Tycker ni att det är korkat ...

Sv: Tycker ni att det är korkat ...

det komer säkert gå bra, trava runbt, bättre det än att komma i dålig galopp, hoppa i trav kan man göra utan problem upp till metern iaf.

Det är väl inget fel i att delta i en lokal tävling, trots att det bara är 60 cm högt? Jag antar att ni inte satsar seriöst, utan ser det som en kul grej som ni kommer att minnas sedan? Då är det väl inte så pinsamt. ;) Lycka till med gamlingen! Det går säkert strålande bra! :idea:

klart att du ska hoppa! det allra värsta som kan hända är att du får avbryta, då är det bara att ut på framridningen, hoppa ett hinder och klappa om hästen i alla fall.

jag tycker inte de är korkat

jag jobbar själv i salustall å där kommer de å går hästar hela tiden
man kanske rider hästen i 2-3 veckor å hoppar lite hinder m.m
sen är man me på nån lokal tävling om man känner att hästen är så pass duktig att den klarar de:)

tycker att du ska vara med och tävla om du känner att din häst klarar av de:)

lite korkat är det allt. Jag skulle själv aldrig tävla om jag inte visste att hästen kan vinna. Annars gör man det ju bara til en obehaglig upplevelse för hästen. Så risken finns ju att du får en häst som inte vill hoppa sen.
:crazy: Varför måste man ha en häst som kan vinna för att åka ut och tävla? Och varför skulle det vara en obehaglig upplevelse för hästen att inte vinna?:confused: :confused:

Väntar med spänning på svar!

Jag har förövrigt åkt på träningstävlingar med hästar jag ALDRIG har suttit på innan..

Och 60 cm är ju lungt, Lycka till!:)

:crazy: Varför måste man ha en häst som kan vinna för att åka ut och tävla? Och varför skulle det vara en obehaglig upplevelse för hästen att inte vinna?:confused: :confused:

Väntar med spänning på svar!

ja hej å hå här vill man missförstå.
jag menar att självklart så vill man ju vinna om man tävlar, varför annars ställa upp? Tror du Ludger inte satsar för att vinna:rofl:
Hästen måste ju vara förberedd för uppgiften annars kan det bli en obehaglig upplevelse ja. Man måste utgå ifrån hästen inte sig själv. Ser allt för många ekipage på clearrounder som man ser att dem näst intill aldrig ens hoppat ett hinder förut, dem vägrar å har sig snällt mot hästen? nej
träning sker på hemmaplan sen när man är övertygad att man kan ta sig runt en bana så ut och tävla.

Ja det är klart du ska starta, det kommer säkert gå jättebra!
60 cm är ju ingen högre höjd, så det borde ju inte vara några problem.
Och OM det inte känns bra är det ju bara att utgå, och sen träna vidare tills nästa gång. En dålig tävling är ju inte hela världen.

Lycka till :)

gaah ingen förstår vad jag menar. Jag menar man ställer ju upp i en tävling för att hästen är väl förberedd och för att hästen KAN gå felfritt. Om den inte har en chans att gå felfri ja då är den inte färdig för uppgiften.

Jag tycker det låter som att hennes häst KAN gå felfritt. Det är ju inte så att den aldrig hoppat förut och nånstans måste man ju börja med tävlandet! TS är ju i alla fall vettig nog att välja en lätt klass, 60cm kan alla hästar ta sig över på ett eller annat sätt.

Till TS: Jag tycker ditt syfte och mål med tävlingen låter jättebra! Som sagt så är det ju ingenting som förbjuder dig att trava banan runt så det kommer nog gå finemang! :)

Lycka till!

jag hade bara ridit på ! tanken är ju att kolla hur hästen reagerar, det spelar ju ingen roll om det blir trav eller galopp om hindren inte är högre !
lycka till och ha det så roligt !!

Till alla:

Tack :bow: :bow: , ni som tror på oss, och det verkar ju de flesta göra.

Ni som tvivlar: Jag skulle aldrig göra något som riskerade att sänka min hästs självförtroende, just när han börjar bli trygg i sig själv. Tyvärr kan man ju inte träna på en tävlingssituation hemma, det är ju därför jag börjar med en LÄTT klass:) .

Även om jag inte kan ställa upp en hel bana hemma, för att jag
1. inte har så många hinder
2. har en ganska liten "ridbana" (egentligen ett hörn av betet)
så har jag försökt träna på lite olika moment, bl.a. ställt upp två hinder på en stor volt och hoppat från bägge håll, samt gjort en lätt tvåkombination med två galoppsprång emellan (sen att hästen inte hoppade utan travade igenom kombinationen eftersom han inte tyckte 40 cm var värt att hoppa, det är en annan historia:p ). Tilläggas bör att han har ALDRIG rivit.

Jag tränar även mycket dressyr (har jag alltid gjort) så att hästen är vändbar och reglerbar i tempot.

När jag rider ute hoppar jag ofta diken, "bankar" o.dyl. som jag hittar. Han bjuder på allt, och tar i för kung och fosterland.

Så ja, vi har en realistisk chans att gå runt felfritt. Vi får knappast en jättebra tid, eftersom vi troligtvis inte galopperar hela banan, men med tanke på hästens (och min) självkänsla så räcker det att vi tar oss runt.

Jag tror (som dom andra) att det kommer att gå bra för er :)
Det är bra att du inte satsar allt för mycket första gången, men 60 på lokal tävling tycker jag låter ganska rimligt som första tävling.

Lycka till och ha så roligt! :bow:

gaah ingen förstår vad jag menar. Jag menar man ställer ju upp i en tävling för att hästen är väl förberedd och för att hästen KAN gå felfritt. Om den inte har en chans att gå felfri ja då är den inte färdig för uppgiften.

Joo men jag håller helt med dig! Känns det inte som man är helt redo för att tä'vla tycker jag inte man ska göra det, det kan bli en obehaglig situation för hästen, även om det "bara" är 60 cm... Jag tycker du ska åka iväg på vanliga träningar och vill du nödvändigtvis tävla stasa på klubbtävlingar, men självklart är det du som bestämmer och jag kan bara önska dig LYCKA TILL:)

Och jag kan inte låta bli att säga, det finns inte lokala hopptävlingar i 60 cm, de börjar på 90 cm för storhäst, det här är antagligen en träningstävling, lr?:devil: :)

Menar du att det är korkat att åka på tävling om man inte är där för att vinna?

Klart man vill vinna men det kanske är svårt att åka med den inställningen till alla tävlingar, att man åker enbart för att vinna när man inte hoppat så mkt med hästen innan eller för att den är orutinerad och behöver komma ut banan.

Varför skulle det ge en obehaglig upplevelse?

Om man åker dit för att göra sitt bästa så kan det bli en bra upplevelse för hästen =).

Lycka till !! Hoppas det går bra för dig...

Man behöver inte massa hinder och plats för att veta om hästen går att svänga. Det räcker med det du gjort :)
Huvudsaken är ju egentligen att man kan hoppa ett par hinder, om det bara är två spelar ingen roll, bara man känner att det går att svänga den mellan hinder och den ändå hoppar.

Jag tycker det verkar som du är bra förberedd, och som sagt. Det kommer säkert gå jättebra :D

jag menar att självklart så vill man ju vinna om man tävlar, varför annars ställa upp? Tror du Ludger inte satsar för att vinna:rofl:
Jag tävlar inte bara för att vinna, för mig räcker det om vi utvecklas och att det hela tiden går framåt. TS tävlar inte riiktigt på samma nivå som Ludger. ;) Och hon har ju dessutom förklarat sitt syfte med tävlingen.

Hästen måste ju vara förberedd för uppgiften annars kan det bli en obehaglig upplevelse ja. Man måste utgå ifrån hästen inte sig själv.
Hästen har hoppat höjden innan. TS tänkte dessutom träna på en liten bana hemma innan tävlingen. Jag ser inte vad som skulle kan vara så skrämmande för hästen... Speciellt inte när höjden är 60 cm.

TS: Jag tror absolut att ni kan klara av det. :) Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat