Sv: Tvist i tingsrätt
Hur mycket man får betala själv beror ju helt och hållet på villkoren i ens hemförsäkring. Jag har precis ringt till mitt och nu fått veta att jag har upp till 200 000 kr med en självrisk på 25 %. Så vad jag riskerar är 50 000 kr. Att ett mål skulle kosta ännu mer i advokat och rättegångskostnader är inte så sannolikt. Men jag ställer den summan mot priset på hästen och alla andra kostnader jag har haft för den. Plus att jag tycker att jag har en mycket bra bevisning. Jag skulle dock helst se en förlikning.
Vill passa på att tipsa alla som läser om detta att kolla igenom sina hemförsäkringar. Alla omfattar tydligen inte rättsskydd och det kan vara värt att lägga till det lilla beloppet för att ha det. Åtminstone den dagen man köper häst - man vet aldrig när man kan behöva rättshjälp (tydligen
). Själv hade jag inte en tanke på det, och det känns mer som en tillfällighet att det visade sig att jag hade rättskydd...
Har ringt till tingsrätten nu på min ort och har fått följande svar. Tänkte att det kanske kunde vara intressant att få veta hur tågordningen går till.
Efter tingsrätten erhållit en stämningsansökan så skickar de en kopia på denna till motparten som får två – tre veckor på sig att svara på stämningsansökan. Om motparten inte svarar inom denna tid så blir det en s k treskodom, vilket innebär att den som skickat in stämningsansökan vinner målet. Motparten har i sådant fall en månad på sig att begära återvinning av målet.
Om de inkommer med svaromål så kallar tingsrätten till en muntlig förhandling (inom ca en månad). Där försöker man att komma fram till en förlikning.
Om en förlikning misslyckas så beror tiden det tar innan huvudförhandlingen sker på hur många domare som skall döma i fallet. Man har rätt till tre domare. Men om båda parter kommer överens om att det räcker, så kan man enas om en domare.
Sedan beror det lite på hur mycket bevis som skall presenteras och hur många vittnen som skall kallas. Generellt sett så tar det ca 6 mån om det är en domare och 9 – 10 mån om det är tre domare som skall döma. Tiden räknas från det datumet som stämningsansökan inkommer till tingsrätten
M a o så har man ju ytterligare en möjlighet att förlikas under de muntliga förhandlingarna. Och det tar ju inte så lång tid innan man blir kallad till sådan. Det beror ju lite på om f:a ägaren förhalar det hela genom att inte inkomma med svar osv.
Känns ivarjefall skönt att veta hur mycket tid man kan förvänta sig att det tar.