Tvillingar

JustMe

Trådstartare
Är det någon här som har tvillingar???
Isf har ni tvillingar i släkten??? På vilket sätt då??

Sv: Tvillingar

Jag har tvillingar. Men dom är stora nu 24 år.
Ja vi har haft tvillingar i 3 led hela vägen. en äggs
Så lika så.
Jag fyllde år för några dagar sedan. Hade kalas i går. Dom kom med orkide blommor båda två. Samma förg. Otroligt.Kul med tvillingar

Ja, jag har två flickor. Enäggs.

Det sägs inte vara ärftligt utan en ren mutation medan tvåäggstvillingar är mer påverkbart

Jag vill också ha tvillingar!!! Har 5 tvillingpar på mammas sida i släkten som jag känner till bland annat har min moster tvillingar. Så en liten liten chans borde jag ha...:)

jag ska ha barn i mars * hoppas dock inte på tvillingar* men min släkt på båda sidor har minst ett-tre tvillingpar i varje generation..

Jag har inga tvillingar själv!
Men mina barns pappa är tvilling,min mamma är tvilling,min farmor är tvilling..

Jag fick inga tvillingar,men min bror fick tvillingar..
Får se om något av mina tre barn får tvillingar..

kl

Jag har inga tvillingar men jag är tvilling själv (tvåäggstvilling). Vi har 8 levande tvillingpar på min mammas sida :D

Det är tvåäggstvillingar, dvs förmågan att släppa två ägg samtidigt, som är ärftligt. Det ärvs direkt från mor till dotter, män kan bara vara genbärare.

//Julia

Jag har tvåäggs. Morfars pappa var tvilling och så har även en kusin på pappas sida tvåäggstvillingar så jag hade väl dubbla anlag kanske :D

Vi har också tvillingar:love:, 3 år gamla. De är tvåäggs (kollade) men ändå väldigt lika.

kl

Jag har inga tvillingar men jag är tvilling själv (tvåäggstvilling). Vi har 8 levande tvillingpar på min mammas sida :D

Det är tvåäggstvillingar, dvs förmågan att släppa två ägg samtidigt, som är ärftligt. Det ärvs direkt från mor till dotter, män kan bara vara genbärare.

//Julia

Hur menar du med den meningen jag fetstilat?
Det kan väl hoppa över en generation med, eller? :) Nyfiken.

Nu väntar jag inga barn, men ämnet intresserar mig.
Eller skrämmer lite..

Den dagen jag skaffar barn känns det som om det finns risk för tvillingar, då min mamma är tvilling (tvåäggs) och mormor är tvilling, samt min farfar var tvilling. Dock inga tvillingar på sambons sida vad vi vet, dock är hans far adopterad så man vet ju inte så mkt om hans släkt.

Min mormor som själv var tvilling fick ju tvillingar, men ingen utav hennes 3 barn (son och tvillingdöttrar) har fått tvillingbarn och de har ändå fått 3, 3 respektive 4 barn var. Kan det komma i nästa led tro? Två utav mormors barnbarn från hennes son (alltså mina kusiner) utav kvinnligt kön har fått egna barn, båda två fick 2 flickor var men inga tvillingar...

På min farfars sida utav släkten har det heller inte kommit några tvillingar, än iaf.

Undrar hur stor risken är för mig? ;)

Jag väntar tvillingar i november. Ingen har haft tvillingar i släkten tidigare (vad jag vet), så visst kan man få tvillingar ändå :banana:

Jag menar att förmågan att släppa två ägg samtidigt ärvs från mor till dotter. Visst kan det hoppa över en eller flera generationer.

Jag förtydligar med exempel:

Jag har en tvillingbror. Han kan enbart vara bärare av genen som gör att man har större chans att få tvillingar, vilket innebär att han själv inte har större chans att få tvillingar än någon som inte är tvilling. Däremot kan han föra genen vidare till sin dotter som därigenom kan få större chans att få tvillingar.

Jag kan ha större chans att få tvillingar om jag har ärvt förmågan att släppa två ägg samtidigt och jag kan också föra vidare denna gen till mina barn.

Är du med?

//Julia

*knapp*

Jag är tvilling. Tvåäggs.
På mammas sida är det tvillingpar i varannan generation en bra bit. Hurpass långt vet jag inte riktigt.

Om man skall se vår släkthistoria så är det väl stor chans/risk att min dotter får tvillingar.

Är det någon här som har tvillingar???
Isf har ni tvillingar i släkten??? På vilket sätt då??

Min kollega fick reda på för någon dag sen att dom väntar tvillingar. Det roliga är att varken hon och hennes sambo har tvillingár i släkten. Dom prickade bara rätt..:rofl:

Mvh

När jag fick mina tvillingar så sades följade angående arvbarhet etc.

Enägstvillingar föds det 2-3 par på 1000 förlossningar, denna siffra är konstant i alla populationer över hela världen.

Tvåäggstvillingar föddes 12-13 par per 1000 förlossningar (detta har ökat pga hormonbehandlingar). Denns siffra gällde enbart Sverige. I Japan tex är tvåäggs väldigt ovanligt medan i östra Afrika är det så vanligt som runt 70 par på 1000 förlossningar.

Det är enbart förmågan att släppa två ägg som är påverkbart. Det man då såg som några av de påverkande faktorerna var i denna ordning hormonbehandlingar, mathållning, ärftlighet, ålder (ju äldre desto större chans) samt storlek på kvinnan (större/längre kvinnor var mer representerade).

Intressant med mathållning - i östafrika äter man mycket Jams som till sin uppbyggnad tydligen är lik östrogen - och man tror att det lätt omvandlas till en sorts östrogen - och därför släpps flera ägg.

Har inte tvillingar själv

Min farfar var tvilling.
Min moster har varit gravid med tvillingar
Min kusin har fått tvillingar

Än så länge är det bara jag och kussen som har fått barn utav farfars barnbarn(20st) så det återstår att se om det blir fler tvillingar...:)

Min mans morfar är tvilling men hitills har ingen annan i släkten fått tvillingar.
Är det sant att det bara går i ärv på mammans sida?
Eller kan en man föra det vidare?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat