen stelna till resten av året. Slappt. Inte särskilt mycket horsemanship om man säger så. Jag tycker man har skyldighet att hålla hästen något sånär gymnastiserad året runt om man nu ska rida alls. Man kan ju lägga ner ridningen helt finns annat att göra på sommaren också och varmt och eländigt kan det vara också.
Gäller inte bara dej, hoppas jag du förstår utan alla som har den inställningen.

Du är väldigt hård på att dömma större delen av Sveriges hästägare. För handen på hjärtat- hur många hästägare boendes på landet har egentligen möjlighet att hålla igång sina hästar sex dagar i veckan året runt? Det är inte alla som har ridhus och en drös småtjejer som hjälper till. Vad har du själv för arbete och familjesituation? Hur gammal är du? Jobbar du heltid? Har du barn? Har du överhuvudtaget något annat liv utöver hästarna som kräver sitt? Är bara nyfiken på denna supermänniska!

Dessutom, varken hästar eller människor behöver motionspass varje dag för att hålla sig gymnastiserade och hyffsad kondition. Nog kommer man ganska långt på tre motionspass i veckan! Jag märker då ingen större skillnad på mina hästar. Inte heller på hundarna (är väl grymt oseriös där också som inte hinner springa på brukshundklubben varje kväll) :cool:

:eek: Det skulle ha kunnat vara mina hästar som beskrevs där, EXAKT så är dom! Förutom att halvblodet i mitt fall är 22 år och behöver ridas/motioneras varannan dag för att inte stelna till. Då är han också precis lagom pigg när man rider. Så jag försöker rida varannan dag, och har dessutom medryttare till halvblodet, så han går 3-4 dagar i veckan och finnhästen 2-3 ggr i veckan. Dom verkar inte lida av att ridas så sällan faktiskt. Däremot märker man att står de några dagar så är de mer aktiva i hagen, leker o busar o springer, ibland en timme i taget. Dom går på lösdrift ska jag kanske tillägga.

Druvan skrev:
Du är väldigt hård på att dömma större delen av Sveriges hästägare. För handen på hjärtat- hur många hästägare boendes på landet har egentligen möjlighet att hålla igång sina hästar sex dagar i veckan året runt? Det är inte alla som har ridhus och en drös småtjejer som hjälper till. Vad har du själv för arbete och familjesituation? Hur gammal är du? Jobbar du heltid? Har du barn? Har du överhuvudtaget något annat liv utöver hästarna som kräver sitt? Är bara nyfiken på denna supermänniska!

Dessutom, varken hästar eller människor behöver motionspass varje dag för att hålla sig gymnastiserade och hyffsad kondition. Nog kommer man ganska långt på tre motionspass i veckan! Jag märker då ingen större skillnad på mina hästar. Inte heller på hundarna (är väl grymt oseriös där också som inte hinner springa på brukshundklubben varje kväll) :cool:

Nej då ingen supermänniska. Men uppvuxen på landet med hästar utan ridhus (jo nu men inte tidigare) och har ridit 5-6 dagr/vecka i många många år. Har man hästar så har man. Det finns ridskolor annars. Eller så får man väl dela med grannen.:smirk:

Fördömer knappast större delen av landets hästägare. Snarare så att du kanske vill tro att din inställning finns hos de flesta. Så är det knappast. Folk kämpar med sina hästar i ur och skur för att de gillar att rida och fatatr att det är ett ansvar att hålla hästen välgymnastiserad och hållbar.
Jag tycker din inställning brukar finnas bla hos ägare till islandshästar. De brukar tro att de har köpt cykel som man tar fram när det känns kul.

susekl skrev:
Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?
Nej. Jag tycker inte att hästar ska ridas varje dag. En vilodag i veckan minst. Däremot tycker jag inte att 5-6 timmars utevistelse i hage/dag är nog mkt för att endast rida hästen 4-5 dagar och jag anser att det gäller alla raser.

Druvan skrev:
Numera har jag insett att ALLT inte kretsar kring ridning och jag rider bara när jag känner för det.
Håller med! Det finns så mkt annat man kan göra förutom ridnig! Promenader, busa på planen träna på olika trick mm. Rider numera aldrig om jag har en piss dålig dag! Varken jag eller hästen mår bra av det iaf! Med tanke på hur slutet på nov och nästan hela dec har varit här uppe så har det blivit lite ridning. Man är ju tyvärr inte född med guldsked i mun så man har inte råd med ett eget ridhus...

Jag tycker, som många andra också skrivit, att 5-6 timmar i hagen är väldigt lite.. mina pållar går ute ca 10-12 timmar varje dag under vintern och dygnet runt under sommaren.

Rider gör jag i mån av tid och lust. Om jag inte känner för att rida nån dag så gör jag inte det. Det ska ju inte kännas som ett tvång, då tappar man nog snabbt intresset.. Jag rider mest på helgerna då tiden inte vill räcka till under veckan. Under veckan gör jag andra saker istället som inte tar så lång tid, t.ex longerar, löslongerar, tömkör, går på promenad i grimma & grimskaft, eller hittar på nåt annat. :idea:

Jag tror att man ska anpassa allting efter sig själv och sin häst/hästar. Man KAN älska hästar utan att för den skull alltid vara sugen på att rida. :)

att man rider hästar som går på lösdrift 2-3 ggr i veckan vintertid är väl inget problem? det handlar helt om vad man gör de gånger man rider. Tror knappast att druvan avser hård ansträngning såsom intervallträning eller übergymnastikpass, nej hon har förmodligen ett liknande upplägg som jag själv: lågsäsong under vintern med skritturer med lätt gymnastik och lydnadsövningar, ett fåtal ggr i veckan, läs två. Högsäsong = plusgradersperioden med ridning 5 dagar ungefär/vecka, hästen anpassas upp till lagom kondition för att orka med ett 1-timmespass om dagen med huvudsakligen trav men även en hel del galopp.

Jag tror inte att hästen far illa av detta. Bara för att man inte rider den 7 dagar i veckan i smällkalla december betyder ju inte det att den inte ses efter och umgås med dagligen.

minimi skrev:
Nej då ingen supermänniska. Men uppvuxen på landet med hästar utan ridhus (jo nu men inte tidigare) och har ridit 5-6 dagr/vecka i många många år. Har man hästar så har man. Det finns ridskolor annars. Eller så får man väl dela med grannen.:smirk:

Fördömer knappast större delen av landets hästägare. Snarare så att du kanske vill tro att din inställning finns hos de flesta. Så är det knappast. Folk kämpar med sina hästar i ur och skur för att de gillar att rida och fatatr att det är ett ansvar att hålla hästen välgymnastiserad och hållbar.

Jag tror att anledningen att det skär sig mellan åsikter i den här tråden är att vi har olika uppfattningar om vad som är att ha hästen "igång", och olika kriterier för vad hästen skall kunna och orka prestera.
att snabb/hårdjobba en travare som går löp 3 ggr/vecka är en sak. Nu pratar jag som jag även gjort tidigare i tråden "hobby hästar" - dvs de som tränas och tävlas medelmåttigt, men inte på elit nivå.
För sådana hästar så blir det svårt att hålla igång dem genom att rida 3 ggr/vecka, hur man än gör. Arbetet blir för ofrekvent för att man skall kunna kräva att hästen presterar fullt ut på de dagar man rider. Hur kan man sätta sig och rida ett tränings pass på en timma för dressyr tränare om hästen stått i 2-3 dagar och egentligen skulle behöva joggas/mjukas upp tex, och få maximal prestation/resultat under tränings passet. (ett exempel). Dessutom sliter det att då rida så ojämt.

pratar vi skogsmullande/promenad ridning å andra sidan, så går det utmärkt att rida när andan faller på, tex 3 dagar/vecka. En häst som har tillgång till utevistelse många timmar under dagen, orkar gott och väl knalla i skogen en timma här och där under ryttare och må utmärkt på det.

försöker bara reda ut begreppen lite, då jag tror att de olika åsikterna i tråden som sagt grundar sig på vad folk har för krav och förväntningar på sina hästar.

Mackan/som sliter som Minimi i ur och skur :D

mackan skrev:
Jag tror att anledningen att det skär sig mellan åsikter i den här tråden är att vi har olika uppfattningar om vad som är att ha hästen "igång", och olika kriterier för vad hästen skall kunna och orka prestera.
att snabb/hårdjobba en travare som går löp 3 ggr/vecka är en sak. Nu pratar jag som jag även gjort tidigare i tråden "hobby hästar" - dvs de som tränas och tävlas medelmåttigt, men inte på elit nivå.
För sådana hästar så blir det svårt att hålla igång dem genom att rida 3 ggr/vecka, hur man än gör. Arbetet blir för ofrekvent för att man skall kunna kräva att hästen presterar fullt ut på de dagar man rider. Hur kan man sätta sig och rida ett tränings pass på en timma för dressyr tränare om hästen stått i 2-3 dagar och egentligen skulle behöva joggas/mjukas upp tex, och få maximal prestation/resultat under tränings passet. (ett exempel). Dessutom sliter det att då rida så ojämt.

pratar vi skogsmullande/promenad ridning å andra sidan, så går det utmärkt att rida när andan faller på, tex 3 dagar/vecka. En häst som har tillgång till utevistelse många timmar under dagen, orkar gott och väl knalla i skogen en timma här och där under ryttare och må utmärkt på det.

försöker bara reda ut begreppen lite, då jag tror att de olika åsikterna i tråden som sagt grundar sig på vad folk har för krav och förväntningar på sina hästar.

Mackan/som sliter som Minimi i ur och skur :D

Jodå jag håller helt med dej. Men jag tycker man ser så många som rider när de har lust och då klarar de inte hästen för den är ostimulerad och övermodig och vägrar gå fram. Jag kanske överdriver men jag kopplar det här med att rida när man har lust till andra trådar här om folk som inte klarar sina hästar, som vägrar gå från stallplanen, bockar, reser sig, sticker osv.
För att inte tala om hästar med ständiga hältor och ont, kotledsinflammationer mm åkommor.

Den här artikeln ur Aftonbladet hittade jag:

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/redaktor/ledare11.html

Tycker den är tänkvärd.

Ja, jag sliter i ur och skur, numera finns ridhus (inte mitt, inga silverskedar här inte, men nybyggt nära)
MEn jag gillar att rida ute också, jag är så van att till och med gå ut i storm och mörker och jobba på en dåligt upplyst volt eller i en hage dit strålkastaren från stallet precis når. För det har ajg gjort hela livet.
OCh jag gillar att i månsken gå ut i mörkret på frostgärden eller skogsvägar, med långa månskuggor. Är väl lite knäpp.

Senast ändrad av en moderator:

Man behöver ju inte rida varje dag! Generellt brukar jag tycka att en vilodag är lagom, så länge hästen får gå ute! Man kan ju ta en promenad, longera, tömköra, eller löshoppa om man inte känner för att rida! Att sitta upp i sadeln om man inte är motiverad är lönlöst! Men att bara motionera hästen 4-5 ggr/vecka tycker jag är lite väl lite. I så fall kan man ju skaffa en medryttare, eller ta hjälp av nån som gärna vill rida!

Det beror på hästen.
En älder häst blir lätt stelare om den vilar medans det innte märks på en yngre.
En häst som tränas/tävlas hårt bore få ha aktiva vilo dagar, där dom rids ut eller i skrittmaskin.
Medans en häst som det inte krävs så mycket av kan må utmärkt av att "bara" bli riden 3-4 dagar vecka.
En häst kan ju även ha nån skada som gör att dom inte borde vila Tex spatt.
Och avels ston rid sju oftst nästan alldrig.
Som skrivits så beror det på hästen och vad du vill att den skall utföra.

Kram

minimi skrev:
Den här artikeln ur Aftonbladet hittade jag:

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/redaktor/ledare11.html

Tycker den är tänkvärd.

Ja, jag sliter i ur och skur, numera finns ridhus (inte mitt, inga silverskedar här inte, men nybyggt nära)
MEn jag gillar att rida ute också, jag är så van att till och med gå ut i storm och mörker och jobba på en dåligt upplyst volt eller i en hage dit strålkastaren från stallet precis når. För det har ajg gjort hela livet.
OCh jag gillar att i månsken gå ut i mörkret på frostgärden eller skogsvägar, med långa månskuggor. Är väl lite knäpp.

Mycket bra artikel, tack för den!

Håller med till 100%. Det var lite det jag var ute efter i tidigare inlägg, dvs att medel hobby hästen inte jobbas särskilt hårt, oavsett vad man som ryttare tror att den jobbar....

jag har oxå närhet till ridhus men rider även ute i ur och skur.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur