Tvillingar

Sv: Tvillingar

Har hört samma saker ang arvbarhet och andra faktorer som påverka! Lite intressant är det där med storlek på kvinnor, själv är jag 153 cm lång och allt annat än stor (utom när jag hade pojkarna i magen då då :angel:) ) Så man kan även om man är liten! Fast å andra sidan har jag det i släkten...

Har också hört vad det gäller arvbarheten att anlaget ärvs på X-kromosomen, alltså kan män bära anlaget vidare en generation, får X-kromosom från mamma och kan ge den vidare till sin dotter. Föds söner är anlaget således borta, mannen ger ju en Y-kromosom vidare.

Sen är det ju dessutom så att bara för att man bär anlaget att släppa flera ägg så är det ju inte säkert att man får tvillingar. Många graviditeter kan ju "börja" med mer en ett foster och så försvinner det ena så tidigt att man inte märker det. Själv var jag gravid med trillingar (på naturlig väg) och förlorade en i vecka 8. Jag blödde och åkte in för koll och då var det två kvar där.

Så jag sällar mig till skaran av lyckliga (ibland hårt prövade) mammor som fått ynnesten att bli mammor till tvillingar! :D Mina blir 3 nu i oktober.

Det är ingen risk, det är chans.....;):banana:

Hehe ja givetvis, men lite ökade risker för mamman är det väl ändå att föda två barn? Det skrämmer mig lite... å dubbelt jobb att få 2 små på en gång, iaf som förstagångsmamma kan jag tro. Men är det meningen så är det :)

Men det är roligt med tvillingar, det starka bandet.
Min mamma och tvillingsyster (tvåäggs) är till utseende och sätt mycket olika, men de tänker ganska lika. Det har hänt otaliga gånger att de ringt varandra när de står och lagar mat och båda lagar samma rätt ;) Eller köpt exakt likadana födelsedagspresenter till varandra! :eek::D
(De bor 40 mil ifrån varann)

Det är roligt att vara barn till tvilling, vi har alltid stått mammas systers familj mycket nära, som en extra familj nästan.

Jag menar att förmågan att släppa två ägg samtidigt ärvs från mor till dotter. Visst kan det hoppa över en eller flera generationer.

Jag förtydligar med exempel:

Jag har en tvillingbror. Han kan enbart vara bärare av genen som gör att man har större chans att få tvillingar, vilket innebär att han själv inte har större chans att få tvillingar än någon som inte är tvilling. Däremot kan han föra genen vidare till sin dotter som därigenom kan få större chans att få tvillingar.

Jag kan ha större chans att få tvillingar om jag har ärvt förmågan att släppa två ägg samtidigt och jag kan också föra vidare denna gen till mina barn.

Är du med?

//Julia

Jag tror det ;)
Exemplet med din tvillingbror kanske kan jämföras med min farfar (ska se om jag förstått dig rätt), farfar som var tvilling kan alltså ha nedärvt genen att lättare få tvillingar till sin son, min far, som själv inte fick tvillingar (trots en tvilling till fru) men skulle teoretiskt kunna nedärvt den till mig, hans dotter?
Det är inte säkert att en tvilling nedärver det till sina ättlingar heller va?

Tja, intressant är det iaf :)
Men ganska ovanligt med tvillingar ändå va?

Exemplet med din tvillingbror kanske kan jämföras med min farfar (ska se om jag förstått dig rätt), farfar som var tvilling kan alltså ha nedärvt genen att lättare få tvillingar till sin son, min far, som själv inte fick tvillingar (trots en tvilling till fru) men skulle teoretiskt kunna nedärvt den till mig, hans dotter?
Det är inte säkert att en tvilling nedärver det till sina ättlingar heller va?

Nej - det var just den arvsgången som inte fanns - en pappa ärver sin y-kromoson till pojken och i den finns ingen förmåga att släppa ägg och kan således inte föra den förmåga vidare, medan x-kromosomen som ärvs till flickorna.

Och som jag skrev tidigare enäggstvillingar är chansen 2-3 på 1000 förlossningar... och det är inte arvbart alls.

Nej - det var just den arvsgången som inte fanns - en pappa ärver sin y-kromoson till pojken och i den finns ingen förmåga att släppa ägg och kan således inte föra den förmåga vidare, medan x-kromosomen som ärvs till flickorna.

Och som jag skrev tidigare enäggstvillingar är chansen 2-3 på 1000 förlossningar... och det är inte arvbart alls.

Hm, okej.
Är nog lite trött ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat