Tycker ni att det är korkat ...

Sv: Tycker ni att det är korkat ...

Och jag kan inte låta bli att säga, det finns inte lokala hopptävlingar i 60 cm, de börjar på 90 cm för storhäst, det här är antagligen en träningstävling, lr?

Suck.... :crazy: Jag länkar till propen
http://www.sleipner.aland.fi/
så får ni väl själva avgöra vad det är för tävling.
Gå in på tävlingar, sedan på tävlingskalender 2007 och sedan på Ålandscupen final D+H (söndagen 3.6).

Jag har som sagt inte tävlat på länge så jag har ingen koll på det här med lokal/klubb o.s.v.

ja hej å hå här vill man missförstå.
jag menar att självklart så vill man ju vinna om man tävlar, varför annars ställa upp? Tror du Ludger inte satsar för att vinna:rofl:
Hästen måste ju vara förberedd för uppgiften annars kan det bli en obehaglig upplevelse ja. Man måste utgå ifrån hästen inte sig själv. Ser allt för många ekipage på clearrounder som man ser att dem näst intill aldrig ens hoppat ett hinder förut, dem vägrar å har sig snällt mot hästen? nej
träning sker på hemmaplan sen när man är övertygad att man kan ta sig runt en bana så ut och tävla.

Haha, men Ts skulle hoppa en lokal 60 cm hoppning, inte en internationell 1.60. Om man rider som jobb måste man ju vinna ibland, men om man rider o trävlar för att det är kul behöver man u inte allti rida för att vinna...

herrejävlar jag ger upp på dig, tycker alltid hästen ska vara väl förberedd för uppgiften sen om det är 60 eller 160 spelar ingen roll.

Det beror på hur pass rutinerad du själv är. Rent formellt skulle jag tro att det inte är några problem, men som sagt är du den enda som kan avgöra det. :)

herrejävlar jag ger upp på dig, tycker alltid hästen ska vara väl förberedd för uppgiften sen om det är 60 eller 160 spelar ingen roll.

60 cm är relativt lågt - i alla fall för en storhäst och då anser jag att det inte krävs riiktigt lika mycket förberedelse som inför 160 cm. Dessutom har hästen hoppat höjden och TS planerar att hoppa en liten bana - jag förstår inte vad som skulle säga att de inte var förberedda. :confused:

trodde det var det hela tråden handlade om att hon inte var tillräckligt förberedd då hon inte hade hoppat en bana med hästen. Har hästen åtminstone hoppat en bana tror jag inte det är några större problem.

Menar du att det är korkat att åka på tävling om man inte är där för att vinna?

Klart man vill vinna men det kanske är svårt att åka med den inställningen till alla tävlingar, att man åker enbart för att vinna när man inte hoppat så mkt med hästen innan eller för att den är orutinerad och behöver komma ut banan.

Varför skulle det ge en obehaglig upplevelse?

Om man åker dit för att göra sitt bästa så kan det bli en bra upplevelse för hästen =).

Lycka till !! Hoppas det går bra för dig...

Vet inte om det var menat till mig men svarar ändå HUHU:angel:

Det är klart att jag inte menar så och förstår inte riktigt hur man kunde missuppfatta till det:angel: men men...
Om en häst utsätts för mer än vad den klarar av (jag känner inte hästen och bara ryttaren kan känna om den är redo lr inte) så är det en obehaglig upplevelse till hästen. Beroende på hur nervös hästen är i största almänhet oxå...
Men som jag sa så är det bara rytatren som känner om hästen är redo, och det är inte korkat att åka om du känner att hästen kommer klara det...

Du får höra av det hur det går på tävlengen, LYCKA TILL :D

lite korkat är det allt. Jag skulle själv aldrig tävla om jag inte visste att hästen kan vinna. Annars gör man det ju bara til en obehaglig upplevelse för hästen. Så risken finns ju att du får en häst som inte vill hoppa sen.

:crazy: :crazy: :crazy:

Visst, jag är också en tävlingsmänniska ut i fingertopparna! Men för att kunna vinna har jag fått lära mig att det krävs RUTIN! på både häst och ryttare... Nånstans måste man ju börja!
Nu hade jag turen att vinna och bli placerad i varje start på min första tävling, ponnyn hade aldrig tidigare tävlat heller... men var gammal och lung som en ko. :D Men de var den enda tävlingen vi vann också :angel:

Men alltså, varför skulle det vara obehagligt för hästen att tävla om den inte vinner? Herregud. Det är en jävla skillnad på att vara förberedd (som jag anser att ts är för den höjden) och att vara redo att vinna.

ja vissa läser helt åt ....
jag skrev inte att det blir en obehaglig upplevelse för hästen om den inte vinner jag skrev att det kan bli det om den inte är väl förberedd för uppgiften och det kan ingen människa i hela universum ha något att invända mot:smirk:

Vet inte om det var menat till mig men svarar ändå HUHU:angel:

Det är klart att jag inte menar så och förstår inte riktigt hur man kunde missuppfatta till det:angel: men men...
Om en häst utsätts för mer än vad den klarar av (jag känner inte hästen och bara ryttaren kan känna om den är redo lr inte) så är det en obehaglig upplevelse till hästen. Beroende på hur nervös hästen är i största almänhet oxå...
Men som jag sa så är det bara rytatren som känner om hästen är redo, och det är inte korkat att åka om du känner att hästen kommer klara det...

Du får höra av det hur det går på tävlengen, LYCKA TILL :D

wohoo någon som har fattat poängen:bow:

tycker att du ska ut och testa på det :) Ska själv göra lika dant med min pålle fasst senare i sommar då han inte riktigt är igång nu ^^

TS här:
Uppdatering till alla: Vi åkte till tävlingen, hästen blev lite uppvarvad :bump: (förstås, han har inte varit hemifrån på nästan ett år :p ).

Stod i uppbindningen och vevade med frambenen och gnäggade åt alla hästar.
stormfre.jpg

Vi värmde upp i trav, hoppade 2-3 språng.
uppvrmning.jpg

Första hindret tvekade han lite, men hoppade.
hinder1.jpg

Tvåan och trean var en kombination, han hoppade fint på tvåan, på trean tvekade han och stannade nästan - men bestämde sig sen för att hoppa ändå. Utan att riva OBS ;) .Jag hängde inte med, utan föll av, så vår tävling slutade där för denna gången.

Men nu vet jag ju vad jag ska träna på till nästa gång :D

Efteråt var hästen lite lugnare.
stormefter.jpg

efterlastning2.jpg

Tvåan och trean var en kombination, han hoppade fint på tvåan, på trean tvekade han och stannade nästan - men bestämde sig sen för att hoppa ändå. Utan att riva OBS ;) .Jag hängde inte med, utan föll av, så vår tävling slutade där för denna gången.

vadå för kombination? En komb, är ju ett hinder som heter Xa och Xb, så det var nog bara 2 hinder som stod nära varandra, eller? Hur många galoppsprång imellan? 1-2 galoppsprång är det i en komb. och får ju inte vara med förrens i 1 m på häst.

Lite synd att du ramlade av iafa, men det går säkert bättre nästa gång.

Ok, det var väl ingen kombination direkt, var väl 4-5 galoppsprång emellan:p .
Hursomhelst är jag nöjd med hästen, han gjorde vad han kunde, det var jag som inte var tillräckligt noga med att ge honom stöd med skänklarna. Skulle jag ha drivit på bättre skulle han nog ha hoppat. Men iom att han i vanliga fall (även idag) är rätt het, så är jag lite feg med drivningen. Även om jag vet att han oftast blir lugnare om jag vågar driva lite mera.
Men som sagt, vi blev inte avskräckta, vi får väl fortsätta harva i 60 och 70 cm tills det funkar!:D

Ok, det var väl ingen kombination direkt, var väl 4-5 galoppsprång emellan:p .
Hursomhelst är jag nöjd med hästen, han gjorde vad han kunde, det var jag som inte var tillräckligt noga med att ge honom stöd med skänklarna. Skulle jag ha drivit på bättre skulle han nog ha hoppat. Men iom att han i vanliga fall (även idag) är rätt het, så är jag lite feg med drivningen. Även om jag vet att han oftast blir lugnare om jag vågar driva lite mera.
Men som sagt, vi blev inte avskräckta, vi får väl fortsätta harva i 60 och 70 cm tills det funkar!:D

det är ju huvudsaken:D
Lycka till i fortsättnigen!

tror nog ni klarar det!
du kan ju alltid prova att lägga ut bommar på marken och bara rida över dem, ungefär så många som du tror hinderna kommer att vara!

;) ;) ;)

lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat