Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

Jag har ingenting emot små hingstar, om de har andra önskvärda kvalitéer! Betäckte mitt Ceylon-sto med Artist förra året. Tyvärr blev det inget, men det är en annan historia.

Håller också med dig om att Master/Ceylon/Jovial-linjen måste bevaras i svensk avel! Den har ju rönt stora framgångar i generation efter generation efter generation!

I Sverige erkänner vi ju iallafall att de är små...en tysk hingst kom in en gång som 166, mättes till 161, utvandrade och har nu växt till 168..

Har inget emot att se en (eller ett par) godkända Artist söner heller...men det är väl tyvärr ingen som är intresserad att bevara sådana här (fantastiska !!) egenskaper. Artist har ju verkligen gjort skäl för sitt namn.

Nu när vi är tillbaka på hopphingstarna så skulle det inte vara fel om "katten" Chicago Z kunde få sitt godkännande också.

Senast ändrad:

Tyvärr så verkar många idag så absorberade av utländska blodslinjer att man glömmer bort det BRA svenska som faktiskt finns kvar!

Håller även med dig om Chicago Z. Såg honom i våras :d Ett bra exempel på kombination av bra utländskt blod och vettigt gammalt svenskt!

Det är stoet som endast fått stoföl, hittills iaf! Vi får se fram mot en spännande vår (och alla andra också som väntar fölisar..).

Hälsningar Monika

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: swe
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31