Sv: Tvinga till sig hyresgäster i stallet...
Allmänt svar!
Lena skriver i slutet av sitt inlägg
: (I fallen med de som sålt häst med återköpsrätt är det inga problem att visa att man "har rätt", men det leder inte till att man får ekonomisk ersättning om det inte står i kontraktet att säljaren i så fall ska ha ersättning med x kr)
Det är precis så det är! Missar man "straffklausulen", har man fortfarande rätt enligt kontraktet/avtalet om det innehåller
återköpsrätt (hembudsklausul) vid en vidareförsäljning. Problemet är, vad som händer om köparen struntar i kontraktet och säljer till annan person. Att då börja processa är knappast meningsfullt.
Men, står det klart och tydligt, att köparen skall ersätta säljaren med t ex 10.000:- vid brott mot
återköpsrätten, är det detta som köparen måste betala till säljaren.
Att, som i originalinlägget, tvinga någon att fysiskt ha kvar sin häst i stallet, verkar onekligen att gå för långt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig, att man kan kräva att en viss boxhyrestid kopplas till kontraktet, varför man som köpare i så fall måste betala för den platsen under överenskommen tid, oavsett man använder den eller inte.
Kopparberg, att ett kontrakt skall vara rätt (vattentätt) skrivet, är en sak för sig. Det är inte det vi diskuterar här. Jag håller med dig om, att man bör ta kontakt med advokat el liknande vid större affärer, innan kontraktet skrivs på. Ibland hjälper inte ens det, vilket jag fått erfara. Även advokater är människor.
Ditt exempel kan jag inte kommentera, eftersom jag inget vet om det.
Miss Fideli, Escodobe och Mynta2. Den uppfattning ni för fram här, är lyckligtvis inte korrekt.
Sammanfattningsvis, så skall man
inte påstå att skrivna överenskommelser (avtal/kontrakt) inte gäller. Det är dels osanning, dels omoraliskt att strunta i dom eller uppmuntra någon att göra det!
Man kan undra över, vad en del tror att överenskommelser står för?
LIA