Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tycker ni att vi saknar några blodslinjer i vår sporthästavel...

Håller med! En bra Stakkato-hingst skulle vi garanterat behöva.¨

Silivio är ju också en grym förärvare som vi saknar helt här!

Mer anglo till folket....Inschallah, Matcho osv.
:bow: :bow: :bow:

Håller med!Varför ta bara ett steg framåt när man kan ta fler... :d

En Stakkato son med anglomöderne... :love:

Coriano är en snygg och mkt kapabel hingst...men ser inte ut att vara speciellt lättriden och verkar ha humör samt dålig mun.

Ferro-hohenstein-angloblod *dräggel*

Jag kan räkna upp hur mkt som helst som jag skulle vilja ha med inslag av anglo i.... :D

Ja visst jag kan tänka mig Stakkato - For Pleasure :D

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Gångarterna, vill minnas att det bara var galoppen jag gick igång på.

Likaså en son e. Everest med riktigt starkt möderne men det kan man nog se sig i stjärnorna efter...
Det finns nog tyvärr inte så många söner e Everest, med tanke på att han inte hade sådär jättemånga ston - gissningsvis till stor del pga att han bara stod på direktsemin.
Jag gråter inombords än idag för att min egen Everestson aldrig kom fram till bruksprov :cry:. (först pga att han inte fick nog med mat för att orka med träningen, utan fick åka hem på "semester" och sen hade vi helt enkelt inte ekonomi för att börja om med den satsningen :() Fast jag kan iofs erkänna att hans mödernelinje inte är sådär värst jättestark :angel:...

Men fanns det en Everestson i avel så skulle även jag jubla! :d

I övrigt är jag alldeles för dåligt insatt för att önska blodslinjer, hittills har jag gått på magkänsla och det har ju funkat bra det också :angel:

Senast ändrad:

Jag skulle inte säga nej till en trevlig Lauries Crusador xx-son
Får man då ställa motfrågan, vad är det för fel på Londonderry?

Inget fel alls på Londonderry, han står högt på listan över tänkbara hingstar till nästa år. Ska ner till Celle på hingstvisning om en månad då ska han "special studeras":). Fast tråden handlade ju om hingstar vi ville ha som ska stå i Sverige inte på import-semin, och jag skulle inte säga nej ifall vi fick en bra Lauries Crusador xx-son som stod i Sverige *drömma kan man ju alltid*

Inget personligt mot dig nu, men jag undrar varför svenska avelsmännskor är så långsamma jämt och ständigt, jag har själv spanat in Lauries Crusador xx i sju-åtta år, och jag vet inte om det beror på mitt fullblodsintresse eller om det är en ren slump. Först de senaste två-tre åren har man talat mer om honom i avelsverige. Samma sak med Capitol-blodet, Cor de la Bryere, Argentinus och Landgraf, när de alla mer eller mindre passerat 30-årsstrecket DÅ kommer svenska uppfödare på att det skulle kunna vara bra i aveln :crazy:

:bow: :bow:

håller med fullständigt!
redan i danmark är de generationer före oss i hingstval.

sedan kan man ju fundera lite över om man i den rasande snabba (ex. tyska) aveln hinner utvärdera hingstarna och dess avkommor innan det producerats hundratals halvmediokra fölungar?

allt har ju både för och nackdelar... och som alltid är väl lagom bäst :p

*lånar tråd*

Har börjat titta på hingstar inför nästa års betäckning. Har flera "kandidater" men fastnade för Sandreo (Eklunda stuteri) e. Sandro Hit ue. Flemmingh. Men den finns många fina hingstar så vi får väl se vad det blir till våren. Som ni förstår är jag inne på dressyrstammat.

Vare sig man ägnar sig år hopp- eller dressyravel tror jag att vi inte gör fel när vi letar över gränserna. Men vi får samtidigt inte glömma att vår halvblodsavel under alla tider berikats med blod från andra länder och att vi har bra, beprövade och hållbara stammar även här.

Alltså, detta är ju ett problem. Jag känner själv att jag kan _alldeles_ för lite för att göra föl som kommer att vara "nya" om fem-sex år (å andra sidan uttalar sig ju toppryttarna likadan - vem vet vad som är poppois då?).

Man vill ju som sagt ligga, om inte först så iaf i framkant vad gäller hingstval (särskilt för mig som har väldigt gamla stostammar, även om mina stons fäder inte är lastgamla i aveln).

Jag vill dock inte satsa så stort som att börja plocka in egen sperma, det anser jag det vara för höga risker med för mig på min nivå. Men det finns ju folk som gör sånt, så...

Det är jättesvårt, man måste verkligen vara insatt för att kunna satsa rätt! Man inser att, oj, vad mycket jag har att lära!

Själv har, jag, hursomhelst, suktat efter en annan Capitol I-son är Cardento... Men det kanske också är att sträva bakåt...? Man borde kanske hitta en sonson?

Mycket flum blev det så här tidigt på morgonen :p.

Senast ändrad:

Vill du ha en sonson till Capitol har du ju Cardentos son Cyklon :idea: ;)

Har också betäckt med Cypriano! Stoet är e: Maraton-Hertigen, en hingstunge kan vi nog bara drömma om, 4 ston på 4 försök! Sen' är ju inte mödernet så pjåkigt på honom heller!

Hälsningar Monika

Icca skrev:
Har också betäckt med Cypriano! Stoet är e: Maraton-Hertigen, en hingstunge kan vi nog bara drömma om, 4 ston på 4 försök! Sen' är ju inte mödernet så pjåkigt på honom heller!

Hälsningar Monika

Va kul att du också har betäckt med Cypriano! :) Vi som har betäckt med Cypriano här i Sverige är nog ganska lätt räknade! Mitt sto är holländskt och är efter Creool- Ladalco- Joost. Mödernet är ju kanon på Cypriano! Lord Calando! :d Vad menar du ger han inga hingstföl eller är det ditt sto som har fått fyra stoföl? :confused:

En annan Capitol son är ju Carano (iofs spermaimport) men har ju verkligen bevisat att han nedärver sig hans hoppblup ligger ju skyhögt och avkommerna visar sig på löpande band. Var ju även några stycken som stack ut framfötterna på 3-års testen här i våras.

Gillar ju honom (mitt sto har dessutom redan en avkomma e Carano som vann treårstestet i Örebro) men han ska stå i Sverige :mad:.

Blodet finns ju tillgängligt i andra kombinationer...
men jag önskar ändå att Lussan skulle visa fram sin käcka
Isidor e.Guinness-Urbino-Iran...

DET gör jag också!!!

Har för mig att jag hört att han inte visas för att han är så liten :confused: Eller har du hört något annat?

Jag har för mig att Lussan sagt att han inte gillar att hoppa...
men det måste ju vara överspelat (går ju bara på meriter nu).
Många goá hingstar är ju små (och elastiska !).

Dessutom hoppas jag att Master lyckas få någon mer godkänd bra son (eller sonson via TipTop) kvar i svensk avel. Det vore ju trevligt om hingstlinjen bevarades då den är framgångsrik även internationellt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: swe
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 778
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023