Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte bara småråttor som kommer från de båtarna.
Precis som tvättbjörnen inte finns i skandinavien menar du?
Jag svarar på påståendet att svartråttor sprider smittor i sverige. Och jag hänvisar till en trovärdig källa.
Vad du gör vet jag inte, när jag svarar på dina påståenden så går du igång med spydigheter?
I diskussionen om råttor så är det väl inte brunråttan som är mest känd som smittspridare, utan svartråttan?
Men åter, det är skillnad på stora råttor och storråttor. Det kan man sakligt konstatera utan att vara "färgad av emotionella äckelkänslor".
Hittade följande från ett bekämpningsföretag. Borde vara skapligt trovärdigt.http://www.skadedjursbekampning.nu/sida/rattor-fakta
Råttor och möss är i ungefär samma storlek när de är "vanliga" enligt mig. Råttorna bara aningen större.
Men storråttor är stora nog att ha köttiga fötter och stora nog att inte vika undan om vi möts mitt på en öde gårdsplan. De är kaxiga och gör stor skada på foder och saker. Går inte att ta i normalstora råttfällor, knappt ens i största storleken av fälla. 25 cm är tillräckligt stort för att vara otäckt enligt mig. Inget jag går i närkamp med om jag slipper. Inte katterna heller.
Fast Men det där om råttor som är stora som en kortbent katt är bara ren bullshit!
Lustigt nog verkar det som om de som på allvar försöker påstå uppgifter om råttor stora som katter är de som försvarar råttorna.
Inte är det väl nån av oss som inte gillar dem och som har erfarenhet av rejäla råttor som talat om sådana abnorma exemplar?
Inte det? Inte var det jag som först nämnde det iaf:
I diskussionen om råttor så är det väl inte brunråttan som är mest känd som smittspridare, utan svartråttan? Jag vet inte vilken sort det är som springer runt i innerstans stora p-hus och som kommunala jägare går runt och skjuter med gevär, men jag skulle tro att det handlar om kanske svartråttor. Jag har ofta sett dessa råttor när jag körde taxi på nätterna och ofta trodde man att det var små kortbenta katter man såg springa runt papperskorgar och buskar. *rys*
och ja, jag har hanterat ett antal döda storråttor. Samt mött levande.
Börjar inte det här bli en smula larvigt nu? Vad är det vi diskuterar egentligen?
Vi diskuterar att det inte finns något som heter "storråttor", som bl.a. du påstår. Flera användare har försökt få dig till att berätta vilken art det är du refererar till som "storråttor", men du fortsätter prata om brunråttan som "storråttor". Och bl.a. jag ifrågasätter det och försöker förklara att det inte finns något som heter "storråttor". Vad är det som är larvigt med det?
Tillägg: Och svartråttan (rattus rattus) är inte heller stor som en kortbent katt. Den är i storlek med brunråttan, men med längre svans.
Tillägg: Och svartråttan (rattus rattus) är inte heller stor som en kortbent katt. Den är i storlek med brunråttan, men med längre svans.
Vi diskuterar att det inte finns något som heter "storråttor", som bl.a. du påstår. Flera användare har försökt få dig till att berätta vilken art det är du refererar till som "storråttor", men du fortsätter prata om brunråttan som "storråttor". Och bl.a. jag ifrågasätter det och försöker förklara att det inte finns något som heter "storråttor". Vad är det som är larvigt med det?
Beror inte storleken på om djuren fått tillräckligt med foder och att predator-trycket tillåter individerna att leva tills de nått full storlek.
på soptipparna förr var råttorna ofta betydligt större än vad de var kring husen där gårdsfolket höll sig med katter o fällor.