tvättbjörn på strand

Sv: tvättbjörn på strand

Delvis kl

Där vi bor nu när vi är över i USA har vi inga problem med tvättbjörnar, de är mest bara underhållning när någon av dem har irrat sig upp i någon telefonstolpe.

Men på handelsträdgården (också i USA) där jag jobbade ett år hade vi på vårvintern rejäla problem med en tvättbjörnsfamilj som flyttade in. De tog sig in genom kattluckan (även de stora vuxna!) och nöjde sig inte med att äta upp kattmaten, utan drog vidare genom växthuset och rev upp plantor och allmänt stökade omkring. De lyckades även sätta i sig en tio-liters hink med råttgift utan att det gjorde någon skillnad på djuren (fast kanske det var den typen av gift som tunnar ut blodet och ger inre blödningar efter ett tag, jag minns inte). Vi försökte stänga för kattluckan, men de lyckades alltid få upp den och ta sig in igen. Till slut lyckades vi fånga allihop i någon stor fälla av något slag, men det tog ett par veckor.

Så jag vill inte ha några här hos oss i Sverige, både för att de helt enkelt inte hör hemma i vårt ekosystem men också för att vi brukar odla rätt mycket grönt som vi vill äta upp själva...

Till skillnad från andra urbaniserade djur som t ex räv så håller sig inte tvättbjörnar lika mycket i utkanten av bebyggelse - de bangar inte att bo mitt i smeten.
*Senaste nytt*
"En tvättbjörnsfamilj trakasserade igår kväll en Bukefalosträff på en Stureplanskrog. Tvättbjörnarna både drack upp ölen och åt upp maten och Bukefalisterna kunde inte göra annat än att se på och dessutom krävde krogägaren Bukefalisterna på notan trots att dom inte bjudit in tvättbjörnarna."

Jag tycker tvättbjörnar är fascinerande djur! Smarta, orädda och fiffiga.
Det som gör dem till såna små förstörelsemonster är väl, förutom påhittigheten, deras människoliknande "händer"...de är extremt duktiga på att pilla upp haspar, öppna dörrar, plocka isär prylar etc.

Du ser inget problem med att en inplanterad art etablerar sig i ett habitat där de inte har någon naturlig fiende?

Jo det gör jag definitivt.
Men problemen handlar inte om villaträdgårdar.

Vi har andra problem av samma sort att lösa också.
Mårdhund, mink och ullhandskrabba.

Men värst tycker jag ändå att problemet med rävens dvärgbandmask är.

Till skillnad från andra urbaniserade djur som t ex räv så håller sig inte tvättbjörnar lika mycket i utkanten av bebyggelse - de bangar inte att bo mitt i smeten.

Det gör inte grävlingar heller.
De bor gärna under husgolv och så.
Så jag tror inte att tvättbjörnen blir ett större problem än grävlingarna.

Men visst, bra är det ju inte med främmande djur i naturen.

Nja, grävlingar gillar inte att bo inne i en stadskärna. Tvättbjörnar kan däremot bo där.

*kl*

aprapa,
Det ar smidigt som bara den att satta ut burfallor med lite kattmat i, blabarspaj funkar utmarkt ocksa. Fast det ar ju inte lika haftigt som nattjakt med hund saklart... bara effektivt och smidigt ;)

Risken finns sa klart att man fangar grannens katt, men da far man snallt slappa ut kissemjausingen igen.

Och ja, tvattbjornar kan vara riktigt destruktiva. Och ganska griniga att ha med att gora. Men som sagt, kan dom klattra uppat sa gor dom hellre det an tar en fight.

MvH Bew, som inte har nagra coons pa sin gard - grannen daremot...

Nja, grävlingar gillar inte att bo inne i en stadskärna. Tvättbjörnar kan däremot bo där.

Ingen erfarenhet av tvättbjörnar, men jag har cyklat förbi en grävling en sen kväll som student i Linköping. Den stog och bökade i en stor jordhög i en park, tror det var Trädgårdsföreningen (var nog 12 år sedan). Sedan kan man väl diskutera om Linköping har något "mitt i smeten" men nog är det en stad allt. Och Trädgårdsföreningen låg väl även då hyffsat "centralt".

For segt nat for youtube har... men joda, dom vi anvander har varit himla smidiga :)

Vet inte vad for fallor dom anvander i videon eftersom jag inte kan se dom, men, som med allting annat - rejala doningar som inte gar att oppna innifran... Dom ar bade starka och fiffiga, och griniga ;)

kl

Har inte sett tvättbjörn själv, har däremot en bekant som sett en i stockholmstrakten för inte alltför längesen. Visst finns de!

Precis, men å andra sidan tror jagi nte de är värre än tex råttor och de får inte sådant ramaskri.
En skillnad mellan råttor och tvättbjörnar är att råttor i Sverige inte sprider rabies. Jag får definitivt hellre in råttor än en tvättbjörn...
Iofs är jag lite partisk som skulle sitta och vara jätteförtjust en stund först - jag har ju tamråttor själv och har alltid velat se en vild råtta :D Men ändå!

Och de kan vara rätt aggressiva.
Aggro blir de om man tränger de. Råttor är små bytesdjur, och för intelligenta för att attackera en människa om de inte verkligen måste. Går råttan till attack är det bara att backa undan så kilar den iväg så fort den har fri väg :)

kl

Aggro blir de om man tränger de. Råttor är små bytesdjur, och för intelligenta för att attackera en människa om de inte verkligen måste. Går råttan till attack är det bara att backa undan så kilar den iväg så fort den har fri väg :)

Mindre råttor är inte farliga eller skrämmande. Bara äckliga

Men får man storråttor är det annorlunda..
Jag har mött råttor mitt på gården eller på logen. De backar inte, de bara vaggar rakt mot en och inte har då jag stått kvar, jag har flyttat mig åt sidan.

Det bor en råtta ( eller fler) i vallen runt huset. Ser den ibland när den är ute och spekar kring fågelfröna. Så länge den stannar i vallen är det ok.

Rabies spridningen ar det varsta med tvattbjorn. Sedan ar de, som sagt, fiffiga, smarta, oerhort sota och kan vara rejalt aggresiva om de kanner sig trangda. Nar jag varit ute och ridit traffar jag hellre pa gris an en tvattbjorn i ett trad, bara deras laten far min ena hast att ga i spinn.:meh:

Jag har goda vanner som ar "wildlife wardens" och har haft flera tvattbjornar hemma nar sma babies har blivit inlamnade for att mamman lamnat dem. RIKTIGT trevliga husdjur ... om det inte hade varit for rabies risken.

Eller så ser vi till att hålla rabiessmittade djur utanför gränserna. Borde vara bäst i längden.

Jo det gör jag definitivt.
Men problemen handlar inte om villaträdgårdar.

Vi har andra problem av samma sort att lösa också.
Mårdhund, mink och ullhandskrabba.

Men värst tycker jag ändå att problemet med rävens dvärgbandmask är.

Om jag inte minns fel så kan även tvättbjörnen ha dvärgbandmask.

kl

Har inte sett tvättbjörn själv, har däremot en bekant som sett en i stockholmstrakten för inte alltför längesen. Visst finns de!

Jag såg tvättbjörn när vi var nere och hämtade Peinsen i Kalmar, minns inte vilken väg dock men det var i närheten av Kalmar iaf.

Det är tydligen fler som sett en där.

Hoppas någon rapporterade de där till Länsstyrelsen (eller var det Jordbruksverket?), de vill ju ha in uppgifter på var de siktats.

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 267
Senast: hollypolly
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
426
Senast: Twihard
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar