Tvättmedelspods

Flytande tvättmedel som tvättmaskinen själv doserar, går åt mycket mindre tvättmedel än när jag själv försökte dosera rätt

Till kulörtvätt 40-60 grader använder jag flytande som jag fyller i tvättmaskinens behållare. Den rymmer en påse så väldigt smidigt (sedan väljer man dosering när man sätter på maskinen). Till vittvätt och ljust 60-80 grader använder jag pulver (doserar per gång) eftersom det tydligen inte går att tillverka bra flytande vittvättmedel.
Sedan har vi ganska mycket siden och ull, till det använder jag flytande fintvättedel (änglamark) som jag häller i boll.
Kapslar känns som svårt att variera doseringen med? Innehåller poddarna sköljmedel också? Jag vill varken ha parfym eller sköljmedel.
Det finns både kapslar med parfym och oparfymerade. De innehåller inte sköljmedel. Om man kör en lite mindre maskin tvätt (upp till 5 kg tror jag) använder man en kapsel, annars två. Det står på förpackningen hur man doserar.

Jag använder inte kapslar till tvätt som behöver specialmedel, som ull.

Det finns både kapslar med parfym och oparfymerade. De innehåller inte sköljmedel. Om man kör en lite mindre maskin tvätt (upp till 5 kg tror jag) använder man en kapsel, annars två. Det står på förpackningen hur man doserar.

Jag använder inte kapslar till tvätt som behöver specialmedel, som ull.
Ok, såg någon reklam för kapslar med sköljmedel.
Jag vill kunna dosera efter mängden tvätt och hur smutsig den är. Ofta räcker maskinens minsta dos.

Visste inte heller att det finns kapslar! Typ som till diskmaskinen då antar jag?
Smidigt! Jag fattar aldrig hur man ska dosera så det kanske vore ngt för mig :D

Jag använder vanligt pulver. Tycker inte det är särskilt jobbigt och har aldrig varit med om att det skulle bli kladdigt eller så.. Och vad menar ni med att det skulle kladda igen i maskin?

Jag kär med flytande, parfymfritt tvättmedel från Via. Använder boll. Jag tycker att det funkar på siden också, men har även Y3 till siden/ylle. Jag använder aldrig sköljmedel och aldrig parfymerat tvättmedel; jag tycker det ska lukta ren tvätt och inget annat.

Jag kär med flytande, parfymfritt tvättmedel från Via. Använder boll. Jag tycker att det funkar på siden också, men har även Y3 till siden/ylle. Jag använder aldrig sköljmedel och aldrig parfymerat tvättmedel; jag tycker det ska lukta ren tvätt och inget annat.

Enzymtvättmedel förstör siden om man använder det i längden. Det ska vara enzymfritt till siden, ylle och dun.

• Gilla
Reactions: Sar
Enzymtvättmedel förstör siden om man använder det i längden. Det ska vara enzymfritt till siden, ylle och dun.

Jag vet - kör specialmedel i möjligaste mån. Men nu tvättade jag reselakanen i siden i vanligt tvättmedel :arghh:... blusar och sånt får sidenmedel. Har inte så mycket siden och ull undviker jag att tvätta, det går ju oftast att vädra.

Visste inte heller att det finns kapslar! Typ som till diskmaskinen då antar jag?
Smidigt! Jag fattar aldrig hur man ska dosera så det kanske vore ngt för mig :D

Jag använder vanligt pulver. Tycker inte det är särskilt jobbigt och har aldrig varit med om att det skulle bli kladdigt eller så.. Och vad menar ni med att det skulle kladda igen i maskin?
Ja det är bara att slänga in en kapsel i maskinen, smidigt som fan :D

Kl
Via sensitive kör jag på i kapslar. Alltid tyckt det har vart svårt att dosera rätt, och det där pulvret hamnar ju överallt :cautious: Speciellt när man har tvättstugan i källaren och bor 4 trappor upp :meh: Så om det blir lite dyrare med kapslar väger upp det tycker jag :rofl:

Jag har köpt ariels (tror jag) kapslar i ett par omgångar. Doftar gudomligt gott men herregud så stark doften är! En full maskin på en kapsel och jag tänker typ svimma av den starka doften efteråt. Synd.

Jag använder flytande i vanliga fall. Dosera på fri hand i tcättmedelsfacket. Aldrig pulver som skitar ner överallt

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka