Tvinga till sig hyresgäster i stallet...

C

chrysler

Om ngn går å köper en häst från ett företag, har de verkligen rätt att tvinga en att ha hästen i deras stall?
Om man har hästen i deras stall en månad men är missnöjd med stallhyror /service osv, så kan man väl inte bli hindrad att flytta sin egen häst?

Man äger ju den själv å har betalt den, har amn inte ensambestämmande över den då?
Visst låter det som en sjuk fråga?Tycker jag iaf.
Det finns ett stall var man inte får köpa häst om man inte stallar upp den hos dem, MEN hur går det sedan om man är missnöjd med stallplatsen?
Om man flyttar till en annan stad måste ma ju kunna ta med sig sin egen häst. :eek:

Stallet har ocker hyror å dessutom måste hästägaren låna ut sin häst till turridning!!
Går sånt här verkligen att reglera i giltiga kontrakt??
Det är inte mej det gäller (skulle aldrig vara så dum att jag gick med på sånt :smirk: )

Sv: Tvinga till sig hyresgäster i stallet...

Det låter ju inte som ett vettigt hästköp. Mer som en reglerad uthyrning. Skriver man på ett sådant kontrakt så vet jag inte vad som gäller, jag skulle ta reda på vad jag har för rättigheter som hässtägare. Får jag inte bestämma över min egen häst så hade jag sett mig om efter en annan häst istället!

De kan ju inte få många hästar sålda då närmaste grannskapet lär vara fyllt redan med hästägare..
Hästköpare åker ju oftast en bit för att köpa häst..

Det låter ju inte riktigt klokt...
Skulle aldrig köpa häst till sådana villkor.
De man kan fundera på är ju om köparen får reducerat pris på hästen, stallhyra (fast du sa att hyrorna var höga va?) eller liknande eftersom den tydligen ska ingå i någon sorts turridning??
Något måste det ju vara eftersom det finns folk som köper häst där (?)
Står det inget i kontraktet, så är det ju bara att ta hästen & flytta därifrån...
De har ju inget att säga till om då.
Fast är man så dum (ursäkta) att man köper en häst på sådana villkor & det dessuton står skrivet i kontraktet så får man nog skylla sig själv

Som bapro skrev, det låter inte riktigt klokt - men det låter också som EN sida av historien. Vad som står i köpekontraktet är ju väldigt viktigt, inte minst i sånna här situationer.

Har man köpt något så kan inte säljaren fortfarande ha krav kvar...Sålt är sålt och då gäller inga klausuler....Många skriver tex: säljaren har förtur om köparen ska sälja den vidare...sådan klausuler är inte giltiga och köparen får sälja till vem den vill. Du har ingen rätt att bestämma över en sak du sålt...annars är det ju bara ett slags lån eller uthyrning. Jag tror inte dessa kontrakt är giltiga, men eftersom folk bara ser det skrivna ordet i ett kontrakt så självfallet tror man det är så.

Företaget har väl sett sin möjlighet i detta då det är praktiskt taget omöjligt att få tag i stallplats här, om man inte bygger eget.
Ingen här kan egentligen köpa en häst å sedan leta plats för det finns verkligen 0 platser.
Det ringer massor till mej å frågar om plats, tyvärr har jag inte så stort stall å alla andra privata stall är fulla oxå.
Ockerhyra betraktar jag över 2000 i hyra med tanke på att hästen inte ens blir utsläppt på morgonen om man inte kommer å gör det själv, dessutom finns inte ens ridhus å insläpp ingår inte heller om man inte gör det själv, ingen hjälp med att sätta täcken osv.
Billiga hästar?Närmare 60 000 för grisepassande turridningshästar kan jag inte kalla schysst pris, snarare att oerfarna första gångsägare går på dessa överpriser. :smirk:

:rofl: Jag skulle vilja se min ena häst i en turridning, en postiv sak med det är att turerna skulle bli ursnabba och de skulle tjäna mycket pengar de dagarna som dom lånade henne till det. Damen skulle säkert hinna med 4 turer mot turrdningens 2 normala turer. :angel:

Tyvärr finns det gott om människor som går på sådant, men det sprider sig och sen minskar försäljningen ganska radikalt. Det låter ju faktiskt som om dom både vill ha kakan kvar men ändå äta upp den. :smirk:

Däremot har jag för mej att man kan skriva en klausul att ägaren ska höra av sig om de ska sälja hästen så man har en chans att köpa tillbaka den, så har jag skrivit på en såld häst, men även om det inte gäller känner jag ägaren å vet att hon skulle göra det iaf.
Men jag kan aldrig tro att dessa hyreskontrakt skulle vara giltiga.Stallägarna blir till å med sura om man tar sin egen häst å åker på andra kurser än vad dom själva anordnar tydligen.Detta är inte skitsnack från min sida utan har fått höra detta från deras hyresgäster å de som ringt om stallplats hos dem, naturligtvis får ma inte stallplats hos dem om man inte köper en häst därifrån heller :smirk:

Jag menar ju det :devil: ;)
Å andra sidan är det inte så stor risk att det kommer tävlingshästar dit då man bara får köpa från dem å de bara har gamla turridningshästar så hästarna är ju vana vid det laget :smirk:

2000:- låter som ockerpris isånafall JA.
Du får väl konkurrera med dem och bygga ut ditt stall :idea:
De kanske köper häst från försäljningsstallet bara för att de vet att de får stallplats då(!?). Köper det en häst privat finns det kanske ingenstans att ställa den?
Det finns säkert många som skulle uppskatta att ha hästen hos dig istället...
Då kanske det också blir fler som köper häst på annat håll & de slipper ha häst i försäljningsstallet (+ att de inte får sälja några hästar :devil: )
MVH

Jo det är ju därför de får köpare, för att det inte finns andra platser att ha hästarna.
Sedan är de flesta köparna såna som varit på turridning 1-2 gånger å tycker hästen de red var så söt så de köper den(min favorit sort bland förstagångs ägare till en islandshäst :eek: :smirk: ).
Skulle byggt stall om det inte var så att jag flyttar mer söderut till egen gård detta år, ska utöka hästantalet å vill ha rymligare, dessutom tycker jag inte träningsmöjligheterna är de bästa här.Men visst, marknad för uthyrning finns, bara å flytta hit ;)

Har man köpt något så kan inte säljaren fortfarande ha krav kvar...Sålt är sålt och då gäller inga klausuler....
Det här är vad du tror. Men du har fel!
Allt som skrivs in i ett kontrakt gäller, såvida det inte är lagstridigt. Vad som är viktigt i sammanhanget, är hur det är skrivet. T ex vad som händer, om avtalet/kontraktet inte följs.

Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

Säger detsamma.
De skulle rätt snart ledsna på min häst! :devil:

Och vad händer om ngt sådant händer i stallet i originalinlägget tro? Att hästen inte alls fungerar i verksamheten alltså.

Visst, man kan skriva att säljaren har återköpsrätt, men det gäller inte juridiskt.
Så säljaren kan på laglig väg inte göra ett dugg om köparen säljer hästen till ngn annan!

Man kan ju som säljare vädja till köparens goda vilja och samvete och skriva in om återköpsrätt, men man ska både som köpare och säljare vara medveten om att det inte alls gäller juridiskt sett.

Det är inte alls säkert att allt i ett kontrakt gäller.
Jag vet, för jag har just blivit blåst på X antal tusen kronor!
I ett uppstallningskontrakt skrev jag och stallägaren ordagrant i att hon lånade pengar av mig att betalas igen senast om ett år.
Pengarna användes till ombyggnad av stallet, för att jag skulle kunna ta dit mina hästar.

När året gått ville stallägaren inte betala, utan jag skickade det hela till inkasso.
Det blev ett sk muntligt förhör i Tingsrätten, och stallägaren ljög då som en häst travade, och hävdade att vi kommit överens om en massa annat (givetvis till stallägarens fördel) muntligt.

Och trots att det inte fanns några som helst vittnen som kunde styrka stallägarens ord om "muntliga löften", så ansågs att kontraktet inte var vattentätt.
Det kunde citat "tolkas" som om det inte var ett lån.
Trots att det i kontraktet ordagrant stod att stallägaren lånat pengarna i ett år.

Så man ska vara VÄLDIGT försiktig med att lita blint på kontrakt!
Antingen använder man sig av de sk Ridsportkontrakten, eller också ber man en riktig jurist vara med och formulera kontraktet!

Nä, jag tror ingenting....man kan inte sälja en sak och sedan fortfarande ha bestämmande rätt över den saken..Så NEJ, allt gäller inte i ett kontrakt. Många kontrakt är direkt ogiltiga med allt som folk skriver in....men det skrivna ordet är inte alltid det som gäller trots att det råkar stå i ett kontrakt. Det skulle ju vara snyggt om folk gick och sålde saker till höger och vänster och sedan får inte köpare bestämma över sin dyrt köpta sak...

bara för att det är inskrivet i ett kontrakt betyder inte det att det är juridrikst bindande.

Jag har sett många tidigare trådar där det är konstaterat att det INTE gäller juridiskt.

Jag tycker inte heller detta med stallplatserna borde vara vara gällande, hur gör man när man flyttar då i såna fall.Man måste ju kunna ta med sin egen häst liksom :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 875
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar