Alltså jag blir inte klok på detta.
Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket.
Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram regelbundet.
Jag kör även regelbundet en mer rejäl rengöring med diskmaskinstabletter, citronsyra m.m.
Så maskinen är inte smutsig.
Lucka och tvättmedelsfack står öppet och utdraget varje natt. Maskinen är tom under natten så det torkar ordentligt.
Jag kör alltid badlakan i 95 grader.
Handdukar, sängkläder och underkläder,strumpor körs i 60 grader.
Luktar alltid rent och fräscht efteråt.
Så det körs alltså höga temperaturer oftare än låga.
Men så fort jag kör en 40 tvätt så kommer lukten.
Försöker vara snabb och ta ur tvätten direkt när maskinen är klar men det luktar illa ändå.
Jag kör extra sköljningar och har i ättika i sköljmedelsfacket varje tvätt. Men det hjälper inte heller.
Kan någon förklara för mig vad felet är?
Vi kör med allergivänligt tvättmedel. Enda gången det inte luktat illa av kläderna var när jag provade ett ekologiskt(tänkte att är det eko kanske det är mer hudvänligt än vanligt) tvättmedel som var parfymerat. Visst att parfymen kanske dolde lite men den lukten är ändå rätt stark så det hade kännts ändå.
Kan det vara att allergivänliga tvättmedel är för klena?
Dottern har jättekänslig hud och får klåda av vanligt tvättmedel, vilket var varför jag fick sluta med det ekologiska.
Någon som stött på samma problem?
Det är liksom inte roligt att gå runt och lukta illa, för lukten försvinner inte när kläderna torkat (kör i tumlare så det ska torka snabbt dessutom så det handlar heller inte om att det ligger och surnar eller så).
Vi har mjukt vatten, om det spelar roll.
Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket.
Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram regelbundet.
Jag kör även regelbundet en mer rejäl rengöring med diskmaskinstabletter, citronsyra m.m.
Så maskinen är inte smutsig.
Lucka och tvättmedelsfack står öppet och utdraget varje natt. Maskinen är tom under natten så det torkar ordentligt.
Jag kör alltid badlakan i 95 grader.
Handdukar, sängkläder och underkläder,strumpor körs i 60 grader.
Luktar alltid rent och fräscht efteråt.
Så det körs alltså höga temperaturer oftare än låga.
Men så fort jag kör en 40 tvätt så kommer lukten.
Försöker vara snabb och ta ur tvätten direkt när maskinen är klar men det luktar illa ändå.
Jag kör extra sköljningar och har i ättika i sköljmedelsfacket varje tvätt. Men det hjälper inte heller.
Kan någon förklara för mig vad felet är?
Vi kör med allergivänligt tvättmedel. Enda gången det inte luktat illa av kläderna var när jag provade ett ekologiskt(tänkte att är det eko kanske det är mer hudvänligt än vanligt) tvättmedel som var parfymerat. Visst att parfymen kanske dolde lite men den lukten är ändå rätt stark så det hade kännts ändå.
Kan det vara att allergivänliga tvättmedel är för klena?
Dottern har jättekänslig hud och får klåda av vanligt tvättmedel, vilket var varför jag fick sluta med det ekologiska.
Någon som stött på samma problem?
Det är liksom inte roligt att gå runt och lukta illa, för lukten försvinner inte när kläderna torkat (kör i tumlare så det ska torka snabbt dessutom så det handlar heller inte om att det ligger och surnar eller så).
Vi har mjukt vatten, om det spelar roll.