Tvättmedelspods

Konstigt att tvätten blir ren :D

Det kanske ser ut så vid en första anblick, men allt syns inte för blotta ögat. I Råd och Röns test använde man teknisk utrustning som mätte tvättmetodernas effektivitet. Jag tycker diagrammet talar för sig självt. Men jag antar att var och en blir salig på sin tro.
namnlos.jpg

Det kanske ser ut så vid en första anblick, men allt syns inte för blotta ögat. I Råd och Röns test använde man teknisk utrustning som mätte tvättmetodernas effektivitet. Jag tycker diagrammet talar för sig självt. Men jag antar att var och en blir salig på sin tro.
namnlos.jpg
Men så länge tvätten SER rent ut så är det väl bra? Den behöver ju inte vara renare än så?

Men så länge tvätten SER rent ut så är det väl bra? Den behöver ju inte vara renare än så?

Jag vill då gärna tvätta bort bl.a. fetter/oljor (som inte är vattenlösliga) och bakterier. Om du är orolig för kemikalier och dylikt i tvättmedel går det ju att använda de mest miljömärkta och skonsamma alternativen. Själv kör jag bara med parfymfritt för att slippa bli överexponerad för parfym.

Oj. :eek:
Visste inte ens att det fanns färdiga kapslar. För mig känns det som världens mest onödiga produkt :p

Jag använder ju inte lika mycket medel till alla tvättar. Lätt smutsade ömtåliga plagg får minidos (pulver-)medel. Hårt smutsade får full dos. Det skulle innebära att jag skulle få stå med kniv och dela kapslar?

Jag har aldrig haft igenkleggade maskiner? Hur får man dem att klegga igen? Var sitter klegget? Det enda som kan klegga är sköljmedel, de få gånger jag använder sånt

Jag kör med Ocean i hink. Räcker minst ett år för mig.

Jag vill då gärna tvätta bort bl.a. fetter/oljor (som inte är vattenlösliga) och bakterier. Om du är orolig för kemikalier och dylikt i tvättmedel går det ju att använda de mest miljömärkta och skonsamma alternativen. Själv kör jag bara med parfymfritt för att slippa bli överexponerad för parfym.
Tack för informationen, jag ska köra vidare på nätterna ett tag så ser vi vad jag tycker i fortsättningen :up:

Jag kör på pulver just för att det stod i maskinens bruksanvisning att man inte skulle använda flytande. Hade hellre använt flytande dock. Pods har jag akdrig hört talas om förens nu men det låter som att det inte skulle vara något för oss då vi har väldigt mycket tvätt...

Allt jag hört genom åren är att vi använder alldeles för mycket medel i både diskmaskin och tvättmaskin.
Baserat på det tycker jag att färdiga varianter borde bidra till den där överdoseringen ganska rejält. För mig är det ett starkt argument mot dem.

Jag använder oftast betydligt mindre eftersom jag inte har speciellt hårt smutsade kläder och den smuts som blir oftast är typ jord. Som är vattenlöslig.

labbar igen maskinen? Hur menar du då?
När fosfat ersattes med zeolit så fick en del problem med att tvvättmedlen fastnade (geggade igen) i maskinen. Jag vet inte om tvättmedlen blivit bättre eller om maskinerna blivit bättre på att klara av zeoliten, men tror inte att det är så stort problem längre. Alla pulvermedel innehåller inte zeolit heller.

Allt jag hört genom åren är att vi använder alldeles för mycket medel i både diskmaskin och tvättmaskin.
Baserat på det tycker jag att färdiga varianter borde bidra till den där överdoseringen ganska rejält. För mig är det ett starkt argument mot dem.

Jag använder oftast betydligt mindre eftersom jag inte har speciellt hårt smutsade kläder och den smuts som blir oftast är typ jord. Som är vattenlöslig.
Argumentet är tvärtom att med kapslar så överdoserar man inte för doseringen är redan gjord. Men det förutsätter ju att man tvättar fulla maskiner så klart. Vi tvättar uteslutande fulla maskiner och då är kapslar bra.

Sen är det ju så klart lite svårt att veta hur doseringen är gjord i kapseln men om man jämför storleken på en kapsel med rekommenderad mängd flytande tvättmedel (och pulver också för den delen) så är kapseln mindre/innehåller en mindre volym. Det blir heller inga slattar och inget spill med kapslar.

Pulver.
Köpte en hink Grumme för nästan 3 år sedan och det är minst 1/4 kvar. Tror den kostade ca 100:- Tvättar i snitt ca 1 maskin i veckan om man slår ut antalet maskiner jag tvättar när jag har tvättstugan.

Pulver, kör också med Grumme i hink :)

Dock är jag lite nyfiken på det här, tvätta med hästkastanjer http://www.land.se/fixat/gor-eget-tvattmedel-av-kastanjer/

Svarar båda:
Finns Grumme i hink? Jag kör själv på pulver men hittar bara paketen, om ens det. Verkar enklare att få tag i grummes flytande.
Är det någon skillnad på grummes pulver och flytande?

Argumentet är tvärtom att med kapslar så överdoserar man inte för doseringen är redan gjord. Men det förutsätter ju att man tvättar fulla maskiner så klart. Vi tvättar uteslutande fulla maskiner och då är kapslar bra.

Sen är det ju så klart lite svårt att veta hur doseringen är gjord i kapseln men om man jämför storleken på en kapsel med rekommenderad mängd flytande tvättmedel (och pulver också för den delen) så är kapseln mindre/innehåller en mindre volym. Det blir heller inga slattar och inget spill med kapslar.
När jag räknar så förutsätter jag att full dosering enl paketet är en full maskin med smutsig tvätt. Dvs att det är "värsta" scenariot. :)

Väldigt sällan tvättar jag helt full maskin med riktigt smutsig tvätt. Så jag doserar alltid myckee tmindre.

Även när jag levde hästliv med jordbruk så doserade jag enligt paketet när det var full maskin med smutsiga plagg.

Så i mitt eget fall skulle i stort sett alla kapslar/poddar innebära överdosering :D

När fosfat ersattes med zeolit så fick en del problem med att tvvättmedlen fastnade (geggade igen) i maskinen. Jag vet inte om tvättmedlen blivit bättre eller om maskinerna blivit bättre på att klara av zeoliten, men tror inte att det är så stort problem längre. Alla pulvermedel innehåller inte zeolit heller.

Vet du möjligtvis också varför det rekommenderas att man inte använder flytande tvättmedel?
Det står i vår maskins bruksanvisning och jag kommer även ihåg när jag bodde i lägenhet för många år sedan att det satt en lapp där man ombads att ej använda flytande tvättmedel i maskinerna.

Svarar båda:
Finns Grumme i hink? Jag kör själv på pulver men hittar bara paketen, om ens det. Verkar enklare att få tag i grummes flytande.
Är det någon skillnad på grummes pulver och flytande?

Köpte min hink på Rusta tror jag, kan ha varit ÖoB.
Vet inte om det är någon skillnad, iom att jag haft min hink så länge.
Har eksem och klåda, men upplever inte att klådan blir värre av Grumme pulver. Luktar gott, även om jag tror den är parfymfri

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka