Tycker ni att det är korkat ...

Luna10

Trådstartare
... att planera ett delta i en lokal 60 cm hoppklass om två veckor med en häst man aldrig hoppat bana med förut?:p

Hästen ifråga är 15 år, kallblodstravare som jag har haft i 2,5 år. När han kom var han mkt fet och omusklad, nu är han i ganska fint skick, skritten och traven funkar bra, han är mjuk och följsam, det enda som krånglar lite är galoppen, och då särskilt höger, men det jobbar vi på. Han älskar att hoppa och hoppar allt man styr på, både på bana och i skogen:love: .

Jag har aldrig hoppat en bana med honom, eftersom jag inte har så många hinder hemma, men jag har hoppat enstaka 60 cm hinder, så jag vet att vi kommer över.:p

Jag är lite osäker på om han orkar hålla galoppen hela banan, men det är ju ingenting som säger att man inte kan hoppa i trav?

Syftet med tävlingen är mest att kolla hur han reagerar på hela tävlingssituationen, och att sätta upp ett mål för oss att jobba mot.

Själv har jag hopptävlat, dock sparsamt, med min gamling medan han ännu hoppades. Vi har som mest tagit oss genom en 1 m bana, och sen har jag hoppat enstaka hinder på 1,20.

Vad tror ni?

Tips och råd mottages tacksamt. Det är som sagt 6-7 år sedan jag sist hoppade en bana.:rofl:

Sv: Tycker ni att det är korkat ...

ja, det tror jag ni klarar. 60 cm är ju ingenting, en storhäst kliver ju över det:p

Det är nog absolut inga problem! När det är så lågt så är det bara att tuta och köra! ;)

Ja det var ju liksom lite så jag tänkte. :rofl: Kliva över alltså.

Syftet med tävlingen är mest att kolla hur han reagerar på hela tävlingssituationen, och att sätta upp ett mål för oss att jobba mot.

Med den inställningen, absolut! Alla behöver träna på att tävla. Håll förväntningarna låga, se det som en kul grej och var noga med att se till att hästen trivs och har kul. :)

Och stoppa en kamera i handen på någon i din fanclub så vi får se bilder efteråt... :angel:

Och stoppa en kamera i handen på någon i din fanclub så vi får se bilder efteråt...

Ja det blir väl sambon det (tillika chaufför och hästskötare) som får fota. Problemet är att han blir så nervös för mig vid såna här tillfällen så bilderna brukar bli lite suddiga, men vi ska se vad vi kan åstadkomma!:p

Finns det 60 cm på lokal för stor häst...?

Eller menar du att tävlingen är på en lokal klubb? :P

haha är lite trög...

Det kommer nog gå jätte bra:)

det kommer säker gå bra, och kul att testa! Om man inte tar själva tävlingen på största allvar så e de ju jätte kul att din hoppglada häst får testa en bana :) lycka till

Finns det 60 cm på lokal för stor häst...?

Eller menar du att tävlingen är på en lokal klubb? :P

haha är lite trög...

Ja typ. Tävlingen hålls alltså inte på en klubb utan är öppen för alla, det är en "riktig" klass med sponsor och allt.

Öppen för ekipage som inte startat 80 cm ska jag väl tillägga.

Aldrig hoppat bana ?

det skule nog gå utmärkt men borde du inte träna på att styra och hoppa samtidigt " alltså hoppa bana med hästen hemma" innan du ger dig ut på tävlingsbanan ?:confused:

LYCKANTILL :)

Jo, det har jag ju tänkt. Jag kan nog skrapa ihop 3-4 hinder hemma, då tänkte jag göra en tvåkombination och två vanliga hinder, och ställa upp dem så att man kan ta dem från lite olika håll med olika vägar. Sen styr jag ju faktiskt också fast jag bara hoppar ett hinder:smirk: , jag har även tränat att hoppa på stor volt.

Som du själv skrev kan du ju trava runt banan och 60 är ju inte direkt högt så kör på du bara :p

LYCKA TILL! :banana:

Japp, clear round tävlingar kan finnas så lågt även om dom är lokala.

Finns det? Var hittar man dom?

(ursäkta TS för trådkapning, men det ska nog gå jättebra! Jag ska själv hoppa 60 och 80 med mitt vilddjur nästa helg och han är grymt svårriden, så nog ska du klara det också då! :D)

Det kan förekomma, men det är inte speciellt vanligt. Inte häromkring (Skaraborg) iaf.
Kanske är mer förekommande på andra områden?

ville bara säga lycka till! :D

var på en CR på en stoooor och fiiiiin ridklubb något år sen för att titta. där var en tjej på sin travare o dom travhoppade igenom 70cm och fick två fina CR! med ett stooooort leende på läpparna på ryttaren bägge rundor! :D

lite korkat är det allt. Jag skulle själv aldrig tävla om jag inte visste att hästen kan vinna. Annars gör man det ju bara til en obehaglig upplevelse för hästen. Så risken finns ju att du får en häst som inte vill hoppa sen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat