Om du tycker att jag är otrevlig när jag är frustrerad står det dig fritt att låta bli att svara mig men att anklaga mig för ngn förinlärd självömkan är rent jävla förtal och hjälper mig inte men du har kanske ngt behov av att trycka ner mig i skorna.
Och jag tar visst åt mig av vad folk säger men det är inte alltid så lätt att lägga undan sina egna tvivel bara för att ngn säger ngt vettigt.
Det är inte förtal, och det var inte menat att trycka ner dig i skorna. Men när flera sagt att du ska reklamera, och till och med på vilka grunder. Du fortsätter tugga om att du inte visste och kan man göra nåt och hur är det. Nån tröttnar och svarar negativt, du plockar av alla svar upp DET och tycker "jaha då får jag skylla mig själv alltså, dyr läxa". Då HAR du bestämt mig för att det är kört, du kan inte göra nåt och är hjälplös. När EN av typ TIO säger det.
Att du personligen tycker det är svårt att klaga är en sak, men när du fått lagstöd för att reklamera och åberopa fel i varan - men fortfarande tycker "nä det går väl inte då..." så ja då är inlärd hjälplöshet det första som slår mig.
Vill du bli av med problemet med tvättmaskinen? Då reklamerar du på de grunder som angivits, vilket inkluderar att den inte fungerar till det den är tänkt för - alltså tvätta utan större restriktioner. Det är INTE normalt att man inte kan tvätta halva maskiner, till och med energimärkning görs med utgångspunkt i även halva maskiner. Har det inte tydligt angivits vid köp att den inte kan tvätta halva maskiner så har du en tvättmaskin som avviker från vad man normalt kan förvänta sig. Och där har du din grund för att hävda fel i varan.