Tvist i tingsrätt

Sv: Tvist i tingsrätt

är det inte bättre o döma ut hästen o få ut försäkringspengarna?
om den ändå inte är ridbar längre (så antar jag att den har väldigt ont ändå)

Precis så gjorde jag,och har inte ångrat mig en sekund.. :crazy: Det handlade om en häst i 30.000 kr klassen. Advokat var inblandad,men säljaren gjorde sig onåbar och annat så vi valde att göra så. Hästen slapp komma tillbaks till säljaren och jag fick tillbaks mina pengar.

Din historia liknar min.
Fast jag var säljaren i det fallet.

Ägaren hävdade att hästen var oridbar (tokig, släppte inte upp någon på ryggen osv) och de skickade även hästen till ett Proffs som styrkte detta.

Det var dock upp till nya ägaren att bevisa att hästen varit sådan innan hon köpte hästen.
Vilket hon inte kunde då hästen uppfört sig exemplariskt under 2 provridningar.

Detta var givetvis till min fördel och väldigt välkommet då hennes oaktsamhet i detta fallet förstört hästen. Vilket givetvis inte var mitt fel, eller den stackars hästen som nu fått lida för det.

I ditt fall är det bara att beklaga att lagen var till din nackdel. :(

Ja, jag gjorde ett STORT fel, ett kardinalfel helt enkelt, genom att inte provrida hästen på plats. Jag tyckte att underlaget var för dåligt och eftersom hästen endast var grundriden, ej meriterad på något sätt så chansade jag. Säljaren var från trakten, hade uppfödning, ett gott namn, så jag tyckte det kändes säkert.

Man lär av sina misstag:crazy:

Precis så gjorde jag,och har inte ångrat mig en sekund.. :crazy: Det handlade om en häst i 30.000 kr klassen. Advokat var inblandad,men säljaren gjorde sig onåbar och annat så vi valde att göra så. Hästen slapp komma tillbaks till säljaren och jag fick tillbaks mina pengar.

Jag har väldigt svårt att skicka någon till avlivning. Jag vet ju att hästen har ont, så egentligen vore det ju det mest humana. Men ingen vet ju hur ont hästen har... Mina tankar går mycket kring att hästen kanske skulle kunna må jättebra om den får rätt träning, mycket rehab och mestadels promenadridning. Tänk om det är så och jag isåfall har medverkat till att en häst gått till avlivning! Kan jag leva med det? Men å andra sidan, kan jag leva med att en häst som har rejält ont tvingas leva kvar med sina smärtor?
Mina "mentala problem" i den här frågan har nu ingenting med trådens ämne att göra, men när det handlar om det här alternativet så blir jag helt blockerad. Min förhoppning är kanske att den f:a ägaren skall fatta det beslutet när de har tagit hästen tillbaks (om det nu blir så...)

Då säljaren var lokal så får man ju hoppas att detta har fått andra att dra öronen till sig och kanske tänker till två gånger innan de gör affärer med denne.

Dina mentala problem kan jag tycka har med tråden att göra !

Har hästen ont och den inte kan bli en ridhäst och du tycker det verkar vara lättast för dig att lämna tillbaka hästen .

Tror det kommer kosta dig mycket i känslor att dra igång en tvist både när det gäller häst och mentalt med en rättegång och pengar !?

Vad köpte du hästen för och vad är det igentligen för fel som du vill att säljaren tar tillbaka hästen för ?
Vad var hästen försäkrad för när DU köpte den ?
Och vad är den försärad för nu ?
Och kan du utan tvekan få stöd av vetrinärintyg att skadan fanns innan du köpte hästen ?

Usch ingen rolig sits du hamnat i men frågan är vad detta kan kosta dig ?

Men du måste nog ta och ta fundera på för och nackdelar samtidigt är det för jäkligt om folk kommer undan med att luras och kan tjäna pengar på det .

Lycka till Mia

Kunde inte detta ha upptäckts vid en vet.bes när du köpte hästen om nu veterinär kunnat konstaera att det var en skada som pågått länge?

Jag har varit i rätten tidigare så jag vet att det är jättejobbigt känslomässigt. Och det är kanske att sticka huvudet i sanden att önska över beslutet på någon annan om vad som skall hända med hästens framtida liv. F:a ägaren ägde den dock i sex år, red sönder den och jag "råkade" vara den som gjorde misstaget att köpa den... Just nu gör jag bara allt för att den skall må så bra som möjligt.

Den köptes för hopptävling. Jag har tagit över gamla försäkringen och den är försäkrad till samma belopp som tidigare, något över det jag betalade för den. Jag gjorde en egen vet besiktning, men ingenting upptäcktes eftersom jag tyvärr inte röntgade den. Hade vi gjort det hade hästen aldrig blivit min...

Kanske kan den blir en promenadhäst med mycket träning och rehab, men någon hopphäst blir den aldrig mer:(

Ta hjälp av en jurist. Om ärendet kommer så långt som till Tingsrätten be din jurist skriva i ansökan att häst är förknippat med dyra löpande kostnader och därför bör ärendet påskyndas.

Själv blev jag kallad till Tingsrätten bara en månad efter att ärendet lämnats in. Tanken var att vi skulle försäka förhandla med säljaren, men då denne inte kom utan bara skickade sitt juridiska ombud hade vi ingen möjlighet komma överens utan dommaren satte ut att vi skall mötas i rätten direkt efter sommaren. Från den dag jag ringde säljaren och ville häva köpet och till den dag vi skall ses i rätten har det bara tagit 4,5 mån. Det är enligt min jurist väldigt snabbt.

Din jurist hjälper dig även med att ansöka om att få utnyttja eventuellt rättsskydd som finns i de flesta hemförsäkringar. Dock täcker det oftast inte mer än 250.000 kronor och på detta får man betala 10% om man förlorat -annars står motparten för alla kostnader. Så som sagt ställ de 25.000 kronor som det kan komma kosta dig i relation till vad hästen kostade i inköp.

Och en sak till... glöm inte hästen i allt elände. Hoppas den inte lider av sina skador för då bör man nog fundera över andra alternativ. Det låter knaske hårt men är man hästvän så måste man se till hästens bästa om den har ont.

Lycka till!

Hej Sveakarin!
Tack för dina tips. Jag kontaktade en jurist förra veckan och får hjälp med allt detta nu. Jag kommer att tala med honom idag om hur lång tid det kan tänkas ta och om man t ex kan vädja om skyndsam handläggning då det är som du skriver höga löpande kostnader. Jag skall också kontrollera vad som gäller gällande hästens rehabilitering.
Jag försöker tänka på hästens bästa. Är väldigt fäst vid den. Tycker så oerhört synd om den. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag väldigt svårt för att avliva djur. Jag har aldrig tidigare varit i den situationen. Hästen är bara tio år. Borde ha många år kvar att leva...

Din jurist hjälper dig även med att ansöka om att få utnyttja eventuellt rättsskydd som finns i de flesta hemförsäkringar. Dock täcker det oftast inte mer än 250.000 kronor och på detta får man betala 10% om man förlorat -annars står motparten för alla kostnader. Så som sagt ställ de 25.000 kronor som det kan komma kosta dig i relation till vad hästen kostade i inköp.
Och en sak till... glöm inte hästen i allt elände. Hoppas den inte lider av sina skador för då bör man nog fundera över andra alternativ. Det låter knaske hårt men är man hästvän så måste man se till hästens bästa om den har ont.

Lycka till!

Det kan kosta betydligt mer än dessa 25 000 kr alltöver försäkringen får man ju betala själv och skulle det vilja sig så illa så åker man ju på även *motståndarens * advokatkostnader :crazy:

Problemet är nog när man förlorat så överklagar man till högre instans för man har fastnat i en rävsax och detta kostat så mycket pengar innan så man måste helt enkelt försöka gå vidare om det går !?

Mvh Mia

Hur mycket man får betala själv beror ju helt och hållet på villkoren i ens hemförsäkring. Jag har precis ringt till mitt och nu fått veta att jag har upp till 200 000 kr med en självrisk på 25 %. Så vad jag riskerar är 50 000 kr. Att ett mål skulle kosta ännu mer i advokat och rättegångskostnader är inte så sannolikt. Men jag ställer den summan mot priset på hästen och alla andra kostnader jag har haft för den. Plus att jag tycker att jag har en mycket bra bevisning. Jag skulle dock helst se en förlikning.
Vill passa på att tipsa alla som läser om detta att kolla igenom sina hemförsäkringar. Alla omfattar tydligen inte rättsskydd och det kan vara värt att lägga till det lilla beloppet för att ha det. Åtminstone den dagen man köper häst - man vet aldrig när man kan behöva rättshjälp (tydligen:(). Själv hade jag inte en tanke på det, och det känns mer som en tillfällighet att det visade sig att jag hade rättskydd...

Har ringt till tingsrätten nu på min ort och har fått följande svar. Tänkte att det kanske kunde vara intressant att få veta hur tågordningen går till.
Efter tingsrätten erhållit en stämningsansökan så skickar de en kopia på denna till motparten som får två – tre veckor på sig att svara på stämningsansökan. Om motparten inte svarar inom denna tid så blir det en s k treskodom, vilket innebär att den som skickat in stämningsansökan vinner målet. Motparten har i sådant fall en månad på sig att begära återvinning av målet.
Om de inkommer med svaromål så kallar tingsrätten till en muntlig förhandling (inom ca en månad). Där försöker man att komma fram till en förlikning.
Om en förlikning misslyckas så beror tiden det tar innan huvudförhandlingen sker på hur många domare som skall döma i fallet. Man har rätt till tre domare. Men om båda parter kommer överens om att det räcker, så kan man enas om en domare.
Sedan beror det lite på hur mycket bevis som skall presenteras och hur många vittnen som skall kallas. Generellt sett så tar det ca 6 mån om det är en domare och 9 – 10 mån om det är tre domare som skall döma. Tiden räknas från det datumet som stämningsansökan inkommer till tingsrätten
M a o så har man ju ytterligare en möjlighet att förlikas under de muntliga förhandlingarna. Och det tar ju inte så lång tid innan man blir kallad till sådan. Det beror ju lite på om f:a ägaren förhalar det hela genom att inte inkomma med svar osv.
Känns ivarjefall skönt att veta hur mycket tid man kan förvänta sig att det tar.

Jag vill inflika några saker, det du skriver är inte allt. För när motparten har svarat kommer en kopia att skickas till dig, och den ska du svara på inom samma tid, så länge någon har nått att skriva kommer detta att pågå.
Min man hade en stämning för ca 1 år sedan på en person, inalles tog det 18 månader i anspråk vi fixade den själva utan kostnader för advokat och kom fram till en förlikning eftersom motparten insåg att denne inte kunde vinna.

Föreningen jag bor i blev inblandad i en tvist, totalt nästan 5 år tog detta pga dokumentutväxling och ett evigt förhalande av motparten. Advokatkostnad ca 550000 kr, det blir dryga pengar att betala om försäkringen endast täcker 200000 kr vid en självrisk av 25%.
OBS att tvisten handlade om ett ord på fembokstäver.:eek:

Jag hoppas fortfarande på förlikning. Om inte förr så på de muntliga förhandlingarna. Som jag ser det så har jag inte så mycket andra alternativ än att gå vidare rättsligt om det inte fungerar. Den tågordningen jag skrev om var den jag fick från tingsrätten, men det är tacksamt att du påvisar att alla skrivelser ju drar ut på tiden.
Jag får ta en sak i taget nu och 1) hoppas på förlikning och 2) om det ej fungerar se vad som händer under de muntliga förhandlingarna. Jag har ju ingen aning om vad motparten har för bevis, men det lär ju framkomma under de muntliga förhandlingarna så då känns det som att det är lättare att fatta ett beslut om jag skall gå vidare eller inte. Jag kommer under tiden dessutom att fortsätta att utreda hästen och kanske blir jag klokare på om det är avlivning som gäller eller inte.
Frågan är om man någonsin vågar köpa en häst efter detta:(. Bland det värsta jag varit med om...

Gör ett inhopp.....

Förstår inte att det blivit så komplicerat både att köpa och sälja häst nu för tiden.

Det finns ju ganska bra sätt att ta reda på om en häst är frisk eller inte.Veterinärklinik,röntgen mm.Man kan ju också se till att få provrida hästen flera ggr och kanske även ta med sin tränare för att se till att göra ett vettigt köp.Man kan kontrollera officiella resultat,man kan ringa domare/tränare i distriktet för att kolla upp hästen/säljaren.Sen är det så att är hästen för billig för att det ska vara sant så är det inte sant!!!!

Som säljare är det lite trixigare tycker jag,men att göra en besiktning (gärna med röntgen) innan man lägger ut säljannons är ett bra alternativ.

Visst kan man göra allt det du skriver. Och inte bara kan - jag skulle nog rekommendera att man gör allt detta. Åtminstone kommer jag att göra allt och mer därtill. Jag kommer aldrig mer att lita på vad säljaren säger. Inte ett smack!!! Trodde att jag hade gjort tillräckligt, eftersom jag gjorde det mesta av det du nämner. Dock ej röntgen... Så oavsett prisklass och oavsett om säljaren säger att hästen är kärnfrisk så är röntgenkostnaden en jätteliten del om det är en sjuk häst man åker dit på. Sedan skulle jag vilja säga att även om man provrider flera gånger och har med sig tränare som rider så kanske det ändå inte framkommer föräns ett par veckor senare hur hästen egentligen mår. Visst kan man säkert upptäcka mycket om man är noggrann, men det kommer ändå alltid vara sjuka hästar som "faller igenom" och då står man där...

Ett jättebra tips är som du skriver att om hästen är för billig för att vara sant så är det någonting som inte stämmer. You get what you pay for, stämmer även i hästsammanhang. Nu var inte min häst prissänkt så att den var "så billig så att det inte var sant", men om och när jag köper ny häst så skall hästen vara prissatt efter värde och i tävlingskondition. Jag skulle aldrig våga köpa en häst igen som inte är igångsatt. Hästen jag köpte hade nämligen stått ett tag. Detta var helt klart en bidragande faktor till att jag inte gjorde en korrekt bedömning av dess tillstånd.

Men vad menar du med att det har blivit så komplicerat att köpa och sälja häst nu för tiden. Var det lättare förr?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka