Tvist i tingsrätt

S

Simmis

Hej!
Köpte en häst för ett halv år sedan som tyvärr är sjuk. Säljaren går ej med på att häva köpet. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan en stämning kommer upp i tingsrätten? Vet att det kan ta jättelång tid för normala ärenden, men hur är det med ett hästärende? Tar det också jättelång tid?
Tack på förhand:)

Sv: Tvist i tingsrätt

Som LIA skriver hör med Tingsrätten. Men det är inte helt ovanligt att det kan ta lång tid upp till ett par år i värsta fall. Beror ju lite på vilken typ av mål det rör sig om och arbetsbelastningen på Tingsrätten. Men det finns ju också vissa fasta minimi tider som måste följas. Där alla ska ha sin chans att säga eller göra sitt även efter att dom fallit så ska parterna ha tillfälle att överklaga beslutet innan allt blir klart.
Tror att det flesta hästmål aldrig kommer så långt som till rättegång. De flest gör nog upp i ett tidigare skede innan det kommit så långt har man nått en förlikning.

Tack för tipset. Skall ringa och kolla på måndag på Tingsrätten. Tänkte dock att det kanske fanns någon härinne som har erfarenheten. Hoppas förstås att f:a ägaren tar sitt förnuft till fånga och går med på förlikning.

Det kan vara väldigt olika från den ena tingsrätten till den andra, i storstäder tenderar civilmål att ta längre tid på sig för att bli aktualiserade. Du kan aldrig få ett rakt svar, men väl ett ungefärligt.

MEN, gå inte in i civilrättslig process utan juridiskt stöd. Det leder oftast bara till en sak, katastrof.:crazy: Så om du inte har en advokat eller jurist nu, rekommenderas att du rådgör med en sådan först.

Hej igen!
Har precis anlitat en advokat som tillskrivit f:a ägaren och erbjudit en förlikning. Vill dock inte störa honom nu så här på fredag kväll (eller i helgen) för att ställa frågan till honom (som jag glömde att fråga när jag hade honom på tråden:crazy:). Just nu är det jättemycket som snurrar i huvudet, tankar hit och dit. Har aldrig tidigare varit i en liknande situation... Men advokaten känns som ett bra stöd - hade inte vågat göra någonting själv. Det här med juridik är ju så oförutsägbart... Men ett rättslig tvist vill jag verkligen undvika - vill bara lämna tillbaks hästen så fort som möjligt. Har mentalt nu förberett mig på att vi kommer att skiljas (förr eller senare) och det har varit jobbigt:(...

Ett råd! Gå INTE in i en rättslig tvist om det gäller en häst av "normal prisklass", det lönar sig sällan. Jag gjorde misstaget för ett antal år sedan att göra detta, ivrigt påhejad av den sk hästadvokaten som menade att vi hade "ett solklart fall". Det slutade med att advokatens arvode "åt upp" hela min rättshjälp plus att jag tvingades betala resterande 20.000 kr ur egen ficka eftersom det inte gick att bevisa att hästen var belagd med fel.

Det var den dyraste 30000-krs hästen jag någonsin köpt - det slutade med att han kostat nästan det tredubbla.

Så tänk dig mkt noga för, även om du känner dig lurad och kanske arg/ledsen - tro inte alltid på advokatens försäkran om att du har rätt.

Gäller det en mkt dyrbar häst så blir situationen kanske en annan men gäller det en vanlig hobbyhäst hade jag avrått dig.

Fy vad trist! Förstår precis vad du menar. Har varit i rätten med en annan grej som inte alls gick som jag trodde. Så det där med juridik är trixigt och någonting som jag verkligen vill undvika. Hästen är dock f n oanvändbar (ej ridbar) och jag har vet intyg på att skadorna kommer innan köpet (skador som byggts upp under flera år). Jag vet inte annars vad jag skall göra:confused:... Vad har jag för alternativ? Jag kan inte sälja hästen. Återstår avlivning:cry:
För att hästen skall må bra skall den rehabiliteras och genomgå ganska omfattande träningsprogram. Jag känner att jag varken har tiden, orken eller lust att lägga ner så mycket pengar på en häst som jag ändå aldrig kommer att kunna använda för det jag köpte den för. Den kan på sin höjd bli en promenadhäst...
Men du Jeeves, hur lång tid tog det innan ditt ärende kom upp i tingsrätten? Tog det flera år?

Nej, det tog inte över ett år i a f, från det att processen startade med kontakt via advokat m m.

Usch, man blir så less när det blir såna där problem vid hästköp, känner verkligen med dig. Jag hoppas verkligen att det löser sig och som sagt, tänk igenom noga, räkna med stora omkostnader om det inte löser sig till din fördel. Ibland kan det billigaste alternativet tyvärr vara att antingen avliva hästen alt om man vill ge den en chans att rehabilitera sig hos någon annan, sälja den till mkt reducerat pris. Det sistnämnda är ju väldigt riskfyllt för hästen, många oseriösa försöker köpa dessa billiga hästar.

Ja dessvärre finns inga solklara fall, jag skriver det igen. Juridik går inte hand i hand med etik/moral, så är det.

Nej, det blev en dyr läxa för mig den gången- då det gick upp ett ljus; juridik har INGENTING med rättvisa att göra! Och det är absolut inte ironiskt menat från min sida, det ÄR verkligen så.

Min sköthäst köptes förra året, och visade sig ha X antal skador.
Förra ägaren vägrade ta tillbaka hästen, och maj/sommar förra året kontaktade hon advokat och fallet skulle tas upp redan augusti..
Dock sköt förra ägaren upp det, så det blev inte förrän i December.
(Det slutade med att hon vann, MEN nu har dom överklagat och skall upp i Hovrätten, och det lär ta ett bra tag innan det tas upp där...)

Så i hennes fall gick det väldigt snabbt, ;)
Men ring och hör med tingsrätt/advokat, som andra sagt.

Jag hoppas verkligen det slutar bra för dig och din häst. :)

Att köpa en häst måste väl vara det svåraste som finns?
Det finns ju inte någon situation som man är så utsatt i som köpare. Om man råkar ut för en sådan här historia så kan man ju liksom inte köra in hästen i garaget och plocka fram den när det är dags för rättegång. Jag anstränger mig verkligen att ta hand om den på bästa sätt, och tycker så mycket om den så det gör extra ont i hjärtat av att inte kunna behålla den. Varje dag när vi träffas är så sorglig. Jag undrar så mycket vad som skall hända med den:cry:
Jag skall ringa tingsrätten och även tala med advokaten igen på måndag. Hade jag haft ett eget stall med allt vad det innebär av ekonomiska och tidsmässiga fördelar så tror jag inte att jag hade hjärta att göra mig av med den...
Jag håller med dig Jeeves, ang juridik och rättvisa. Juridik har med en massa krångliga lagtexter och dess tolkningar att göra. Ingenting om vad man själv tycker är rättvist, etiskt och moraliskt.
Tack för era förhoppningar! Jag skriver mer sen och berättar hur det går.

Nej, det blev en dyr läxa för mig den gången- då det gick upp ett ljus; juridik har INGENTING med rättvisa att göra! Och det är absolut inte ironiskt menat från min sida, det ÄR verkligen så.

Juridik handlar om vad som går att bevisa. Även om du tycker att du har rätt så har du i lagens mening inte det om du inte kan bevisa det på något sätt.
Därför är det ju så viktigt att ha allt på pränt - allt från avtal till kvitton, foton etc.

Jag har själv sett ett fall på nära håll (jobbade i rätten) där en person köpt en häst som skulle gå svår dressyr för 20.000. Hästen skulle enligt utsago vara så billig för att den var helt ur kondition. Det visade sig när nya ägaren gött upp den osv att den knappt var inriden, eller ens ridbar. Hon hade då betalt specialfoder etc i över ett halvår och ville då häva köpet och ha betalt för sina utlägg. Säljaren vägrade.

För att göra en lång historia kort så förlorade köparen i rätten för TR ansåg att hon borde förstått att man inte får en svårklasshäst för 20.000 och även att tävlingsresultat går att kolla upp, om sådana finns vill säga vilket det inte gjorde i detta fall och hade inte kollats upp av köparen.
Köparen satt då där med både sina och säljarens advokatkostnader som nu uppgick till en bra bit över 200.000 kr och hon övrklagade till HovR. Jag vet int ehur det gick där men om hon förlorade så vart det en riktigt, riktigt dyrköpt läxa för henne. Tycker faktiskt synd om den personen. Men det visar bara på hur viktigt det är att verkligen ha allt på bevis....

är det inte bättre o döma ut hästen o få ut försäkringspengarna?
om den ändå inte är ridbar längre (så antar jag att den har väldigt ont ändå)

Nja, ett sånt fall anser jag vara en annan femma - det finns ingen rimlighet att tro att man får en högt utbildad ridhäst för 20.000kr oavsett om den t ex för dagen är ur kondition. I mitt fall var priset marknadsmässigt, hästen grundutbildad enligt uppgift men det visade sig snart att den hade mycket svårartat sadeltvång, ev lynnesfel ( som inte existerar i lagens mening ), kort sagt icke ridbar ö h t.

Den hade sålts under förespegling att det var en häst lämplig för allroundridning/familjehäst, vilket också stod inskrivet i kontraktet.
Det som blev vårt fall var att det inte gick att påvisa att hästen inte genomgått någon form av trauma i sitt nya hem och därav utvecklat detta svåra sadeltvång/lynnesfel. Jag skickade hästen till en erkänt skicklig beridare som t o m skrev ett intyg efter utbildningstidens slut att hästen ej var lämplig som ridhäst p g a sitt svåra sadeltvång och lynnesfel. Detta var heller inte tillräcklig bevisning.

Hästen kostade mig 6 månaders elände, veterinärräkningar, arvode till beridaren etc etc, plus advokatarvode samt rättegångskostnader.

Lite OT, av rent akademiskt intresse: Kunde beridaren rida din häst? Med andra ord var den ridbar överhuvudtaget för någon ryttare? Även om den nu inte var lämplig för det som den köpts som.

I stockholm så är nog väntetiden över ett år.
Jag blev stämd i jan 05 och det kom upp i tingsrätt feb 06, en "normal" handlingstid vad jag förstått de som i Sthlm iaf...
(jag blev stämd för att jag inte sålde min häst som jag inte fick pengar för...låååång historia, som jag vann)

Ang att hästen blir utdömd och försäkringen utfaller så är det ett alternativ enligt advokaten.

Ang det här med juridiken så vet jag att det är vad som går att bevisa som rätten dömmer efter. Jag tycker förstås att jag har bevisen, annars så hade jag inte gått vidare i frågan. Och jag antar att det är likadant för alla som slutligen hamnar i en tvist. Man tror helt enkelt att man har bevis så att det räcker (och ibland kanske man t o m känner att man har väldigt mycket bevis , vilket jag gör i detta fall). Vad jag menar dock, är att bevisen skall bedömmas utifrån gällande lagstiftningar och när inte ens advokaterna är säkra på tvisters utgångar så är det inte så konstigt att vi andra inte heller kan göra en bedömning. Sedan vet man ju aldrig heller hur den andra parten lägger upp sin "taktik" och vilka bevis de har. Men som sagt, förlikning är nog i de allra flesta fallen att föredra.

Jeeves, hade du inte något rättsskydd på din hemförsäkring?
Min hemförsäkring betalar 80 % av advokat och rättegångskostnader upp till 150 000 kr. Himla trist historia med alla kostnader! Och all kraft och energi som man lägger ner på någonting som är negativt. Det är lite psykiskt knäckande. Jag förstår verkligen att du avråder från en tvist!

I stockholm så är nog väntetiden över ett år.
Jag blev stämd i jan 05 och det kom upp i tingsrätt feb 06, en "normal" handlingstid vad jag förstått de som i Sthlm iaf...
(jag blev stämd för att jag inte sålde min häst som jag inte fick pengar för...låååång historia, som jag vann)

Oj, vilken lång tid :(
Skönt att du vann ivarjefall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka