Tycker du om att läsa om sex/se sexscener i filmer?

Takire

Trådstartare
Edit.

Skulle folk i allmänhet sakna sexscenerna i böcker och filmer om de inte förekom lika ofta?
 
Hade jättesvårt att sätta en bra rubrik på tråden.

Har nyligen läst fantasyserien "de utvalda". Jag tyckte om den förutom att det var så mycket tänka på sex och/eller ha sex på var och varannan sida (lätt överdrift).

Kollade förra veckan på serien "händelser vid vatten" (har läst boken för längesedan men mindes just inget) och där var det också massa sexscener.

Tycker de flesta att det ger något till filmen att se sexet? Eller att läsa i böcker om könsorgan och sexuell upphetsning?

Jag blir alltid lite äcklad av sexscener men förstår att många andra inte blir det 🙂. Men är det verkligen någonting som ger något mer än utfyllnad till berättelsen?
Jag och min man har diskuterat detta flera gånger vad gäller böcker. Han menar att det tillför noll till en handling med ingående detaljer och sexbeskrivningar.
Vi har lyssnat på Kepler och där vill han snabbspola förbi det som handlar om sex. Jag bryr mig inte, men tycker kanske inte det är så kärnfullt i en deckare. Förhåller mig ganska neutral, blir inte upphetsad av det, men inte heller äcklad.
I makens egen bok höll han de detaljerna ytterst sparsamma, men ett visst inslag av händelser och relationer kring personerna i boken behövs ju.
 
Jag är en snabbspolare.... avskyr sådana scener och det blir en ljudlig suck med "inte nu igen" när folk sätter igång i en film eller ljudbok. Fullständigt ointressant. Och jag blir smått äcklad. Men det är jag.
 
Edit.

Skulle folk i allmänhet sakna sexscenerna i böcker och filmer om de inte förekom lika ofta?
Jag gillar romance böcker men tycker normalt sett inte att det är nödvändigt med sexscener och skulle inte ha några problem om det inte förekom lika ofta. Om sexcenen tillför något till handlingen, för handlingen framåt på något sätt, så visst - inga problem. Men jag tycker ofta att det känns som en hel del inslängda sexscener bara för att. Jag medvetet börjar inte läsa romance böcker som blivit taggade som erotisk romance eller liknande, då det känns som om fokus i boken mest bara är på sexscenerna (vilket inte är anledningen till att jag läser dem - sexscenerna är ofta något jag snabbläser om jag läser boken i bokform).
 
Men att det förekommer så ofta, är det för att folk tycker det är roligt att skriva om dem? 😅
 
Jag läser nästan bara deckare och där känns de helt onödiga. Brukar hoppa över och snabbspola ljudbok. Försökte härom året läsa en deckare som under de första knappt femtio sidorna hade två långdragna och urtrista sexscener. Slutade läsa där och jag kommer aldrig mer att läsa den författaren.
 
Det beror helt på kvaliteten för min del, dåligt skrivet/gestaltat kan jag gott vara utan 😂

Jag började bläddra förbi sexet till slut när jag läste Grottbjörnens Folk-böckerna som tonåring :laugh: Det var ju inte så stor variation om vi säger så :angel:

Edit: Jag har inga problem med sexscener om det tillför något (och ibland kan det vara riktigt upphetsande om det är välgjort) men oftast är det mest "gäsp" över det hela.
 
Jag har inget emot om de kommer naturligt i handlingen och är ok skrivna. Att slänga in större mängder "bara för att " roar mig inte. Ser igenom The Affair när den går, i den har jag för mig att en huvudroll faktiskt slutade för att regissören ville ständigt ha henne halvnaken och det kändes inte tryggt:(
 
Läste nyligen när Edward och Bella ligger i Twilight för att någon nämnde det i en diskussion. Har aldrig sett filmerna eller läst böckerna och vettefan om det jag läste var riktigt... Höll. På. Att. Skämmas. Ihjäl. :jawdrop:

:jawdrop::jawdrop::jawdrop:
 
Jag läser nästan bara deckare och där känns de helt onödiga. Brukar hoppa över och snabbspola ljudbok. Försökte härom året läsa en deckare som under de första knappt femtio sidorna hade två långdragna och urtrista sexscener. Slutade läsa där och jag kommer aldrig mer att läsa den författaren.
Kommer du ihåg vem? Ska öka mitt läsande av deckare men nja inte sådana:D
 
Kommer du ihåg vem? Ska öka mitt läsande av deckare men nja inte sådana:D
Inte på rak arm. Ser att jag har gjort mig av med boken. Den var svensk och jag har för mig att den utspelade sig i Sollentuna.
Vill du läsa bra deckare finns det flera norska väldigt bra författare, som Anne Holt och Jörn Lier Horst.
 
I böcker funkar det oftast i de böcker jag läser men det är å andra sidan böcker med väldigt lite sexscener. Det brukar inte bli mer än att man inser att de har sex men inget mer än så.
Vad gäller film så kommer skämskudden fram i 99% av fallen. Oftast är de där scenerna helt meningslösa för handlingen och så dåligt gjorda. Det bästa är nästan när de kör sömnpillret med guppande täcke.
Fattar inte hur sex på film kan sälja
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 387
Senast: Enya
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp