Tycker ni det är fel att använda skarpa bett som pelham m.m?

Sv: Tycker ni det är fel att använda skarpa bett som pelham m.m?

Om man använder bettet istället för att öva lydnad - ja.

Om man använder bettet för att kunna öva lydnad - nej.

Ett skarpare bett kan vara tydligare för hästen än ett mildare. Ett skarpare bett kan stressa hästen och omöjliggöra inlärning. Man vet sällan innan man har testat vilket det blir.

Jag tycker att det är väl bra om man kan rida utan, men ifall hästen tex drar väldigt eller är väldigt start så kan man väl rida med. Helst ska man dock inte rida med det så ofta utan max ett par gånger i veckan. Jag rider på ett vanligt bett och lägger mer tid på att hästen ska lyssna på mindre och "snällare" hjälper. :) Men jag ser absolut inte ned på folk som rider med skarpa bett i bra syfte. Tyvärr så finns det mkt folk som använder det fel, tex för att trycka ihop hästen eller så ;)

Alla bett har olika funktioner, alla hästar trivs på olika bett, alla ryttare trivs med olika bett i handen. Varför ska något vara rätt eller fel?

Sedan frågade du inte om att "betsla upp" för att man inte kan hantera hästen, som jag fattade det åtminstone. Därför svarar jag heller inte på just den biten.

Nej.
Men! - Det är fel i fel händer!
Att säga annat är väl att kritisera tävlingsdressyr rejält eftersom man där har som "mål" att rida med kandar... Även andra tävlingsgrenar där skarpa bett ofta är regel när man kommer upp i klasserna.

För övrigt tycker jag det är bra att variera bett för att skona hästens mun. Man kan även variera med ett bettlöst alternativ.
Det är också viktigt att lyssna till hästen vad den trivs med. Den kanske hatar tvådelat, men älskar oledade stången...?

Jag är inte direkt positiv till det. Problemen sitter inte i munnen. Något, däremot, som är ett problem i munnen är ett Pessoa. Jag kan bara inte respektera en ryttare som använder det på regelbunden basis. Eller, överhuvudtaget.

Nu har jag inte läst hela tråden men tänker ändå ge min synpunkt på det hela.

Varför inte ta reda på problemet?
Behöver hästen ha ett skarpare bett? Varför?
Du ska ju inte rida hästen med handen,,,,utan med säte, vikt och skänklar.

Delvis kl

Bara en liten tanke, men igår när jag satt och tittade på världscups hoppning på eurosport så slog det mig att jag inte kunde skymta ett enda tränsbett. Någon som kan förklara för en okunnig hur dessa ryttare väljer bett? Jag menar de hästarna måste ju vara välridna... eller?

Antagligen trivs hästarna/ryttarna bäst på det betten och använder då de.

Jag är inte direkt positiv till det. Problemen sitter inte i munnen. Något, däremot, som är ett problem i munnen är ett Pessoa. Jag kan bara inte respektera en ryttare som använder det på regelbunden basis. Eller, överhuvudtaget.

Jag använder oftast pessoa för jag tycker att det passar på de flesta hästarna som är lite starkare.

jag läste en artikel i en jacson tidning som var otroligt bra den handlade om att ett vanligt tränsbett kan ju vara det taskigast betten man kan ha mot en häst så att man kanske måste såga ner den för att få stop på den medans man bara behöver ta lite lätt i tyglen så att den stannar med ex ett pelham. :) Den tkte jag va bra. rek. att läsa:D

Delvis kl

Bara en liten tanke, men igår när jag satt och tittade på världscups hoppning på eurosport så slog det mig att jag inte kunde skymta ett enda tränsbett. Någon som kan förklara för en okunnig hur dessa ryttare väljer bett? Jag menar de hästarna måste ju vara välridna... eller?

När du kommer upp på den nivå inom hoppning så har du hästar med en helt annan mentalitet och "huvud".
Nu säger inte jag att jag tycker det är OK att de flesta hästarna är så uppbetslade som en del är och de är säkerligen välridna...men kanske inte alltid lättridna. Det är MYCKET häst och för att ha dessa hästar under kontroll när de satsar mot ett hinder så kräver de ibland skarpare bett. Men för det är det ju inte säkert att handen är stark eller hård.

Inom hoppningen handlar det inte om den finaste gångarten eller "skolan" utan här ska du ta dig över hinder på 150-160 cm. Även om hästen måste vara välriden och välskolad för att ta sig ända upp dit så handlar det inte om vem som kan ge "finast" och mest "osynliga" hjälper.

Senast ändrad:

Nej inte om man är så pass duktig så man inte skadar hästen i munnnen. jag tycker inte att dom som inte har så mkt "känsla" i handen ska rida med ett skarpare bett.

Som övriga sakt, kan man hantera bettet så är det okej!

Jag rider min ena på för att hon blir för stark för mig på hoppbanan.

Jag tycker, generellt sett, inte att det är fel att använda pelham eller andra skarpa bett. Vad man väljer att rida sin häst på beror ju på vad hästen trivs med, vad ryttaren trivs med och vilket syfte man har med att använda de olika betten.

Jag använder ofta ett gummiklätt rakt, odelat pelham med dubbla tyglar, då jag har upptäckt att min häst bjuder bättre framåt på det. Jag upplever också att jag tänker mer på hur jag använder händerna och blir därför försiktigare i mina tygelhjälper och dessutom upplever jag att min hand blir stadigare.

När jag inte rider med pelham-bettet, brukar jag ha antingen vanligt två- delat tränsbett (som jag tycker att min häst blir "orolig" i munnen av) eller side- pull, dvs bettlöst, som fungerar lika bra som pelham-bettet. :)

Det beror helt på ryttaren om det är fel eller inte.

Enligt mig är ju grundtanken att du ska kunna rida hästen på vanligt tränsbett utan nosgrimma eller hjälptyglar. Har jag en häst som är väldigt stark och "okänslig" i munnen, som ideligen drar i bettet, använder jag hellre ett lite skarpare bett och tar lite mindre i tyglarna än att jag ska sitta och slita och dra. Men då känner jag mig själv så pass väl och vet hur jag ska använda händerna.
En nybörjare/okänd skulle aldrig få sätta sig upp och rida min häst på skarpt bett...

Som många andra sagt, ett bett blir inte starkare än den hand som håller i tyglarna... Tycker inte att det är något fel att rida med tex. pelham om man kan hantera det och hästen trivs med bettet. Själv varierar jag mellan ett rakt gummibett, sidepull och kimblewickbett (har tyglarna i den stora ringen, alltså inte i något av 'hålen') på min häst, han går inte att rida på ledade bett, tycket inte alls om det.

jag läste en artikel i en jacson tidning som var otroligt bra den handlade om att ett vanligt tränsbett kan ju vara det taskigast betten man kan ha mot en häst så att man kanske måste såga ner den för att få stop på den medans man bara behöver ta lite lätt i tyglen så att den stannar med ex ett pelham. :) Den tkte jag va bra. rek. att läsa:D

Måste man såga ner en häst för att få stopp är det något fel i träningen. Oavsett vilket bett man rider på.
Min häst har ett tredelat tränsbett, han stannar så fort jag ber om det och då behöver jag inte ta mycket i bettet.

Som andra redan har skrivit: Det är ryttarens händer som avgör hur ett bett verkar i munnen.

Vem visst, jag kan hålla med till viss del, vanliga tränsbett kan vara rätt taskiga eftersom folk tror att dom är mildare än andra bett och är därför oförsiktigare i händerna med dom.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar