Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

Jo, fast obalans är ju en sak, då skumpar maskinen lite, men någon form av centrifugering kör den ju. Det är ju inte så att den låter bli att centrifugera om det är lite tvätt. Ibland centrifugerar maskinen till och med bättre med lite tvätt än med flera stora plagg.

Och nej, jag har i mitt 55-åriga liv aldrig hört talas om att man inte skulle kunna använda en tvättmaskin både full, halvfull eller med enstaka plagg.
Det står ju till och med i vissa plagg att de ska tvättas separat första gången!

Jag repeterar det jag skrev förut. Reklamera!

Nu har jag inte instruktionsboken här men i stort sett stod det att för lite tvätt eller ett tungt plagg kan skapa obalans och göra att den inte centrifugerar.
Min varierar mellan att inte centrifugera alls eller att den tuggar lång tid innan den centrifugerar.
En snabbtvätt med en handduk, fyra trosor, 4 par strumpor och 3 bhar tog 17 min längre än vad som sägs på displayen.

Men det är inte jag, eftersom ett stort tygstycke kan skapa obalanser i trumman på ett annat sätt än mindre bitar som rimligen fördelar sig jämnare i trumman (som det också står om i manualen TS refererat till).
Så du menar att fem meter tyg i ett stycke vill implodera ihop sig till en kudde, men om du klipper sönder det så repellerar tygbitarna från varandra som om de voro joniserade?

@Jeffery, om du vill diskutera ämnet med mig får du bli lite seriösare, det där ids jag inte bemöta.
När jag tvättar sängkläder (som dock bara är halva din längd långa) så blir det inte en liten kudde av dem, som ser till att skapa obalans i centrifugeringen. De sprider envist ut sig i hela sin längd över trummans insida. Jag kan inte tänka mig att tyget skulle bete sig annorlunda om jag klippte lakanen i två likadanna delar och sedan sydde ihop dem längs var sin kortsida innan nästa tvätt.

Och då har jag ingen rätt att reklamera för jag visste inte att en maskin kunde funka så ens så nej jag undersökte inte saken och i instruktionsboken långt bak står det att maskinen kan protestera mot för lite tvätt, alltså funkar maskinen så.

Man lär av sina misstag men det här blir ett dyrt sånt.

Nu kör du inlärd hjälplöshet. Du nappat direkt på ett negativt svar, men ignorerar ett positivt.

Nu har jag inte instruktionsboken här men i stort sett stod det att för lite tvätt eller ett tungt plagg kan skapa obalans och göra att den inte centrifugerar.
Min varierar mellan att inte centrifugera alls eller att den tuggar lång tid innan den centrifugerar.
En snabbtvätt med en handduk, fyra trosor, 4 par strumpor och 3 bhar tog 17 min längre än vad som sägs på displayen.

Jag väntar fortfarande på den tvättmaskinen som ska tvätta på den tid som displayen säger och inte visa "0" i fem minuter innan den på riktigt är klar ;P

Att den inte centrifugerar alls är givetvis ett problem. Men att den tuggar länge - det kan vara att tvättmaskinen försöker fördela tvätten så det blir balans inför centrifugeringen. Min kan ibland börja centrifugera för att sen sakta ner, snurra trumman några gånger fram och tillbaka och sen dra igång centrifugeringen igen när jag kör t ex ett täcke. Då har den upptäckt att tvättgodset ligger obalanserat, och försöker genom att snurra trumman lite fram och tillbaka fördela om innan den drar igång ett nytt centrifugeringsförsök. Så är det det som du menar med tuggar och att det är det som tar tid så tja, då kan man nog inte klaga?

Men inte centrifugera alls.. det är en annan femma

Jag väntar fortfarande på den tvättmaskinen som ska tvätta på den tid som displayen säger och inte visa "0" i fem minuter innan den på riktigt är klar ;P

Att den inte centrifugerar alls är givetvis ett problem. Men att den tuggar länge - det kan vara att tvättmaskinen försöker fördela tvätten så det blir balans inför centrifugeringen. Min kan ibland börja centrifugera för att sen sakta ner, snurra trumman några gånger fram och tillbaka och sen dra igång centrifugeringen igen när jag kör t ex ett täcke. Då har den upptäckt att tvättgodset ligger obalanserat, och försöker genom att snurra trumman lite fram och tillbaka fördela om innan den drar igång ett nytt centrifugeringsförsök. Så är det det som du menar med tuggar och att det är det som tar tid så tja, då kan man nog inte klaga?

Men inte centrifugera alls.. det är en annan femma
Fast kan man då marknadsföra den med ett snabbprogram på 15 min när den som i går tar 32 min?

Frågan är om detta är vanligt då jag aldrig ha tänkt tanken.
Har läst instruktionsboken nu och i en av dom sista sidorna står att det kan bli obalans i centrifugen med för lite kläder eller för få och tunga. Men är man skyldig att läsa hela instruktionsboken är ju då frågan jag behöver svar på.
Oavsett vilket, prova att reklamera den, du kan ju inte få mer än ett nej. Sedan är det ju bara att vara tyst om raderna i instruktionsboken ;) . Bara att säga att den klarar inte tvätt i ett enpersonshushåll då den stannar hela tiden.

Jag hade dessutom provat att knata in till den affär som sålt, utan att ha med mig maskinen och vid reklamationer lagt fram mitt ärende och frågat "hur gör jag nu" kan jag komma in med den i morgon/övermorgon (eller ge ett förslag på när det passar dig) Många har ju ångerrätt dessutom idag om maskinen inte är till full belåtenhet.

-Som sagt, du kan inte få mer än ett nej.

Skulle jag spara ihop till en full maskin skulle jag behöva investera i typ 100 par trosor och några dussin linnen. Det skulle innebära tvätt en gång i halvåret eller så.

Så kan man inte leva.

Vita trosor kan gå med lakan och handdukar och något vitt bomulls plagg - men inte har man så myckt tvätt att man fyller en maskin - knappt någonsin? Inte som ensamhushåll.
Och köper jag ett plagg som har skarpare färger så kanske jag äger total 3-4 plagg i liknande färg. Då får det/de plaggen köras i en maskin. Handtvätt är inget alternativ för mig. Jag får det inte att bli rent.
Jag lyckades fylla 2 maskiner tvätt varannan vecka när jag bodde själv. Ibland mer. Därför har jag också svårt att se hur man inte lyckas men det går ju uppenbarligen.

Varför tvättar man 60?

Vi kör allt i 40, möjligtvis något i 30 men vi brukar vara så dåliga på att sortera..

Förlåt om jag är en komplett idiot som inte förstår :p
Använder delvis tygblöjor till dottern. De åker ner i 60 och fyller då upp med andra plagg som klarar den temperaturen. Annars tvättas allt i 30 om det inte råkar vara rejält äckligt såsom svett eller sådär. Enligt mig blir kläderna rena ändå. Luktar inte och ser inte skitiga ut och sparar på plaggen.

Det var ju ett trevligt svar. Inlärd hjälplöshet... Det var också ngt nytt.

Du är inte så trevlig i dina svar när du inte vill ta åt dig vad flera skrivit heller. Och ja det är ett tecken på inlärd hjälplöshet, att man liksom på förhand har gjort något så svårt i tanken, att man bestämt sig för att det är ingen ide, det är omöjligt och man är ett offer (för t ex tvättmaskinssäljare)

Om du tycker att jag är otrevlig när jag är frustrerad står det dig fritt att låta bli att svara mig men att anklaga mig för ngn förinlärd självömkan är rent jävla förtal och hjälper mig inte men du har kanske ngt behov av att trycka ner mig i skorna.

Och jag tar visst åt mig av vad folk säger men det är inte alltid så lätt att lägga undan sina egna tvivel bara för att ngn säger ngt vettigt.

att anklaga mig för ngn förinlärd självömkan är rent jävla förtal

Nej, förtal är det inte i ordets rätta bemärkelse även om du tar illa vid dig.

Många är det som skrivit: Reklamera, ring och klaga, ta kontakt med försäljningsstället och prata med dem men det verkar du ju inte vara intresserad av att göra eftersom du redan bestämt att det inte är lönt och vad mer kan vi göra än att tala om vad du kan göra :confused:

Nej, förtal är det inte i ordets rätta bemärkelse även om du tar illa vid dig.

Förtal eller inte. Jävligt kränkande och okonstruktiv kritik!

Många är det som skrivit: Reklamera, ring och klaga, ta kontakt med försäljningsstället och prata med dem men det verkar du ju inte vara intresserad av att göra eftersom du redan bestämt att det inte är lönt och vad mer kan vi göra än att tala om vad du kan göra :confused:

Jag har inte bestämt mig för ngt. Och jag vet att många har skrivit reklamera men jag tycker att det är svårt att göra det eftersom det tydligen är så maskinen funkar.
Men jag ber om ursäkt för mitt trådskapande eftersom jag tydligen inte får tvivla/vara negativ.
Går inte att ta bort tråden men den hamnar så småningom längre ner.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 539
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 667
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter