tvättbjörn på strand

Sv: tvättbjörn på strand

"Förekomst i Sverige
Svartråttan kategoriseras som utdöd i Sverige.[3] Den fanns förr så långt norrut som Hälsingland och Ångermanland.[3] Den trängdes i Sverige undan av brunråttan under 1700-talet och blev från och med 1800-talet sällsynt.[3] Fram till 1951 fanns en population i Arbrå socken i Hälsingland, och senare har främst enstaka individer observerats i hamnstäder.[3] Den senaste kända regelbundna reproduktionen förekom från mitten av 1980-talet till 1994 i ett sädesmagasin i Kalmars hamnområde.[3]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartråtta

Källan som det hänvisas till i texten
http://www.artfakta.se/SpeciesFact.aspx?TaxonId=100121

Men du, wikipedia kan jag också googla mig till. Vad diskuterar du? Att det inte förekommer svartråttor i sverige? Jag säger inte att brunråttan inte är vanligare. Jag säger att det förekommer svartråttor. Inte att det skulle vara vanligt.

Jag svarar på påståendet att svartråttor sprider smittor i sverige. Och jag hänvisar till en trovärdig källa.

Vad du gör vet jag inte, när jag svarar på dina påståenden så går du igång med spydigheter?

Precis som tvättbjörnen inte finns i skandinavien menar du? O_o

Enstaka tvättbjörnar finns redan i vilt tillstånd i Sverige.
Bildbevis finns!
TV%C3%84TTBJ%C3%96RN-V%C3%84STERVIK-LUNDBERG-1305.jpg
[/QUOTE]

Jag svarar på påståendet att svartråttor sprider smittor i sverige. Och jag hänvisar till en trovärdig källa.

Vad du gör vet jag inte, när jag svarar på dina påståenden så går du igång med spydigheter?

Du svarar inte alls, du klistrar bara in kopierad text från wikipedia? Och vad beträffar påståendet om smittspridning så varsågod att läs vad jag skrev igen.
I diskussionen om råttor så är det väl inte brunråttan som är mest känd som smittspridare, utan svartråttan?

Jag har ingenstans sagt att svartråttan sprider smittor i sverige, snarare att den är känd för attt vara smittspridare, mer än brunråttan. Vill man misstolka något så går det såklart, möjligt att jag är otydlig och det ber jag om ursäkt för i så fall. Spydigt tycker jag att det är att bara kopiera och klistra in text från källor som wiki, utan att själv skriva ett eget förklarande argument i inlägg. Däremot kan dumma frågor, dumma påståenden få dumma svar, det erkänner jag mig skyldigt till att replikera med.

I vilket jävla fall som helst, så är min kunskapsnivå vad det gäller såväl tvättbjörnar som brunråttor eller svartråttor begränsad erfarenhet och troligtvis i samma nivå av googleskills som du innehar. Tvärfånig debatt.

Men åter, det är skillnad på stora råttor och storråttor. Det kan man sakligt konstatera utan att vara "färgad av emotionella äckelkänslor".

Hittade följande från ett bekämpningsföretag. Borde vara skapligt trovärdigt.http://www.skadedjursbekampning.nu/sida/rattor-fakta

Men hur stora är "storråttor"?

Jag sitter med två pojkar hemma i viktklassen 900 gram och inte ens om de var tre gånger så stora så skulle de passa som de råttor jag fått beskrivna för mig.

Det som beskrivs är vanligen ännu större än bisam (viken är dubbelt så stor som en stor råtta)

Råttor och möss är i ungefär samma storlek när de är "vanliga" enligt mig. Råttorna bara aningen större.

Men storråttor är stora nog att ha köttiga fötter och stora nog att inte vika undan om vi möts mitt på en öde gårdsplan. De är kaxiga och gör stor skada på foder och saker. Går inte att ta i normalstora råttfällor, knappt ens i största storleken av fälla. 25 cm är tillräckligt stort för att vara otäckt enligt mig. Inget jag går i närkamp med om jag slipper. Inte katterna heller.

Då förstår jag. Jag gissar på att de du kallar råttor troligen är mycket små honor eller ungar och "storråttorna" är fullvuxna djur.

Råttor och möss är i ungefär samma storlek när de är "vanliga" enligt mig. Råttorna bara aningen större.

Men storråttor är stora nog att ha köttiga fötter och stora nog att inte vika undan om vi möts mitt på en öde gårdsplan. De är kaxiga och gör stor skada på foder och saker. Går inte att ta i normalstora råttfällor, knappt ens i största storleken av fälla. 25 cm är tillräckligt stort för att vara otäckt enligt mig. Inget jag går i närkamp med om jag slipper. Inte katterna heller.

Fast nä, en fullvuxen mus är i storlek med en 5-veckors råttunge ungefär. Det finns inga "storråttor" som vissa här påstår. Det finns brunråttor, och de är oftast större som tama än som vilda. Tamåttan som visats på bild i tråden är dessutom ett stort exemplar, det är inte många vilda som ens kommer i närheten av den storleken. Men visst kan de vara ganska kaxiga ändå, de vilda. Och om man är rädd uppfattas de säkerligen som större än vad de är. Men det där om råttor som är stora som en kortbent katt är bara ren bullshit!

Dessutom hade informationen från Anticimex som någon länkade till i tråden rätt så ordentligt med faktafel. Rattus Norvegicus kan ju den som är intresserad googla på för mer information. Alltså den vanliga brunråttan.:)

Fast Men det där om råttor som är stora som en kortbent katt är bara ren bullshit!

Lustigt nog verkar det som om de som på allvar försöker påstå uppgifter om råttor stora som katter är de som försvarar råttorna.

Inte är det väl nån av oss som inte gillar dem och som har erfarenhet av rejäla råttor som talat om sådana abnorma exemplar?

och ja, jag har hanterat ett antal döda storråttor. Samt mött levande.

Börjar inte det här bli en smula larvigt nu? Vad är det vi diskuterar egentligen?

Lustigt nog verkar det som om de som på allvar försöker påstå uppgifter om råttor stora som katter är de som försvarar råttorna.

Inte är det väl nån av oss som inte gillar dem och som har erfarenhet av rejäla råttor som talat om sådana abnorma exemplar?

Inte det? Inte var det jag som först nämnde det iaf:

I diskussionen om råttor så är det väl inte brunråttan som är mest känd som smittspridare, utan svartråttan? Jag vet inte vilken sort det är som springer runt i innerstans stora p-hus och som kommunala jägare går runt och skjuter med gevär, men jag skulle tro att det handlar om kanske svartråttor. Jag har ofta sett dessa råttor när jag körde taxi på nätterna och ofta trodde man att det var små kortbenta katter man såg springa runt papperskorgar och buskar. *rys*

och ja, jag har hanterat ett antal döda storråttor. Samt mött levande.

Börjar inte det här bli en smula larvigt nu? Vad är det vi diskuterar egentligen?

Vi diskuterar att det inte finns något som heter "storråttor", som bl.a. du påstår. Flera användare har försökt få dig till att berätta vilken art det är du refererar till som "storråttor", men du fortsätter prata om brunråttan som "storråttor". Och bl.a. jag ifrågasätter det och försöker förklara att det inte finns något som heter "storråttor". Vad är det som är larvigt med det?

Tillägg: Och svartråttan (rattus rattus) är inte heller stor som en kortbent katt. Den är i storlek med brunråttan, men med längre svans.

Senast ändrad:

Vi diskuterar att det inte finns något som heter "storråttor", som bl.a. du påstår. Flera användare har försökt få dig till att berätta vilken art det är du refererar till som "storråttor", men du fortsätter prata om brunråttan som "storråttor". Och bl.a. jag ifrågasätter det och försöker förklara att det inte finns något som heter "storråttor". Vad är det som är larvigt med det?

Tillägg: Och svartråttan (rattus rattus) är inte heller stor som en kortbent katt. Den är i storlek med brunråttan, men med längre svans.

Hoppsan och ursäkta mig, men m du hittar något inlägg överhuvudtaget av mig där jag använt ordet (förutom detta i detta inlägg-->) "STORRÅTTOR' så grattis! Då är du duktig som tusan. Du citerade fel post? Jag har överhuvudtaget vad jag vet inte ens besvarat dina inlägg? :nailbiting:
Hahahaha...de här tråden blir bara sjukare och sjukare! :rofl:

Hahahahaha...jag kan inte sluta garva, detta måste jag brodera på duk och sätta upp ovanför kökssoffan! :rofl::rofl::rofl:

kl

Vaccin är oftast gjort på döda sjukdomsalstrare o de kan därför inte smitta någon med sjukdom.

Det var Polio som härjade hos Antroposoferna, inte heller en speciellt trevlig sjukdom.

TB har alltid funnits i Sverige, inte bara bland invandrare. När jag arbetade på Maria pol fick hela familjen vaccineras pga stor smittorisk i mitt arbete.

Beror inte storleken på om djuren fått tillräckligt med foder och att predator-trycket tillåter individerna att leva tills de nått full storlek.

på soptipparna förr var råttorna ofta betydligt större än vad de var kring husen där gårdsfolket höll sig med katter o fällor.

lite kl men citerar ändå.

Kan vi inte blanda in Sork i diskussionen också? för en del beskrivningar får mig ovillkorligt att tänka på sorkar.

Vattensork känns ju sjukt jäkla stora när katterna får tag på dem. Kommer ihåg när jag va liten och min ungkatt (väldigt liten katt) fångade dem när vi röjde upp en bit mark. Klart de inte var lika stor som katten men nog kändes de så när hon kom dragandes med dem men det är klart är de upp mot 30 cm inklusive svansen så är en, inte fullvuxen, katt så mycket längre

Beror inte storleken på om djuren fått tillräckligt med foder och att predator-trycket tillåter individerna att leva tills de nått full storlek.

på soptipparna förr var råttorna ofta betydligt större än vad de var kring husen där gårdsfolket höll sig med katter o fällor.

Jo, det är väl klart att det beror på det. Men faktum är att råttor blir inte större än råttor liksom. Folk menar på att man ska skilja på råttor och storråttor, men den skillnaden finns liksom inte. En normal råtta kan variera väldigt i storlek, men de blir aldrig så abnormt stora som vissa vill ha det till (och då menar jag inte bara här i tråden, utan även IRL).

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 267
Senast: hollypolly
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
426
Senast: Twihard
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?