tvättbjörn på strand

Sv: tvättbjörn på strand

Det är nog, tack och lov, inte så vanligt att turister har med sig sällskapsgrisen på semestern.

På nått sätt har ju den afrikanska svinpesten nått vildsvinen i Polen och Litauen. Ska tydligen komma från Ryssland som säger att de är från importerade svin från EU.

På nått sätt har ju den afrikanska svinpesten nått vildsvinen i Polen och Litauen. Ska tydligen komma från Ryssland som säger att de är från importerade svin från EU.

Naturen har ju utformat det så fiffigt att det ibland förekommer bärare, som själva inte blir sjuka, men de sprider sjukdomar genom exempelvis näringskedjan.
Därför kan helt plötsligt exempelvis smitta ploppa upp i gnesta.

I diskussionen om råttor så är det väl inte brunråttan som är mest känd som smittspridare, utan svartråttan? Jag vet inte vilken sort det är som springer runt i innerstans stora p-hus och som kommunala jägare går runt och skjuter med gevär, men jag skulle tro att det handlar om kanske svartråttor. Jag har ofta sett dessa råttor när jag körde taxi på nätterna och ofta trodde man att det var små kortbenta katter man såg springa runt papperskorgar och buskar. *rys*

KL som påpekats var det en död mårdhund, inte en tvättbjörn som hittades på stranden.

Var det? Om det du refererar till som påpekande var mitt inlägg (#7) om sjubb så formulerade jag det så eftersom det inlägg jag svarade på talade om litteratur man läser inför jägarexamen. Jag har alltså inte läst någonstans i nyhetsmedia om att det skulle varit en sjubb som spolats upp i falsterbo, tvärtom är det tydligt i alla artiklar jag läst om detta att det är en tvättbjörn som hittats uppspolad på strand i falsterbo. Har du hittat annan uppgift vore det kanske bra med en länk?

Senast ändrad:

Jag vet inte vilken sort det är som springer runt i innerstans stora p-hus och som kommunala jägare går runt och skjuter med gevär, men jag skulle tro att det handlar om kanske svartråttor.

Det kan inte vara svartråttor då dessa i princip är utrotade i Sverige.

Jag har hållit på med tamråttor(dvs brunråttor) sen 97. Och jag bor på gård med höns/får/hästar = en del råttor som trivs i uthusen.

Jag VET PRECIS hur vilda råttor ser ut, och eftersom jag inte är färgad av emotionella äckelkänslor så ser jag dem inte som tre gånger så stora som de faktiskt är. Snarare har mina största tamråttor varit bra mycket större än de rejält välgödda råttorna som bodde i hönshuset förut.

Men åter, det är skillnad på stora råttor och storråttor. Det kan man sakligt konstatera utan att vara "färgad av emotionella äckelkänslor".

Hittade följande från ett bekämpningsföretag. Borde vara skapligt trovärdigt.http://www.skadedjursbekampning.nu/sida/rattor-fakta

Det stämmer ju inte då det förekommer enskilda populationer på skilda håll i landet. Främst i städer med hamnar centralt placerade är det inte ovanligt med svar/brunråttor som skadedjur.

Brunråttor är vanliga.
Svartråttor är i princip utrotade.

I princip är inte totalt.
Anticimex var oerhört förvånade när de för över 20 år sedan hittade just svartråttor på min gård i Uppland.

För 20 år sedan ja. Och i uppland är det inte så vanligt med lastfartyg från länder där svartråttan är vanlig.

Just där så går ju alla lastbilar från färjorna till Baltikum förbi, så jo.
Men teorin var att det antingen var en container från Australien eller en båt som seglat runt på Östersjön och sedan åkt traktor till näraliggande gård.
De som bodde före på gården och i grannskapet har och hade mycket konstigt för sig.

KL

Vad är det för jävla rasism på buke? :arge:
"Vi vill inte ha några tvättbjörnar i Sverige!"
Så vitt jag förstått är detta en invandrad tvättbjörn från Tyskland. Det är säkert en tvättbjörn som flytt från förtryck i Tyskland och som sökte sig ett bättre hem någon annan stans. Och eftersom Tyskland är med i EU så har vi ju fri rörlighet, eller?

Ibland vill man ju bara spy över dubbelmoralen på buke! :wtf:

Bara ett par hundra meter utanför mitt fönster går stora lastfartyg från hela världen förbi dygnet runt. Jag har mer båttrafik förbi här än biltrafik. När båtarna anlägger i hamnen och lossas, sätter man ofta när det handlar om risiga båtar från ökända rederier och länder, upp stora staket runt lossningsplatsen, med stora fångstburar apterade runt om. Det är inte bara småråttor som kommer från de båtarna.

KL

Vad är det för jävla rasism på buke? :arge:
"Vi vill inte ha några tvättbjörnar i Sverige!"
Så vitt jag förstått är detta en invandrad tvättbjörn från Tyskland. Det är säkert en tvättbjörn som flytt från förtryck i Tyskland och som sökte sig ett bättre hem någon annan stans. Och eftersom Tyskland är med i EU så har vi ju fri rörlighet, eller?

Ibland vill man ju bara spy över dubbelmoralen på buke! :wtf:

Clever. Nästan lika smart tänkt som det PM jag fick av en bukefalist när jag föreslagit att hon skulle ha sin stökiga islandshäst i flock istället för hemma i trädgården med en shettis. Då frågade hon om jag var hästrasist.

Clever. Nästan lika smart tänkt som det PM jag fick av en bukefalist när jag föreslagit att hon skulle ha sin stökiga islandshäst i flock istället för hemma i trädgården med en shettis. Då frågade hon om jag var hästrasist.

Jag ber om ursäkt. Jag borde givetvis skrivit att det var djup ironi, men å andra sidan trodde jag faktiskt att folk här kunde tänka själva.
Jag hade tydligen fel... :banghead:

Ett vaccin är inte en liten dos av en sjukdom. Det är mer avancerat än så.

Och ska man läsa om vaccin så är det en god idé att läsa från båda sidor, inte bara antivacc.rörelsens oinformerade propaganda. Eller tror du på kem trails också?

? Förstår nog inte ditt inlägg riktigt, jag har inte nämnt vad vaccinet är, bara att de sägs kunna slå ut det lilla försvar barnen själv kan ha och därför blir barnen sjuk? Detta är alltså vad jag förstått den förklaringen läkarna gav till varför jag blev så sjuk. Jag har alltså inte LÄST verken det ena eller andra (vilket jag också skrivit) och har heller inte tagit någon ställning i frågan annat än för min egen del.

Men håller självklart med om att ska man läsa ska man läsa från trovärdiga källor i båda lägren, men någon bad om källa till att det inte bara är positivt med vaccin så jag gav den källan med tydlig förklaring om att jag inte själv vet hur bra den är.

Svartråttan (rattus rattus) är i princip utrotad i norden, utkonkurrerad av sin betydligt större och anpassningsbara kusin brunråttan (rattus norvegicus).

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 267
Senast: hollypolly
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
426
Senast: Twihard
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar