tvättbjörn på strand

Sv: tvättbjörn på strand

Ja. Att vaccinera i tid och otid gynnar ingen.

Jo, vaccinera är ett utmärkt sätt att bekämpa smittor på.

Polio, smittkoppor, stelkramp, pneumokocker, influensa och annat.
Det är därför som vi har det allmänna vaccinationsprogrammet för barn här i Sverige och det är en av de viktigaste insatser för hälsa i 3dje världen.

Fy så läskigt.
Vi får se till att göra mössor av dem alla.

Jag skall bära min mössa med stolthet.
En död tvättbjörn gör ingen skada.

*kl*
Kul nog läste jag på om tvättbjörnar senast i fredag.
Det störa problemet verkar vara att de är ensamma i sin nisch och därmed inte har konkurrens. De stoppar i sig lite av varje och jag t.ex. ställa till stora problem för markhäckande fåglar.

Som det ser ut nu har vi ingen etablerad population i Sverige utan bara strödjur och för vår egen faunas skull bör vi nog se till att det förblir så.

Jo, vaccinera är ett utmärkt sätt att bekämpa smittor på.

Polio, smittkoppor, stelkramp, pneumokocker, influensa och annat.
Det är därför som vi har det allmänna vaccinationsprogrammet för barn här i Sverige och det är en av de viktigaste insatser för hälsa i 3dje världen.
Man ska oavsett inte vaccinera hit och dit i onödan. Vaccinationer har även orsakat mycket skit, det vet man om man är påläst.

Kan man då undvika att få hit en art som ofta bär på rabies så är det bra.

Googla lite själv, det hör inte riktigt till den här tråden. Det går ju att skapa en tråd i ämnet om man är intresserad :)

Men det går väl att vaccinera?

Ja naturligtvis.
Jag tänkte på hos hastflicka.
Hon bor ju där de lever naturligt så att säga.

Att vaccinera manniskor mot rabies har ses inte som "cost effective" da det ar mindre an tva manniskor per ar som dor av smittan. Vanligast darfor att de inte varit medvetna om att de blivit smittade. Har behandlas rabies alltsa nar man blivit smittad.
Tvattbjornen bar ju nastan alltid pa rabies smitta utan att sjalva bli sjuka, darfor ar de inte trevliga att ha i sin narhet. Dar de finns bor man dock vaccinera alla tamdjur, (och det tror jag inte att ni vill) numera ar det nastan bara vilda djur i USA som dor av rabies, men det ar ganska manga.

Jag har googlat mycket i mina dagar och aldrig hittat statistik som visar att faran av vaccin är större än nyttan. Därav att jag gärna vill ha bevis.

Man ska oavsett inte vaccinera hit och dit i onödan. Vaccinationer har även orsakat mycket skit, det vet man om man är påläst.

Vad konstigt att inte läkare tycker det då?
De borde ju vara pålästa kan man tycka.

Om du menar narkolepsi hos barn av influensavaccin så var det ett innehåll som i vanliga fall inte finns i vacciner som orsakade det.
Inget som hade med själva immuniseringen att göra.

Jag tänkte att man kunde vaccinera tvättbjörnen om man nu ville ha den som husdjur.
Så att just den individen blev ofarlig.

Mindre råttor är inte farliga eller skrämmande. Bara äckliga

Men får man storråttor är det annorlunda..
Jag har mött råttor mitt på gården eller på logen. De backar inte, de bara vaggar rakt mot en och inte har då jag stått kvar, jag har flyttat mig åt sidan.

Vanliga brunråttor blir inte speciellt stora. Nu vet ju inte jag vad du menar är stort iofs men let's just say att klassikern "stor som en katt" är en rätt grov myt :p Tamråttor blir större än brunråttor och de är rakt inte så pass stora att de kan gå till attack bara sådär. Kommer nån råtta vaggande så är den trängd och ser ingen annan utväg för att inte bli uppäten av den stora läskiga människan. Självklart ska du inte stå kvar då, utan kliv undan så den får en utväg och kan kila iväg så är det ingen fara på taket :)

Jag har förresten haft gambiska jättekindpåsråttor förr. Min hane låg på runt 2 kg och var 75 cm lång med svans. Det däremot var en stor råtta, men det är inget du kommer hitta på logen såvida du inte flyttar till typ Gambia (eller skaffar en tam en) :D

Hoppas någon rapporterade de där till Länsstyrelsen (eller var det Jordbruksverket?), de vill ju ha in uppgifter på var de siktats.
Jodå, stockholmsfallet ska vara rapporterat. Minns jag inte fel (det här var förra året) så är det länsstyrelsen man ska vända sig till ja :)

Vanliga brunråttor blir inte speciellt stora. Nu vet ju inte jag vad du menar är stort iofs men let's just say att klassikern "stor som en katt" är en rätt grov myt :p Tamråttor blir större än brunråttor och de är rakt inte så pass stora att de kan gå till attack bara sådär. Kommer nån råtta vaggande så är den trängd och ser ingen annan utväg för att inte bli uppäten av den stora läskiga människan. Självklart ska du inte stå kvar då, utan kliv undan så den får en utväg och kan kila iväg så är det ingen fara på taket :)

Jag har förresten haft gambiska jättekindpåsråttor förr. Min hane låg på runt 2 kg och var 75 cm lång med svans. Det däremot var en stor råtta, men det är inget du kommer hitta på logen såvida du inte flyttar till typ Gambia (eller skaffar en tam en) :D

Jodå, stockholmsfallet ska vara rapporterat. Minns jag inte fel (det här var förra året) så är det länsstyrelsen man ska vända sig till ja :)

Brunråttor kan bli upp till 30cm långa utan svans...:yuck:
Min sambo hade problem med brunråttor där han bodde innan och dom är inte direkt små enligt honom.

Med tanke på att svansen är halva kroppslängden är det ju inte så stort ändå. Vad blir det i kroppslängd som jämförelse, 5 cm längre än en hamster typ? ;) Däremot gör det ju mycket att folk tror på myten och ffa är rädda. Hjärnan överdriver gärna automatiskt och utöver det har vi ju klassikern med den växande fisken - fast i det här fallet den växande råttan. Undantaget är väl råttan som levde på proteinpulver i nån källare men det hör ju inte till vanligheterna precis :D

Kan man då undvika att få hit en art som ofta bär på rabies så är det bra.

Om man är påläst vet man att det är rappakalja, om man nu inte är frälst antivaccare.

KL som påpekats var det en död mårdhund, inte en tvättbjörn som hittades på stranden.

Med tanke på att svansen är halva kroppslängden är det ju inte så stort ändå. Vad blir det i kroppslängd som jämförelse, 5 cm längre än en hamster typ? ;) Däremot gör det ju mycket att folk tror på myten och ffa är rädda. Hjärnan överdriver gärna automatiskt och utöver det har vi ju klassikern med den växande fisken - fast i det här fallet den växande råttan. Undantaget är väl råttan som levde på proteinpulver i nån källare men det hör ju inte till vanligheterna precis :D

Men snälla nån. Raljera du, när du mött en på en loge eller vid ytterdörren. Det har jag.
En storråtta är tillräckligt stor för att vara skapligt skrämmande.

Jag har mött levande, och hanterat döda, storråttor. Jag vet exakt hur stora de är. Vi hade så pass stora besvär att maken sköt dem, förutom allt råttgift vi la ut.

det var inga farhågor att hundar eller katter skulle äta av de döda råttorna, de tyckte de var äckliga nog att gå omvägar runt.

end of OT

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 267
Senast: hollypolly
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
426
Senast: Twihard
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar